Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door Gebruikersnaam »

Afgelopen dagen mijn ex army slaza getest want de temperatuur was nu eens onder het vriespunt.

Men schrijft hierover:
De modulaire slaapzak bestaat uit de volgende onderdelen:
Lakenzak: Deze is bedoeld om de slaapzakken te beschermen tegen vervuiling en levert in beperkte mate extra isolatie. De lakenzak kan in beide slaapzakken gebruikt worden. De bevestiging geschiedt door middel van 8 linten die door de lussen in de slaapzak gehaald moeten worden. De lakenzak is voorzien van een rits en kan ook zonder slaapzak gebruikt worden.
Zomerslaapzak: Tevens een mummy model maar dan met een gewicht van 1000 gram. Het pakvolume van deze slaapzak is 25cm x 19cm. De rits zit aan de rechterkant en het
comfortbereik is tot + 5o°C. De capuchon kan afgesloten worden door een vliegennet met rits.
Drieseizoenen slaapzak: Dit is een mummy model met een gewicht van 1900 gram. Het pakvolume is 32cm x 27cm. De rits zit middenvoor en het comfortbereik is tot -19°C.
Winterslaapzak:Deze wordt gevormd door de zomer- slaapzak los in de 3-seizoenenslaapzak te voegen. Het totaalgewicht wordt dan 2900 gram en het pakvolume 45cm x 27cm. Het comfortbereik wordt door deze samenvoeging tot - 40°C. De plaatsing van de ritsen in de slaap- zakken is zodanig dat bij het samenstellen van de winterslaapzak de ritsen niet 'op elkaar' liggen, waardoor een zogenaamde 'koudebrug' wordt voorkomen.


Mijn ervaringen (liggend op isomatje op gras) met :

setting 1: lakenzak + zomerslaapzak + USA bivi/bodybag --> voor mij geschikt tot ca. max. -3 graden (ben koukleum). Ik ben er echter nog niet geheel achter waarom ik de ene keer  -3 graden redt in alleen een trui en onderbroek en ik het de andere keer bij rondom 0 graden koud heb met alle kleding aan.
De koude komt vooral binnen via de rits, deze slaza heeft geen isolerend "flapje" om de koude die via de ritssluiting binninkomt tegen te houden. Dus vaak wordt ik wakker door een koude streep op mijn lichaam. Een goede combinatie voor tot net boven het vriespunt, hoewel ik toch eens wil kijken of ik de koudespleet van de rits kan oplossen

setting 2: driezeizoenenslaapzak --> werkt prima voor mij bij ca. -4 graden en met het dragen van sokken en merino shirt en onderbroek. Het werd niet kouder, dus ik heb nog niet kunnen testen of de aangegeven -19 graden ook voor mij van toepassing is. Heb echter aangenaam warm geslapen.
Deze slaza heeft wel de mogelijkheid de ritssluiting af te dekken. Nadeel is echter dat je die flap niet kunt vastzetten mbv klitteband oid, dus als je 's nachts woelt kan het zijn dat er alsnog koude via de rits naar binnen komt. Deze slaza is ook erg ruim (moet ook wel want die andere moet er ook nog eens in bij echte koude), ik heb echter het idee dat ik daardoor ook warmte verlies via de schouders en het "kijkgat" naar buiten. Ik heb de lakenzak er niet meer inzitten want degene die dit montagesysteem heeft bedacht heeft waarschijnlijk nooit zelf in zijn ontwerp geslapen.

De lakenzak dien je namelijk niet met klitteband (is ook niet ideaal) of drukkers te bevestigen maar met stoffen riempjes van ca 4 cm. Te kort om er een strik in te kunnen leggen en als je er een dubbele knoop inlegd (een enkele gaat namelijk 's nachts los) is deze er bijna niet meer uit te krijgen. Ook zitten er aan de lakenzak riemen voor het hoofdgedeelte terwijl in de zomerslaapzak hiervoor geen lussen zitten. Dus bij gebruik van de lakenzak in de zomerzak lig je uiteindelijk met je hoofd op de slaza ipv de lakenzak. Dus hoezo bescherming tegen vervuiling? In de 3 seizoenenzak zitten wel de 8 lakenzak lusjes

Persoonlijk vind ik dat de combinatie qua gebruikersgemak (op locatie) niet kan tippen aan de M90, echter hoef je met deze combinatie niet zomer én winter op pad met 6.5 Kg en vaak ook nog eens een veel te warme slaza tov je wilt hebben. Je neemt datgene mee wat past bij de buitentemperatuur, de rest laat je thuis.

