Wortelknoesten/Burl berk

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
YrckG
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2019, 21:13

Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door YrckG »

Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje via de legale weg op zoek naar een wortelknoest/burl van een berk. Heeft iemand enig idee hoe ik hier aan kan komen?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Dabberty »

Wat bedoel je met legaal? Je wilt er een bonnetje bij oid ?


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Oude.Wilg »

YrckG schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje via de legale weg op zoek naar een wortelknoest/burl van een berk. Heeft iemand enig idee hoe ik hier aan kan komen?
Je kan waarschijnlijk nog wat omgewaaide bomen vinden in het bos daar mag je vast wel gebruik van maken, wees wel goed voorbereid op Teken.
Het is trouwens leuk YrckG als je je gaat voorstellen, dat schept alvast een band, en maakt het ook beter benaderbaar.
Wat ben je van plan met de wortelknoest/burl van een berk te doen misschien zijn er alternatieven waar je advies in kan krijgen op het forum.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
YrckG
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2019, 21:13

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door YrckG »

Dabberty schreef:Wat bedoel je met legaal? Je wilt er een bonnetje bij oid ?
Ik hoef er geen bonnetje bij. Wat ik bedoel met legaal is: een manier waarbij ik zelf niet iets kap in het bos, of stroop wat niet mag. (Geldt volgens mij in vrijwel alle bossen)


YrckG
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2019, 21:13

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door YrckG »

Oude.Wilg schreef:
YrckG schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje via de legale weg op zoek naar een wortelknoest/burl van een berk. Heeft iemand enig idee hoe ik hier aan kan komen?
Je kan waarschijnlijk nog wat omgewaaide bomen vinden in het bos daar mag je vast wel gebruik van maken, wees wel goed voorbereid op Teken.
Het is trouwens leuk YrckG als je je gaat voorstellen, dat schept alvast een band, en maakt het ook beter benaderbaar.
Wat ben je van plan met de wortelknoest/burl van een berk te doen misschien zijn er alternatieven waar je advies in kan krijgen op het forum.
Lijkt mij goed om mij voor te stellen! Zal ik ook zeker doen op dit forum. Ik ben een jonge sportfanaat van 24 met een affectie voor ambachten binnen de houtbewerking. Ik wil graag een aantal mooie kuksa’s ontwerpen en maken. De resultaten die ik van de birch burl heb gezien passen erg bij mijn ontwerpen en karakter: robuust, speels en creatief...

De reden dat ik mij nog niet voor heb gesteld is dat ik sinds 2 dagen bij dit forum hoor. :D


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Roely »

Je hebt geluk, ze zijn nog in diverse gebieden aan het rooien. Die werkzaamheden zullen in april wel ergens ophouden vanwege de faunawet mbt de nestelende vogeltjes. Voor zo'n sportieve gozer als jij is het makkelijk. pak de fiets of ga rennen door het bos. Er zal vast wel wat liggen. Ik zag hier dat ze alleen de rechte lengtes er tussen uit zagen en de rest voornamelijk laten liggen in het kader van oerbos beheer.

Ik weet een prachtige burl te liggen maar dat is van een BEUK, dacht ik (zou nog eens moeten kijken voor de boom SOORT) , dat ding is bijna 0.8 meter in doorsnede.
Anyway ls het beuk dan moet je hem snel ophalen, vanwege schimmel... Binnen een paar maanden heb je dan niets meer aan het hout.
En er zijn de laatste jaren veel mensen/kunstenaars die de waarde van zo'n ding kennen. Ik heb ook boom rooiers gezien die het zelf opladen namelijk.
Welke ik bedoel is Bredase weg Tilburg naast rugby veld, (dus wat dat betreft is het handig om te weten waar je woond) sowieso snel zijn. Want iemand anders heeft een andere die ik daar had gezien al weg gezaagd.
Wel leuk ik was daar zelf aan het zagen in november en december, en niemand zei er iets van.. Omdat overal briefjes en linten hangen opdat er werkzaamheden bezig zijn. >:D

Verder kun je het ook gewoon kopen op diverse locaties en bij fijnhout bijvoorbeeld hebben ze heel veel keuze. De afgelopen 25 jaar zijn de prijzen wel gigantisch omhoog gegaan.

