SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door janvanloon »

on-eigenlijk gebruik is denk ik ook een beter woord dan misbruik... #032#

Dat is ook zo.
Maar zoals ik al schreef " de bahco maakte een huilend geluid tijdens het zagen omdat er een snotter vanboven op het boompje sprong dat ik was aan het afzagen ;D " dus eigenlijk onmacht, ongeacht je kunde of skills...
Maar dat is een hele andere gesprek. Tot dan ben ik benieuwt naar de volledige review.

( ps youtube vind ik zoveel niet voor reviews, liever een echte test van iemand ( of van meerdere hier op het forum )


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door J@siu »

UP !!!

weer eens wat buiten gespeeld ..

Eerst wat gezaagd met de SILKY Pocket Boy ... ook met een dikker stuk (droog )hout heeft dit kleine handzaam zaagje geen enkele moeite  ;D

Afbeelding


Daarna met de "744" (Jacklore - Clone) stukjes Fatwood geschaafd en met firesteel (van Dabberty)  een klein fikkie gestookt,  om te zien of het met de fatwood nog wilde lukken ... ;D

Afbeelding

en ja,  lukt nog steeds .. dit fatwood ligt al geruime tijd in de schuur (+/- maand of 16 )


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door J@siu »

En we gaan weer verder  ;-)
SILKY Pocket Boy is mee geweest op een dag/nacht/dag Limburg (uitstapje JJM)

en tijdens het verblijf in Limburg blijkt, 
dat de SILKY Pocket Boy ook zeer geschikt is voor vrouwen handen ...

Mira in "actie"

Afbeelding

Ook met wat dikker materiaal hebben beide geen moeite  ::)

Afbeelding




Afbeelding

Afbeelding

En hier de verschillende diktes wat we "verwerkt" hebben  ;-)

Afbeelding

Afbeelding


@Jos (Oakleafe) heeft ook nog wat Hout verwerkt , maar die zou toch voor een ietsje langer zaagblad gaan ...  8-)


"Dont copy me, by yourself"
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door herman744 »

He Jan,

Die Mira van jou is een echte Bushvrouw. Heeft er enorm plezier in.


freemind
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2014, 09:55

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door freemind »

Ik werk al meer dan 10 jaar met Silky snoeizagen tijdens mn werk. Ik ben hovenier en kan je zeggen dat Silky naar mijn ervaring de beste snoei zagen levert.
Ze zijn niet goedkoop. Maar wel duurzaam en stevig. Ik doe ong. 1 jaar met een snoeizaagje en vervang het blad, ik gebruik de "Gomtaro" een vaste zaag met holster. Deze gebruik ik vaak en ik zaag hiermee best wel eens dikke stametjes door. Ik zaag veel vlak boven de grond en na een jaar intensief gebruiken word het zaagje stomper, maar ik niet echt bot.

Ik ga er van uit dat de Pocketboy het zelfde soort zaagblad heeft. En dan kun je het blad best wel 'mishandelen' natuurlijk heeft dat zn grenzen. Een zaagblad van felco breekt veel sneller is mijn ervaring.  Aandachtspunt is natuurlijk het scharnier punt en vergrendeling van de zaag.

Waar je nog naar kunt kijken is de vertanding van de zaag, wat voor hout zaag je veel ? Dat kan echt wel veel zweet schelen  ;-)
Dit is een tekst die ik ergens van een site geplukt heb.
"De Pocketboy is verkrijgbaar in twee lengten: 130 en 170 mm en 4 vertandingen. De grove vertanding (rood: 8 tanden per 30 mm) is geschikt voor algemene snoeiwerkzaamheden in vers hout. De medium vertanding (zwart: 10 tanden per 30 mm) is ideaal voor het zagen in meer drogere en hardere maar verse houtsoorten. De fijne vertanding (geel: 20 tanden per 30 mm) is geschikt voor het zagen van hard en droog hout, zoals bamboe en kan goed gebruikt worden bij hobby en klussen. De extra fijne vertanding (paars: 26 tanden per 30 mm) is bedoeld voor de fijne houtsnijderij, zoals de meubelmaker die bedrijft. De bladen zijn onderling uitwisselbaar binnen dezelfde bladlengte."


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door J@siu »

@Freemind,

dank voor de aanvullende info ... altijd weer fijn om te lezen dat de SILKY in het algemeen
gewaardeerd wordt

de eigenlijke "test" en review van de SILKY Pocket Boy moet nog komen ...

