Kan je regenwater drinken?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Groen

Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Kan je vers opgevangen regenwater drinken?

Weet iemand hier wat meer over?

Misschien uit eigen ervaring?

Is het locatie gebonden of kan je overal drinken?

Ik weet dat regenwater veel minder elementen (mineralen enzo) bevat dan kraanwater...

De regen zal één van mijn grootste leverancier zijn voor drinken op mijn reis, dus ik hoor graag even andermans ervaringen  ;D


oud deelnemer 4

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door oud deelnemer 4 »

geen enkel probleem
meschien in een stad als mexico-city waar de regen door dikke smog valt niet zo goed idee maar verder geen probleem


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door obiwanjacobi »

Belangrijk is dat het oppervlak waarmee je de regen opvangt schoon is (geen vogelpoep etc). Vang regen op, op een open plek, dus niet onder de bomen gaan staan en het regenwater opvangen dat van de bladeren afdruipt.

Tijdens mijn survival in norwegen (afgelopen mei) hadden we een regenponcho horizontaal gespannen. Nadat de poncho helemaal nat was (dat duurt even), liep het regenwater door de capouchon een pannetje in. Werkte prima.

Regenwater is ongeveer de makkelijkste manier om aan water te komen (kost minste energie). Dus als je buiten bent, let een beetje op het weer en als je denkt dat er een buitje aankomt, kan je maatregelen nemen (bijv: poncho opspannen) en zo aan heerlijk vers water komen.

Hier een verhaaltje over water van mijn blog.

Hope it helps.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Terra »

Regenwater is redelijk schoon maar bevat vrijwel geen mineralen. Wel zitten er andere opgesloste stoffen in zoals Co2 en N2 uit de lucht .
Doordat het geen mineralen bevat kan het bij veelvuldig drinken osmotische reacties geven in het lichaam. Dit komt omdat je bloed/lichaams vocht verhoudingsgewijs wel veel stoffen bevat. Hierdoor wordt de osmotische druk tussen de twee vloeistoffen erg groot. Door diffusie verliest je lichaam mineralen aan het het regenwater waardoor je buikpijn kunt krijgen en belangrijke mineralen verliest. Het is beter om er een klein beetje suiker en zout aan het water toe te voegen om osmose verschil op te heffen..
Echter in een survival situatie kun je met het drinken van regenwater een heel eind komen.

Maar wat doe je als het lange tijd niet regent?

Zelf zou ik gekookt of gefiltert beekwater drinken (wat niet uit een landbouw gebied komt i.v.m. pesticiden)

Terra


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Terra"]
Regenwater is redelijk schoon maar bevat vrijwel geen mineralen. Wel zitten er andere opgesloste stoffen in zoals Co2 en N2 uit de lucht .
Doordat het geen mineralen bevat kan het bij veelvuldig drinken osmotische reacties geven in het lichaam. Dit komt omdat je bloed/lichaams vocht verhoudingsgewijs wel veel stoffen bevat. Hierdoor wordt de osmotische druk tussen de twee vloeistoffen erg groot. Door diffusie verliest je lichaam mineralen aan het het regenwater waardoor je buikpijn kunt krijgen en belangrijke mineralen verliest. Het is beter om er een klein beetje suiker en zout aan het water toe te voegen om osmose verschil op te heffen..
Echter in een survival situatie kun je met het drinken van regenwater een heel eind komen.
[/quote]

Kijk, dat wist ik dan weer niet!

Thanx.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

[quote="Terra"]
Regenwater is redelijk schoon maar bevat vrijwel geen mineralen. Wel zitten er andere opgesloste stoffen in zoals Co2 en N2 uit de lucht .
Doordat het geen mineralen bevat kan het bij veelvuldig drinken osmotische reacties geven in het lichaam. Dit komt omdat je bloed/lichaams vocht verhoudingsgewijs wel veel stoffen bevat. Hierdoor wordt de osmotische druk tussen de twee vloeistoffen erg groot. Door diffusie verliest je lichaam mineralen aan het het regenwater waardoor je buikpijn kunt krijgen en belangrijke mineralen verliest. Het is beter om er een klein beetje suiker en zout aan het water toe te voegen om osmose verschil op te heffen..
Echter in een survival situatie kun je met het drinken van regenwater een heel eind komen.

Maar wat doe je als het lange tijd niet regent?

Zelf zou ik gekookt of gefiltert beekwater drinken (wat niet uit een landbouw gebied komt i.v.m. pesticiden)

Terra
[/quote]

Dat klinkt logisch ,zeker in verband met het osmose-effect...

