M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Dabberty »

Hoihoi, dit topic is bedoeld om de vooruitgang van m'n kano bij te houden, veelal met foto's etc, en voor advies te vragen tijdens de vooruitgang.

Heb vorige week deze kano gekocht voor 145 eur inclusief 2 peddels, en een waterdichte ton.
Hij is ongeveer 9 jaar oud zei de eerste eigenaar, en hij heeft hem 4x een weekend gebruikt.
Het gewicht is ok, kan hem in m'n eentje op de auto zetten etc.
Er zitten hier en daar enkele krasjes op, en op 3 plaatsen wat beschadigingen die wat aandacht nodig hebben qua reparatie.
Ik heb al 4 liter epoxy gekocht wat speciaal voor kano's is volgens de beschrijving.

M'n doel voor deze kano is om hem te gebruiken voor m'n hiking trips, en voor vissen tijdens de trips.

Het plan tot nu toe is om:
- schuren
- 2 of 3 lagen epoxy er op
- nieuw kleurtje

De eerste vragen :-)
- Is het een idee om de loze ruimtes voor en achter op te vullen met bijvoorbeeld een 10L lege fles, of pur schuim bijvoorbeeld, dat ik dan meer draagkracht krijg, en bij eventueel over de kop gaan, dat hij niet zo diep ligt en dus makkelijker kan omdraaien en leegmaken. Maar tot zover heb ik nog niks gevonden van anderen die dat doen, of ik zoek slecht, of het is dus een slecht idee.
Wie kan er er meer over vertellen ?
- welk materiaal / stof / doek is het beste voor versteviging van het 'boeg' en 'hek' ?
- andere adviezen die ik goed gebruiken kan ?


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Gerbenvink »

Mooie kano! En goede deal. Zelf heb ik geen ervaring met kano's dus kan ik geen advies geven.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door herman744 »

Pur zou ik zeker niet doen. Houdt vocht vast. Je krijgt trouwens niet meer draagkracht door de holtes op te vullen. Gewicht van boot, bagage en jouw gewicht bepalen hoeveel water er verplaatst wordt (Archimedes). Opvulling zorgt er alleen voor dat je net wat minder draagkracht krijgt, omdat het ook gewicht heeft.
Of het helpt bij omkeren weet ik zo niet. Je zou de holtes misschien op kunnen vullen met stukken van dit materiaal. Wordt tijdens de zwemles gebruikt. Ik heb in mijn kayaks altijd een opgeblazen binnenband van een auto liggen, zodat ik bij omslaan wat drijfvermogen heb voor mezelf. Een oude voetbal is ook al wat. Daar blijf je makkelijk op drijven. Mooi bootje trouwens voor weinig geld. Andere vragen heb ik geen antwoord op.

Afbeelding
Kayaks zijn al twee jaar niet meer gebruikt.
Afbeelding

Herman744


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Calhovin »

Ha,

pur niet doen. Je hebt dedicated blaaszakken hiervoor, in NL bijvoorbeeld bij Arend Bloem te krijgen. In mijn begindagen in de boot had ik die ook in mijn speelbootje zitten. Als het eskimoteren dan niet lukte, scheelde het toch vele kilo's mee naar de kant slepen. En: een kano blijft niet zomaar drijven! Al naar gelang het materiaal en de outfitting kan het zijn dat een volle kano zinkt! Dus dan is enig intern drijfvermogen wel nuttig...

In de huidige speelbootjes zit dermate weinig volume, dat luchtzakken niet meer blijft zitten. Daar worden de gaatjes met closed cell foam gevuld, indien al. Op maat snijden, vastplakken. Een goed goedkoop alternatief, wat ook door menig kayakbum gebruikt wordt: oud zwembad speelgoed, een oud zwemvest opofferen, etc. Let wel op dat het daadwerkelijk allemaal vast zit, want anders drijft je drijfvermogen wel, maar niet in de buurt van je boot...