23 oktober a.s gaat ie mee naar de Vogezen , om daar drie dagen dienst te doen om hout te zagen  voor de open haard  ;D en een eventueel buiten kampvuur

Ook daar komen foto's,  en een verslag van ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door janvanloon »

Is het hout daar anders in de Vogezen?
Ik bedoel, een review, doe je zo snel mogelijk...

On topic mode: ik heb de silky in mijn handen gehad bij Erik.
En 1 extra groot model bij Filip.
Knappe dingen!!!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door oud deelnemer 4 »

moet ik toch effe kwijt...

ik zie en lees het zo vaak ... reviews over gear... en dan gaat het zo:
'unboxing and review' wat valt dan te reviewen aan gear als je alleen de specs geeft die ik ook online kan lezen van het product.
wat mij interesseert is hoe dat spul zich houd in gebruik en zeker na intensief en een langer gebruik...

ik zie of lees dus liever een review dat wat langer duurt en over een langere periode uitgestreken wordt en dus steeds updates geeft over de bevindingen.
ik ben dus blij dat Jan regelmatig komt met een stukje review en het niet in 1 keertje wat schrijven afdoet...
en ja de bomen zijn in de Vogezen anders dan op de plek waar de laatste test is doorgevoerd, we zaten niet in 'n park waar van elke boomsoort er eentje stond om op te testen, ik bedoel hardhout, zachter hout, naaldhout, allemaal anders en dus kan het zaagje en het zaagblad dat erin zit zeker andere resultaten geven.

Van mij zul je dan ook nooit een review zien over het een of ander, niet dat ik dingen niet test maar ik heb geen zin om daar steeds updates over te geven om een eerlijk beeld te geven van het product dat onderwerp van de test is. ik laat dat dan over aan mannen zoals Jan die daar wel plezier in beleefd.
Ik heb persoonlijk niets aan 'n 'unboxing en ik heb weer iets nieuws gekocht en in de kast gelegd 'reviews' helaas gaan veel 'reviews' op youtube of elders niet verder dan dat...

ik weet niet hoe andere forum leden hierover denken maar dat hoor ik dan graag...
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 12 okt 2014, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door Dabberty »

[quote="oakleafNL"]
Ik heb persoonlijk niets aan 'n 'unboxing en ik heb weer iets nieuws gekocht en in de kast gelegd 'reviews' helaas gaan veel 'reviews' op youtube of elders niet verder dan dat...
[/quote]
Idd, dat heb ik ook, daarom doe ik bijna nooit een review, maar als ik het doe is het na veel gebruik, om een realistisch beeld te geven.
Zoals die van mijn mes bijvoorbeeld, pas na een half jaar intensief gebruik die review geschreven en laten zien hoe die gemaakt is.
En laat ik nou gisteren een review gedaan hebben van m'n bedrol, waarvan ik vanavond alles online zet :-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door janvanloon »

Begrijp ik, maar als je een review doet voor een zaak of winkel...
zou je het zo goed mogelijk maar ook zo snel mogelijk moeten doen.
De zaag is al twee keer gebruikt. Er is geen vermelding over de houtsoort  ??? ( foutje wat je moet aanvullen J@siu )
Maar dan nog heb je toch al een goed idee over wat het ding kan  ???
( ben misschien te ongeduldig om geld uit te geven)  #025#

Ik wil even nog wat toevoegen!

Ik heb ooit een buck zaag mogen testen van een handelaar.
Voormiddag erop uit en zagen zoals het moest. ( eik, berk, wilg en kersenhout ) nat en droog.
Het gereedschap gebruiken voor wat het dient!
Namiddag heb ik de zaag gebruikt zoals het niet moest.
( niet iedereen die een zaag koopt kan er mee omgaan, niet iedereen is een bushcrafter )
Ik heb die zaag echt laten afzien, zo erg dat ze op het laatste niet meer goed zaagde,
nadien heb ik gekeken om ze te slijpen,  dit ging niet en er kon ook geen nieuw zaagblad in gezet worden.
Heb ik toen alle informatie doorgestuurd naar de handel. Dit op 1 volledige dag.
De verkoper heeft ze niet ingevoerd maar heeft mij als teken van dankbaarheid een waterfilter opgestuurd.

