Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mei 2012, 15:46
Locatie: Pijnacker

Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Pipo »

Mijn ervaring met twee geweldige jassen.

De Arktis wind en waterproof en
De Fjallraven Montt Hydratic.

De Arktis wind en waterproof

Aangeschaft voor 239 pond
8 jaar mishandeld en goed gebruikt. anno 2015 klittenband vervangen van de mouwen.
Winkelhaken en uitgescheurde zakken hersteld (dit gaf geen verminderd plezier in gebruik)

Deze Jas gekocht vanwege het totaal gewicht en het formaat waarmee het ingepakt kan worden.
De jas is geschikt vanaf het naseizoen tot het eind van het voorjaar, daarbuiten is deze jas toch
echt te warm.

Met lange tochten door de bossen in Frankrijk vaak doorweekt inclusief de nodige schade door het dichte struikgewas
heeft deze smock zich keer op keer bewezen. De jas heeft voldoende zakken om het nodige voor onderweg in te proppen,
bijna zoveel dat je er 1 maat in groeit. gelukkig 1 binnenzak achter de waterdichte voering (erg nodig voor je telefoon).
helaas de buiten zakken zijn niet waterdicht en is het verstandig om gevoelig materiaal in plastic te stoppen anders drijft het weg.
De knopen zijn er niet af te krijgen en als je blijft hangen dan valt de schade erg mee.

licht, comfortabel en bovenal waterdicht (100%)

Dan breekt de dag aan dat mijn vrouw zich afvraagt of ik ooit iets anders ga aantrekken (ik loop 99% van de tijd erbij als Ko de boswachter).

Nou ja vooruit maar dan wel een fatsoenlijke vervanger. Mijn oog valt voor de Fjallraven Montt Hydratic uitgevoerd met fleece en waterdicht.
Belachelijke aanschafprijs en durf hem bijna niet te kopen maar voelt snel vertrouwd (door de broeken, daar woon ik in). de Jas zit wonderbaarlijk prima en dat heb ik niet snel met een jas.

De Jas oogt netjes en zeker voor werk geschikt. wat wel opvalt is het gebruik van klittenband. op alle zakken inclusief het sluiten van de jas (heeft ook nog een rits)
overal klittenband. Dit is erg jammer want als je iets moet pakken in de nacht dan hoor je dat al snel een paar honderd meter verder, ook als je dus iets uit je binnen
zak moet halen. Ik moet niet vergeten dat de jas niet voor tactische doeleinde is gemaakt dus deze voor mij grote minpunt zet ik opzij (de arktis heeft ook klitte band maar minder lig niet op de zakken). Al snel voelt deze jas als een soort Piama en wil je er niet snel afscheid van nemen. erg soepel en stil (muv zakken).
De opbergmogelijkheden zijn in zakken gelijk maar wel minder ruimte dan de Arktis. maar dan!

De temperatuur zakt onder 0 en ga toch stiekem steeds vaker de Arktis weer gebruiken. ondanks dat de Arktis geen fleece heeft voelt deze warmer aan bij koude
omstandigheden en is de fjallraven al snel te koud. de kou voel je goed door de stof heen terwijl de Arktis dit niet heeft. Hoe kouder het wordt hoe sneller ik naar de Arktis grijp.
(ik heb voor de Arktis een snugpak aangeschaft echter deze maar 1 keer hoeven te gebruiken bij -15)

Mijn conclusie

De Arktis met 9 punten de grote winnaar.

+
warm
stil
waterdicht (nog steeds)
licht

-
slechts 1 waterbestendige (binnen) zak.
niet geschikt voor de zomer
capuchon zit soms in de weg

De fjallraven 8 punten

+
hoog draag comfort
waterdicht
afritsbaar capuchon
geschikt voor frisse zomerdagen
-
zwaar
veel klittenband
kan niet bij mijn binnenzak als de fleece erin zit

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met jassen maar deze twee zijn mijn favoriet.

http://www.fjallraven.com/montt-3-in-1-hydratic-jacket

http://www.arktisltd.co.uk/products/b310/

foto's van internet gehaald
Bijlagen
7446819.jpg
arktis-country-covers-sas-style-waterproof-smock-parka-1370-p.jpg
Laatst gewijzigd door Pipo op 17 dec 2015, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Pipo
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mei 2012, 15:46
Locatie: Pijnacker

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Pipo »

ik heb nu de fjallraven wat langer in gebruik en mijn ervaringen zijn niet veranderd

fjallraven voorjaar en najaar 100% waterdicht

Arktis najaar en winter 100% Wind en Waterdicht.

de fjallraven voelt toch snel fris aan. De jas zit ook veel dichter op het lichaam dat maakt uiteraard veel uit in de isolatie.

fjallraven voldoet niet en is de prijs ook niet waard.
Arktis volledig onverwacht voldoet, al oogt het wat militaristisch.