Onderhoud van deze oude boten is niet mijn ding. Vragen op www.kanoforum.nl levert vast reacties op. Vraag maar naar michielv, die schrijft ellenlange spannende epistels  ;-)  Succes


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Arne »

Is de kano van polyester? Ik weet niet zeker of epoxy daarop goed hecht. De epoxy moet je sowieso gebruiken in combinatie met glasvezeldoek; alleen dan creëer je sterkte.


Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 jan 2013, 15:58

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Ivo »

Zelf heb ik een canadees met 2 loze ruimtes in de punten. Hier heb ik een skippy- bal in gepropt ( €5,- bij bart smit ;-)) ) en opgepompt. Klaar is kees. Een kano die niet kan zinken ;D


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Calhovin »

Oppassen met ronde objecten in niet-ronde holtes duwen (altijd goed advies  ;D a dirty mind is a joy forever), je boot kan daar van vervormen en dat komt de vaarprestaties niet ten goede. Nu zal het met de meeste displacement hulls wel mee vallen, maar planing hull bootjes was dat altijd een risico. Sorry weet de nederlandse termen niet. Ik begreep op de kanovereniging dat daar ook problemen waren met open kano's die 'kuilen' in de bodem hadden en daar werd ernstig over de vaarkwaliteiten geklaagd, ondanks dat dat dus een displacement hull is.


Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 jan 2013, 15:58

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Ivo »

Je hoeft de skippy-bal natuurlijk niet keihard op te pompen. En bovendien bij een stevige polyester kano zal er niet snel vervorming optreden. Ik pomp de bal zodanig op dat ie voldoende stevig blijft zitten.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Dabberty »

Hoihoi, bedankt voor de vele reacties.
De kano is van fiberglass, niet plastic or polyester.
Closed cell foam spul ga ik achteraan :-)
Misschien dit weekend dat ik er al mee kan beginnen, dan volgen enkele pics weer :-)
Deze fiberglass / glaswollen deken heb ik nu bestelt: 350 g / m2 = 3.5 eur
Genoeg voor 2 lagen, voor eventueel latere reparaties.
Laatst gewijzigd door Dabberty op 18 apr 2014, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door qjmb »

Fiberglass en  polyester kun je met epoxyhars en van die fiberglass matten gewoon aan elkaar maken.
Is allebei gemaakt van kunsthars (epoxy). Je kan dus ook de luchtzakken maken door de holle ruimtes met glasvezelmaten af te sluiten. maar dan kan je er ook niks meer mee doen als je een keer een extra par schoenen of iets dergelijks in wil stoppen. (ben geen kanoër, dus vandaar)

Wat een goede methode uit de autobranche is, is een heel dun mdf frame op maat maken. dat dan overspannen met katoen en insmeren met epoxyhars.
Als dat is uitgehard kun je het bedekken met glasvezelmatjes en dikker/steviger maken zonder dat je loop te priegelen.

succes!


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door willem zuyderduyn »

Met fiberglass en polyester wordt meestal hetzelfde bedoeld.

In het algemeen heb je twee hoofdgroepen kunststof. De thermoplasten (kan je smelten met hogere temperatuur) en de thermoharders (tweekomponenten, na uitharden niet meer te vervormen)
Thermoplasten zijn bijvoorbeeld polyethylene (PE), polypropyleen (PP), PVC, etc.
Thermoharders zijn epoxy, polyester, polyurethaan, fenolformaldehyde, etc.

Meestal worden thermoharders gebruikt in combinatie met vezels. Voor kano's is dat meestal glasvezel, maar aramide (=Kevlar) of carbon kan ook.

Glasvezel kan je gebruiken met polyester of met epoxy. In de volksmond heet het dan fiberglas. In de professionele wereld heet het dan meestal GVK (=glasvezelversterkt kunststof) of GRP (=glassfiber reinforced plastic) of VVK (=vezelversterkt kunststof) of composiet (kan ook allerlei andere combinaties van materialen zijn, maar wordt vaak gebruikt voor vezelversterkt kunststof) of gewoon "polyester" of GRE (=glasfiber reinforced epoxy) en er zijn nog wel meer namen.

