hammock vs groud dweling

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
arjuna

hammock vs groud dweling

Bericht door arjuna »

Hier bij het voorgestelde topic van een van de leden

Ik wil daar graag een spelregel aan verbinden , als ik zo vrij mag zijn

laat ieder zijn verhaal en motivatie optypen ,en dat we dan een week niet op elkaar reageren
mooie taak voor de moderators

Dan zou het mooi zijn om je ervaring te delen over het onderwerp
dwz voor en nadelen ,gewicht en vervoers gemak(past het in je rugzak) en de afstand waar over je het mag dragen

waarom zo veel vragen en spelregels ,simpel ,dan kunnen we de gelezen kennis eens laten bezinken en dan een goede vraag stellen
Wie gaat met mij de uitdaging aan

Koen


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door jenniskens »

groud dweling:

Ligt een beetje waar je dan op slaapt.
Ik zelf lig vaak op de kale grond, is hard ook al gebruik je allerlei materialen om op te liggen.
Is dan toch wel koud ook.
Wel minder in je rugzak dus dat scheelt, en doe dit vaak als ik als ik alleen een nacht op pad ga.
Je bent ook laag en dus mindergoed zichtbaar.

hammock:

heeft mijn voorkeur vanwege het heerlijk liggen.
Wel wat meer vulling van je rugzak door de hangmat die je dan extra hebt to. groud dweling.
En j ligt wat meer in het zicht.
Vergeten= het nachts er uitmoeten voor de kleine bood schap is wel kl@@te.  ;D
Laatst gewijzigd door jenniskens op 06 jan 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Een pan's hobby kok »

Na jaren met verschillende matten op de grond te hebben geslapen ja zelfs met de exped mat die gewoon perfect is.
in een hang mat gekropen en ik zweer er bij het geeft mij meer het gevoel van vrijheid en buiten zijn.
ach het gewicht en ruimte weegt tegen een goede mat wel weer op een mat knoop je op je RZ en een exped doe je in je RZ
dus die ruimte in vulling vind ik mee vallen voor het plezier dat ik er aan beleef.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Pauroz »

Nooit een hangmat geprobeerd, moet er echt nog eens van komen.
Voorkeur ligt bij tent, mat en slaapzak omdat ik daarmee eigenlijk overal terecht kan. Een hangmat hangt zo slecht tussen twee heidestruikjes en de realiteit is dat een groot deel van mijn favoriete kampeerplekken in landen gesitueerd is waar de begroeiing niet boven de knie uitkomt.
Als ik mijn hangmat-ontmaagding achter de rug heb zal ik daar hier verslag van doen en opnieuw mijn voorkeur uitspreken.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door b2b »

@ Pauroz,

in de zomer gebruik in de hammock gewoon als ´tentje´ twee haringen en muskieten net en je hebt een
1 persoons tentje, wel de tarp erboven natuurlijk.
Dan is de hammock evt ook te gebruiken als hammock natuurlijk.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door oud deelnemer 4 »

vroeger veel hutten gebouwd en daar een soort van ligplek maken, soms op de grond soms net erboven met wat takken, gaat prima.
ook ben ik veel met de fioets op pad geweest (fiets met aanhanger) daar was plaats genoeg voor 'n tentje en 'n kilootje meer maakt dan niks meer uit.
rugzak wandelingen vak erop uit met de hangmat en tarp, heel soms met een tentje als ik dat gewicht kan delen met een mede wandelaar.
Hangen in de bergen is niet al te makkelijk als er alleen maar steen om je hen is, dus daar altijd een tentje bij me.
eigenlijk slaap ik altijd prima, tent, op de grond, iets zelf gemaakt als bed, hangmat .. wat dan ook ik slaap altijd goed.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door qjmb »

Ik slaap altijd op de grond. Ben een buik/zijslaper en heb meerdere hangmatten geprobeerd, een tttm, warbonnet blackbird en een paar hele goedkope, maar heb nergens lekker in kunnen liggen. Dat vind ik wel jammer, want t lijkt me heerlijk. Niet alleen omdat het maken van m'n slaapplaats makkelijker is, geen rekening houden met mieren, stenen, takken of bramen, maar ook omdat je van een soms koude, natte of schuine ondergrond rekening hoeft te houden. Om van creapy crawlers nog niet te spreken. Ben wel eens nachten wakker gemaakt door hooiwagens.

