Met zoon van vijf op jacht

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Bill »

Coen vraagt er soms om. "Wanneer gaan we naar het bos papa?" Het lijkt erop dat hij het buitengebeuren leuk vindt. Hoe kan dat? En hoe werkt een kinderbrein? Geen idee. Ik zie wel dat ontdekken en proberen belangrijk zijn voor een kind. Als ouder kan ik de context beïnvloeden.

Anderhalf jaar geleden nam ik Coen regelmatig mee het bos in. In zijn tempo alles beleven en doen. Eerst naar het speelbos (van SBB). Dan naar m'n hutje om eten te maken boven een vuur. Vervolgens naar het kampeerterrein vlakbij om met de schep te spelen die daar staat.

Met het gezin gaan we naar musea. Zoals het Archeon in Alphen aan Den Rijn of het IJstijdenmuseum in Buitenpost. Coen ziet voorbeelden van hoe de mens ooit leefde in zelfgebouwde hutjes met allerlei handgemaakte werktuigen en gereedschap. Het lijkt allemaal zo ver weg van de wereld waarin we nu leven. Hij ziet de beeltenis van een persoon in huiden gekleed die een speer vasthoudt. Ik vertel hem dat wij voor ons eten naar de supermarkt gaan maar dat deze meneer op jacht moest voor eten.

Coen leest ook wel eens een boek uit mijn boekenkast.

Afbeelding

Freek Vonk is een held van Coen. Ze delen dezelfde vitaliteit. Coen wil wel naar Afrika om de dieren te spotten die Freek laat zien in zijn show. Dit plan persisteert al maanden. Gaat voorlopig niet gebeuren.

En waar leidt dit concreet toe? Coen heeft een daypack van mij geclaimd en vult dit met attributen als kompas, flesje water, stuk touw, knijpkat, bosboekje (= boekje met wilde dieren), slaapzak (past niet = huilen) etc. etc.. Recent heeft hij een boog gemaakt van een kleerhanger en een postelastiek. Helemaal zelf bedacht! Ik maak een pijl van een tak, staartpennen van een houtduif, wat binnendraad van paracord en hars van Douglasspar. We gaan er op uit om eten te vangen. Dat gaat natuurlijk nevernooit serieus lukken maar we hebben een leuke tijd.

Afbeelding

Afbeelding


RM
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2015, 21:47

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door RM »

Natuurlijk gaat hem dat lukken! Jij moet enkel even voor de juiste momenten kiezen....  ;D


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door doedje »

Je zou m met datzelfde boogje ook kunnen leren n vuurtje te maken, als jij dan stiekem n paar karbonaadjes achter de hand hebt om op dat vuurtje te grillen..... :)


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Bill »

Ik zou het ontzettend gaaf vinden als Coen wat zou vangen. Maar dat gaat niet gebeuren want we maken samen teveel geluid ;D.

En de vuurboog heeft ie wel interesse in maar dat kan nog niet. Werken met scherp gereedschap zie ik nog niet zitten. Toch maar eens wat karbonades meenemen  :).


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Bennie »

Wat gaaf dat hij zo snel ontwikkeld, en ook onderneemt! Kan niet wachten tot mijn dochter zover is. Lekker genieten samen! Tijd voor een eerste gezamenlijke overnachting in de tuin?


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Bill »

Ik neem zoonlief regelmatig mee naar buiten. Ik denk dat het goed is om kinderen van kleins af aan mee te nemen de natuur in. We gaan soms van de paden af, worstjes bakken boven een vuurtje, wildkamperen. Dochter is eigenlijk nog te klein, maar als ze straks lopen kan dan wil ik haar ook meenemen. Ik merk dat zoon het leuk vindt en ben erg benieuwd hoe dochter het vinden gaat.


RM
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2015, 21:47

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door RM »

Ik was zes toen ik  mijn eerste haas ving in een strik, opa was een notoire stroper, ik kon niet anders... ;D
Maar zonder gekheid, het heeft me wel vanaf mijn vroege jeugd een boel over de natuur geleerd. Zonder die kennis vang je geen haas.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Bill »

@RM

Was vast leuk om zo met opa op stap te zijn.

