review / 1e impressie Terävä Skrama bush knife, carbon

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

review / 1e impressie Terävä Skrama bush knife, carbon

Bericht door michiel »

Poging twee; gister had ik een mini review geschreven maar Postimg deed moeilijk.

Eigenlijk ben ik helemaal geen fan van grote messen; voor de activiteiten die ik in het bos doe, is een groot mes onhandig. 90% van de tijd (Lees: in de hangmat hangen 8-) ) zit de hoes en het mes in de weg. Daarnaast is een groot mes vaak zwaar.

Ik ben mss geen fan van grote messen vanwege de functionaliteit.. Als messen enthousiasteling en verzamelaar daarentegen HOU ik wel van grote messen O0 Voornamelijk vanwege het WHOOAAA VET gevoel. Sommigen van jullie kennen het gevoel misschien.

Anyway, de Terävä Skrama bush knife, carbon wordt online erg goed gereviewed en ik was nieuwsgierig.

Afbeelding

Afgelopen zondag had ik tijdens het uitlaten van de viervoeter even de tijd voor een eerste test.

Afbeelding

het blad is gemaakt van 80CrV2 carbon staal met een hardheid van 59 HRC. Naast O1 wordt dit staal steeds vaker gebruikt omdat het goed te verwerken is en een uitstekende verhouding tussen taaiheid en standtijd heeft.

Het handvat is erg ruim en staat een 1,5 hand grip toe. In de meeste gevallen hou je dit mes niet met twee handen vast, maar het handvat geeft de mogelijkheid om op verschillende manieren vast gehouden te worden. Van helemaal vooraan bij de snede voor 'fijn' werk tot achteraan om te hakken. Je wint hoogstwaarschijnlijk geen wedstrijd 'Feathersticking' maar je maakt met gemak bruikbare feathersticks.

Afbeelding

Je hebt de keuze om het mes met of zonder leren hoes te kopen. Ik heb het mes zonder hoes gekocht omdat ik zelf een leren hoes wil maken. Als je alleen het mes koopt, krijg je toch een functionele plastic hoes.
Een mes van dit formaat hang ik niet aan mijn riem maar zit in mijn tas of ligt in mijn kamp. Zelfs met alleen de plastic hoes is dit mes volledig functioneel. Tijdens het gebruik is het mes met hoes net als met sommige Bowie hoezen tussen je broeksband en riem te steken. Veel inheemse volken in Azië en Afrika dragen hun gereedschappen ook op deze manier. Het idee hierbij is dat je het mes niet de hele dag bij je hebt, maar alleen als je ermee werkt.

Afbeelding

De snede van de Skrama is opgedeeld in twee delen; de eerste 3 cm vanaf de het begin van de snede bij het handvat is geslepen met een hoek van 25 graden voor fijn werk. De rest is onder een hoek van 34 graden geslepen om een sterke snede voor grof werk te creëren.

Het is geen featherstick op de foto, maar de snede is bruikbaar om grovere veren te snijden om je vuur te starten. Het handvat levert onder sommige snijhoeken wel een nadeel op omdat het handvat vrij dik is waardoor je de snede van je hout afdrukt.

Het mes is ook als trekmes te gebruiken om bast te verwijderen of een stam uit te dunnen.

Afbeelding

Hakken gaat ook prima met dit mes! Het is mooi gebalanceerd en door het lange handvat heb je veel momentum.

De ESEE Junglas volgt het design van een traditioneel mes. De Junglas is visueel aantrekkelijk omdat het de standaard lijnen volgt.

De Skrama volgt de lijnen van een seax, een onbekender engels model, dat wellicht minder aantrekkelijk is. Samen met het grote handvat wordt de Skrama veel meer een stuk gereedschap dan een wapen zoals de Junglas. De Junglas is primair geen wapen maar zit meer dan de Skrama in de tactische hoek.

Tenzij je stammen verwerkt die dikker zijn dan je bovenarm is je bijl voor bepaalde trips prima te vervangen door de Skrama. In mijn geval scheelt dat ± 600 gram.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: review / 1e impressie Terävä Skrama bush knife, carbon

Bericht door ger010 »

Hmm dacht lees deze nog eens naar aanleiding van Dabberty's mes.

Damn ben zelf over gegaan van halve zwaarden naar meer handzame
type's messen. Maar jemig ziet er wel heel kickuh uit man.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: review / 1e impressie Terävä Skrama bush knife, carbon

Bericht door Oude.Wilg »

Jammer dat de foto's zijn verdwenen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Poki Loki
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2018, 19:52

Re: review / 1e impressie Terävä Skrama bush knife, carbon

Bericht door Poki Loki »

Weet iemand waar deze te koop is?


Plaats reactie