Wat ik persoonlijk niet echt doordacht vind aan het ontwerp is de bevestiging van de lakenzak. De knoop die je in de riempjes moet leggen gaat of niet of te snel los en er is erg veel ruimte tussen slaza en lakenzak. Als je draait dan draait de lakenzak in de slaza en met een vertraging gaat de slaza dan ook mee (zeker als je een volle omwenteling wilt draaien in je slaap). Gevolg is dat je ingebakerd ligt als een chinese baby.

Ook zit de rits van de lakenzak aan de bovenzijde, de rits van de zomerslaza rechts en de rits van de 3 seizoenenzak weer bovenop. Kun je je voorstellen wat een gehannes het is als je dan in het donker wilt opstaan na een nachtje woelen en draaien? In een combatsituatie lijkt me dit zeker een ongewenste situatie, want snel uit je slaza's is er gewoon niet bij omdat je 3 risten moet zoeken. Dus hoe het leger zoiets dan kan bestellen??

Een groot voordeel vind ik het muskietennet in de zomerslaza, hierdoor kan ik eindelijk met alleen een bivi/bodybag zoemloos in de buitenlucht slapen.

grt, Roel


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door b2b »

thanks for sharing

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
.Tom.
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 mar 2012, 10:58
Locatie: sint-truiden

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door .Tom. »

Bedankt om te delen,hier ligt ook zo een in de kast maar heb er nog niet in geslapen,nu weet ik wat ik ongeveer kan verwachten.


Grtz
Tom
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door J@siu »

Dank voor de uitgebreide review @Roel ... marhu  ;D ik blijf lekker met (tot nu toe)  M90 sjouwen

ben overigens aan het wachten op een "buiten" review van de JURA 2 van DD
wss. gaat dit mijn volgende slaza worden .. scheelt toch weer ruim 3.5 kilo sjouwen haha ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door Martin Outdoors »

-19 is te koud voor de 3 seizoenen.
Als je met -20 niet de winter configuratie gebruikt zal je niet lekker slapen , bij -5 word het al frisjes in de 3 seizoenen zak +Amerikaanse bivi.

En die lakenzak heb ik al die jaren nog nooit gebruikt.  ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Ronny
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 feb 2011, 17:44
Locatie: Rekkem

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door Ronny »

Hallo, dus als ik het goed voorheb, is de Modulaire slaapzak NIET gelijk aan de M90?
Als dit zo is, kunnen jullie mij dan even de voor en nadelen van beiden opgeven?
gr
ronny


Keep it simple!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door janvanloon »

modulaire kun je kiezen: zomerzak, herfstzak of alles bij elkaar tot een winterslaapzak die gaat tot  -40
M90 is ene slaapzak die tot -40 kan
Dus in de zomer kun je die gewoon niet gebruiken omdat hij te warm is  ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door Teacher »

Ik heb onlangs in mijn herfstzak gelegen met temp. van +- -5 en een heldere hemel en ik heb in het midden van de nacht toch een fleece liner gebruikt omdat het toch net iets te fris werd aan de voeten.


Afbeelding
cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Modulaire slaapzak KL Nederlandse leger (Fesca)

Bericht door cel »

Ik heb zelf ook de modulaire. Het opgegeven temperatuur bereik moet je met het spreekwoordelijke " korreltje zout nemen". Er van uitgaande dat je een goede isolatiemat gebruikt ( horende bij de juiste temp). De zomerslaapzak gebruik ik tot max 7 of 8 graden. Wordt het kouder dan neem ik de 3 seizoenen zak, deze gaat denk ik tot -5 (max). De twee samen heb ik nog niet getest maar zou er niet graag in liggen als het kouder wordt dan -15/20. De lakenzak is idd een onding, heb het er na 1x uitgegooid.
Toch ben ik niet negatief over de slaapzak want, zoals al is gezegd, neem je mee wat je nodig denkt te hebben. Voordeel is ook dat je dmv de compressiezak de slaapzak redelijk compact kunt wegstouwen in je rugzak.


A matress of leaves and a blanket of stars
Plaats reactie