Ik heb zelf een onderzoek van bever waterafstotende stof(niet van het bekende knaagdier) een Thermarest neoair allseason en wildebeast slaapzak in een kestrel bivi.
In de winter een wollen kingsize deken van de dump erbij.

Qua gewicht  en pakruimte denk ik dat t hangen vs grond bij lente/herfst zomer redelijk gelijk op gaat.
Maar in de winter met. TQ en UQ denk ik dat de slaapzak meer in beslag neemt. Maar daar heb ik geen ervaring mee als grondslaper;)

Gr Q


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door riffraff »

Je zou je ook eens kunnen afvragen , past de hangmat wel in dit klimaat.
Ik snap dat het wel dat het in een beeld past ,lekker in je hangmat onder de sterren.
Heeft daar wel eens iemand over nagedacht , gezien de spullen en vragen die daar over en voor nodig zijn
Hou me te goede dit is geen oordeel ,maar gewoon een andere manier van iets benaderen.
Wat ik wel met zekerheid weet dat er geen volk op deze wereld is waar het klimaat rond de 0 graden kan zijn en dat deze in een hangmat slapen.
En vanuit dit standpunt typ ik dit.

Koen
Ha Koen,

Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je even vanuit het andere draadje quote, ik wilde hier wel even op in gaan zonder het andere draadje te kapen, zodoende.

Ik vind het namelijk een interessante stelling die je poneert, en ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat er geen volk ter wereld in een klimaat als dat van ons of nog kouder in een hangmat slaapt. Ik denk echter ook dat het hangmatslapen waar jij naar refereert en het hangmatslapen zoals dat door de bushcrafter/buitensporter/trekker/off gridder/weetikwatnogmeer gedaan wordt ook niet direct te vergelijken zijn. De laatste categorie doet het uit plezier/hobby/uitdaging, de eerste uit noodzaak (want niet op de grond kunnen slapen ivm ongedierte/insecten/welke andere reden dan ook). En juist in de spulletjes voor die laatste categorie is de techniek zover gevorderd en beschikbaar gekomen dat het prima te doen is, hangen bij koude temperaturen, en daarbij biedt het een aantal significante voordelen die het grounddwellen (in mijn optiek) niet biedt.

Allereerst zie ik het idee voorbijkomen dat je voor hangen meer nodig hebt dan voor grounddwellen. Ik denk dat dat min of meer afhankelijk is van hoe minimalistisch je op de grond ligt. Ik heb het jaren gedaan, en mijn minimale setup was toch wel een tarpje of een poncho in een lean-to configuratie, daaronder een matje, een slaapzak en iets van een hoes daaromheen. Die laatste varieerde van de oude goretexhoes om de M90 slaapzak, een ouderwetse tenthelft van de puptent (voor de oude garde, het welbekende zweetpakketje) tot de huidige bivakzak. Hierbij moet ik aantekenen dat ik pas sinds een paar jaar ook de gelukkige eigenaar ben geworden van een donzen slaapzak, maar daarvoor sjouwde ik me een breuk aan de slaapzak en de goretexhoes/bivakzak/slaaprol. Nu ik over ben gestapt op een hangmat, die zonder echt samengedrukt te zijn niet veel meer ruimte inneemt dan een gasbusje, maar zeker heel wat minder ruimte inneemt dan mijn slaapmatje, een topquilt en een underquilt die samen echt veel minder ruimte innemen en veel minder wegen dan mijn modulaire slaapzak, laat staan de M90, en geen bivakzak of goretexhoes meer nodig heb ben ik er echt enorm op vooruit gegaan qua gewicht en omvang die ik mee moet slepen. Voor de beeldvorming, mijn hangmat weegt met de treehuggers en de whoopies bij elkaar ongeveer 700gr, de tq ongeveer 550gr, de uq ongeveer 650gr en da's samen goed tot ongeveer -6. Mijn matje woog zo'n 900gr, de M90 zo'n 6 kilo met de goretexhoes, de modulaire slaapzak doet ook nog zeker 3kg, en da's zonder bivakzak die volgens mij ook ruim een kilo is, kortom, je ziet dat ik serieus gewicht gewonnen heb. Ik kan me ruimschoots nog een dunne zomerslaapzak permitteren om met gemak tot -15 te gaan.

