Je moet wel flink draaien om het open te krijgen. Dat doet die exotac beter, met zijn twist lock achtige sluiting. Ik heb ook het idee dat de exotac geanodiseerd is. De chief aansteker is gespoten en Deswegens kan ik met de loep nu al zien dat de lak eraf gaat.
Ik dacht dat ik het vandaag een week in gebruik heb ongeveer, nou ja ongeveer. Kan je wel zeggen dat er nog geen enkel teken is dat het bijna leeg is. En deze heeft nog geen enkele keer over mijn vingers gelekt ook niet.
Dus in die van exotac, zit echt ergens een constructie fout/ gebrek. Exotac heeft een hele dikke stoere vlam en wel een windvanger. Ondanks dat geef ik toch de voorkeur aan de chief aansteker. En dat voor 1/5e van de aanschafprijs van de exotac titan light.
O het is niet zo dat je in het kijkvenster kunt zien of er nog benzine in je aansteker zit.. Misschien kun je het wel gebruiken als indicatie. Dus zolang je daar benzine ziet. Is het eigenlijke reservoir nog volledig vol.
Eindconclusie: stel dat je maandenlang in de middle of nowhere zit. Zou je voordeel kunnen halen uit een benzine aansteker, aangezien die gevuld kan worden met van alles wat de natuur ons bied. Feit dat deze waterdicht is, is super handig maar 101 methodes om een gewone gas aansteker waterdicht te maken.. Toch!
Anyway in alle andere gevallen is een gewone gas wegwerp aansteker minstens zo efficiënt.
De zelfbouw aansteker gaat een combinatie worden tussen aansteker en olielamp. Dat is het enige gebrek nog, welke ik ervaren heb bij aanstekers. Je kent dat misschien wel, even bij lichten met een aansteker. Die wegwerpers beginnen te smelten en die benzine, beginnen te koken van binnen. Die exotac gaf een waarde op van 30 seconde, ik weet van een filmpje van YouTube dat een zippo het soms wel 10 minuten kon uithouden.
Ik heb een klein olielampje die brand enkele uren probleemloos. Het lijkt mij toch, dat dit makkelijk te combineren moet zijn. Alleen zorgen dat het vuursteentje niet overhit raakt.
Let there be light

Roely