Benzine aansteker hulp gevraagd

Topics over wilderness survival.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door Roely »

De chief aansteker. Is echt een prima ding.
Je moet wel flink draaien om het open te krijgen. Dat doet die exotac beter, met zijn twist lock achtige sluiting. Ik heb ook het idee dat de exotac geanodiseerd is. De chief aansteker is gespoten en Deswegens kan ik met de loep nu al zien dat de lak eraf gaat.
Ik dacht dat ik het vandaag een week in gebruik heb ongeveer, nou ja ongeveer. Kan je wel zeggen dat er nog geen enkel teken is dat het bijna leeg is. En deze heeft nog geen enkele keer over mijn vingers gelekt ook niet.
Dus in die van exotac, zit echt ergens een constructie fout/ gebrek. Exotac heeft een hele dikke stoere vlam en wel een windvanger. Ondanks dat geef ik toch de voorkeur aan de chief aansteker. En dat voor 1/5e van de aanschafprijs van de exotac titan light.

O het is niet zo dat je in het kijkvenster kunt zien of er nog benzine in je aansteker zit.. Misschien kun je het wel gebruiken als indicatie. Dus zolang je daar benzine ziet. Is het eigenlijke reservoir nog volledig vol.

Eindconclusie: stel dat je maandenlang in de middle of nowhere zit. Zou je voordeel kunnen halen uit een benzine aansteker, aangezien die gevuld kan worden met van alles wat de natuur ons bied. Feit dat deze waterdicht is, is super handig maar 101 methodes om een gewone gas aansteker waterdicht te maken.. Toch!
Anyway in alle andere gevallen is een gewone gas wegwerp aansteker minstens zo efficiënt.

De zelfbouw aansteker gaat een combinatie worden tussen aansteker en olielamp. Dat is het enige gebrek nog, welke ik ervaren heb bij aanstekers. Je kent dat misschien wel, even bij lichten met een aansteker. Die wegwerpers beginnen te smelten en die benzine, beginnen te koken van binnen. Die exotac gaf een waarde op van 30 seconde, ik weet van een filmpje van YouTube dat een zippo het soms wel 10 minuten kon uithouden.
Ik heb een klein olielampje die brand enkele uren probleemloos. Het lijkt mij toch, dat dit makkelijk te combineren moet zijn. Alleen zorgen dat het vuursteentje niet overhit raakt.

Let there be light 8-)
Roely


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door Roely »

Ter volledigheid. Van de gebruikerservaring

Ik vroeg me al af waarom je bij de exotac titan light overal vuursteentjes erbij aangeboden kreeg. Dit is nu wel duidelijk
Dat ding verbruikt gewoon een vuursteentje voor elke drie vullingen met benzine ongeveer.
Bij mijn gebruik was dat om de paar weken een nieuwe vuursteen.. Het is dus echt geen edc ding.

Dus inderdaad een grote vlam.. Maar kost veel benzine. En inderdaad flinke vonken opdat je het ook als fire steel kunt gebruiken, maar het vreet dus vuursteentje als de tering. Zelfs zo dusdanig erg, dat als je er even over doorzoekt men het advies geeft om altijd extra vuursteen tjes in het benzine reservoir te stoppen. Dit bv in tegenstelling tot mijn neppe Trench aansteker waarvan het lijkt dat een vuursteentje jaren mee gaat.
Het enige pluspunt is dat de bijbehorende vuursteentjes van exotac inderdaad gewoon werken als ze nat zijn. Dus je kunt je aansteker open in een plas laten vallen.. Een keer blazen of afkloppen en het werkt gewoon nog steeds.
Het blijft een stoer ding, maar die van aliexpress express is op alle andere vlakken 10 keer beter.


mdegroot
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2016, 08:52

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door mdegroot »

Een kleine aansteker is als nood aanwezig in mijn pakket. Het is geen aansteker om dagelijks te gebruiken. Gebruik een Firesteel oid


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door Kevski-Style »

Oud draadje, maar toch: Wat betreft het leeglopen moet je de rubber ringen in de schrader klep gewoon vervangen. Rubber wordt opgevreten door benzine, vandaar. Je moet ze hebben die gebruik maken van polyurethaan. Dat gezegd hebbende: Beninzeaanstekers zijn verre van "schoon" om een sigaret mee aan te steken....


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door Roel »

Tja Kevin, maar als je een peuk wilt.... ik zou het wel weten... :D


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door Roely »

Vwb sigaretten aansteken met een benzine aansteker. Veel rokers weten dat wel, maar je moet dus niet je sigaret in of boven de vlam houden. Je houdt je sigaret vóór de benzine vlam. En je gebruikt bij voorkeur, de stralingswarmte om je sigaret aan te steken. Geen roet en geen vervuiling.

Ter info : Er zaten reserve o ringetjes erbij, ik dacht bij die van ali

Verdere update :
Die aanstekers zijn ergens in een doos belandt, en er nooit meer uit gekomen ( en gewoon leeg gelopen) . Zelfbouw was ook geen succes, werkt prima maar is heel zwaar. Gebruik van kogelhulzen als reservoir, het deel van het slaghoedje is al lomp gewicht, koperen buis versie werd ook te zwaar door de afsluitings dop. Idee sardine blikje.... Tja het lijkt meer een olie lamp met vuur steentje dan op een aansteker.

Eind conclusie: bic biedt alles wat een bushcrafter gelukkig maakt!

Tip :::: als je een strip van 1cm aluminiumfolie, boven het vlamgedeelte doet, dan verschuift je vlam naar boven dit extra gedeelte. Hierdoor kan de vlam veel langer aan een stuk doorbranden, zonder dat het plastic gaat smelten. ( niet de lucht inlaat afsluiten hé ::))
of een stuk pijpje of een kokertje van een stukje blik... Blikjes vindt je genoeg in de outdoor.

Have fun
Roely


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Benzine aansteker hulp gevraagd

Bericht door Oude.Wilg »

Wij hebben in ons lang leven nog nooit een trekje genomen, maar ik heb deze mooie topic met interesse gelezen.
Dank je wel @Roely
Niet meer je zelf verbranden hoor @Roely ;-) Tjonge wat een blaar. :o

Ik ben als klein jochie aan een benzineaansteker gekomen die zat trouwens vol met watten, had het mee genomen daar de boerderij waar ik regelmatig speelde op de strobalen kroop door de gangetjes heen en maakte er ook een huisje.
Hier en daar brandde ik een strootje en sloeg het met een weer uit, toen ik weg wilde gaan brandde ik nog een strootje aan de buitenkant en daar kwam een stevige windvlaag bij, je voelt al aan wat er toen gebeurde.

Hoe lief en braaf kinderen ook kunnen zijn wees altijd waakzaam, ze kunnen onbezonnen dingen doen, vooral als ze ondernemend zijn.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie