Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door janvanloon »

Grilliput Vuurschaal  en de minigrill ( de foto's zijn van het web! de onderste van mij )

Ik heb deze aangekocht omdat het niet overal mogelijk is om zomaar op de grond een vuurtje te stoken ( veel plekken zijn ze nogal ernstig erover ) .

Afbeelding

Als eerste de vuurschaal: Geopend is hij: 27,5 cm x 5 cm ingepakt :17 x 8 cm, ca. 325 g
Dan de Grilliput Minigrill Gemaakt van roestvrij staal, 560 g gewicht, geopend 25,5 x 23,2 x 13,5 cm, ingepakt: 28,9 x 2,8 cm

Afbeelding

Mijn eerste gedacht? Verdorie dat weegt! En ja hoor iets meer dan een halve kilo extra voel je wel zitten in de rugzak. Maar als echte stoere mannen kijken we niet op 10 kilo!
Rustig naar het vertrouwd plekje. Hout was snel in orde, de vuurschaal ook. Leuk en gemakkelijk in het gebruik.

Toen de grill opengedraaid... NOU Dat was het dus ook niet. Een gepriel om de nest in elkaar te krijgen ( zonder enige gebruiks aanwijzing ). Na de nodige vervloekingen stond het dan toch in elkaar.
Lang leve de gebruiksaanwijzingen van het web:

Afbeelding

Hup over het vuurtje water erop om een goed bakjes koffie te maken.

Afbeelding

Je ziet dat het op zich ideaal is om vlees op te grillen, pan of billy erop te plaatsen. Kleine pan en billy gaan juist er samen op ( ook al getest maar geen foto’s van ).
Alles laten afkoelen en dan terug opruimen.
Als eerste de minigrill. Dat was het dus echt niet. Uit elkaar halen geen probleem maar de ijzers waren door de hitte enorm krom getrokken (zie foto hieronder ). Dus met veel moeite deze iets of wat recht plooien want anders passen ze niet meer in die buis. Dan je plek natuurlijk helemaal afzoeken naar het ellendig dopje. Een handdoek of handschoenen is geen overbodige luxe want je handen zien zwart! Dan kwam de afgekoelde vuurschaal eraan. Leeg gemaakt en terug opplooien... Mja... Eerst kijken of er nergens een stukje hout of houtskool tussen zit want anders krijg je hem niet dicht. Ik had het geluk dat er een stuk plastiek in de rugzak zat waar ik alles kon in draaien. Een pouch is er dus niet bij, dat had men wel moeten doen. Het is bruikbaar... de schaal is handig, de grill vind ik niets. Bij iets of wat kouder weer krijg je het totaal niet in elkaar gedraaid. Zelf eens ( bij een helder moment ) een vervanging van de grill bedenken in combinatie met de schaal.

Afbeelding


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Een pan's hobby kok »

ziet er leuk uit Johan is zie het binnen kort wel in het echt.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Teacher »

Leuke review, het viel e ook op dat toen ik het vast had, het toch wel vrij zwaar was die mini gril. Dat krom trekken zou al helemaal niet mogen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Dabberty »

Toevallig :-)

Mirek, m'n collega waar ik veel mee ga hiken, heeft er afgelopen weekend ook een gemaakt, van een stukje koper buis, en wat stainless steel fiets spaken, had hij allemaal thuis liggen.
Op het werk liet hij het me zien. Ziet er leuk uit, hij zette hem vrij vlot in elkaar en uit elkaar.
Geen idee hoe het koper zal reageren op het vuur, dat zien we over 3 weken wel op onze volgende hike.

Persoonlijk vind ik het niet handig voor gebruik, aangezien het vrij vies wordt, en alles weer moet inpakken etc.
Ben benieuwd of deze zijne ook krom gaat trekken.

Hier foto's van de zijne:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Sander2000 »

Bedankt voor de review Johan, wel jammer dat hij niet helemaal bevalt. Dat kromtrekken vind ik wel heel raar.
En ben ook benieuwd of die van Mirek beter werkt.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door janvanloon »

thx, ben ik ook benieuwt naar.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door ger010 »

Wel een handig idee ga ik zeker naar kijken
dan wel zelf proberen te maken.

