beukenbos

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bosjesbelg
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 aug 2014, 02:09

beukenbos

Bericht door bosjesbelg »

hello allemaal,
ik las ergens dat een beuk zijn takken nogal onverwacht loslaat. Ik wil echter wel eens gaan bc'en in een beukenbos. Is het te risicovol om onder een beuk te slapen?
grts


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: beukenbos

Bericht door jenniskens »

widowmakers  ;-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: beukenbos

Bericht door CommonZense »

Volgens mij loop je altijd in ieder bos 'een risico'. Maakt niet uit of het een Beuken- Dennen- of wat-dan-ook-bos is.
Goed kijken iig, naar breuk en losse takken in de kroon. Zeker als er al takken op de grond liggen.
Hou ook weer in de gaten en zeker de wind wanneer alles vol in het blad zit en nat is. Dan is het hout zwaar.

Ik zou het niet adviseren, maar als je echt graag onder een beuk wilt slapen kan je natuurlijk ook juist het omgekeerde doen  ;D
Laatst gewijzigd door CommonZense op 03 feb 2015, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: beukenbos

Bericht door Roel »

Gewoon niet onder een beuk gaan slapen. Het risico is een stuk groter dat er iets naar beneden komt. Een beuk ziet zelfs kans om op het oog gezonde takken los te laten, iets wat maar weinig andere bomen hem na doen....


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: beukenbos

Bericht door bjorri »

Ik heb twee keer meegemaakt dat een beuk totaal onverwacht een tak liet vallen. Dat gebeurt dus heel onverwacht en zonder enige aankondiging. Gewoon windstil weer, geen gekraak of nix. Het eerste wat je hoort is het raken van de grond. Echter ben ik ook wel eens een boswachter tegen gekomen die het nog nooit had meegemaakt. Het is waarschijnlijk niet dagelijkse routine voor een beuk om met takken te smijten.

De gevallen die ik dus heb meegemaakt waren takken die ongetwijfeld wat krassen in het gezicht hadden veroorzaakt (als het niet tien meter verder was geweest). Mogelijk ook nog een buil maar zeker niet ernstige schade aan mezelf. In mn tent of shelter zou ik niet bang zijn voor mezelf. Een tent zal er wat meer van slijten of mogelijk zelfs stuk gaan. De kleine kans en gevolgen bij elkaar durf ik in een beukenbos te kamperen.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: beukenbos

Bericht door Roel »

Ik heb in een beukenbos in Denemarken, (Lejre) takken onder de bomen zien liggen zo dik als m'n bovenbeen. Wie het wil mag het doen natuurlijk, ik ben geen 59 geworden door het te willen uitproberen... ;D


Plaats reactie