Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Waidmann »

Tim schreef:
Maar het is geen populair onderwerp, je wordt al snel een dieettrut genoemd. Maar ik ben fitter dan 15jr geleden, so I could not care less what you think!

Tim

Ps: Niet alleen je spieren worden harder en fitter 8-)
Altijd wel interessante materie dit. Diet-trutten willen afvallen of klagen, de rest wil gezonder leven ;-)

Het vermeiden van koolhydraten en zo min mogelijk bewerkt voedsel eten is eigenlijk wel zo klaar als een klontje. De introductie daarvan gaat in grafiek bijna gelijk op met aanverwante ziektebeelden en obesitas. Probeer er zelf ook op te letten, als je een tijdje minder koolhydraten en met name suikers binnen krijgt is het effect ook veel meer merkbaar wanneer je het wel doet. Stukje chocolade kan een echte opkikker zijn dan.
Door de drukte weer wat terug gevallen. Allemaal excuses. Dus bewust weer de draad opgepakt. Intermitted fasting doe ik nu een maand. Ik eet tussen 12.30 en 19u. 1x lunch en 1x diner met een appeltje oid tussendoor. Verder niets aangepast, past zo mooi in het ritme.
Hoe moet ik dit lezen? Dat je ontbijt overslaat en daarnaast aan intermitted fasting doet of dat ontbijt overslaan de fasting is?

Als iemand die ontbijt eigenlijk altijd overslaat interesseert dit me wel namelijk. Ik merk namelijk dat ik bij verandering van ritme en activiteiten 's ochtends, met name minder slaap, dan enorme honger krijg in de ochtend. Wat op zich logisch is gezien de energie behoefte. Dus daarom wel bijzonder om te lezen dat je op lege maar een uur kunt gaan rennen :D


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

Waltman
"Als iemand die ontbijt eigenlijk altijd overslaat interesseert dit me wel namelijk. Ik merk namelijk dat ik bij verandering van ritme en activiteiten 's ochtends, met name minder slaap, dan enorme honger krijg in de ochtend. Wat op zich logisch is gezien de energie behoefte. Dus daarom wel bijzonder om te lezen dat je op lege maar een uur kunt gaan rennen"
Het hongergevoel wordt geregeld door een samenspel van Hormonen en het zenuwstelsel. Voor een deel ook aangeleerde reflexen. Dit is niet echt Honger, " maar trek om te eten"want de meesten hebben reservevet zat. Niet zo zeer dat je energiebehoefte hebt in de ochtend, want je hebt energie zat in de vorm van vet en opgeslagen energie in de spieren en lever. De trek (drang tot eten en eten zoeken) wordt bv geregeld door een lege maag en hormonen.
Als het lichaam energie nodig heeft doet ze dat in de volgorde:
Pak suiker in spieren en uit de lever. Is die op pakt het lichaam pas opgeslagen vet. Is die op dan gaat het lichaam overbodige cellen afbreken. Volgens sommigen ook kankercellen. Het lichaam schakelt over op een ander inwendige milieu. Eet je tussendoor chokolade dan schakel je gelijk weer over op suikerverbranding en niet op de vetverbranding, met de daarbij behorende inwendige situatie (andere hormonen etc). Chocolade is juist een stof met veel energie. Die energie kan je dan beter uit de vetverbranding blijven halen.
Het lijkt er op dat de toegevoegde suikers aan voedingsmiddelen juist het grootste probleem levert voor je gezondheid. (hoge bloeddruk).

Ron sr


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Waidmann »

Ron bedankt voor je toelichting, ik ben altijd geleerd dat ketose optreed na 3/4 dagen. Maar zoals ik jou nu begrijp dan treed een voor stadium daarvan al eerder op?

Je wilt daarbij ook zeggen dat vermoeidheid en honger gevoel bij verandering van ritme/activiteit grotendeels tussen de oren zit en aan suiker te verwijten is? Aangezien mijn lichamelijk en geestelijk functioneren in zo'n geval er onder leidt neig ik er naar om in dergelijke situaties toch te eten. Immer je moet aan de slag. Ik zou dan het beste iets zonder suiker kunnen eten in zo'n geval begrijp ik?


Hermanusb
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2019, 16:23

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Hermanusb »

Ook ik heb last van wat welvaards problemen zoals TS.
Bloeddruk net te hoog, cholesterol net te hoog en uiteeraard het gewicht te hoog.
Allemaal zaken die heel langzaam in 57 jaar erin geslopen zijn.

Ik kan mijn koppijn nagenoeg 1 op 1 gelijk zetten aan een hoge bloeddruk.
Als ik meet op de momenten dat ik pien in het dak heb dan meet ik geheid 160 om 95 ofzo.
Andere momenten zit ik op 145 om 88 en vergelijkbare waardes.

Nog steeds aan de bovenkant dus.

Om die reden heb ik besloten om weer de wandelschoenen aan te trekken.

Met div moslim collega's al vaak gesproken over hun ramadan en de meesten zweren erbij.
Vandaar dat het boek intermitterend vasten mij dus aantrekt want ik ontbijt ook altijd tot 2 weken geleden want sindsdien start ik pas om 12 uur met eten wat precies aansluit met voorgaande boek.