Ik probeer m'n zoon op een speelse en avontuurlijke manier iets van de natuur mee te geven. Misschien zien we hem dan later ook op dit forum als we zelf opa' tjes zijn :)


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Robbe »

Leuk Bill !
Inderdaad erg belangrijk om ze van kleins af aan mee te nemen de natuur in.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Bill »

Ha Rob!,

Kennis maken met natuur is de onderliggende gedachte inderdaad. Serieus een dier vangen is niet de opzet. Ik ga mee in het spel van m'n zoon. En met de nadruk op spel. Het is een goede reden om samen weer eens naar buiten te gaan.

@doedje, zoon wilde ook al met de vuurboog aan de slag. Dat gaan we binnenkort eens proberen.


RM
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2015, 21:47

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door RM »

Hoi Bill, waarom zou je niet echt een dier willen vangen, slachten en opeten? En dan bedoel ik samen met je zoon dus hè...
Het is namelijk precies zoals ik zei, je leert pas echt de natuur kennen als je het op de manier benaderd als in het vangen van dieren.
Anders blijft het een spel en zal je zoon nooit in staat zijn een dier te vangen als hij het ooit nodig heeft.
Al vind ik het al heel leuk dat je je kind hoe dan ook mee naar buiten neemt, we zijn een soort dat minimalistische trekjes begint te vertonen...


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door remone »

Leuk en herkenbaar  :D

[quote="RM"]
Hoi Bill, waarom zou je niet echt een dier willen vangen, slachten en opeten? En dan bedoel ik samen met je zoon dus hè...
Het is namelijk precies zoals ik zei, je leert pas echt de natuur kennen als je het op de manier benaderd als in het vangen van dieren.
Anders blijft het een spel en zal je zoon nooit in staat zijn een dier te vangen als hij het ooit nodig heeft.
Al vind ik het al heel leuk dat je je kind hoe dan ook mee naar buiten neemt, we zijn een soort dat minimalistische trekjes begint te vertonen...
[/quote]
Samen met je kind van 5 een dier vangen en doden?
Wat denk je dat dat kind daar van vindt, en wat dat met zon kinderbrein doet?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door janvanloon »

Lol!!! Wat denk je dat gebeurde vroeger op een boerderij?
Tegenwoordig denken ze dat biefstuk uit een machiene komt in plastiek...

Top Bill en zeker leuk als je zoontje zo graag mee gaat met je ;) zegt veel over jezelf als vader


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Mors

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door Mors »

super leuk!
Leuk om te lezen en te zien!
die van mij is 5 en gaat ook graag mee
vuurtje helpen maken en mee klooien, houtje snijden (trollen), paddestoelen zoeken, vissen, boogje schieten, stempels maken op leren armbandje

hij heeft al zijn eerste kinderopinel en achter de hand twee carving mesjes van 5 cm (de Kirsten en de Spikkekniven) en een eigen vuurstaaltje
Hij vind beleef dingen leuk, zoals appels en bramen plukken en bv. wonderlijke paddestoelen als de stinkzwam of vliegenzwam.
Allemaal in kleine porties, bv een een paar trollen snijden en dan stoppen.
Ook is hij idd fan van Freek in het Wild, harstikke leuke serie ook. Laatst zijn we hagedissen gaan spotten (zandhagedis en levendbarende hagedis) was ook erg succesvol.
Laatst ook bij een kleine boer geweest, die was aan het melken in oude jaren 50 stal, twee litertjes gekocht, op de terugtocht had die bij na een liter op (meer smaak en vet bij versgemolken melk)


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Met zoon van vijf op jacht

Bericht door CommonZense »

[quote="janvanloon"]Lol!!! Wat denk je dat gebeurde vroeger op een boerderij?[/quote] Niet alleen op de boerderij Jan. Als kleuter stond ik naast m'n vader toe te kijken hoe kippen en fazanten te slachten, schoonmaken en bereiden. In de woonwijk ;) Later kon ik helpen en nu doe ik het zelf wanneer nodig.
En het is goed om ukkies aan te leren dat achter het hompje dierlijke eiwitten in het piepschuimbakje met folie een levend wezent schuild. Vis koop ik daarom ook nog het liefst met kop en staart. Smaakt m.i. ook gewoon beter wanneer je er meer energie in hebt gestoken :)


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Plaats reactie