Zal niet de eerste keer zijn dat een blok door brand
en mijn ketel water in het vuur beland :(


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Jandar »

Ik heb zelf ook eens een grilliput overgenomen van een van de forumgebruikers..
en het viel mij ook op dat de spijlen krom trekken, een pan erop zou ik zeker niet
doen door het gewicht trekken ze alleen nog maar verder krom.

ik heb een poosje geleden een soort grill gemaakt waar je wel een pan op kwijt kan
alleen deze is iets te ruim om er rechtstreeks vlees of vis op te leggen.
De coyote grill..
twee tentharingen en een halve onderzetter van de ikea ..
de eerste foto is de mijne en de andere twee van een andere waar ik de mijne op gebaseerd heb..

Overigens, jullie weten dat de beste bushcraft store de IKEA is ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jandar op 04 mar 2014, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door oud deelnemer 4 »

Heb dat setje van janvanloon ook zien liggen bij de bekende bever, en vond het nogal aan de dure kant voor wat het was, half jaartje later was ie in de aanbieding nog eens goed bekeken en toen vanwegen o.a. het gewicht toch maar laten liggen.
toen zelf ook overwogen om er een zelf te bouwen want het idee is super... maar het kwam er maar niet van... nu wacht ik eventjes af hoe de zelfbouw set gaat werken van koperbuis en fietsspaken, als dit goed gaat bevallen ga ik er toch maar eens zelf een maken.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Dabberty »

Hey Jan, ik wil niet dit topic kapen oid, maar dacht dat het misschien wel handige info was.
Misschien dat het een interessant idee is voor jouw ?

Zo'n mini grill als die jij gekocht heb, en die van Mirek, mijn mening is dat het leuk en aardig speelgoed is, maar vrij instabiel qua constructie, zeker omdat alles weer heel klein ingepakt moet worden, wat erg moeilijk is bij veel gebruik waar hij vies van wordt (vlees bijvoorbeeld). En die van jouw buigt al na de eerste keer.

Op m'n wintertrip in Januari vorig jaar heb ik een oud rooster van een ronde bbq genomen (van die bbq heb ik toen m'n eerste smidse gemaakt, had het rooster dus over), en toen van draad staal 4 poten gemaakt met de lengte van het rooster. Die heb ik bevestigd aan het rooster door de uiteindes rood gloeiend te maken en dan om de buitensten ring van het rooster heenvouwen.
Die kan ik dus inklappen en dan heb ik een plat rooster weer.
Voor dat rooster een tyvek hoesje gemaakt met een polyester hoesje daar weer omheen, zodat het m'n tas niet vies maakt van binnen.
Ingepakt neemt hij bijna tot geen ruimte in aangezien het helemaal plat is.

Hier enkele foto's:

Dit zijn de spullen die ik bij me had, net onder m'n rugtas zie je m'n kookpotje, die staat dus op het rooster in de tyvekzak met polyster zakje er om heen.
Afbeelding

Hier in actie, had een bevroren pizza meegenomen die keurig bevroren bleef bij -20 :-)
Pizza er op gelegt en 10 minuten later was hij heerlijk klaar (klein beetje zwart aan een kant, maarja...)
Afbeelding

Water koken, geen probleem
Afbeelding

Meerdere potten er op, ook geen probleem.
Afbeelding

Dat voorkomt dus zulk soort uitziende situaties :-)
Afbeelding


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door janvanloon »

voor mij is het niet het topic kapen.
Ik ben blij met de info


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door michiel »

Tip:

M'n bushcraftbuddy heeft bij den Bever ook een grilliput gekocht met aan 1 zijde een aluminium ligger.

De model van Jan met twee buizen als ligger kan je prima kopen, laat de grill met de aluminium ligger het beste liggen in de winkel. De aluminium ligger smelt.

On topic: prima idee zo'n grill maakt eea een stuk makkelijker. Zeker als je het bos wilt sparen door geen stokken te snijden om je billy aan te hangen.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Tibi
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:41

Re: Grilliput Vuurschaal en de minigrill

Bericht door Tibi »

Ik vind deze vuurschaal leuk. Wat zijn de afmetingen open en gevouwd? Als ie gevouwd is, past ie in een b.v. MSR pot?


Plaats reactie