Verantwoord verzamelen stookhout

Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Terra »

Wellicht een open deur...
Maar ik wil toch nog eens aandacht vragen voor het verzamelen van dood hout op een verantwoorde wijze.
En dan met name rond de paalkampings van Staatsbosbeheer.

Het valt me op dat er nog steeds 'bushcrafters' zijn die levende bomen omhakken om als stookhout te gebruiken.
Ik kom het regelmatig tegen, dat dikke levende berken met hakbijl of kapmes geveld zijn. 
Naast dat het onnodig is, geeft het ook een verkeerd signaal af richting terreineigenaar en beheerder.
In het ergste geval worden er paalkampings opgeheven en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Nu wil ik niet degene zijn die met een belerende vinger gaat wijzen.
Maar ik denk dat hier voldoende kennis aanwezig is, om elkaar er op te wijzen hoe je op een omgevingsvriendelijke manier stookhout kunt verzamelen.
Vaak hangt er voldoende wind-gedroogd hout in de bomen. Afgewaaide dode takken die blijven hangen boven de grond, zijn prima stookhout. Ook de onderste dode taken van naaldbomen zijn vaak kurkdroog en makkelijk te verzamelen. Verder zijn er altijd wel staande dode bomen te vinden. Zeker met het integrale bosbeheer van tegenwoordig. Kijk dan wel eerst even of er geen spechten of vleermuizen (holtes) in leven. De wat dunnere bomen hebben vaak geen holtes. Laat wat staand dood hout over voor insecten, dieren  en schimmels die hiervan profiteren. 

Wellicht heeft iemand nog andere tips om op een verantwoorde wijze stookhout te verzamelen.
Dit draagt bij aan ons imago en blijven bushcrafters welkom in onze bossen.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Silverback »

Ik dacht dat bij die paalcampings vuur verboden was?


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Sander2000 »

Goed idee, ik snap dat je niet wilt dat we een verkeerd signaal afgeven, met eventueel als gevolg tot het niet meer welkom zijn of het sluiten van zo'n plaats.
De methodes die je opnoemt zijn goed. Als je toch wat groter hout wilt, bvb voor een long log fire, pak dan omgevallen dode bomen die niet op de grond liggen(mag wel maar dan zijn ze nat), maar bvb ergens op steunen. Maar natuurlijk niet te veel.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door ger010 »

Ja was er van het weekend ook en was een slachtveld
ga ik niet in op gebroken glas, een wc rol in een boom
sokken op de grond...

Zelf neem ik als ik wat wil koken gewoon hout mee tenzij
het een klein vuurtje is voor koffie of iets dergelijks.


Afbeelding
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door jenniskens »

[quote="Silverback"]
Ik dacht dat bij die paalcampings vuur verboden was?
[/quote]

Dus vuur stoken is al een verkeerd signaal!


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Camelz
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 aug 2013, 14:20
Locatie: geersdijk

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Camelz »

[quote="jenniskens"]
Dus vuur stoken is al een verkeerd signaal!
[/quote]

dat verschilt per locatie, er zijn er okk waar wel gestookt mag worden en er zelfs hout wordt aangeleverd.


camelz

Zal ik het doen of laten?
Of zal ik ik het laten doen.
Tent
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2014, 18:30
Locatie: In je achtertuin

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Tent »

Topic gaat over "verantwoord verzamelen stookhout".

Je kunt je natuurlijk afvragen wat je daar dan vervolgens mee kan (anders dan fikkie stoken)... Maar letterlijk genomen beperkt Terra zich tot het verzamelen ervan...

Ik weet zeker dat een beheerder het veel erger vindt, dat je zijn bomen omhakt (= vernieling en/of diefstal van eigendom), dan dat je van rot hout een (klein) vuurtje maakt.

Het zal zeker veel uitmaken voor het imago!

En als het zo is dat er ergens wél gestookt mag worden, dan is dit topic helemáál van toepassing...

-TNT -



Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door janvanloon »

ik heb het ook al gezien...

