Workshop (damast) smeden

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Workshop (damast) smeden

Bericht door Oude.Wilg »

Hoi Jimgeest hartelijk welkom op het forum

Misschien ik het ook fijn je voor te stellen, dat schep een band, en we zijn in je geïnteresseerd, zie maar of je dat wat vind.
Ik ben heel benieuwd in je ontwikkeling van het smeden en je werkstukken.
Er zijn trouwens ook anderen die je goede tips kunnen geven, Otto doet het wat rustiger aan wat betreft het forum.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Workshop (damast) smeden

Bericht door Dabberty »

Hey Jimmy, dit topic is 10 jaar oud, en degene die jij probeerd te bereiken is al lang geen lid meer van het forum, dus zijn antwoord zal je niet krijgen denk ik.
Chrome Vanadium wordt in het algemeen niet geadviseerd om te gebruiken bij smeden, omdat je een grote kans hebt dat er giftige gassen vanaf komen bij zulke temperaturen. Net als bij gegalvaniseerd metaal.
Dus tenzij je goede ventilatie hebt en je een respirator gebruikt, zou ik het sterk afraden om te doen.
Het hardenen er van schijnt ook een probleem te zijn, omdat elke fabrikant lichtelijk andere samenstellingen gebruikt, waardoor je niet 1 vaste temp hebt voor alle chrome vanadium materialen.
En de samenstelling zorgt er in het algemeen voor dat met niet het echt hard krijgt, je mes zal dus niet een goede snede behouden.
Met een beetje google werk vind je er heel veel info over.

Ik zou je aanraden naar kringloop winkels te gaan of rommelmarkten af te lopen, af en toe zie je daar nog oud gereedschap aangeboden liggen, en ook grote steek sleutels van gereedschaps staal nog die je wel kan omsmeden.
Succes.

Hier een voorbeeldje van wat ik met een stel oude steeksleutels heb gedaan.
Hier hangt mijn werkkleding aan in de garage.

Afbeelding


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Workshop (damast) smeden

Bericht door Roely »

Beste Jimmy,
Chroom-vanadium is eigenlijk meer de term om aan te geven dat het roestbestendig gereedschap is... Bovendien praat je vaak maar over max 0.1 procent vanadium wat toegevoegd is bijvoorbeeld. Dat betekend dat je nog steeds niet weet wat die ander 99.9 procent van je materiaal is >:D of met 0.4 procent chroom 99.5 procent onbekend.
Het is ook een beperkt beschermde term. Als er chroom en vanadium inzit of omheen zit mag je het op je gereedschap zetten. En weet je dus feitelijk nog niet zo heel bijzonder veel over de samenstelling.
Het gehalte koolstof is meer bepalend voor de hardbaarheid.

Staal is een legering met bijvoorbeeld hier onder andere, een bepaalde percentage chroom en vanadium. Kortom het kan dus zowel een stuk staal zijn van een kwartje als wel een stuk staal van 100 euro. Dus ja een zwaard van een steeksleutel kan best wat worden als die steeksleutel van een gerenommeerd merk zou zijn oftewel van daadwerkelijk hoogwaardig staal.
Dan zou je feitelijk van een sleutel de eigenschap dat het taai is liever hebben dan dat je sleutel kapot springt bij veel kracht erop zetten. Dit kun je ook bereiken met een bepaalde samenstelling van de legering en niet alleen het harden is hier bepalend. Dus ja staal voor een mes heeft ook andere belangrijke eigenschappen wat niet perse nodig is voor bepaald gereedschap.
Hiervoor hebben ze bijvoorbeeld de San Mai techniek bedacht. (het beste van twee werelden)
Het lijkt of je wat basis kennis over hebt geslagen, dat is jammer.
Het is verstandiger om te starten met een legering waarvan je de samenstelling beter kent, om teleur stellingen zoals dit te voorkomen. Of hoogwaardig gereedschap of gereedschap met al een snijdend doel, waarbij je eerder zou kunnen verwachten dat de samenstelling ook geschikt is voor een mes oid. Je zou je reeds gemaakte zwaard kunnen carboneren voor een tijdelijke scherpe oplossing. Maar beter laat je hem schitteren aan de muur als sier object. En begin je weer opnieuw.
Mvg
Roely


Plaats reactie