Alleen eet ik teveel en te lang door,
Ik start dus ook met het vasten op deze wijze en iets vaker wandelen.

Hoop dat de welvaarts problemen hierdoor langzaam zullen verdwijnen.
Sporten? Ik pas. Dan ga ik wel wandelen,


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

r Hermanusb

Een van de programmas op TV over obesitas melde een onderzoek hierover. Hierin kwam bij een onderzoek naar voren dat lang eten , lang kauwen de eetlust deed afnemen. Als je gestrest door de supermarkt loopt kies je juist callorierijk voedsel.
Dit was een onderzoek in Engeland
Ron sr


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Oude.Wilg »

Even een geintje tussen door.

Haha een oudere man had eens gezegt een goede haan is niet vet.
Misschien moet er bij verschillende daar wat meer de nadruk op worden gelegd. ;D ;D ??? ::)
Maar menselijke oudere Haantjes legen ook nog wel eens het lootje tijdens hun werkzaamheden.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Tim »

Waidmann schreef:
Tim schreef:Door de drukte weer wat terug gevallen. Allemaal excuses. Dus bewust weer de draad opgepakt. Intermitted fasting doe ik nu een maand. Ik eet tussen 12.30 en 19u. 1x lunch en 1x diner met een appeltje oid tussendoor. Verder niets aangepast, past zo mooi in het ritme.
Hoe moet ik dit lezen? Dat je ontbijt overslaat en daarnaast aan intermitted fasting doet of dat ontbijt overslaan de fasting is?
Met terugvallen bedoel ik dat ik minder met gezond eten bezig was. Chips weer volop, pastas, sausen, etc.

Met het IM bedoel ik dat ik in die 8u periode eet. En ik gekozen heb voor lunch en diner. Dus inderdaad het ontbijt oversla. Maar dit is puur omdat dit het makkelijkste in de passen is in mijn ritme. Ik doe geen hele dagen niets eten.
rjvdsluis schreef:Tijdens het vasten moet je echtere wel Magnesium Kalium en Natrium (zout) genoeg binnen krijgen.
Ik doe een snufje zeezout in het halve litertje water wat ik opdrink onderweg naar het werk. No fancy stuff.

Als je erectale kunsten moeizaam beginnen te worden, is dit vaak een eerste signaal van hart en vaatziekten. Vaak jaren voordat het misgaat.

Ook dwing ik mezelf minimaal 8u te slapen en bij voorkeur op dezelfde tijden. Is het ook niet minder van geworden.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

Tim
Hoe vasten is afhankelijk van je doel:
1. Gezond eten , voorkomen van ziektes.
2. Afvallen.

Ik heb ooit eens berekent dat een dag niet eten met een normaal energiebehoefte je slechts 300 gram kan afvallen. Als je start met vasten zal je de eerste drie dagen veel lichter worden. Dit is voornamelijk darminhoud. Daarna gaat het wat minder snel. Als je dan ook nog niet iedere dag dezelfde hoeveelheid voedsel tot je neemt wisselt je gewicht behoorlijk. Drink je ook nog verschillend hoeveelheden dan lijkt het vasten geen effect te hebben.

Mijn ervaring is dat je, als je slechts een maal per dag op hetzelfde moment eet, je snel aan vervelende gevoelens trek enz kan wennen.
Tegenwoordig zijn de groentenpakketten zodanig samengesteld dat je niet een tekort aan aminozuren oploopt. Dus een maal per dag een flinke salade-mix is te doen (met bv vlees als je wilt)
De hoeveelheid zetmeel in de salade is relatief laag. Alle andere voedingsmiddelen hebben vaak te veel suiker (oa koolhydraten). Als je dan ook nog per dag wat gaat wandelen gaat het lichaam gegarandeerd over op de vetverbranding. Of het lichaam daar mee bezig is kan je controleren met zogenaamde Keto Sticks. Een papiertje die je in de Urine moet dopen. Je kan dan echt meten of je lichaam bezig is met vetafbraak. Ga je overdag toch iets eten ? neem dan een komkommer of zo. Eet je een appel waar ook suiker in zit zal je zien dat de vetafbraak op een laag pitje gezet wordt.

Een dergelijk voedingspatroon (gemengde groenten met kip bv) levert alle aminozuursoorten op die je nodig hebt. Nogmaals tekort aan vitaminen n mineralen moet je in ieder geval voorkomen (pillen) een tekort daaraan kan problemen geven met de werking van sommige enzymen.

Best interessant om eens te ervaren dat je 5 dagen zonder voedsel kan.

Kortom
Bepaal zelf op welke manier je gezond kan eten. Wees byzonder kritisch mbt adviezen van anderen. Vooral adviezen die er financieel voordeel hebben aan die adviezen. (daar zijn byzonder veel waardeloze onjuiste beweringen op internet over te vinden.

