Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

De mogelijkheid om verschillende onderkomens te bespreken. Een van takken of toch een tent.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Roely »

Wat een mooie mens ben je toch ouwe wilg. Ik snap de keuze van Canada wel, maar mij lijkt dat wel een heel groot avontuur. Helemaal als je dat vergelijkt aan Tsjechië.. Wat in Europa ligt en waar je met je auto naartoe kunt rijden. De Aow kun je gelukkig wel meenemen naar Canada. Maar het is een stuk lastiger (veel meer werk) om naartoe te gaan in vergelijking tot Tsjechië waar je met open armen ontvangen wordt en je overal terrecht kunt met je Nederlandse zorgverzekering. Als de taal je enige barrière is, besef dan dat een groot deel van Canada Franstalig is, en dat staat ook niet in jullie lijstje. ;D gebruik gewoon het eerste jaar zo'n spraak vertaal app.

Of schaf zo'n ding aan... We leven wel in 2020 he.... https://www.talendomein.nl/slimme-verta ... praak.html


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Hermanusb »

Voor mij is het nu definitief Spanje geworden.

Komend najaar stap ik op het vliegtuig om een paar dgn een bepaalde regio te bekijken.
Kans is aanwezig dat ik 2 dingen koop.

1 een appartement of villa van maximaal 75duizend,
En als ik er zit wil ik een eenvoudige Finca kopen voor erbij.

Voor de momenten dat ik rust wil hebben.
Een finca met ca 4Ha grond.

In Spanje moet je iets van 30% cash betalen, de rest kan met een hypotheek.
Rente is super laag.

Stel appartement van 70K 30 cash en 40 op hypotheek is 400 rente per jaar en aflossng in maximaal 20 jaar.
Woon je voor niks en de belasting maatregels zijn veel gunstiger.
De hypotheek kun je bijna betalen van de extra inkomsten door lagere belastingen en zorgverzekering.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Misschien is dit wat voor je een kennis van een andere forum wil zijn huisje daar met grond verkopen, het is in het groenere gedeelte van Spanje het leven zou er ook goedkoper zijn.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Hermanusb »

Ik ben in de orienterende fase.
Het hele gebeuren gaat nog 7 jaar duren vooralleer ik zal kopen.
Misschien iets eerder maar niet veel eerder,

Benieuwd welk forum je bedoeld.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Hermanusb schreef:Ik ben in de orienterende fase.
Het hele gebeuren gaat nog 7 jaar duren vooralleer ik zal kopen.
Misschien iets eerder maar niet veel eerder,

Benieuwd welk forum je bedoeld.
Niet naar de persoon???
En het gebied???


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Hermanusb »

Altijd benieuwd natuurlijk maar ik heb nog de nodige jaren nodig,

Niet specifiek voor mezelf of moeders de vrouw maar de kinderen moeten eerst de kans krijgen om de opleidingen af te ronden en dat is nog 5 jaar


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Hermanusb schreef:Voor mij is het nu definitief Spanje geworden.

Komend najaar stap ik op het vliegtuig om een paar dgn een bepaalde regio te bekijken.
Kans is aanwezig dat ik 2 dingen koop.

1 een appartement of villa van maximaal 75duizend,
En als ik er zit wil ik een eenvoudige Finca kopen voor erbij.

Voor de momenten dat ik rust wil hebben.
Een finca met ca 4Ha grond.

In Spanje moet je iets van 30% cash betalen, de rest kan met een hypotheek.
Rente is super laag.

Stel appartement van 70K 30 cash en 40 op hypotheek is 400 rente per jaar en aflossng in maximaal 20 jaar.
Woon je voor niks en de belasting maatregels zijn veel gunstiger.
De hypotheek kun je bijna betalen van de extra inkomsten door lagere belastingen en zorgverzekering.
Beste @Hermanusb,
Hoe is het nu met jou/jullie heeft de corvid-19 roet in het even gegooid, of is het even een stilstand voor jullie/jou, en wat zullen de gevolgen kunnen zijn nadien dat lijkt mij nog onmogelijk dat te overzien, hier voor Nederland word al gezegt dat het wel eens zo slecht kan worden al in de jaren dertig.
De virus heeft ook in Spanje een behoorlijke aanslag gepleegd het zal ook daar jaren kosten voor het land er weer wat overheen komt, als dat lukt.