Maar als je een dieet volgt met voldoende vitaminen en mineralen (ik zou niet meteen weten waar ik natuurlijk mineralen kan vinden ?) ... en het drinken van regenwater heb je dus een prima balans?

Zit er in rivier/beek water dan wel mineralen en zouten?

Heb je toevallig een idee wat een goede survival/outdoor osmose filter kan zijn voor het filteren van beek/rivier water?

[quote="tilia"]
geen enkel probleem
meschien in een stad als mexico-city waar de regen door dikke smog valt niet zo goed idee maar verder geen probleem
[/quote]

Heb jij ook ervaring met regenwater drinken? Of beek/rivier -water?

Toevallig een idee over lange termijn drinken van "natuur" water?

[quote="obiwanjacobi"]
Belangrijk is dat het oppervlak waarmee je de regen opvangt schoon is (geen vogelpoep etc). Vang regen op, op een open plek, dus niet onder de bomen gaan staan en het regenwater opvangen dat van de bladeren afdruipt.

Tijdens mijn survival in norwegen (afgelopen mei) hadden we een regenponcho horizontaal gespannen. Nadat de poncho helemaal nat was (dat duurt even), liep het regenwater door de capouchon een pannetje in. Werkte prima.

Regenwater is ongeveer de makkelijkste manier om aan water te komen (kost minste energie). Dus als je buiten bent, let een beetje op het weer en als je denkt dat er een buitje aankomt, kan je maatregelen nemen (bijv: poncho opspannen) en zo aan heerlijk vers water komen.

Hier een verhaaltje over water van mijn blog.

Hope it helps.
[/quote]

Hoe lang aan één stuk heb je al regenwater gedronken?

Heb je ook ervaring met het filteren van beek/rivier water?

Zo een zelf gemaakte waterfilter in een fles met verschillende lagen om organisch materiaal te verwijderen en koolstof (houtskool) voor de chemische purificatie... heb je dat zelf al gedaan?
Hoe zuiver wordt het water dan? Neutraliseert dat ook bacteriën en virussen?

Ik ben ook nog zo een UV-licht pen tegengekomen:  
Outdoor Retailer: SteriPEN Adventurer Opti
En dan kan ik om de zoveel tijd opladen met zonne energie en een heel kleine water turbine, een opvouwbaar rad aangesloten op een transformator en dan naar de batterij.

Voor mijn drinkwater wil ik toch 2 aparte systemen hebben die elk het water kunnen zuiveren op bacteriëeen, virussen, parasieten en liefst ook duurzame producten.

Ik heb er niet veel aan om elke maand een nieuwe filter in het ding te steken... het idee is om 1 a 2 jaar (of misschien langer als ik kan en wil) op doorreis te gaan, of misschien ergens onderweg een winterstop maken....

Langs zoveel mogelijk natuur en zo weinig mogelijk steden en dorpen , enkel die nodig zijn voor eventuele bevoorrading, overtochten (boot, trein, bus en misschien vliegtuig)

Naar hopen zou ik graag 90% van de tijd enkel op mezelf aangewezen zijn en de natuur rondom mij, daar zal het dus afhangen van regen/ rivier/ douw/ condens/ dauw -water.
Laatst gewijzigd door Groen op 03 aug 2010, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Groen"]
Hoe lang aan één stuk heb je al regenwater gedronken?

Heb je ook ervaring met het filteren van beek/rivier water?

Zo een zelf gemaakte waterfilter in een fles met verschillende lagen om organisch materiaal te verwijderen en koolstof (houtskool) voor de chemische purificatie... heb je dat zelf al gedaan?
Hoe zuiver wordt het water dan? Neutraliseert dat ook bacteriën en virussen?
[/quote]

Vragen, vragen, vragen ;D

Ik heb nooit voor hele lange tijd natuurwater gedronken. Het langst is ongeveer 5 dagen uit een meer (als enige waterbron) aangevult met een klein flesje regenwater (een pan vol gedeeld op 4 personen).

Een filter heb ik wel eens gemaakt van een petfles op de basiscursus van Extra. Zo'n filter haalt alleen mechanische vervuiling eruit (zand etc) en de koolstof kan de geur en smaak beinvloeden (ten goede meestal! ;-)). Uiteindelijk moet je het altijd koken om de bacterieen en paracieten eruit (dood) te krijgen.

Je kan ook een Millbank bag nemen om je water te filteren. Die werken heel goed (schijnt, ik heb er wel eentje maar nog nooit getest! ???).

Het is altijd een goed idee om je water even door een doek (bandana) te filteren zodat het ergste eruit is. Vuil kan bacterien afschermen van de warmte van het koken en je zo toch nog besmetten. Langer koken helpt dan. Denk eraan dat hoogte ook de kook temp. beinvloed. Dus op het topje van de berg moet je je water langer koken dan aan het strand van de zee.