Overigens maakt het bij de naam niet uit of je de glasvezel als mat of als weefsel gebruikt. Mat zijn allemaal vezeltjes door elkaar en weefsel is netjes geweven.

Als ik het goed begijp heb je een "glasfiber" kano. Ik neem aan dat het dus een glasvezelversterkte polyester is. Glasvezelversterkt epoxy zou wel kunnen, maar komt voor dergelijke kano's bijna niet voor. Alleen in combinatie met carbon of aramide gebruikt met vaak epoxy.

Als je glasvezelversterkt polyester wilt repareren kan dat zowel met polyesterhars als met epoxyhars. Als je het heel goed schuurt, hecht het allebei prima. Als je iets wil doen met glasvezel, dan zou ik voor polyester gaan, want vaak is dat voor een leek iets prettiger te verwerken. Het stinkt wel, dus ik zou het niet binnen doen. Je krijgt er niet zomaar enge ziektes van, maar de geur is wel heel erg hinderlijk.

Wat het schuim betreft kan inderdaad makkelijker een luchtzak (of een ander opblaasvoorwerp) gebruiken. dat is vaak veel makkelijker met zelfs meer drijfvermogen (lucht is nog steeds veel lichter dan schuim).


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door TTS »

Polyester repareer je met epoxy, niet met polyester. ( Klinkt gek, maar is zo )

Zoek maar eens op MRboat. Of Polyestershoppen.

En b.v. bij Optiparts ( van de Optimisten zeilbootjes ) kun je opblaaszakken kopen, die als drijflichamen worden gebruikt. Of hier: http://www.sailcenter.nl/Luchtzakken-c-771.html

Anders stel je vraag, na lezen, hier eens:  http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/Index

Succes,


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door deurdranger »

fiberglas, glaswol, epoxy, polyester het zijn allemaal verschillende producten, dus bezint eer ge begint en lees je ff goed in en kijk goed van welk materiaal je bootje gemaakt is. Op zeilers forums zijn veel bruikbare tips.


Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:24
Locatie: Hippolytushoef

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Nomad »

waarom aat je hem niet zoals die is.?De tsjechen varen al jaren met deze bakken en zijn prima geschikt voor de streek waar je zit.
Als zon ding vol water zit gaat na dat je water schept in een wasmachine onder een waterval. moet je er toch uit om te hozen.
het voorste deel afdekken met een spatzeiltje  scheelt een hoop water bij het nemen van watervallen.
de waterdichte tonnen die ze gebruiken zijn handig als stoel, ze zien er niet uit maar zijn in de tsjechische rivieren beter geschikt als waterdichte zakken. en zwemmen doe je toch een keer.
Als je niet veel ervaring hebt, neem dan ff contact op met www.povoda.cz en geef aan dat je niet veel ervaring hebt en wat instructie wil. daar ga je een hoop lol van hebben. hun instructeurs geven redelijk les.

succes!


Zoek niet naar jezelf, je bent al.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: M'n kano, pics, upgrades en vraagjes

Bericht door Dabberty »

Hoi, omdat er op meerdere plekken flinke schaaf plekken zitten, ondanks dat volgens de eerste eigenaar hij maar enkele keren is gebruikt.
Dat ding moet 100% zeker werken als ik m'n vriendin er in kan krijgen :-)

Hoe de Tsjechen het hier doen, weet ik, maar ze gebruiken deze niet op de wildere rivieren met de kleine versnellinkjes en waar je soms een meter naar beneden duikt. Daar gebruiken ze meestal die dikke plasticke kano's voor.

Het ervaring gedeelte in het gebruiken zit wel goed, alleen het restaureren nog niet. Vandaar dit topic waar al een hoop bruikbare info in zit waarvoor dank !


Plaats reactie