Ow en voor zelf zagen ben je te laat. Voorjaars sap stroom is opgang gekomen.. In het najaar/winter kun je wel gewoon zo'n ding van een staande boom eraf zagen. Zonder al te veel nadelen voor die boom.
Laatst gewijzigd door Roely op 03 mar 2019, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Roely »

Screenshot_20190303-112107.jpg
Screenshot_20190303-112107.jpg (1.07 MiB) 3911 keer bekeken
Dit is Eiken... werd vroeger nog weleens gebruikt in goedkope meubeltjes die volledig dekkend gelakt werden (meestal was het afval in onze cultuur) . Dit kwam er naar boven bij mijn voetenbankje na het schuren.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Oude.Wilg »

Roely schreef:Je hebt geluk,
ze zijn nog in diverse gebieden aan het rooien. Die werkzaamheden zullen in april wel ergens ophouden vanwege de faunawet mbt de nestelende vogeltjes. Voor zo'n sportieve gozer als jij is het makkelijk. pak de fiets of ga rennen door het bos. Er zal vast wel wat liggen. Ik zag hier dat ze alleen de rechte lengtes er tussen uit zagen en de rest voornamelijk laten liggen in het kader van oerbos beheer.

Ik weet een prachtige burl te liggen maar dat is van een BEUK, dacht ik (zou nog eens moeten kijken voor de boom SOORT) , dat ding is bijna 0.8 meter in doorsnede.
Hoi @Roely kan je daar van nog een foto maken en op het forum zette :-) ;-)


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Dabberty »

Zelf ben ik nog nooit op omgevallen of gerooide bomen een burl tegen gekomen, dus als ik er een nodig heb zaag ik ze van de boom af.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Martin Outdoors »

Als je maar oppast voor teken ;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wortelknoesten/Burl berk

Bericht door Roely »

Hoi @Roely kan je daar van nog een foto maken en op het forum zette :-) ;-)[/quote]

Het is al weer weg helaas.(was toch beuk) Of yrckg heeft hem opgehaald. ;D
Er zit er nu nog een aan een staande boom 5 meter verderop.
Binnen handbereik
Binnen handbereik
rsz_img_20190305_132244.jpg (237.05 KiB) 3842 keer bekeken
Kijk ze verkopen voornamelijk de mooie rechte stammen.
rsz_img_20190305_132653.jpg
rsz_img_20190305_132653.jpg (290.7 KiB) 3842 keer bekeken
Dit was de schimmel waar ik het over had.
rsz_img_20190305_132556.jpg
rsz_img_20190305_132556.jpg (244.24 KiB) 3842 keer bekeken
Er lag nog wel een mooie wortel knoest
rsz_img_20190305_133249.jpg
rsz_img_20190305_133249.jpg (272 KiB) 3842 keer bekeken
Met ook een prachtige tekening
rsz_img_20190305_133257.jpg
rsz_img_20190305_133257.jpg (206.43 KiB) 3842 keer bekeken
Tot slot, zoals ik zei voor berk ben je te laat, de sapstroom zijn volop op gang, dus als je nu een burl van een berk afzaagt, veel kans dat de boom zich dood bloed.
rsz_img_20190305_134356.jpg
rsz_img_20190305_134356.jpg (281.16 KiB) 3842 keer bekeken
@dabberty, ja jij hebt de pech dat je prachtige natuurgebieden hebt om in rond te wandelen. Hier met veel productie bossen is de kans natuurlijk vele malen groter om een gerooide boom te vinden met een burl.
In een natuurgebied is zo'n boom karakteristiek of een landschaps herkennings punt. In een productie bos is het een ongewenste abnormaliteit, en is men eerder geneigd om deze er tussenuit te zagen.

Have fun allemaal.
En voor de fatwood liefhebbers, de voorjaarssapstroom betekend ook dat als je nu links en rechts een den tactisch aanzaagt, je van de winter verse fatwood kunt oogsten. ;-)
Bijlagen
rsz_img_20190305_133842.jpg
rsz_img_20190305_133842.jpg (118.2 KiB) 3842 keer bekeken


Plaats reactie