Houtsoorten voor bijlstelen

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Dabberty schreef:Pics or it didn't happen !
U verzoekt wij draaien:
WP_20170409_004.jpg
WP_20170409_004.jpg (1.26 MiB) 6622 keer bekeken
WP_20170409_003.jpg
WP_20170409_003.jpg (1.31 MiB) 6622 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Dabberty »

Ok, it happened :-) Leuk stukje hout, ben benieuwd naar het eind resultaat.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Dabberty schreef:Ok, it happened :-) Leuk stukje hout, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Ik ook!, alhoewel jij al een idee zou moeten hebben wat het kan worden. Het zal alleen nog wel even duren denk ik, omdat ik eerst een geschikte kop wil vinden. Bij voorkeur iets lomps, groots en zwaars van minsten 1 kg. Maar iets zegt mij dat dit hout dat prima aan kan. En afhankelijk van de kop haal ik er misschien 2 stelen uit. Die finse bijlen zouden wel ideaal hiervoor zijn. Stuk hout is ongeveer 70 cm en er gaat een 70 steel in een finse bijl. Nu er nog 1 vinden, dus wacht de uitstaande mail even af!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

UPDATE: Ik heb inmiddels 2 helften, en met wat passen en meten dus ook 2 stelen. Ik heb hem gespleten met mijn plaatwerkbijl, maar dat wil je eigenlijk echt niet doen als het niet noodzakelijk is! Het wil absoluut niet splijten, en door het verende karakter van het hout zit je met het probleem dat je de bijl of fro eerst heel goed neergezet moet worden en dan tot bijna de onderkant naar beneden moet worden getikt. Wikken met de fro of bijl lukt niet. Ik heb er zelfs een rvs pijp van 1,40 lang (stuk uitlaat 8-) ) op geschoven en het ging nog niet.

WAARSCHUWING: Gebruik absoluut geen mes met taxus hout splijten! Ik gebruik vaak keukenmessen van een mm of 3,5 dik van RVS als ik aan het klussen ben. Vergelijkbaar moet de goedkopere bushcraft messen. De reden is dat ik er niet zuinig op ben. Daar ben ik mee begonnen voordat ik de bijl heb gebruikt. Die zijn nu krom en liggen in de Kliko. Met een bowie durf ik het nog wel te proberen. Alles dunner en kleiner raad ik je af als je mes je lief is! De nerven kronkelen nogal, en ook al druk je het mes naar beneden dan nog maakt het hout sprongen met open scheuren. Jouw mes springt dan vrolijk mee als hij dit kan, of breekt als hij te hard is.

Taxus als hout voor een bijlsteel: Zeker wel!


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Peterpnl »

Mooi! Het is inderdaad taai en kronkelig spul. Ben benieuwd naar het eindresultaat en gebruiks ervaring. Ben ook benieuwd hoeveel shock het uiteindelijk nog geeft.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Peterpnl schreef:Mooi! Het is inderdaad taai en kronkelig spul. Ben benieuwd naar het eindresultaat en gebruiks ervaring. Ben ook benieuwd hoeveel shock het uiteindelijk nog geeft.
Shock is vrij weinig, dat weet ik al wel. Ik heb het hele stuk namelijk al als knuppel gebruikt. Het vangt trillingen bijzonder goed op, maar flext niet veel. Vergelijk het met een progressief sterker wordende veer. Ik heb het ook al even getest onder de pers. Houttechnisch denk ik dat je niet dichter bij het ideale hout voor een bijlsteel gaat komen. Het enige dat nog roet in het eten kan gooien zijn de nerven of te veel flex waardoor de kop de kracht niet goed over kan brengen in het hout. Die nerven ben ik niet echt bang voor, maar de mate van flex is misschien wel een probleem. Verwacht overigens dat dat ook dik in orde is, dus tot zover geen problemen....


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Het project is in volle gang:

Taxus kan gegarandeerd bij het hout van Bijlstelen.

Maar ik geef wel 1 waarschuwing voor het bewerken: Bewerken met een bijl als het droog is kan je nagenoeg wel vergeten. Zowel droog hickory als droog essen gaan veel makkelijker. Zelfs Robinia gaat makkelijker, en dat is dichter dan hickory. Zagen gaat lastig. Het lukt wel, maar heel langzaam. Zagen slaan vast, lijken er slecht doorheen te komen. Kettingzaag gaat vast lukken, en een goede zaagtafel ook, en dat geld ook voor een bandzaag. Maar doe het met beleid en gebruik een kleine snijhoek als je het met een haalmes wilt doen. Mijn zaagtafel heeft op dit moment nog een te klein blad, en for the time being kan ik de grote nog niet op mijn tafel monteren, daar mijn schuurmachine inmiddels een vastgelopen maar meedraait lager in zijn behuizing heeft. Dat wordt nog een verhaal op zich op die te fixen. Dus aan de slag geweest met de timmermansbijl en de schuurmachine. Ik heb een ruwe vorm, maar bahbah, dat duurt lang. Als ik berken of essen moet uithakken is dat vanaf het punt dat je hem krijgt ongeveer een uurtje werk als je lekker door gaat. Hierbij was ik 3 uur verder. Ik snap inmiddels echt wel waarom dit in de middeleeuwen gebruikt werd voor Longbows, maar de tandjes: Het is lastig spul :-\ .

Dat gezegd hebbende, heb ik tot zover ik hem nu heb wel een laag olie gegeven. Maar zelfs in zijn ruwste vorm zijn het wel verschrikkelijk mooie tekeningen. Tegen de tijd dat hij af is zal ik het laten zien. Voor nu zal het denk ik pas volgende week zijn eer dat ik tijd heb om verder te gaan met deze steel. Een verjaardag van mijn vader (wordt 60) heeft eerst voorrang. En daar zit een cadeau bij in de vorm van een zwaard wat ik eerst af moet maken voor zondag!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Meranti is ook bij de verwerkbare houtsoorten geplaatst!