Ik meende dat er o het bushcraft forum uk een hele goede post stond over water drinkbaar maken.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

[quote="obiwanjacobi"]
Vragen, vragen, vragen ;D

Ik heb nooit voor hele lange tijd natuurwater gedronken. Het langst is ongeveer 5 dagen uit een meer (als enige waterbron) aangevult met een klein flesje regenwater (een pan vol gedeeld op 4 personen).

Een filter heb ik wel eens gemaakt van een petfles op de basiscursus van Extra. Zo'n filter haalt alleen mechanische vervuiling eruit (zand etc) en de koolstof kan de geur en smaak beinvloeden (ten goede meestal! ;-)). Uiteindelijk moet je het altijd koken om de bacterieen en paracieten eruit (dood) te krijgen.

Je kan ook een Millbank bag nemen om je water te filteren. Die werken heel goed (schijnt, ik heb er wel eentje maar nog nooit getest! ???).

Het is altijd een goed idee om je water even door een doek (bandana) te filteren zodat het ergste eruit is. Vuil kan bacterien afschermen van de warmte van het koken en je zo toch nog besmetten. Langer koken helpt dan. Denk eraan dat hoogte ook de kook temp. beinvloed. Dus op het topje van de berg moet je je water langer koken dan aan het strand van de zee.

Ik meende dat er o het bushcraft forum uk een hele goede post stond over water drinkbaar maken.
[/quote]

;D

Om op zeker te wil spelen zorg ik ervoor dat basis mineralen en zout op voorraad zijn, zout neemt niet zoveel plek in als het samengedrukt is... dan schraap ik het verder af met een mes....

Voor de mineralen misschien een soort klei waar verschillende soorten mineralen inzitten, of een aparte minerale en zout toevoeger maken... ik denk dan om het water langs bepaalde soorten stenen te laten lopen voor een bepaalde tijd....

Spijtig genoeg zal ik naar alle waarschijnlijkheid niet veel personen tegen komen die voor lange tijd in/met de natuur leven, maar dit help al een stuk!

Alleen wat voor waterfilter ik ga meenemen ben ik nog niet uit, heb er verschillende gevonden, met variatie in water zuiveraars.... water filters... maar wat nu een duurzame is blijft me voorlopig een raadsel  :P
Laatst gewijzigd door Groen op 03 aug 2010, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Terra »

-Als je water uit beken en rivieren haalt hoef je geen mineralen toe te voegen.
-Altijd goed opletten waar je water tapt, stromend en koud is voorwaarde.
- Volg beek stroomopwaarts om te bepalen of er geen vervuiling aanwezig is (landbouw, dood beest in het water etc..)
- In Noord-Scandinavie kun je ook uit meren drinken op voorwaarde dat er geen bewoning of landbouw aanwezig is.
- Proef het water eerst een beetje op de tong, smaakt het fris? Hoe is de geur? Visueel, temperatuur?
- Koken is safe, maar kost veel brandstof en duurt lang (incl afkoelen)
- waterzuiverraars zijn er in veel maten en soorten (Uv, koolstof, chemisch, micro-filter), goedkoop en duur, weinig of veel capaciteit etc...
-Laat je goed voorlichten hierover er zijn veel reviews te vinden op internet. Dit is teveel om hier allemaal te beschrijven.

Zelf heb ik een MSR zuiveraar die snel en veel water kan zuiveren door water door filter heen te pompen. Zitten voor en nadelen aan.
Bereid je voor!
gr Terra

 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door born2roam »

Mennnnnnnnnnn...

Ben ik weer een paar dagen off line, heb ik weer een hoop in te halen...

In elk geval: regenwater drinken, ja geen probleem.

Regen, beek, rivierwater eeh.... nou een jaartje van toch gedurende een 2,5 jaar tripje minimaal denk ik.

Millbank filteren (of via bandana) en dan koken is lange termijn oplossing. En draagbaar ;-)

Heb diverse filters (te veel) geprobeerd, allen goed (genoeg) maar sommigen liggen mij beter. Let op mijn maag (lichaam) reageert anders dan het jouwe.

