Onderhoud Meindle Army pro's

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Ingels
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014, 18:12

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Ingels »

Ik gebruik ook de Nikwax, maar dan in de vorm van een spuitbus.
Is speciaal voor nubuck leder zeiden ze me...
Groeten.


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Thomas H »

Ik heb zelf de hanwag tatra top en gebruik een nikwax potje, bij de bever gehaald.
Je brengt het aan met een soort borsteltje wat op het potje zit. Wel eerst even je schoenen schoonmaken van modder en dergelijke en dan insmeren. Kleur word amper donkerder en het ademende vermogen blijft behouden.


Bigwill
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2016, 12:38

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Bigwill »

Afbeelding
Helaas is de koe overleden bij het maken van de schoenen dus onderhoud door de gebruiker is essentieel!

Misschien ken je de verhalen over oude dienskistjes die vol met water gezet worden, de volgende morgen leeggooien, aantrekken in drooglopen. Deze zouden dan perfect zitten. Hier zit een zekere kern van waarheid in. Leer wat door-en-door nat is houdt geen vorm vast dus staat snel naar jouw voeten. Maar wat als de schoenen eenmaal goed zitten? Dan wil je niet dat je ze uit vorm loopt.

Bij het overlijden van de koe maakt hij zelf geen huidvetten meer aan dus daar ligt een schone taak voor ons.
Het is belangrijk om de schoenen waterafstotend te maken/houden. Even testen door de neus kort onder de waterkraan te houden. Trekt het water er in dan is het tijd voor onderhoud en loopt het water er vanaf dan moet je aan het onderhoud.

Als je leer onder een microscope bekijkt ziet dit er uit als een aantal lagen kippengaas over elkaar. Door de poriën ademt het leer. Bij het gebruik van een spuitbus, spray of flesje met spons leg je een waterafstotend laagje over het gaas. Dit is voldoende om het water van de schoen te laten rollen. ook door plassen lopen kan nu zonder natte voeten te krijgen. Deze middelen breng je het gemakkelijkst aan als de schoenen nog vochtig zijn. (Net als bij plantjes water geven met extreem droge grond. Als de grond droog is blijft het er op liggen en zodra er iets vocht in de grond trekt loopt het water pas goed door.)

Zoals gezegd laat de koe het even afweten dus eens in de 6 tot 12 maanden moet het leer gevoed worden door wat vettigheid zoals schoen(bijen)wax. Kies een kleurtje als je dat wil. HOEVEEL??? Een kloddertje ter grote van ongeveer een doperwt per schoen. Doe het op een doekje wrijf het uit en breng het aan over het leer van de schoen. je zult er weinig meer van terug zien maar het is voldoende. Wat gebeurt er als je met grote klodders gaat smeren? Juist je smeert de mazen van het leer dicht en je schoenen ademen niet meer.

Als je wax op de schoenen aanbrengt en je gaat er met de fohn of verfbrander overheen dat loopt het eerst in en door het leer op het Gore-Tex aan de binnenzijde van de schoen en vervolgens ben je de schoenen aan het frituren waardoor het leer hard word en breekt bij het lopen. Te veel vet in het leer word hard en breekt bij het buigen en beschadigd ook de leerstructuur.

Zoals als alles in het leven: Alles met maten!

Afbeelding


Bigwill
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2016, 12:38

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Bigwill »

Ik lees mijn bericht net door en zie iets wat niet klopt.

Even testen door de neus kort onder de waterkraan te houden.
Trekt het water er in dan is het tijd voor onderhoud en loopt het water er vanaf dan moet je aan het onderhoud.

Moet zijn:
Even testen door de neus kort onder de waterkraan te houden.
Trekt het water er in dan is het tijd voor onderhoud en loopt het water er vanaf dan hoef je niets te doen.


Plaats reactie