Ron sr


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

Aan
Oude Wilg
https://www.youtube.com/watch?v=Qkx4WVg6lXo
Deze jongeman geeft adviezen die hij wetenschappelijk onderbouwd
Klik je dit aan dan zie je een link naar zijn website
Daar staat dan links naar wetenschappelijke artikelen.
Ik verdien niet aan zijn boek

Ron


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Tim »

RJ,

Ik wil me goed voelen, ik wil over 30jr (ben dan begin 70) nog bushwacken, hiken, zwemmen, surfen en hopelijk lange tijd sneller zijn dan mijn kleinkinderen ;-). Meer is het niet. Ik kom er ook niet door wat het beste zou moeten zijn, ik ga op mezelf af.

Paar dagen zonder eten, ik heb in 2016 met Johndice zoiets gedaan. Ongeveer 500 cal per dag. Was apart, maar niet vervelend. 't Ging wel veel over eten ;D

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

Wilg
Hier heb je het verloren docment
http://www.natuurlijkvoedsel.nl/Artikel/hunza.dutch.pdf

Grappig kennis uit 1938 herontdekt.
Zo worden veel onderzoeken onder de tafel geveegd als het de voedingsindustrie niet goed uit komt.

Ron sr


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

Aan belangtstellenden
Ondrwerp
Autophagy : https://nl.wikipedia.org/wiki/Autofagie_(biologie)

Hier als laatste informatie over het vasten
Nobleprijs winnaar
https://www.youtube.com/watch?v=WcPRPOkvd0U

Het lichaam gaat overbodige cellen opruimen.

Ron sr


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Waidmann »

Tim schreef:Met terugvallen bedoel ik dat ik minder met gezond eten bezig was. Chips weer volop, pastas, sausen, etc.

Met het IM bedoel ik dat ik in die 8u periode eet. En ik gekozen heb voor lunch en diner. Dus inderdaad het ontbijt oversla. Maar dit is puur omdat dit het makkelijkste in de passen is in mijn ritme. Ik doe geen hele dagen niets eten.


Tim
Alright, ik snap hem. Thanks!


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door Oude.Wilg »

Wij hebben het idee gekregen dat als je het voedsel verdeeld in kleine porties over de dag net als of je een maagband hebt je eerder afvalt.
Niet dat dit geschreven is door jullie, maar maaltijden overslaan dan zegt men dat de vetcellen dat gaan hamsteren.
En wat de gezondheid ten goede zou komen is een goede darmbacteriënhuishouden daar voor moet je wel regelmatig en gezond blijven eten.

Traplopen negen hoog doen we ook een paar keren op een dag in een vlotte tempo in een keer zonder rusten, daar naast lopen we een rondje door de wijk en natuur parken, waar veel wilde planten staan.

Morgens op bed doe ik buikspier oefeningen, op de rug bewegingen die je doet met je benen met schoolslagzwemmen, dat gaat ook steeds beter.
Snoepen, vlees, zuivel nemen we nog niet een keer in de maand.

Ik moet nog aan alternatief vinden voor brood.
Warm eten al voor de middag en eet er niet veel van en verdeel het over de rest van de dag.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wat te doen tegen hoge bloeddruk

Bericht door rjvdsluis »

Beste Wilg
maar maaltijden overslaan dan zegt men dat de vetcellen dat gaan hamsteren.
Ik heb geprobeerd op internet te vinden waarom vetcellen gaan hamsteren als je een maaltijd overslaat. Volgens mij hamsteren velcellen altijd als ze de kans krijgen. Dit doen ze als er een overschot is aan voedingsstoffen in het bloed en in de weefsels.
Onze spijsvertering breekt IN de maag en dunnedarm Eiwit en vet af, Ook koolhydraten worden afgebroken. Eiwitten en vetten zijn zulke grote moleculen dat de niet door de darmwand kunnen gaan. Het resultaat van deze spijsvretering/afbraal is dat de volgende soorten stoffen in de darm ontstaan.

Glycerol
Vetzuren (verschillend soorten)
Aminozuren (van eiwitten)

Diverse soorten suikermoleculen (glucose fructose)

Deze drie soorten stoffen leveren de onderdelen die weefsels en cellen nodig hebben. Ook kunnen ze alle drie worden afgebroken. Er wordt dan een stof gevormd die als "benzine¨ wordt gebruikt. (energiedrager). Deze enegiedragers kunnen gebruikt worden om andere stoffen te maken (lijmen) of om spieren te bewegen.
Al deze stoffen dwarrelen in het bloed en in het lymfsysteem.

Het lijk mij niet logisch dat het lichaam merkt dat je een maaltijd overslaat en dan plotseling besluit om vet op te slaan.

Het opslaan van X in vtcellen gaat continu door, zolang er genoeg spul in het bloed zit.Vooral de sukersoort: fructose wordt direct omgezet in vet.
Zie het als een Auto die je tankt met verschillende soorten benzine,. Zolang je evenveel gebruikt als je tankt is er geen probleem. Is je tank vol en ga je toch tanken dan krijg je problemen.
Zo ook het menselijk lichaam.

Ron sr


Plaats reactie