Let op: De toepassing waar ik het voor gebruikt heb is een korte bijlsteel. te lange stelen zullen naar alle waarschijnlijk niet gaan, door het geringe buigvermogen. Let daarnaast even goed op wanneer je hout koopt! Hoe zwaarder hoe beter. Er kunnen in sommige gevallen poreuze stukken in het hout zitten.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Roel »

Kevin doet bijlen, pa zwaarden, leuke familie.... 8-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Roel schreef:Kevin doet bijlen, pa zwaarden, leuke familie.... 8-)
Hahahaha, Zo zou je het kunnen noemen ja. Voorheen had ik ook heel veel wapentuig, maar dat heb ik maar van de hand gedaan. Mijn vader verzameld het niet echt, maar vind het wel mooi. Ik had nog ergens (laatst de schuur maar eens opgeruimd, dus ik weet nu waar :P ) Een gesmede katana liggen die verkeerd was gehard bij de tang en daar ongeveer afgebroken was. Die heb ik nu verbouwd tot een Golok/Parang. En aangezien die nog geslepen moet worden en het snijgedeelte een cm of 75 is kost dat nog wel wat werk :P Dus ja, het is bushcraft waardig, want het is officieel een kapmes. Denk alleen niet dat een boswachter het toelaat (of de politie). Hij gaat op het moment door een motorkap van een auto heen als je steekt.... 8-) 6mm dikke rug, dus je kan zelfs makkelijk batonnen als je dat zou willen....


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

De Taxus steel is soort van af: Ik zeg erbij soort van, want ik moet nog veel schuren. Conclusie: Het hakt! En goed ook. Het geeft nagenoeg geen vibratie door. Knoesten en nerven zijn geen probleem in ieder geval: Knoesten zijn zo klein dat de punt van een spijker dikker is en ze zitten ook vast. Niet zoals bij vuren hout dat ze eruit vallen. De nerven zijn vrijwel onbelangrijk als je hout selecteerd, maar voor de zekerheid heb ik hetzelfde gedaan als met bogen: Kernhout aan de achterkant, splint aan de voorkant. Niet dat je verschil kan zien, maar toch ;-) Al met al kan ik de conclusie trekken dat het zeer geschikt is om mee te hakken. De steel buigt een heel klein beetje, doordat deze extra dun is. Het een slip-through handvat vergelijkbaar met een tomahawk. Alleen is de vorm wat lastiger op te maken. Ik moet et nog zien dat ik deze steel kan breken met intensief gebruik.

Wel geef ik 1 avies: Weet waar je aan begint! Bewerken is echt wel lastig. Als je het toch wilt proberen en je hebt de optie eerst een plank te zagen zou ik dat zeker doen. Mocht iemand dat in planken hebben mag je het hier zeker melden of een PB sturen. Mocht je het net als ik met een stam moeten doen: Heb heel veel geduld! Door zijn veerkracht slijp het lastig, en vooral ook niet recht. Schuren gaat om diezelfde reden lastig, en datzelfde geld voor hakken of werken met een haalmes. Doe je het rustig aan dan lukt het uiteindelijk wel. Maar ga er in ieder geval wel even vanuit dat het lang duurt als met ander hout. Doe je dit voor eerst: Ga het eerst proberen met een ander soort hout! De learning curve ligt hiervan zo hoog dat opgeven/frustratie/ongelukken/enz wel degelijk op de loer liggen!

Meer over de bijl zelf vind je hier:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 5&start=15

En voor de tekeningen op het hout: (de andere kant is zelfs nog mooier, maar dat komt als hij af is!
WP_20170510_001.jpg
WP_20170510_001.jpg (404.45 KiB) 6478 keer bekeken


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Er zijn wat wijzigingen geweest. Meer houtsoorten die werken, enkele die niet werken en het lijstje waar ik benieuwd naar ben wordt korter. ;D Het is doorgegeven aan @Ger010 , dus het hangt er vanaf wanneer hij de wijziging doorvoert.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door ger010 »

Ik heb de aanpassing gedaan !


Afbeelding
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

ger010 schreef:Ik heb de aanpassing gedaan !
Ik dank U! 8-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Houtsoorten voor bijlstelen

Bericht door Kevski-Style »

Voor iedereen die dit leest:

Is het een beetje handig zo, of wil iemand het anders zien? Want ik kan het natuurlijk ook anders in gaan delen. dat heb ik nu express niet gedaan, omdat voor een gemiddelde bushcraft lengte bijl eigenlijk alles wel geschikt is in het gedeelte voor geschikt hout. Maar ga je over de 60cm steellengte heen, dan kom je in een gebied waar sommige houtsoorten "net aan" of zelfs "net niet" zijn. En als mensen aanvullingen hebben op de lijst hoor ik het natuurlijk ook graag?

Overigens: Mocht je nou geen bijl gebruiken maar wel veel met messen doen en dat plastic/micarta/rubber eens zat zijn: Alle soorten die voor bijlstelen werken zijn ook stabilere houtsoorten voor meshelften. Alles wat niet werkt voor bijlstelen kan nog wel werken voor messen, maar daarbij zeg ik wel dat het in de regel zwakker hout is en eerder splijt. Zeker in combinatie met vocht/regen/bloed/vuil. Stevig hout gaat over het algemeen net zo lang mee als de eigenaar van het mes....


Plaats reactie