"Dakota"fire/gegraven rocket stove

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

"Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Bubberbushman »

Vandaag lekker op pad geweest met mn zoontje van 5. Zeker 2,5 meter hoge kleiwanden aan de waal. (Water laat t land afbrokkelen). Mooie plek voor wen poging tot een dakota fire.(op een stukje met wat minder hoogteverschil uiteraard.) Of is dat alleen in de vlakke grond? Iedergeval soort rocket stove.
3maal scheepsrecht.
1e poging mislukte doordat ik de schoorsteen niet ruim genoeg had gemaakt. Ook de plek waar ik t hout invoerde was te ondiep waardoor de rook en dus de warmte aan de onderkant ontsnapten.
2e poging had ik de invoerruimte dieper gemaakt en een grotere schoorsteen gemaakt. Dit keer werkte t prima. Maar was te naïef en had de stap na feathersticks vergeten. Dus die ging weer uit. Stom! Gelukkig was dit al de 4e keer deze maand. Lekker hardleers ben ik. Haha
3e poging weer goede feathersticks en kleine houtjes waar de vlammen van de feathersticks wat mee konden en ja hor! Nu ging die als een jekko.

Goede leerschool voor mij en ook voor mn zoontje die over mn schouder meekeek hoe ik zat te worstelen.
Bijlagen
dakota.jpg
dakota.jpg (278.5 KiB) 4203 keer bekeken


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Dominicus »

Leuke opstelling ,misschien de volgende keer proberen om gewoon op een horizontaal oppervlak en niet in een dijk
Komt van origine en ingebruik van een vlakte vermoedelijk uit Dakota us
Dit soort vuur meerderen keren gemaakt ,met goed hout bijna geen rook ^-^ de de boswachter kon het niet zien ;D

Dominicus


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Martin Outdoors »

Mooi, dat zijn super oventjes , defensie heeft jaren lang deze stijl van oventjes gebruikt om de blikken gevechtsrantsoenen en vers voedsel op te warmen/koken/bakken. Gewoon in vlakke grond gemaakt doen ze het ook prima . Leuk !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Roely »

Vergelijking met dienst gaat niet helemaal op vindt ik.. Je groef gewoon een tunneltje voor zuurstof aanvoer. Dakota fire pit staat wel in het handboek van de soldaat. Maar dan gebruik je geen hexamine tabletten natuurlijk.

Wel mooi... Jouw zoontje weet straks precies hoe het moet. En hoeft niet meer te tobben. Btw waarom feathersticks. Ik had Mast appels gebruikt. Je zat toch tegen de duinen aan.


Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Bubberbushman »

Roely schreef:Vergelijking met dienst gaat niet helemaal op vindt ik.. Je groef gewoon een tunneltje voor zuurstof aanvoer. Dakota fire pit staat wel in het handboek van de soldaat. Maar dan gebruik je geen hexamine tabletten natuurlijk.

Wel mooi... Jouw zoontje weet straks precies hoe het moet. En hoeft niet meer te tobben. Btw waarom feathersticks. Ik had Mast appels gebruikt. Je zat toch tegen de duinen aan.
Beneden kon ik het hout inladen. En alle hitte ging omhoog. Wat maakt een rocketstove een rocketstove eigenlijk?

Ik was in de uiterwaarden in de waal bij nijmegen. Lag veel droog spul van hoogwater. Maar t kleine spul was te nat om als tondel te gebruiken. Lag wellicht te dicht bij de grond of nam te snel vocht op van de natte aarde? En feathersticks vind ik ook leuk om te doen en werkt altijd. Wel wat meer moeite.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Martin Outdoors »

Ja Roely honderd jaar geleden groeven ze gewoon een tunneltje .
De laatste 10 jaar zag ik toch echt dat er in taludjes en bulten in het terrein werden gegraven zoals op de foto hier te zien is zoals je zo'n ding in je loopgraaf had kunnen graven.
Helaas loopt iedereen nu met een allesbrander rond ...good old day's .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Dabberty »

Heb het volgens mij nog nooit geprobeerd, maar ik zal het binnenkort eens uitproberen. Ben nu nieuwsgierig geworden.


Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Bubberbushman »

Ah ii zie net in mn extra survival handboek dat t een commando vuur was. Dakota vuur stond daar ook uitgelegd. Dat is idd meer op de vlakke grond

Ps mocht deze foto van t boek niet mogen zal ik hem snel weghalen. Ik zie t meer als een teaser.. nu willen vast ook t boek toch? Haha
Bijlagen
20200414_072903.jpg
20200414_072903.jpg (2.45 MiB) 4037 keer bekeken


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: "Dakota"fire/gegraven rocket stove

Bericht door Roely »

Screenshot_20221029_145916-min.jpg
Screenshot_20221029_145916-min.jpg (579.69 KiB) 1574 keer bekeken
Screenshot_20221029_145956_com.android.gallery3d_edit_504257314649617-min.jpg
Screenshot_20221029_145956_com.android.gallery3d_edit_504257314649617-min.jpg (643.33 KiB) 1574 keer bekeken
Ik ben dus een paar dagen op stap gegaan in de Drunense duinen. Het voelde of dat mijn seizoen weer begonnen was.. Een kut teek in mijn zij verduidelijkte mij maar weer eens, dat het toch een beetje vroeg in het jaar is. Ik vermijd de zomer de laatste jaren.
Buiten dat een fantastische tijd gehad, en weer eens nieuwe mooie plekken ontdekt waar ik toch nog nooit geweest was. In die 40 jaar dat ik daar al rond struin.
Het was natuurlijk hartstikke druk in het buitengebied. En omdat ik op onbekend terrein was, een paar dagen maar een Dakota vuurtje gemaakt. Om iig met het vuur zo min mogelijk aandacht te trekken.
Het rookte nog als de tering met het aansteken natuurlijk. Maar eenmaal op gang, geen rook meer. Misschien had ik wat meer aandacht moeten geven met het aansteken ervan en droger materiaal moeten zoeken. Om echt vanaf het begin rookloos te werken. Ik heb er al zo vaak gemaakt, maar dat ging me nooit zozeer om de rook, maar omdat je het zo heet kunt stoken.

Ik heb foto's erbij gedaan van twee verschillende keren.. Stoken rechtstreeks in de stook pijp. En langs twee tunnels de aanvoer van de zuurstof. Op foto 1 kun je die het beste zien als twee donkere plekken links en rechts. Ik heb die aanvoer tunnels er grotendeels naar toe geramd met een puntige tak. Je moet wel de ratio in de gasten houden, daarom twee kanalen.
Dus ja een van de vele variaties. Van niks naar koffie is 20 minuten. De ene dag van de foto worstenbroodjes in alu folie voor bij de koffie en de andere dag een stuk banket staaf.. Wat is alles toch lekker he, van een vuurtje :P

Foto 1 geeft eigenlijk een beetje vertekend beeld van hoe het eruit zag.. Je kijkt eigenlijk op een groot gat waar 20 cm humus laag uit is verwijdert( welke ik weer met zand heb bedekt) om tot de grond te komen. De foto is in het gat genomen.
Screenshot_20221029_155151_com.android.gallery3d_edit_507368016325184-min.jpg
Screenshot_20221029_155151_com.android.gallery3d_edit_507368016325184-min.jpg (546.11 KiB) 1569 keer bekeken


Plaats reactie