Zo uit de nijl, mekong, amazone en nog wat rivieren gedronken zonder ziek te worden.... niet slim, weet ik, was ' in line with the locals'  zullen we maar schwijven ;-)

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

[quote="Terra"]
-Als je water uit beken en rivieren haalt hoef je geen mineralen toe te voegen.
-Altijd goed opletten waar je water tapt, stromend en koud is voorwaarde.
- Volg beek stroomopwaarts om te bepalen of er geen vervuiling aanwezig is (landbouw, dood beest in het water etc..)
- In Noord-Scandinavie kun je ook uit meren drinken op voorwaarde dat er geen bewoning of landbouw aanwezig is.
- Proef het water eerst een beetje op de tong, smaakt het fris? Hoe is de geur? Visueel, temperatuur?
- Koken is safe, maar kost veel brandstof en duurt lang (incl afkoelen)
- waterzuiverraars zijn er in veel maten en soorten (Uv, koolstof, chemisch, micro-filter), goedkoop en duur, weinig of veel capaciteit etc...
-Laat je goed voorlichten hierover er zijn veel reviews te vinden op internet. Dit is teveel om hier allemaal te beschrijven.

Zelf heb ik een MSR zuiveraar die snel en veel water kan zuiveren door water door filter heen te pompen. Zitten voor en nadelen aan.
Bereid je voor!
gr Terra

 


[/quote]
Voor ik ga vertrekken ga ik alle methodes eens in het veld dichter bij huis testen.... binnen een 3 maanden ga ik een weekje in het bos gaan leven en meteen ook al een eerste batch materiaal testen...
Ik ben nu wat aan het bekijken welke filters en technieken mij het meeste baat zullen geven...

[quote="born2roam"]
Mennnnnnnnnnn...

Ben ik weer een paar dagen off line, heb ik weer een hoop in te halen...

In elk geval: regenwater drinken, ja geen probleem.

Regen, beek, rivierwater eeh.... nou een jaartje van toch gedurende een 2,5 jaar tripje minimaal denk ik.

Millbank filteren (of via bandana) en dan koken is lange termijn oplossing. En draagbaar ;-)

Heb diverse filters (te veel) geprobeerd, allen goed (genoeg) maar sommigen liggen mij beter. Let op mijn maag (lichaam) reageert anders dan het jouwe.

Zo uit de nijl, mekong, amazone en nog wat rivieren gedronken zonder ziek te worden.... niet slim, weet ik, was ' in line with the locals'  zullen we maar schwijven ;-)

Grtz Johan
[/quote]

Het is goed om te horen dat je al meerdere jaren natuur water hebt gedronken en  niet ziek ben geworden....

Ik denk dat het wel zal goed zitten qua reactie op mijn maag, nu enkel nog het water vinden  ;D

Welke landen heb je zo allemaal bezocht? Veel boten/ treinen/ bussen/ vliegtuigen genomen?


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door stekker »

Heb een tijdje geleden eens iets gelezen over het doden van ziekte-kiemen in water in de derde wereld.
Dit deed men d.m.v redelijk onbeschadigde en heldere PET flessen te nemen,deze te vullen met water en
dan minimaal 6 uur in de zon te leggen.
Het bleek dat het UV licht de ziekte-kiemen doodde,en het aantal mensen met buikloop drastisch verminderde.
Voordat je de flessen afvult is het verstandig om eerst de ergste vervuiling eruit te halen d.m.v een doek of een Mill-bag.

gr. theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

@stekker: die methode is mij wel bekend, alleen denk ik dan meteen aan de stoffen die de plastic vrij laat... als nood oplossing gaat deze zeker mee...

Een andere methode waar ik ineens aan denk is met ozon filteren, ozon zou 2 keer zo effectief zijn als chloor....

Dan heb ik enkel een tesla coil nodig, een ventilator en een energievoorraad... maar in principe zou ik daarmee eindeloos kunnen zuiveren zolang de vent en energie voorraad verzekerd is.

Heb deze toepassing voor het eerst gezien in de reeks "Colony" van discovery channel.... ozon is datgene wat je ruikt na een hevig onweer... die typische geur....


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Trailtraveller »

Als men voldoende groenvoer, fruit en vlees eet krijg je voldoende mineralen binnen. Dan maakt het water niet uit. Pas bij na een maand begint het lichaam met protesteren als een belangrijk mineraal ontbreekt. Belangrijke mineralen zijn o.a.: Zink, Saleen, Forsfor, Chroom, Calcium, IJzer, Jodium, Koper, Kalium, Magnesium en Natrium. (nog een paar). Dus er is best een lange periode voordat een tekort optreedt.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Jan

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Jan »

[quote="Groen"]
Een andere methode waar ik ineens aan denk is met ozon filteren, ozon zou 2 keer zo effectief zijn als chloor....

[/quote]

heb nog een Miox in de aanbieding, 2x gebruikt als test.

Nieuw zijn die 139 euro, de mijne is te koop voor 75 euro.

groeten,

Jan


Plaats reactie