Beste William,
Deze topic is uit 2015.
En het is waarschijnlijk aan jou voorbijgegaan, dat destijds er een hype op internet onder preppers en survival channels was. Om te beweren dat lucifers een betere back up zou zijn dan een aansteker. Wij hier op het forum waren het er wel over eens dat een bic aansteker met zijn 3000 vuurtjes toch wel wat handiger zou zijn, dan een doosje met 32 lucifers.
Een lege aansteker kunnen gebruiken is perfect. Bewust een lege aansteker mee nemen.. Uhm waarom dan!? Beetje onzinnig lijkt me.
Maar ieder zijn ding!
Heve fun!
Lucifers v.s Aansteker
Re: Lucifers v.s Aansteker
Leeg ideaal voor iemand die niet rookt en dat ding (bic) alleen als backup heeft ,
een volle aansteker kan leeglopen.
Met mijn firerod,en vuurslag heb ik genoeg "vuur".
Het is maar een backup.
een volle aansteker kan leeglopen.
Met mijn firerod,en vuurslag heb ik genoeg "vuur".
Het is maar een backup.
Neem jezelf niet te serieus, je hebt 98% Bonobo/Chimpansee DNA..
Joh,
Waarom niet allemaal, vuur kun je nooit genoeg bij je hebben.
Als ik het veld inga heb ik bij me.
firesteel met striker
vuursteen met striker
magnesium
gasaansteker
benzineaansteker
stormaansteker (gas)
strike anywhere lucifers
stormlucifers
De enige die ontbreken zijn
gewone lucifers, (meestal werken die toch al slecht als er ook maar een beetje wind staat)
one stick fire (ik heb een mes bij me )
vuurboog (ik heb een mes en een touwtje bij me
De een noemt het overkill, de ander goed voorbereid
wat maakt het uit, het weegt niet veel, en met welke methode ik vuur wil maken, het kan
Waarom niet allemaal, vuur kun je nooit genoeg bij je hebben.
Als ik het veld inga heb ik bij me.
firesteel met striker
vuursteen met striker
magnesium
gasaansteker
benzineaansteker
stormaansteker (gas)
strike anywhere lucifers
stormlucifers
De enige die ontbreken zijn
gewone lucifers, (meestal werken die toch al slecht als er ook maar een beetje wind staat)
one stick fire (ik heb een mes bij me )
vuurboog (ik heb een mes en een touwtje bij me
De een noemt het overkill, de ander goed voorbereid
wat maakt het uit, het weegt niet veel, en met welke methode ik vuur wil maken, het kan
Hmm, moet ik eens over nadenken.. nah moet ik weer extra batterijen meenemen
oh ik was wel vergeten in mijn setje zit ook nog een lens,
oh ik was wel vergeten in mijn setje zit ook nog een lens,
Toch nog even een reactie tussen door over de explosie kracht van een aansteker.Roely schreef: ↑05 nov 2015, 15:29
Hee Allemaal,
Aanleiding van dit topic is wat discussies welke ik heb gevolgd op internet en you-tube.
Omdat deze voornamelijk gingen over noodkits, bug out bags en preppers leek het me handiger hier te plaatsen dan in het topic over vuur maken. Het heeft ook maar heel zijdelings met bushcraft te maken.
Dus wat let je om je aansteker op je lijf te dragen, de vochtigheid graad kan wat oplopen maar de temperatuur is toch aardig constant, ik zie niet zitten dat je gas bevriest in je aansteker terwijl je het draagt op je lichaam. Ik denk ook niet dat een gas aansteker gedragen op je lichaam zo heet kan worden dat hij spontaan ontploft zoals hij dit weleens kan doen als je hem in de zon op de dashboard van je auto achterlaat.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe krachtig is de explosie van een aansteker?
Jul 24, 2020
Visie: 108
Dit scoort verschillende situaties:
1. Als alleen het gas met druk in de aansteker door de schaal breekt, is de energie alleen de interne drukenergie en is het vermogen klein;
2. Als de temperatuur stijgt en explodeert zonder het interne gas te ontsteken, en de energie is gelijk aan de som van de oorspronkelijke interne drukenergie plus de interne energie van de externe temperatuurstijging, zal het vermogen groter zijn;
3. Als het in een brand wordt geplaatst, zal de explosieve kracht het grootst zijn. De interne energie die wordt uitgeoefend door de interne druk en de chemische energie veroorzaakt door de verbranding van de brandstof zal allemaal de krachtigste zijn en de schade zal zeer ernstig zijn!
