coleman branders

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

coleman branders

Bericht door Jandar »

Ik heb op het laatste bushcraft weekend 2 coleman branders op de loppis gekocht, een 550B en een 533, de 533 heb ik na een fikse schoonmaakbeurt weer aan de praat gekregen, maar de 550b wil niet. Hij doet alles, de compressie werkt, als ik het benzinekraantje open hoor ik de lucht eruit sissen maar hij komt niet tot ontbranding, ik heb de generator behoorlijk opgewarmd maar toch hoor ik alleen lucht eruit komen

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? of moet ik een nieuwe generator kopen?
20190916_104804 (Custom).jpg
20190916_104804 (Custom).jpg (196.86 KiB) 6248 keer bekeken
20190920_192137 (Custom).jpg
20190920_192137 (Custom).jpg (120.81 KiB) 6248 keer bekeken


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: coleman branders

Bericht door Jandar »

Ik heb een aha gedachte gehad, in de exploded view van mijn 550b brander staat een onderdeel wat er bij mij niet meer opzit..
Ik vond het onderdeel bij benzinebrander.nl en bij qvist.nl ik ga hem bestellen en kijken of dat het probleem oplost..;-)
201272-coleman-regelaar-versteller-coleman-550b-peak-500x500.jpg
201272-coleman-regelaar-versteller-coleman-550b-peak-500x500.jpg (33.88 KiB) 6239 keer bekeken


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: coleman branders

Bericht door Jandar »

Ah, onderdeel gevonden, deze zit vast in de tank, dat gaat hem niet worden, ik denk dat deze coleman overleden is, ik heb al een paar dingen geprobeert om dat onderdeel uit de tank te krijgen maar hij zit echt vast....


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: coleman branders

Bericht door Dabberty »

Ik heb geen verstand van die dingen, nog nooit gebruikt, maar soms als er metalen dingen vast zitten, wil opwarmen wel eens helpen, gas brandertje er op, wd40, en klaar.
Geen idee of dat mogelijk is bij zo'n ding, maar als je de mogelijkheid hebt om alle plastic zooi, rubberen sluitringen, etc, er af te schroeven, zou ik het proberen..


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: coleman branders

Bericht door londen »

Er zijn twee soorten 'buisjes' voor die dingen, voor verschillende soorten brandstof. Je zou daar nog naar kunnen kijken.

Ik bedoel met buisjes het deel waar de brandstof doorheen loopt, en hoe het voorverwarmd wordt door de vlam.

Mocht je er toch vanaf willen, dan heb ik er wel interesse in voor reserve onderdelen.


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: coleman branders

Bericht door Jandar »

@dabberty, goede tip, ik zal hem eerst even goed laten luchten (benzineresten in de tank ;-) )
@london, afwachten als dit niet lukt en ik heb nog iets anders in mijn hoofd om uit te proberen, dan
heb ik wel wat reserve onderdelen voor iemand die een 550b heeft ;-)


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: coleman branders

Bericht door Jandar »

eureka, opgelost, dat buisje zat alleen maar vast door de O-ring even duwen en hij schoot los in de tank.

Na wat priegelen heb ik hem er met een chirurgenklem eruit kunnen trekken,
De o-ring was volledig plat en brak weg nadat ik er met een o-ring trekker hem eruit wilde wippen..
andere o-ring geplaatst, goed vast gedraaid aan de kraan, en erin geplaatst.. gvd te dik en hij zit weer vast.

ok opnieuw erin drukken, dit keer eruit gehaald via de brandstof inlaat, hij kon niet meer door zijn eigen gaatje naar buiten...
andere o-ring geplaatst, beter. coleman fuel erin, opgepompt, even luisteren, yes.. geen lekken.
opgewarmd met spiritus en aangestoken.. yes burning, mooie regelmatige blauwe vlam..

Sorry london, maarre deze is niet meer beschikbaar voor spareparts..
Bij de Big Bazar, lampolie gevonden (2 euro) met waarde (C10-C13) erin gedaan en brandt als een tierelier..
ik ga deze lampolie ook nog proberen in de 533 kijken of deze fuel een goede alles in een is..
ik heb recentelijk ook 2 petromax druklampen op marktplaats gescoord en ik hoop dat deze lampolie het ook goed doet in de petromaxen..


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: coleman branders

Bericht door Roely »

Oe Jandar,
Ik weet niet of hij het blijft doen op lampolie.
Ik heb een keer bioethanol gestookt (533). Dat werkte ook super maar na een paar keer was de lol over. De verstuiver vervuild. Nou koste een nieuwe ook maar een paar euro, maar handig is het niet. Ik stel voor dat je eerst deze eens flink gebruikt op lampolie en wat de gevolgen zijn. Voordat je het in allemaal stopt.

Succes
Roely


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: coleman branders

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb een paar jaar met zo'n coleman moeten koken voor mijn werk, wij kregen altijd nafta als brandstof .
Geen idee wat de samenstelling van dat spul was maar het brand redelijk schoon.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: coleman branders

Bericht door Dabberty »

Hier in Tsjechie heet diesel nafta...


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: coleman branders

Bericht door Martin Outdoors »

Ok dan moet ik dat niet in mijn auto gooien :-) , ik weet wel dat diesel moeilijker aan te krijgen is met bijvoorbeeld een aansteker dan de nafta die wij hadden/hebben.
Het word ook wel kookpuntbenzine genoemd onze nafta :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: coleman branders

Bericht door Roely »

Coleman Feul is het merk natuurlijk he, lichte nafta zit in de fles (zie foto) . In het lab gaan ze geen Coleman kopen Als het ook volle bak in Nederland geproduceerd wordt.

Eén kanttekening, de zuiverheden verschillen wel. Coleman staat wel garant voor een zuivere en uitermate geschikte versie van nafta
In zoverre dat dat waar is.

@Dabberty volgens mij heet dit bij juliie nefte zoiets. Iig met een e ipv een a 8-)
Screenshot_20200227_232539_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20200227_232539_com.android.gallery3d.jpg (958.84 KiB) 4956 keer bekeken


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: coleman branders

Bericht door Jandar »

Wat brandstoffen voor lampen en branders betreft is het best wel een onoverzienlijk bos ;-).
ik ben van plan om meerdere soorten aan te schaffen en mee te experimenteren.

Ik heb al coleman fuel staan,
lampolie van de action
en lampolie van de Big Bazar.
ik ga binnenkort nog
alkan petromax en kookpuntbenzine aanschaffen.

ik ga geen autobrandstoffen proberen, die worden in allerlei fora sterk afgeraden door alle toevoegingen erin.
de maybe's zijn:
wasbenzine en terpentine

Mocht iemand nog andere tips hebben en locaties waar aan te schaffen hoor ik het graag.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: coleman branders

Bericht door Dabberty »

@ Roely, het wordt echt als nafta geschreven. Vaak ook gewoon Diesel.

Afbeelding

Afbeelding


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: coleman branders

Bericht door Roely »

;D Ja dat weet ik Dabberty.
Ik bedoel de nafta waar wij het in het Nederlands over hebben heet bij jullie nefte of iets.... Ik zal het eens opzoeken

Ik denk het gevonden te hebben..... NEFT. Dat is nog vanuit de Russische overheersing misschien.. Ik gis maar wat.



Screenshot_20200228_164710_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200228_164710_com.android.chrome.jpg (680.45 KiB) 4928 keer bekeken


Plaats reactie