Dode, intacte duif gevonden

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
GdoubleU
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2019, 13:09
Locatie: Wuustwezel Antwerpen (België)

Dode, intacte duif gevonden

Bericht door GdoubleU »

Vanmorgen toen ik ging wandelen in het bos kwam ik plots een dode duif tegen. Om het diertje niet verloren te laten gaan en omdat het ook geen ring had, dacht ik om het mee te nemen om eventueel te leren hoe deze klaar te maken. Eerst dacht ik dat het was gedood door een ander dier of zo, maar dat bleek toen ik thuis kwam en het nader onderzocht niet zo te zijn. De duif is volledig intact.

Nu is mijn vraag; is het dan wel zo slim om het klaar te proberen maken? Als het een onnatuurlijke dood had kan het dan misschien niet slecht zijn? Natuurljk zelfs al zou ik het beestje niet zelf opeten, is het misschien een goed idee om het te gebruiken om zo te leren hoe te pluimen en helemaal klaar te maken om in de pot te koken. Natuurlijk zou ik het diertje dan ook niet verloren willen laten gaan en eventueel het klaarmaken en aan de katten van en vriend van me geven, is dat dan een goed idee?

Alvast bedankt voor de hulp die komt!


Olmo
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 feb 2019, 18:49

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Olmo »

Ik ben hier ook wel benieuwd naar
Zouden eventueele ziektes enzo geen risico zijn hier?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Roely »

Pfiew heel gewaagd.
Tijdstip van overlijden is al een belangrijke factor. Ogen zijn een goede indicatie.. Dofheid en hoe diep ze ingedroogd zijn. Veren zijn ook een goede indicatie als ze al los laten is de rot begonnen. Besef dat allerlei diertjes de duif waarschijnlijk nog veel eerder gevonden hebben dan jou. En dat de duif drager kan zijn van bacteriën, schimmels en parasieten.

Dan waarom is het dood. Het is niet aannemelijk dat het dier bv een natuurlijke dood heeft ondergaan van de honger bv met dit weer en klimaat, er is eten genoeg voorhanden. Vogelgriep is ook nog steeds aanwezig. Echter dat risico kun je ook hebben bij een levend gevangen dier. Oudere dieren sterven sneller in de winterperiode dan in dit prachtig voorjaar.

Weet je wat het is, als ik een paar dagen niet gegeten zou hebben, en de duif vond. Zou ik me er mischien wel aan wagen. Hoewel ik het misschien zelfs dan als aas zou gebruiken om iets anders te vangen.

Aldus, persoonlijk vindt ik het een te groot risico omdat je het nu gevonden hebt... Tijdens een vorst periode was het anders geweest. Maar we weten dat er genoeg andere mensen zijn die zich er wel aan wagen. Wat mij betreft denk ik dan dat die een betere resistentie en een sterkere maag hebben dan ikzelf ;D
Wat dit verhaal betreft ben ik wel een echte stadsmens zal ik maar zeggen.
Dood beest prima bruikbaar voor van alles en nogwat maar niet om op te eten. 8-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Waidmann »

Sluit me aan bij Roely, vooral gezien het een warme dag was niet heel verstandig al zul je er ook niet dood aan gaan.

Ik heb als jager ook netjes mijn wildhygiëne opleiding gedaan, er zijn niet heel veel ziekten die duiven kunnen overbrengen op mensen voor zover ik op de hoogte ben. Hoe die overdracht op katten is durf ik niet te zeggen. Wat dat betreft loop je geen groot risico. Waar je daarnaast mee te maken hebt is normaal bederf. Dat is in dit geval een groter risico.

Doordat je de exacte doodsoorzaak niet weet en hoelang hij er al ligt, zou ik hem buiten noodsituaties niet op willen eten.

Oefenen met uitbenen en schoonmaken, of wellicht wat met de vlerken doen is natuurlijk wel een optie. Leer je ook een hoop van :)


Gebruikersavatar
ericgroen
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 okt 2010, 08:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door ericgroen »

Leuk, zo'n vondst!

Ik heb hier de volgende gedachten bij:
- Ogen bekijken is goed in zo'n geval om versheid in te schatten.
- Verwondingen kunnen een goede indicatie zijn dat het beest door fysiek trauma en dus waarschijnlijk niet door enge ziektes omgekomen is.
- Bij het ruiken kun je op je eerste indruk af gaan.
- Zo'n beest beste verwerken met goede hygiene qua besmetting van plank, aanrecht, handen, alles meteen goed afwassen.
- Tijdens de verwerking kun je nog letten op tekenen van ziektes.
- Zo'n beest beste verwerken met goede biologische ontsmetting, dus alles krijgt royaal hitte.
- Als je twijfels hebt die psychologische barrieres zijn - maar het beest is verder OK - is dat een prima gelegenheid om die te overwinnen. Zo werk je aan je vaardigheid om allerlei voedsel waar bijna iedereen z'n neus voor optrekt (zelfs in nood-hongersituaties) wel te eten. Dat is een basale bushcraftvaardigheid. En dan na zo'n duif upgraden naar larven, Muis, Rat. En dan upgraden naar zelf gehouden dieren doden en verwerken.
- Je noemde "aan de katten geven" van een duif, maar het plan is dat de katten voor jou vogels jagen en die als cadeau voor je meenemen. Katten doen dat.
- De frikadellen-filosofie bij verwerking: alles van het beest gebruiken. Dus vooral plukken en niet villen, bepaalde organen ook gebruiken en botterige onderdelen met weinig vlees kunnen in een stoofpot.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Flecktarnmann »

Ik persoonlijk zou buiten noodsituaties om geen dier opeten dat van zichzelf dood is gegaan. Vooral als het dier nog niet heel oud is.

Dat het beest spontaan uit het niets gestorven is, zegt toch al veel neem ik aan. Of het nou een ziekte of een parasiet is, iets zal er wel niet kloppen.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Waidmann »

Aangezien het topic uit 2019 komt zal de duif al wel vergaan zijn ;D


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Flecktarnmann »

Aangezien we de OP al een jaar niet hebben gezien, vermoed ik dat hij de duif heeft opgegeten en dat het zijn laatste maaltijd was.


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Dode, intacte duif gevonden

Bericht door Hermanusb »

Ik eet niks wat ik niet zelf dood gemaakt hebt,

En dan bedoel ik niet de biefstuk uit de slagerij.


Plaats reactie