Een volgend voordeel voor mij is dat ik veel beter slaap in een hangmat. Je moet in het begin even investeren om je plekkie te vinden, bijvoorbeeld zeker niet in de lengterichting in een gathered end hammock gaan liggen (de DD en TTTM hangmatten, maar ook mijn Warbonnet Blackbird) maar diagonaal waardoor je weer lekker recht komt te liggen, wel of geen kussentje onder je hoofd, je afstelling van de uq, etc, maar als dat voor elkaar is (en dat lukt meestal met 1 nachtje wel), man, dan ligt het goed!
Vervolgens ben je ook alleen maar afhankelijk van 2 ophangpunten, waar ik bij het grounddwellen best vaak echt moest zoeken naar een fatsoenlijke plek om te liggen. Zorgen dat er bij regen geen rivier bij je uitkwam, beetje vlak liggen (was ik best gevoelig voor, als ik niet een beetje waterpas lag sliep ik klote omdat ik altijd naar het laagste punt rolde in mijn slaap), punten om je lean-to aan te bevestigen, koudevalletje graven als het echt koud was, als de ondergrond keihard was nog een bedje maken van dennetakken, en zo nog wel wat dingen. Allemaal niet nodig bij het hangen.

Ook het feit dat je van de grond af bent ervaar ik als een genot. Lekker zittend in je hangmat je schoenen en kleding uit doen, niet meer je evenwicht verliezen en in de natte zooi vallen als je daar mee bezig bent, de extra ruimte onder je tarp die je kunt gebruiken, het bevalt mij enorm!

Tot slot, ik heb ook gemerkt dat met de methode die ik nu gebruik, ik veel sneller klaar ben met het opbouwen en afbreken van mijn setup. In het verleden was ik mn bij het afbreken best wat tijd kwijt. Slaapzak in de compressiehoes drukken en samenpersen, matje deflaten en oprollen, bivakzak opvouwen en in zijn hoes terugduwen, alles in de rugzak doen, en tot slot de tarp afbreken en inpakken. Hou hierbij in het achterhoofd dat dit bijna altijd knielend of liggend onder de tarp gebeurde, zeker bij slecht weer. Ik had mijn tarp ook altijd laag staan om de wind en de regen zoveel mogelijk buiten te houden. Nu met de hangmat sta ik gewoon, de tq blijft in de hangmat liggen en de uq blijft eronder hangen, ik prop het hele gevaarte (hangmat, tq en uq) lopend van de ene boom naar de andere in een keer inde compressiehoes, trek de banden aan en ben klaar om de tarp op te ruimen. Ik schat dat het mij alles bij elkaar zeker (voorzichtig geschat) 15 minuten tijdwinst oplevert.

Waar de grounddwellers het in mijn optiek op dit moment nog winnen is op financieel gebied. Je kunt voor weinig geld (laten we zeggen, het geld dat mijn hangmat gekost heeft, ik dacht rond de €125,-) een matje kopen, een aardige kunststoffen slaapzak vinden, een sofitex bivakzak en een bouwzeiltje van de praxis als lean-to halen en dan hou je nog geld over. De hangmatmarkt is zo klein dat dit niet haalbaar is, tenzij je zelf gaat bouwen, en ook dan denk ik dat je meer kwijt bent om bij dezelfde temperaturen buiten te kunnen vertoeven. Ik zit nu in ieder geval alles bij elkaar wel op een eurootje of 600 schat ik, en da's alleen om comfortabel te slapen  ::)

Weer een uitgebreider verhaal geworden dan ik gedacht had, maar goed, ik hoop dat het wat toe voegt!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Dabberty »

hammock vs groud dwelling...

In mijn standaard uitrusting voor beide opties:
- hangmat
- 2.2 x 3 tarp
- slaapmatje
Met dit kan ik op de grond terecht en zowel hangen.

groud dwelling
Op de grond liggen is ok, heel soms heeft het m'n voorkeur zodat ik meer van het vuur kan genieten.
Soms zelfs noodzakelijk als er geen bomen zijn.
Als "beschutting" gebruik ik dezelfde tarp die ik ook voor m'n hangmat gebruik.
Ik lig dan op een matje die ik zowieso bij me heb 9 van de 10 keer, om op te zitten bij het vuur, eten bereiden, enz.

Hammock
Hangen, meest comfortabele wat ik meegemaakt heb, slaap er beter in dan in m'n bed thuis.
Doordat Tsjechie (waar ik woon) ongeveer voor 34% bedekt is met bos, kan ik bijna overal wel m'n hangmatje kwijt.
Het grote voordeel behalve dan de comfort vind ik dat je op elk soort terrein kan hangen, het hoeft niet vlak te zijn.

Zou ik hangen tussen de bomen, dan is alles in gebruik geweest.
Zou ik op de grond slapen, dan betekend het dat alleen de hammock voor niks is meegegaan, en dat kan ik wel aan qua gewicht en afmetingen :-)
Laatst gewijzigd door Dabberty op 07 jan 2014, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door leo »

ik heb ook altijd beide opties bij me en slaap in beide gevallen niet echt fantastisch eerlijk gezegd  ;D

los van het comfort en het slapen vind ik dat beide wel voor en na delen hebben. zo kan je op de grond wat makkelijker bewegen, sneller opstaan, dingen pakken om je heen, dichter op een vuurtje liggen etc.

het plezier van de hangmat is voor mij vooral overdag. je kan er lekker in zitten of luieren ( gek genoeg lig ik er overdag wel heerlijk in) de hangmat heeft voor mij een grotere fun factor denk ik. weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven maar ik vind het leuker, alsof het meer bushcraft is en op de grond meer kamperen  ;D


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door bourgeois »

  Tja, de hangmat. Laat ik eerst de stelling poneren dat ik op dit forum waarschijnlijk een van de meest ervaren hangmatslapers ben. In ca. een half jaar in de binnenlanden van Suriname doe je niet zoveel met bodemslapen. Toch ben ik in de normale praktijk (West- en Noord Europa en een beetje USA) een bodemslaper. Ik heb gewichtsargumenten voorbij zien komen. Dat hangt natuurlijk helemaal af van je uitrusting. Als je je beperkt tot een lean-to, van natuurlijke materialen of met een tarp, een slaapmatje (want meestal wordt het door de boseigenaar niet gewaardeerd als je een matras van verse dennentakken maakt), en een slaapzak of wollen deken ben je een heel eind en dat hoeft zeker niet meer te wegen (ik ben zelf trouwens verre van een grammenjager) als een high-tech hangmat outfit. Waarmee ik meteen de stelling wil poneren dat door het high-tech karakter van de modern hangmatoutfit het, voor mij althans, juist minder een bushcraftkarakter heeft als grondslapen. Qua verdere beleving voel ik me liggend op de grond onder de blote hemel of onder een open afdak veel meer verbonden met mijn omgeving als hangend in de lucht (contact met Moeder Aarde? Ho, stop, nu wordt het me te zweverig ;-)). Muisjes horen ritselen door het gras en 's-morgens wakker worden met vrij uitzicht op het nasmeulend kampvuur, heerlijk! Als er voldoende geschikte bomen zijn kan een hangmat handig zijn in sommige terreinomstandigheden. Minder hoeven zoeken naar een geschikte plek om te gaan liggen. Maar een stuk van de charme van het verblijf in de natuur is voor mij juist het vinden van een geschikte kampplek. Als voor dit moment laatste punt. Bij minstens de helft van mijn uitstapjes ben ik vergezeld van mijn lief waar ik graag tegenaan kruip. Nu heb ik veel dingen gedaan samen in een hangmat, maar dat was toen ik nog jonger en leniger was.

p.s. Ik heb wel dikwijls zo'n goedkope nethangmat bij me om overdags te relaxen en voor bepaalde noodsituaties.
Laatst gewijzigd door bourgeois op 07 jan 2014, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Sander2000 »

Als eerste: ikzelf slaap voor bushcraft ed. in een hangmat, heb wel heel veel gekampeerd in de zomervakantie's, ongeveer vanaf mijn 6de tot mijn 11de elk jaar drie weken(redelijk primitief).

Ik vind een hangmat een betere optie.
Ik vind het veel lekkerder slapen dan op de grond, en het is makkelijker twee goede bomen te vinden dan een rechte plek zonder vervelende diertjes etc.

Als je naar de hooglanden van Schotland of Noorwegen gaat is het niet echt slim om met een hangmat te gaan.
Ik had een beetje last van dit probleem toen ik naar Schotland ging in 2012. Ik was in het Cairngorms National Park.
Niet het echte hoogland, maar het wisselde een beetje af tussen bos en bergen met heide. Dus af en toe moesten we wel even zoeken naar een goed kamp.

Bvb tussen twee rotsen:
Afbeelding
Afbeelding
Was een geweldige plek, mooi stroompje erlangs, mooie vuurplaats etc. Wel enorm veel muggen.

