Staartbankschroef

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Een aanhanger met oud ijzer leverde drie staartbankschroeven op.
Eentje is inmiddels weer gangbaar gemaakt en gaat naar de museumstelmakerij, de anderen blijven hier.
Voor een beetje ruiger smeedwerk is zo'n lomperd de ideale bankschroef.
DSCF4130.jpg
DSCF4130.jpg (66.42 KiB) 2510 keer bekeken
DSCF4132.jpg
DSCF4132.jpg (120.51 KiB) 2510 keer bekeken
DSCF4134.jpg
DSCF4134.jpg (123.26 KiB) 2510 keer bekeken


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Nummer twee is ook klaar. De derde gaat ietsjes langer duren, draadeind afgebroken van de bevestigingsplaat.
DSCF4147.jpg
DSCF4147.jpg (175.35 KiB) 2498 keer bekeken
DSCF4149.jpg
DSCF4149.jpg (115.2 KiB) 2498 keer bekeken
DSCF4152.jpg
DSCF4152.jpg (122.58 KiB) 2498 keer bekeken
DSCF4156.jpg
DSCF4156.jpg (112.89 KiB) 2498 keer bekeken


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Staartbankschroef

Bericht door Jandar »

Mooi gedaan, stoere apparaten ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Ik beleef er veel plezier aan om dit soort zaken een nieuw leven te geven. Zulke onverwoestbare dingen worden er niet meer gemaakt en je kunt ze maar één keer weggooien. Ik krijg nog twee van zulke lomperds van mijn achterbuurman. Die staan te verroesten in de oude vervallen schuur van de boerderij. Die knapen zijn nog zwaarder dan dezen. buurman brengt ze me met de tractor... :D


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Staartbankschroef

Bericht door Jandar »

;-) top, we gooien toch al teveel weg in deze maatschappij.. oh er is een stukje afgebroken ik gooi het maar weg..


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Staartbankschroef

Bericht door Kevski-Style »

Daar wordt ik oprecht heel erg vrolijk van!

En mocht het draadeind echt niet lukken: Uitlaatklem zoeken in de juiste dikte en afmetingen. dat is een U bocht met draadeinden aan beide uiteinden. Die kan je erop lassen of met een stukje gesmede plaat en 2 gaten boren vastzetten op de plaat. Dan doen ze het ook.

Ik neem ze eigenlijk ook altijd mee als ik ze zie, alhoewel ik meer van de tafelmodellen ben. Reden is dat de bevestigingsplaat van deze wil nog wel eens buigen. Mag iedereen raden waarom :o maar mooi spul is het zeker!


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Zoals je op foto 4156 kunt zien Kevin, de plaat is inmiddels van twéé draadeinden voorzien.
Maar hoezo buigen? De staart zorgt immers dat het hele zwikkie muurvast zit en geen kant op kan.
Ik gebruik zowel in de gewone werkplaats als in de smidse al jarenlang dit soort bankschroeven zonder enig probleem.
En ze worden zwaar misbruikt moet ik tot mijn schande beamen... :-[ :-[
Je moet enkel even wennen aan de hoek die de bekken ten opzichte van elkaar maken.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Zoals je op foto 4156 kunt zien Kevin, de plaat is inmiddels van twéé draadeinden voorzien.
Maar hoezo buigen? De staart zorgt immers dat het hele zwikkie muurvast zit en geen kant op kan.
Ik gebruik zowel in de gewone werkplaats als in de smidse al jarenlang dit soort bankschroeven zonder enig probleem.
En ze worden zwaar misbruikt moet ik tot mijn schande beamen... :-[
Je moet enkel even wennen aan de hoek die de bekken ten opzichte van elkaar maken.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Oeps, twee keer...ik weet niet hoe dit te veranderen.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Staartbankschroef

Bericht door Kevski-Style »

Hey Roel,

Ik krijg het voor elkaar alles te verbuigen van metaal. Lukt me ook met vanadium gereedschap. De staarten zijn dan ook nog wel eens het probleem: Ze werken als hefboom. Stel je dan voor dat je een bankschroef als aambeeld gebruikt ( koud hameren van dik plaatstaal in een hoek van 90 graden bijvoorbeeld ) en je begrijpt waar de kracht naartoe gaat. Ik ben dan ook niet lief voor mijn gereedschap. En ik gebruik Thor meestal als hamer die 10kg weegt.

Daar zeg ik wel gelijk bij dat jij ze ook verticaal gestabiliseerd hebt, en ik vaak alleen horizontaal. Dat zal met de afgescheurde bout niet anders zijn geweest gok ik? vandaar dat ik de tafelmodellen liever gebruik. Die staan recht boven de bevestigingspunten, waardoor ik de kracht op heel de tafel zet zonder buigpunt.

Dat gezegd hebbende: Dan klapt er soms wel eens een hele bankschroef uit elkaar die je dan ongetwijfeld tegen je aan krijgt met de klap waarmee hij uit elkaar spat. :o


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Ach Kevin, het is me al een tijdje duidelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden...
Jij doet het met de kracht die je hebt...en dat lijkt me best veel...
Ik heb dat ook, maar niet meer zo lang, leeftijd.
Dus dan komt i.p.v. kracht, beleid om de hoek kijken...
En dan kunnen dit soort bankschroeven nog járen mee.... ;D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Staartbankschroef

Bericht door Kevski-Style »

En om die reden hebben mijn hamers ook namen "Persuader" (zware plaatwerkhamer) Son of Thor (Vuist van 3 kg om mee te smeden of random andere dingen) en Thor (10kg moker met een korte steel die ik gebruik om mee te smeden en alles wat plat moet ook plat maakt). Het is voor mij ook meer ontspanning als wat anders: Gewoon even mezelf lekker uitleven en tot rust komen. Voor de rest zit ik voor mijn werk hoofdzakelijk achter een scherm, dus dan is met je handen werken prettig.

Dat gezegd hebbende: Ik sloop mijn huidige nog steeds niet. Enige bankschroef die zijn beste tijd wel gehad heeft, voor zover je dat een bankschroef kan noemen, is de black & decker workmate. Daar moet nodig nieuw hout op. Is een 1971 tweede generatie met de gegoten aluminium delen. De eerste die black & decker uitgebracht heeft. Mechaniek doet het eigenlijk prima, maar de originele toplaag laat na al die tijd nu weg echt los.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

Weet je, je zou, om de wereld wat beter in de smiezen te krijgen, ook eens kunnen proberen niet achter het scherm te gaan zitten, maar gewoon er voor. Je zult versteld staan over hoeveel méér je dan mee krijgt... ;D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Staartbankschroef

Bericht door Kevski-Style »

;D Ik zie ineens allemaal bewegende beelden in plaats van kabel en zwart plastic ;D


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Staartbankschroef

Bericht door Roel »

^-^ :D :P


Plaats reactie