Jonge boompjes omkappen om op te branden terwijl een meter verder een dode boom staat.
( begeleiding van de scouting was dit  ??? )


Het meeste hout neem je (zoals eerder al gezegd ) van dode bomen en dode takken ( aan levende bomen )

Als is het hout wat nat... als je het kapt in dunne en kleine stukken fikt het ook wel.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Terra »

Op de meeste paalkampings hangt een bordje waarop aangegeven is dat 'open' vuur verboden is.
Daarom zijn er betonnen ringen aangebracht waar binnen wel gestookt mag worden.
Dit verstaat men blijkbaar niet onder open vuur.

Maar de topic gaat over verantwoord hout verzamelen.
Los van of je wel of niet mag stoken, kun je dit jezelf en anderen om allerlei zinvolle redenen aanleren.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Robbe »

Prima oproep, Johan !

Maar ik denk niet dat alle paalkampeerplaatsgebruikers bushcrafters zijn of de leave-no-trace filosofie aanhangen.
Er zijn meer mensen die graag een avondje bij een vuurtje zitten, gratis kamperen of misschien een paar Bear Grylls filmpjes hebben gezien.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Terra »

Iemand die met een bijl in het bos loopt en een berk van een den kan onderscheiden,
noemt men al snel een 'bushcrafter'

Wij weten natuurlijk beter, maar het gaat om beeldvorming.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Robbe »

Is zeker zo.
Als ik op een vildmark camping in Zweden hele lappen bast uit een levende berk gekerfd zie, dan voel ik ook een soort van plaatsvervangende schaamte.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Calhovin »

Paalcampings trekken meer volk dan alleen light campende bushnimfen... Ik ga maar niet eens zeggen wat je soms in de Biesbosch aantreft, de ogenschijnlijke afgelegenheid van een eilandje maar niet altijd het beste in de mens los. Een veiliger voorbeeld: mijn laatste paalkampeerbezoek was een scout van Chaamse Bossen 3, op de weg terug van mijn stekkie. Tijd over, even kijken of makkelijk te vinden en zo. Het bos an sich vrij rustig, maar als je in de buurt van de paal komt: luid rumoer. Kinderfeestje! Niks mis mee, helemaal geweldig voor die pikkies van een jaar of tien die met hun maten door het bos kunnen rennen. Papa heeft een woest vreugdevuur gaande, uiteraard. Nu zie ik zo iemand niet ff gezellig een uurtje hout tot blokken meppen met 12 pre-pubers die ook aandacht willen, dus ik gok dat hij een zak mee had. Maar als je zag hoe die kids rondrausden... Het is denk ik een beetje een voortvloeisel uit onze regelgeving: niks mag, wees braaf. En dan sta je ineens op een plek waar je vuur mag maken, waar je bandeloos je tent mag neerzetten zonder dat er iemand bij is!!! Klaarblijkelijk een vrijplaats waar we aan de anarchie mogen!

Nu wil ik dat feestje helemaal niet in kwaad daglicht zetten, er zullen vast wat takken gesneuveld zijn maar de lange termijn buiten-en-natuur-is-leuk is meer waard dan wanneer ze een Wii-feest hadden gehad, maar ter illustratie dat er veel en verschillend volk komt. En dat in ons regelzieke Nederland een vinger geven vaak als reactie een hand nemen krijgt.

Dit gezegd hebbende onderschrijf ik verder uiteraard volkomen het punt wat door de starter van dit onderwerp gemaakt werd, laat dat duidelijk zijn.


Vrijbuitert

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Terra"]
Iemand die met een bijl in het bos loopt en een berk van een den kan onderscheiden,
noemt men al snel een 'bushcrafter'

Wij weten natuurlijk beter, maar het gaat om beeldvorming.
[/quote]Valt mee. Heel veel mensen kennen de term 'bushcraft' niet eens.


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verantwoord verzamelen stookhout

Bericht door jaspertimm »

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het bushcraft zijn die dit doen toch?

Ik ben heel vaak op paalcampings geweest etc. en kwam daar maar 3x een andere bushcrafter tegen. De meeste waren volwassen mannen en ook vaak een flinke groep jongens van rond mijn leeftijd 25-20 die even lekker met zijn alle gingen survivallen...

Die deden zeker rare dingen, Zeker weten doe je het nooit.

Als de daders maar gepakt konden worden......


Plaats reactie

Terug naar “Terreinen, Paalcampings en GPS locaties ”