Of toch tussen twee schaarse bomen:
Afbeelding

Geweldig uitzicht over de hele vallei.
Afbeelding

Het hoeft niet meer te kosten, en als je van beide setups alles high tech neemt is de één niet standaard lichter uit.
Wel is het zo dat van grond setups veel meer opties zijn, oa. veel meer primitieve, zwaardere, en mijns inziens meer bushcraftachtige opties.
Je kan inderdaad wel dichter bij je vuurtje zijn en er meer van genieten omdat je er recht in kijkt als je op de grond ligt.
Dus in wat bourgeois zegt over het verbonden zijn met je omgeving(beetje zweverig dat wel ;D ) kan ik me gedeeltelijk wel vinden.

Overdag vind ik het ook fijner, je hebt een lekkere stoel, het is makkelijker aan en uit kleden vanuit een hangmat vind ik.
Bovendien kan je er allemaal dingen in leggen, is het een soort plankje.

Wel vind ik dat als je met een hangmat gaat kamperen je een stukje zeil oid mee moet nemen om onder je hangmat te leggen. Voor wat kleine spulletjes of je voeten zonder schoenen is dit wel handig.
Ik wil eigenlijk een stuk autoruitreflectieantivrieswinterdoekspul uitknippen en meenemen hiervoor. Dit kan je dan ook gebruiken als zitmat of kniemat. En het zou zelfs nog wat warmte kunnen terugkaatsen.

Dan heb je nog het gedeelte van plassen in de nacht. Dat is dus als je in een hangmat slaapt meestal zwaar k*t.  ;D
Lekker warm onder je slaapzak slash topquilt, buiten vriest het en dan moet je in je dunne slaapkleding naar buiten. Eerst je ontdoen van je slaapzak/topquilt en dan ook nog je schoenen om je voeten werken. En dat dan allemaal nog onder druk van je blaas.
Je kan hiervoor wel een plasfles gebruiken. Iets als www.uribag.com misschien? Zelf geen ervaring mee maar lijkt me ook niet echt geniaal. Wel lekker warm daarna  :-\

Het opzetten vind ik eigenlijk met een hangmat langer duren. Dat is wel een klein nadeel, maar het ligt natuurlijk ook aan hoe uitgebreid je setup is.

@ Riffraff : Goed verhaal maar volgens mij kan je met een M90 lager gaan dan de -15 die je noemt met je zomerslaapzak erbij?

Ook vind ik het een klein nadeel dat het in een hangmat(bij mij in ieder geval) lang duurt om lekker te liggen. Het je in je slaapzak of onder je topquilt nestelen is aardig wat meer werk dan op de grond.

Ook is het met een hangmat moeilijker om alles goed af te stellen, je uq, whoopie slings ed. Als je een ground dweller bent hoef je maar neer te ploffen en het is goed. Maar als je het eenmaal goed door hebt met een hangmat ligt het wel lekkerder vind ik.


Gr, Sander
Laatst gewijzigd door Sander2000 op 07 jan 2014, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Sander2000
mooie foto's en leuk verhaal ('t is toch mooi daar)
autoruitreflectieantivrieswinterdoekspul (super scrabble woord) zijn niet erg scheurvast, dus als kniemap ofzo gaat ie snel stuk, als warmtereflector werk ie prima is mijn ervaring.
's nachts plassen.... ik stel het meestal zo lang uit dat het als de druk dan erg hoog is alle handelingen van 'uit hangmat komen enz.' in een flits gedaan kunnen worden.  ;D


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Sander2000 »

#025#
Inderdaad heel mooi daar.

Misschien dan toch iets anders bedenken voor de kniemat, want wil hem wel multifunctioneel houden.
Ik heb bij de kringloop van dat spul gezien wat gebruikt word voor 'pot cosy's ' misschien is dat geschikt.


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door riffraff »

@Sander, ja, een M90 kan meer hebben dan de -15 die ik nu schets, maar wees gerust, je kunt met een uq en tq nog veel dikker gaan dan ik heb, en het kan dus ook dan kouder worden, en dan nog steeds tegen een fractie van het gewicht en pakvolume van een M90. Da's nu eenmaal een pokkezwaar ding!
T.a.v. je nestelen in een tq, heb je er wel eens een geprobeerd? Je trekt dat ding nl. gewoon over je heen, da's nu net het voordeel t.o.v een slaapzak. En geloof me, ook inclusief afstellen ben ik met mijn hangmatsetup sneller klaar dan met mijn ground setup  8-)


Plaats reactie