Wat ik hiermee bedoel, zonder commentaar op wie dan ook te geven,
is: Niet iedereen die materiaal koopt kan er mee werken.
Van dat punt ga ik uit. Dus gebruik en misbruik dat ding.
De verkoper moet weten wat het kan maar ook wat het niet kan. ( de plus en de min punten )

Nu hoop ik dat het wat duidelijker is en dat er snel een uitgebreide review komt ( ps, ze zien er wel knap uit, die silky's! )

Ps: vragen en/of opmerkingen liever via pb  ;-)
Laatst gewijzigd door janvanloon op 13 okt 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door oud deelnemer 4 »

@janvanloon
je begint erover en dat opent een discussie maar als er antwoorden op komen meld je terug dat de discussie verder liever via pb zou moeten gaan ?

ik heb dit zaagje ook in de handen gehad en ermee gewerkt, ik vond hem wat aan de kleine kant, ik zou liever de grotere versie hebben.
maar er loopt nog 'n draadje over een test van 4 zaagjes, dus ik wacht nog eventjes alle bevindingen in dat draadje af voordat ik over ga tot koop van een nieuwe.
hoe langer deze zaagjes getest worden hoe beter het beeld wordt wat ze waard zijn.

de silky heeft 2 nokjes  als vergrendelstand, bij de ene staat ie mooi horizontaal maar bij de nadere heeft hij een lichte hoek ten opzichte van het heft...
heeft iemand een idee waarom dit is ?.


freemind
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2014, 09:55

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door freemind »

de hoek van zagen kan van invloed zijn op de kracht die je er op uit moet oefenen. Ik werk het liefste met een rechte zaag. Maar dat is persoonlijk, voor mij.
Ik vind zelf ook dat hoe langer het zaagblad hoe fijner het zaagt. Als je al voor de pocket boy zou gaan. Neem dan de 17 cm uitvoering.

En kijk naar je vertanding, want dat verschil is echt merkbaar.

Ik weet ook wel zeker. Dat als je een Silky koopt. En je gebruikt hem 1 of 2 weekenden in de maand intensief. Dat je de zaag voor een paar jaar goed kan gebruiken en dat je deze maximaal kunt belasten zonder bang te zijn dat er iets kapot gaat.
Maar hier zal ook gelden net als bij messen een vast mes is sterker als een klap-\ vouwmes.

IK zal zo even een foto maken van een oude zaag die mega klem heeft gezeten en waar de punt krom van is gegaan.


freemind
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2014, 09:55

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door freemind »

Hier zijn een paar foto's van de zaag die ik intensief gebruik. Het onderste blad is de oude waar ik het voor elkaar heb gekregen dat  de punt krom is. Ik heb een iets te grote boom willen omzagen en daar klemde de boel plots en heb de zaag met kracht los gewrikt.
Zo als je kunt zien, ben ik niet heel zuinig er op.
Deze zaag is voor mij bot, maar hij zal nog wel zagen. Ik zal deze gebruiken als ooit iets tegenkom waar de kans op stenen, ijzer of iets degelijks aanwezig is. Of wortels
Bijlagen
IMG_9043.JPG
IMG_9043.JPG (182.93 KiB) 1857 keer bekeken
IMG_9042.JPG
IMG_9042.JPG (179.18 KiB) 1857 keer bekeken
IMG_9041.JPG
IMG_9041.JPG (188.2 KiB) 1857 keer bekeken
IMG_9040.JPG
IMG_9040.JPG (256.81 KiB) 1857 keer bekeken


Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 jan 2011, 18:06
Locatie: Herten

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door Rens »

@oakleaf, die tweede stand is voorals je als het ware van onder naar boven zaagt, doordat het handvat iets geknikt op het blad staat kun je de zaag makkelijker handteren en behoud je pols een wat natuurlijkere stand wat minder vermoeiend is.

Nu zul je dit niet zo heel gauw doen met een handzaagje.  Met een motorzaag is dit wat gebruikelijker.


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: SILKY pocket boy 5.0/130 mm Review + Testing ..

Bericht door janvanloon »

@Oakleaf: Ik bedoelde de vragen en opmerkingen over de Buck zaag  ;-)
Het topic moet zeker blijven omdat de silky ook op het kerst lijstje staat hier  ;D

Freemind, dat is nu eens een toffe toevoeging!
Als ik vragen mag, hoe lang gebruik je hem al en welke maat is dat ( lengte  zaagblad)?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie