Workshop (damast) smeden

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door b2b »

Hoi Otto,

Was je nog niet eerder tegengekomen op het forum dus alsnog welkom op dit open forum met enthousiaste bushcrafters.

Leuk van Braco en dacht ff na het lezen van zijn stukje appeltje/eitje  ;-)

Otto, mooi werk smeden, magische mannen uit een lang verleden en een lange historie dus met veel kennis en kunde (mis dit zelf absoluut, ben echt onhandig zoals mijn familie ondertussen me met veel humor keer op keer onder de neus wrijft).

Dus als je een keertje iets wilt organiseren voor het forum dan graag (en ja, ik hoor sommigen zuchten, liefst low-budget? >:D 8))
dan ben ik hopelijk één van de eersten die gaat proberen de mening van mijn geliefden te veranderen zucht....

Hoor van je, groetjes
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
HamerenAambeeld

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door HamerenAambeeld »

Ook Hallo aan iedereen,

Ik ontmoette Thijs tijdens de fair en hij was erg enthousiast over het bushcraft gebeuren, dus ik dacht; ik neem zelf ook eens een kijkje :o

Smeden is al sinds een jaar of 10 mijn grootste passie en ik heb naast een vakopleiding in binnen en buitenland cursussen gedaan om mijn vaardigheden op peil te brengen. In juli was ik nog 10 dagen in Zweden bij Gransfors om daar nog meer te leren over hun manier van smeden. Geen enkele smid werkt precies het zelfde en dat maakt het juist zo leuk om bij een ander te mogen toekijken.


Wij, Adrie en ik(zie de folder die Thijs gelinkd heeft) zijn op het moment bezig zijn smederij(Adrie is 3e generatie smid) te ver-herbouwen om er workshops te kunnen geven. Daar worden we natuurlijk niet slechter van, maar om nou te zeggen dat we erg commercieel bezig zijn, nou nee; zie de prijs in de folder.
Als alles meezit zijn we in januari startklaar voor het smeden van sierwerk, kukri's, bijlen, messen etc. wat men maar wil, damast of geen damast. Ons uitgangspunt is het om vooral,op zijn brabants, 'schik' te hebben en onze passie te delen.

Dus we zien jullie graag eens in het pittoreske buitengebied van Zeeland(bos voor de deur om meteen de smeedsels uit te proberen,...

Tot die tijd; als er smeedvragen zijn; schieten maar ^-^ Ik beantwoord ze graag.

Groet,
Otto
Laatst gewijzigd door HamerenAambeeld op 25 sep 2010, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Jan

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Jan »

Otto,

uiteraard van harte welkom, je lijkt me een zeer goede aanwinst.

ben zelf aan het experimenteren met smeden op een veldsmidse en zou graag eens met je afspreken.

groeten,

Jan


Gebruikersavatar
uglyrage
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 aug 2010, 16:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door uglyrage »

Lijkt me wel een hele leuke workshop om eens te volgen, en echt niet duur!
Heb je voor die prijs een leuke dag en als het lukt aan het eind een mooi bijltje, of wat je dan ook maken wil/kan.


Groetjes; Geer.
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door b2b »

@ Otto,

Mijn excuses, ben zelf een computeranalfabeet, kreeg pas nu je folder in zicht en kon die vergroten, geen geld voor een dag smeden.

Hoop tot gauw.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Groen

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Groen »

@HamerenAambeeld: ik heb een vraag voor je: damast is dat roestvrij? En ik lees in 1 van de vorige berichten dat damast gemaakt wordt met verschillende metalen en bvb mangaan & nikkel. Is het dan ook zo naar gelang de keuze van het materiaal dat ook de sterkte van het eindproduct verschilt?
Hoeveel dagen cursus zijn er nodig voor het smeden van een bijl, zoals afgebeeld op de foto's hierboven?
Alvast bedankt, grts.


HamerenAambeeld

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door HamerenAambeeld »

Hallo Groen,

Damast is in de regel niet roestvrij. Er is in de handel wel roestvrije damast te verkrijgen, vrij prijzig, maar volgens mij is dat poedermethalurgisch geproduceerd. Dwz. dat er ijzerpoeder dmv. sinteren aan elkaar 'gebakken' wordt.
Damast heeft wel verschillende gradaties van roestbestendigheid. Zo zal een damastpakket met veel nikkel ongevoeliger zijn voor corrosie dan een pakket met vooral koolstofstaal. Wanneer je over mangaan/nikkel/koolstof spreekt, dan zijn dat niet de zuivere stoffen, maar een element in de legering die het meest bepalend is voor de eigenschappen van het staal, en voor de mate van welbaarheid; mangaanstaal welt bv. een stuk gemakkelijker dan staal met daarin veel nikkel!
De sterkte van het eindprodukt hangt af van de eigenschappen van de gebruikte legeringen in het damastpakket. Met daarbij vooral oog voor het koolstofgehalte in het staal en het harden van het staal.
Er zijn verschrikkelijk veel soorten gereedschapsstaal met allemaal hun eigen toepassingsgebied; slagvast-, koudwerk-, warmwerkstaal, etc. Voor heel specifieke toepassingen is het erg belangrijk dat je de goede stalen kiest. Mijn ervaring is het, en daarover mag iedereen het met me oneens zijn, dat welke soort gereedschapsstaal dan ook, mits goed gehard en ontlaten, in principe goed bruikbaar is voor messen/bijlen etc. Wanneer je met het staal bv. ijzer wilt gaan bewerken het wel duidelijk verschil uit maakt.
Overigens is het zo dat een damasten mes of bijl niet per definitie beter is dan een van een gereedchapsstaal. Het smoelt wat mij betreft in ieder geval wel beter ;D
Een gewone bijl is in een dag wel te smeden,er kan ook niet zo heel veel bij fout. Damast is een ander verhaal. Mij lukt het in een dag flink doorpezen,...maar ja, oefenen... ::)


woodcraftsurvival

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door woodcraftsurvival »

we spreken in de metaal niet over roestvrij maar over roestvast, toevoegingen van oa chroom, nikkel en molybdeen bepalen de mate van roestvastheid.

wilde ik even kwijt


HamerenAambeeld

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door HamerenAambeeld »

Helemaal waar


Groen

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Groen »

@HamerenAambeeld: dan heb je binnenkort een cursist die op cursus komt. Damast is mooi, maar als het geen functionele meerwaarde heeft, dan kies ik toch voor ander roestvast  ;-) staal, dat "makkelijker" hanteerbaar is.

Weet jij toevallig ook iets over hoe je ijzer vanuit de natuur kan "ontrekken"? Onlangs heb ik een verhaal gehoord en die man vertelde dat ze stenen met ijzererts in, op een vuur leggen, het ijzer smelt en verzamelt zich onder het vuur.

Ik weet niet hoeveel hier van waar is en/of het bekomen product bruikbaar is om bvb een mes in het veld te smeden.


HamerenAambeeld

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door HamerenAambeeld »

Hallo Groen,
Ijzererts of ijzeroer?
Ik heb wel vaker gehoord van mensen die van ijzeroer metaal maken. Ijzeroer kun je zien als klompen ijzer(vaak roestig dus geoxideerd) vermengd met zand. Deze ijzeroer heeft zich afgezet in lagen in de bodem, ook in Nederland. Misschien ken je wel een stroompje of riviertje met zgn roestwater(goed te zien aan de roest die achterblijft op stenen etc.) voila; ijzeroer, maar dan in verdunde vorm. Ooit gehoord van klapperstenen? Werden in de middeleeuwen gebruikt om ijzer uit te winnen; bestaat uit een stukje steen net daaromheen ijzeroer. Dank zijn naam aan een soort sambaballeneffect(3x woordewaarde) wanneer je er mee schudt.
Om hier bruikbaar ijzer uit te winnen werd het 'gesteente verhit', temperatuur is vast wel ergens op het net te vinden in bv. een Rennoven(voorloper van de hoogoven). Na verhitting blijft er onder in de oven een klomp ruw ijzer liggen, de zogenaamde lupe of wolf. Deze moet nog gezuiverd worden door hem te smeden tot de rotzooi eruit is(uitsmeden, vouwen, wellen,etc.). Een heel proces waar ik me nog nooit mee bezig gehouden heb. Ik weet wel van een experiment in Tsjechie waar men probeerde op deze manier izer te winnen. Het lukt hen nog ook. Waarschijnlijk is op internet wel wat te vinden over de Tamahagane; ijzer gewonnen uit ertszand voor katana's(samurai zwaarden), National Geographic heeft er eens een mooie docu over gemaakt.
Of het werken met ijzererts(ijzerhoudend gesteente) eenvoudiger gaat? wellicht, maar ook dan moet de lupe nog gezuiverd worden.
Het is dus mogelijk, in 600 vC in ieder geval wel, maar,...het is nogal een gedoe dus.
Ik denk dat ik erder naar oud of nieuw ijzer zou grijpen...


Groen

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door Groen »

Dank je wel, hier kan ik weer verder mee. Morgen even alles opzoeken  :-)


oud deelnemer 4

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Hamerenaanbeeld
Ooit gehoord van klapperstenen? Werden in de middeleeuwen gebruikt om ijzer uit te winnen; bestaat uit een stukje steen net daaromheen ijzeroer. Dank zijn naam aan een soort sambaballeneffect(3x woordewaarde) wanneer je er mee schudt.
ik vond vroeger weleens ronde ovale zanderige roestkleurige stenen
als je die doormidden sloeg (watvrij makkelijk gaat) hadden ze meerdere lagen roest dan grijze(met glinsterende deeltjes) roest en dan weer grijs.
zijn dat soms die klapperstenen?


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door stekker »

[quote="tilia"]
@Hamerenaanbeeld

ik vond vroeger weleens ronde ovale zanderige roestkleurige stenen
als je die doormidden sloeg (watvrij makkelijk gaat) hadden ze meerdere lagen roest dan grijze(met glinsterende deeltjes) roest en dan weer grijs.
zijn dat soms die klapperstenen?
[/quote]

Mischien Markasietknollen?

gr. theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
oud deelnemer 4

Re:Workshop (damast) smeden

Bericht door oud deelnemer 4 »

Mischien Markasietknollen
nee, ze waren veel zanderiger je kon ze tot poeder malen en je kon er wee krijten op straat :D


Plaats reactie