Heel veel geluk met jullie ideeën toegewenst houd ons op de hoogte, dat zie ik graag.

Met een hele hartelijke groet,
De Oude.Wilgen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Om zoveel mogelijk zelfredzaam te wonen zouden we naar Canada of Alaska moeten gaan, we hebben nu beiden onze AOW en kunnen heel spaarzaam leven als het moet, we zijn aardig handig, leven al jaren in een totale isolement, dus met een paar huisdieren, en goede blokhut en zelfredzame voorzieningen, moeten we een heel eind komen.

Wij willen graag nog wat van ons leven maken, we hebben veel ouderen gezien die het maar allemaal niets vinden en (leven) als of ze een doelloos leven hebben, velen verpieteren door eenzaamheid, en waker worden word er gedacht weer een dag, en dat vinden wij zo zonde, wij hebben nu een vast inkomen waar we mee weg kunnen, en vinden het een gemiste kans als we daar niets mee zouden doen voor een mogelijk beter leven wat meer bij ons past.

We houden jullie zeker op de hoogte.
Als we de stap echt kunnen nemen, dan blijven we contact met jullie houden en lezen jullie regelmatig hoe het met ons gaat, dat moet kunnen, dan maken jullie ook een stuk van het avontuur mee.

Mhg,
De Oude.Wilgen
Ps, waarom een stilte, we zijn dus toch verhuist, het leven in een seniorenflat en de wijk Lewenborg was niets voor ons.
Het huisje wat we nu hebben is de beste woning tot nu toe, hebben er wel heel veel aan moeten doen, ja en alles samen gedaan dat hebben we veel vaker gedaan, het huisje straalt weer.
Dan heeft de corvid-19 ons nog eens goed bezig gehouden, we moeten preventief bezig zijn en op onze hoede.
Laatst gewijzigd door Oude.Wilg op 26 apr 2020, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Dabberty »

Maar zit je nu nog wel in NL ?


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Dabberty schreef:Maar zit je nu nog wel in NL ?
Weg gaan is nu even niet mogelijk, de wereld is nu in de ban van de corvid-19.
Er zal in de komende jaren heel wat veranderen, er is geen overzicht meer.
We voelen ons vast gezet.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Roely »

Vastgezet is onzin... Met een gezondheid verklaring kun je nog steeds vanuit Schiphol de wereld over. Bij aankomst in bepaalde landen zou nog een eventuele quarantaine periode kunnen bestaan. Maar je kunt nog steeds weg als je zou willen. Althans met een goed plan en reisdoel is nog veel mogelijk.
Ja vastgezet door een andere woning te accepteren dat klopt wel. Maar daar kun je niks of niemand anders de schuld van geven..

Maar Nederland is ook een land van mogelijkheden. Daar is niks mis mee


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Hermanusb »

Oude.Wilg schreef:
Hermanusb schreef:Voor mij is het nu definitief Spanje geworden.

Komend najaar stap ik op het vliegtuig om een paar dgn een bepaalde regio te bekijken.
Kans is aanwezig dat ik 2 dingen koop.

1 een appartement of villa van maximaal 75duizend,
En als ik er zit wil ik een eenvoudige Finca kopen voor erbij.

Voor de momenten dat ik rust wil hebben.
Een finca met ca 4Ha grond.

In Spanje moet je iets van 30% cash betalen, de rest kan met een hypotheek.
Rente is super laag.

Stel appartement van 70K 30 cash en 40 op hypotheek is 400 rente per jaar en aflossng in maximaal 20 jaar.
Woon je voor niks en de belasting maatregels zijn veel gunstiger.
De hypotheek kun je bijna betalen van de extra inkomsten door lagere belastingen en zorgverzekering.
Beste @Hermanusb,
Hoe is het nu met jou/jullie heeft de corvid-19 roet in het even gegooid, of is het even een stilstand voor jullie/jou, en wat zullen de gevolgen kunnen zijn nadien dat lijkt mij nog onmogelijk dat te overzien, hier voor Nederland word al gezegt dat het wel eens zo slecht kan worden al in de jaren dertig.
De virus heeft ook in Spanje een behoorlijke aanslag gepleegd het zal ook daar jaren kosten voor het land er weer wat overheen komt, als dat lukt.

