Hout kopen?

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
elvenstof
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jul 2013, 11:42

Hout kopen?

Bericht door elvenstof »

Weet iemand een goed adres om hout te kopen voor een boog?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Hout kopen?

Bericht door MichelVH »

Zoek op maps eens op fijnhout. Vind je iets in de buurt :)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Hout kopen?

Bericht door Meatloaf »

je zou de lokale bouwmarkten af kunnen struinen, lettende op de grain van het hout en eventuele knoesten
zeker als het je eerste boog word, zou dit een handige optie kunnen zijn. beter om een goedkoop stukje hout te bewerken en ervan te leren als hij breekt(grote kans op) dan een duur stuk tot kachelhout degraderen.

als ik zo google kom ik wel meerdere sites tegen waar ze bogenhout verkopen, verschillende soorten en afmetingen


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Hout kopen?

Bericht door Rien »

Als eerste boog kan dit wel wat zijn (goedkoop en schiet best goed)
http://www.zelfbogenmaken.nl/paginas/handleiding%20jeugd.html

bogenhout:
http://www.zelfbogenmaken.nl/houttekoop.html


nature will provide our need, but not our greed
elvenstof
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jul 2013, 11:42

Re: Hout kopen?

Bericht door elvenstof »

Ik heb vorige week de Boogbouw cursus van extra survival gevolgd en heb daar een mooie boog aan overgehouden.
Het maken van de boog vind ik erg leuk en dus wil ik verder oefenen.
Het word dus niet mijn eerste maar het scheelt niet veel:)
De boog die ik toen gemaakt heb heb ik uit een stammetje gehakt (Kwartiers guit volgens mij.).


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Hout kopen?

Bericht door CommonZense »

Ik heb nog wel een Essen boogstaaf over.
Als je interesse hebt mag je hem hebben tegen verzend- en eventueel inpakkosten.
Afhalen mag ook in Aalst (BE).


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Hout kopen?

Bericht door Kevski-Style »

Bouwmarkten zijn best een goed idee, maar zoals eerder gezegd is dat hit en mis. Je moet wel goed kijken hoe lang het hout er al ligt (kromtrekken) en natuurlijk kijken naar knoesten en nerven.

Wat je ook kunt doen is naar gereedschapwinkels gaan. Vaak kunnen zij stelen bestellen. Daarbij zijn essen stelen makkelijk aan te komen voor niet al te veel geld. Denk aan stelen voor sloothaken, die minimaal 2 meter lang zijn en maximaal 4 meter. Eikenhout vind je ook nog wel eens, maar is hier lastig te krijgen. Robinia gaat ook, maar is verschrikkelijk taai. Je zult dan wel heel veel hout moeten verwijderen, maar het kan wel. Mocht je aan Rotan kunnen komen dan werkt dat ook prima.

Ga overigens niet uit een folder bestellen, maar kijk naar de voorraad. Stelen worden al lang niet meer met de hand gemaakt en dus is kwaliteitscontrole wel een ding. dat geld echter voor elk hout.

Zoek je rare soorten hout en vind je een rond staaf niet erg om mee te werken: Kijk dan ook eens naar trapleuningen. Die zijn er te vinden in de meest rare houtsoorten, en met 1 trapleuning kan je meestal 4 bogen maken als je hem in 2en deelt en beide ronde staven splitst.


Plaats reactie