Van mooie klanken tot noodoproep

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Anneke »

Laatst had ik het over fluitjes bouwen; ik heb intussen een nieuwe gemaakt poging gedaan om een fluit te maken zoals deze man doet: https://www.youtube.com/watch?v=LKOFcBQWxYo (maar dan een model uit een ander filmpje dat ik niet kan terugvinden). Ondanks twee avonden prutsen omt er nog steeds geen goed geluid uit en inmiddels heb ik waarschijnlijk zoveel aangepast en weggesneden dat het een hopeloze zaak is geworden en ik een nieuwe moet beginnen.

Daardoor kwam bij mij ook de volgende vraag boven: als je doel niet zozeer ligt in mooie tonen maken, maar met natuurlijke materialen een nood-geluidssignaal zou moeten maken en je wilt dat het geluid met zo min mogelijk inspanning zover mogelijk draagt, hoe zou je dat dan doen?
Je kunt met stenen op elkaar kloppen, maar dat kost best veel energie...
Wat zouden goede alternatieven zijn?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roel »

Lieverd, ik denk dat je stemvolume ruim voldoende zal blijken... ^-^


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roely »

Het mooie daarvan is: dat de toonhoogte afhankelijk is van de lengte en de diameter van de buis. Een kleine diameter of korte lengte, geeft een hoge toon. En dat is juist gewenst. Dus een klein fluitje is zo gefixed en prima. Je zou die zelfs nog een beetje bij kunnen "stemmen" met wat vochtig zand. Een fluit is ook het meest praktische soort muziekinstrument van natuurlijke materialen in dit geval. Of je moet je Billy can op offeren. ;D

Ze moeten je wel zoeken dan, verder komt er geen hond op af. Je kunt Beter een rooksignaal maken.


Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door jasperkoopmans »

Ik gebruik het dopje van een eikel, zoals in deze video uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=FDysQSp ... mRosanelli

Kan je echt heel hard mee fluiten!


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Anneke »

O, ja, da's een goeie. Dat zou ik ook heel wat langer volhouden dan roepen...


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roel »

Nee hoor lieverd...geloof me, echt niet.... ^-^


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roely »

Een eikel dopje, geeft zekers een goede toon. Met gras of een rietje kan het ook.

Het is wel zo dat je nu ineens twee handen nodig hebt. En bij een fluitje geen. Een eikel dopje is ook hard blazen en veel lucht gaat er allemaal langs.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Anneke »

Wat bedoel je met 'rietje', Roely? Een blaadje, net als bij gras, of een stuk stengel?

Ik vraag me trouwens ook af welke technieken je nog makkelijk zou kunnen uitoefenen na drie dagen (te) weinig drinken bijvoorbeeld. Oftewel, welke techniek zou je het langst kunnen gebruiken?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roely »

Rietje... Plastic rietje; stukje plat duwen / bijten en een scherpe punt eraan snijden.
Kort houden voor hoge toon natuurlijk.
Natuur rietje.. Gewoon als een holle buis gebruiken en fluitje maken..

( Of riet door drieen snijden over de lengte. Eentje ervan gebruiken. Deze bv met wat zand op je broek of op stukje leer met zand, glad schuren en dubbel vouwen. Dan de open zijde versmallen. Met vloeiende vorm, met een stompige punt. Een volgend stuk riet heel laten, en hier je bouwsel in steken. Moet goed strak zitten zodat het een beetje open gaat staan. Als laatste bij de dubbelgevouwen kant een stukje eraf snijden. En blazen maar.. ;D Geeft zonder hoorn ( bv lege fles zonder bodem of stengel berenklauw) alleen maar kraai geluid.. Dus voor nood niet zo handig ) .

Het beste is natuurlijk om thuis of bij een kampvuur al een fluitje te maken en die aan een koord om je nek mee te nemen.
Maar nogmaals er komt geen hond op af.
Bij rook komt iedereen kijken.


Het lijkt mij dat als je eenmaal vuur hebt, het redelijk weinig energie hoeft te kosten om dat een dag of wat in leven te houden. Of weer opnieuw op te stoken.
Stel je zit vast in een berenval oid. Of je hebt je benen gebroken. Dan lijkt me zo'n rooksignaal wel functioneel. Groot voordeel is ook dat je bv iets anders kunt doen of een uurtje kunt slapen. Terwijl het nood signaal nog actief is.
Met fluitjes, potten en pannen, toeters en bellen, moet je zelf continu aan de gang.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roely »

Screenshot_20210709_130032.jpg
Screenshot_20210709_130032.jpg (710.6 KiB) 1871 keer bekeken


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Anneke »

Goed Roely ik wacht wel weer een poosje met mijn volgende poging weer iets van dit forum te maken. Om ergens rust of stilte te creëren werkt het niet om hard te roepen dat iedereen stil moet zijn. Gewoon in alle rust je ding doen en je niet bemoeien met eindeloze en zinloze discussies is meer mijn stijl. Maar blijkbaar wordt die rust niet gegund.
Om op een forum mensen het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden kun je ook bepaalde grappen, plaatjes etc. *niet* plaatsen. Ik weet dat op dit forum nog steeds mensen meedoen of in elk geval meelezen die mijn aandacht waard zijn. Jammer dat jouw eerdere bijdragen in dit topic hiermee zo naar de achtergrond verdwijnen. Deze is mijn aandacht niet waard.

Tot t.z.t.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Van mooie klanken tot noodoproep

Bericht door Roely »

Ow dat was geen grap maar serieus...

Volgens mij produceert een moderne BH aardig wat rook, met die gel rubber pads enz.
Het ging er ook om.. Dat je voor een rook signaal niet perse hout hoeft te zoeken. Maar dat je kleding vaak prima werkt.
Ik vond die foto juist een leuke/perfecte aanvulling.


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”