Heel veel geluk met jullie ideeën toegewenst houd ons op de hoogte, dat zie ik graag.

Met een hele hartelijke groet,
De Oude.Wilgen.
@Oude.Wilg
Ik heb besloten om dit najaar niet naar Spanje te gaan.
Wil de goden niet verzoeken zeg maar.
Ik ga in 2021 en de plannng is om weer het najaar te nemen.

Door de Corona blijf ik liever in mijn eigen omgeving.
Heb een seizoensplek op een camping waar ik goed kan vertoeven.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Flecktarnmann »

Ik zou dit denk ik ergens in Oost-Europa willen doen. Die talen vallen nog enigszins te leren omdat ik Lets praat, en daar is alles veel goedkoper. Deze zomer vertrek ik naar Tsjechië voor een jaar, misschien vind ik daar wel iets :D ;D


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Flecktarnmann schreef:Ik zou dit denk ik ergens in Oost-Europa willen doen. Die talen vallen nog enigszins te leren omdat ik Lets praat, en daar is alles veel goedkoper. Deze zomer vertrek ik naar Tsjechië voor een jaar, misschien vind ik daar wel iets :D ;D
@Flecktarnmann houd ons op de hoogte, ook hoe jij je plannen maakt en hoe je dat gaat verwezenlijken.

En@Roely jammer maar misschien ook wel ergens goed voor waar we nu wonen is toch wat gaan tegenvallen, dus we blijven door zoeken wat het meer bij ons past.
Tiny house trekt ons ook wel maar dan in een gebied met wat meer natuur dan waar we nu zitten.
Heb buitenland houden we ook in gedachten, we blijven ons oriënteren, @Flecktarnmann is ook interessant bezig die blijven we ook volgen.

Mooi is ook te zien hoe een man met simpele werktuig mooi een woning bouwt,
in de natuur met natuurlijke spullen: https://youtu.be/C5B7mYHbv9o

Ha dat zal mijn vrouw ook wel aanspreken want die wil zo weinig mogelijk spullen hebben, ik heb al haast niets meer, hoef je ook niet veel mee te slepen.
Wij wonen nu in een rijtjes woning tussen dik tachtig plussers die alles in de gaten houden, en bij alles vragen waarom we het doen, en als we weg gaan met ons campertje, waar we heen gaan, gaan we wandelen Héé dat mag niet van wege de corvit-19 terwijl ze zelf steeds de kinderen en klein kinderen in huis en in de tuin ontvangen en dan dicht bij elkaar zitten elkaar omarmen zoenen, en dat is het wandelen van ons verkeerd, ja jammer zijn deze ouderen heel bekrompen en van de mensen zo hoort het en als je het anders doet hoor je hier niet, de moet ze steeds de vinger in de ….., houden bah wat vies Lowiese

O ja de man is een soort veldwachter die alles in de gaten houd, en heeft al verschillende mensen in de buurt door gegeven, echt de mensen bemoeien zich over al mee, houd ook de brandgang brandschoon voor de huizen aan de andere kant van de straat, en als iemand iets doet wat hem niet bevalt gaat hij er op af zegt er wat van luistert de persoon niet dan volgen er maatregelen.
Ook als ik wat achter het huis doe, vragen ze waar ik mee bezig ben en wat het gaat worden, en ze ijsberen maar om niets te missen.
Vragen dus waar gaan jullie heen wat doe je nu, hebben jullie ook kinderen, krijgen jullie nooit bezoek, hebben jullie wel mensen, moeten jullie het huis helemaal alleen op knappen, het de verhuizing heeft niemand jullie geholpen, hebben jullie niet meer spullen, waar koken jullie op, eten jullie wel goed, waar laten jullie het afval.
Ja dat kan je met ouderen hebben.

Oeps dat was even een uitlaatklep, sorry.
We zijn ook heel vaak op pad weg van het huis, even genieten.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Flecktarnmann »

Oude.Wilg schreef: @Flecktarnmann houd ons op de hoogte, ook hoe jij je plannen maakt en hoe je dat gaat verwezenlijken.
Nou, het is nu precies een maand min een dag voor vertrek, en ik heb nog helemaal niks geregeld :D In de loop van de week zal ik denk ik moeten kijken hoe het dan zit met de zorgverzekering etc. :D


Plaats reactie