4. Een "superaansteker" die vaak populair is op de markt, zijn explosieve kracht is gelijk aan 5 granaten.
https://nl.kisho-ceramic-coating.com/in ... 91992.html
Mocht ik het zijn vergeten,
Met een vriendelijke groet,
JJ&A
JenA
J.J
De Oude.Wilgen.
Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
JJ&A
JenA
J.J
De Oude.Wilgen.
Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
Misschien is dit wel een geschikt topic om het vlammetje van het forum brandend te houden...
Wat mij eigenlijk intrigeert is hoe vaak je met de verschillende middelen vuur kunt maken.
Als je lucifers meeneemt, hoeveel gebruik je er per vuurtje?
Idem, hoe vaak kun je met een aansteker een vuurtje aansteken?
Deze antwoorden kunnen nogal variëren afhankelijk van de weersomstandigheden en je vaardigheden.
Wie heeft er geoefend met "vijf-minuten-vuurtjes", d.w.z. verzamel in 5 minuten materialen om met één lucifer een vuurtje te kunnen ontsteken?
Alleen tondel aansteken is hier niet voldoende, je vuurtje moet zo lang (en veilig) kunnen branden dat je tijd hebt om meer takken en andere materialen te halen, zodat je echt aan die ene lucifer genoeg hebt.
Daarmee wordt de vraag dan niet meer zoveel wat je meeneemt, maar hoeveel vuurtjes ermee zou moeten kunnen ontsteken.
Wat mij eigenlijk intrigeert is hoe vaak je met de verschillende middelen vuur kunt maken.
Deze antwoorden kunnen nogal variëren afhankelijk van de weersomstandigheden en je vaardigheden.
Wie heeft er geoefend met "vijf-minuten-vuurtjes", d.w.z. verzamel in 5 minuten materialen om met één lucifer een vuurtje te kunnen ontsteken?
Alleen tondel aansteken is hier niet voldoende, je vuurtje moet zo lang (en veilig) kunnen branden dat je tijd hebt om meer takken en andere materialen te halen, zodat je echt aan die ene lucifer genoeg hebt.
Daarmee wordt de vraag dan niet meer zoveel wat je meeneemt, maar hoeveel vuurtjes ermee zou moeten kunnen ontsteken.
Off Topic,Anneke schreef: ↑11 sep 2024, 18:33 Misschien is dit wel een geschikt topic om het vlammetje van het forum brandend te houden...
Heel fijn @Anneke dat je reageert ik denk dat het niet aan ons zal liggen,
Dat het forum word opgeheven omdat er geen reacties of berichtjes op het forum komen, ha misschien moeten we meer reclame voor de Bushcraf-shop maken zo dat het interessanter word om het te laten bestaan.
Of er met die redenen maar gaan bestellen met de voorwaarde dat ze het forum in ere houden, want door dit forum heb ik er wel het één en ander gekocht en maar je ook reclame voor hun spullen, en we moet nog veel meer dingen hebben dan we er hebben gekocht.
Door mijn reclame voor een filter hebben is het een susses geworden met een grotere omzet, dat moeten ze ook mee rekenen en teven ligt hier een stuk leven van ons waar we met liefde aan hebben gewerkt.
On Topic,
Ja ik denk zeker dat het heel handig is om genoeg materiaal te verzamelen om een goed vuur te maken en ga je je regelmatig verplaatsen dat je het ook mee kan nemen om dat elders tegelijk weer een vuur te starten zonder dat je weer een lucifer moet gebruiken.
Heel vroeger toen namen ze ook groeiend materiaal mee om het dan elders weer te gebruiken, hoe ze dat deden moet ik weer even opzoeken,
ha misschien weet jij dat wel beste @Anneke
Nu zouden we dat nog kunnen doen door een gloeiende eierkool, maar ik zie mijn niet een hele zak mee nemen, dus het moet van natuurlijk materiaal zijn wat je onder weg verzameld.
Zolang we de mogelijkheid hebben gaan we fijn door met het forum, ik van mijn kan ben hier vanaf de melding dagelijks aanwezig, en doe mijn best het in stand te houden.
Mocht ik het zijn vergeten,
JJ&A
JenA
J.J
De Oude.Wilgen.
JJ&A
JenA
J.J
De Oude.Wilgen.