Vrijbuitert

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Vrijbuitert »

Is die jas van Fjällräven ook nog waterdicht als je'm langere tijd in een stortbui draag?


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door jenniskens »

Ik heb de Arktis en inderdaad een super jas.
Hier op het forum ooit gekocht voor 25,- is iets aan de grote kant maar dat mag de pret niet drukken omdat je heb kan insnoeren.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Jennekes »

[quote="Pipo"]
ik loop 99% van de tijd erbij als Ko de boswachter)
[/quote]

Herkenbaar...  ::)

Ik heb zelf vorig jaar de Fjällräven Timber Bucket Jacket aangeschaft. Mijn ervaring is dezelfde als de jouwe, ik heb niet het idee dat de jas volledig winddicht is. Wel waterdicht, maar ik draag bij een dag met veel regen toch liever een gewone goretex regenjas. Als 3 seizoenenjas vind ik hem toch erg fijn, of eigenlijk 2 seizoenen, want in de zomer draag ik liever een kortere jas. Eigenlijk is het m'n nette jas, in het bos draag ik toch liever iets wat vies mag worden, een scheurtje kan verdragen en vol zit met brandplekjes...

Een nieuwe buurman vroeg me laatst wat voor werk ik doe, toen ik in mijn Fjällräven broek en jas in de Land Rover Defender stapte. Hij was verbaasd toen ik zei dat ik in de ICT branche werk. Op kantoor noemen ze me Ko de Boswachter...  ;D


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door rude »

Ikzelf heb de Arktis B110, een nog lichtere versie zonder voering. Ben er heel tevreden over, en je krijgt er inderdaad VEEL in.

Afbeelding

Ideaal als overjas in de winter, in de zomer goed te gebruiken tijdens frisse regenbuien.

Enige minpunt dat ik ondervond was de kwaliteit van de standaard draw-cords, die heb ik allemaal vervangen met paracord omdat de standaar-cords snel uitrafelden.
Laatst gewijzigd door rude op 17 dec 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Pipo
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mei 2012, 15:46
Locatie: Pijnacker

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Pipo »

Vrijbuitert schreef:Is die jas van Fjällräven ook nog waterdicht als je'm langere tijd in een stortbui draag?
ja dat zeker qua waterdichtheid laat hij je niet in de steek


Gebruikersavatar
Pipo
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mei 2012, 15:46
Locatie: Pijnacker

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Pipo »

Jennekes schreef:
Pipo schreef: ik loop 99% van de tijd erbij als Ko de boswachter)
Herkenbaar...  ::)

Ik heb zelf vorig jaar de Fjällräven Timber Bucket Jacket aangeschaft. Mijn ervaring is dezelfde als de jouwe, ik heb niet het idee dat de jas volledig winddicht is. Wel waterdicht, maar ik draag bij een dag met veel regen toch liever een gewone goretex regenjas. Als 3 seizoenenjas vind ik hem toch erg fijn, of eigenlijk 2 seizoenen, want in de zomer draag ik liever een kortere jas. Eigenlijk is het m'n nette jas, in het bos draag ik toch liever iets wat vies mag worden, een scheurtje kan verdragen en vol zit met brandplekjes...

Een nieuwe buurman vroeg me laatst wat voor werk ik doe, toen ik in mijn Fjällräven broek en jas in de Land Rover Defender stapte. Hij was verbaasd toen ik zei dat ik in de ICT branche werk. Op kantoor noemen ze me Ko de Boswachter...  ;D
;D dit is zeker humor gnif enuuu hier nog een it'er. ooo maar dat is precies wat ik bedoel, blij dat ik hier er niet alleen in sta.
ja dat geldt dus ook voor mij. het is nu mijn nette jas.


Vrijbuitert

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Vrijbuitert »

Pipo schreef:
Vrijbuitert schreef:Is die jas van Fjällräven ook nog waterdicht als je'm langere tijd in een stortbui draag?
ja dat zeker qua waterdichtheid laat hij je niet in de steek
Dat valt me mee dan.

Ik heb de Greenland Parka, maar als buitenjas vind ik het een totaal ongeschikt ding.


Bigwill
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2016, 12:38

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Bigwill »

Zins enige tijd zijn de Arktis jassen en kleding weer verkrijgbaar in Nederland via de website http://www.arktis-store.nl


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Boomknuffelaar »

Miss wat late reactie op een ouder topic,
maar wilde toch wat toevoegen.
Eerst dank, dit topic bespaarde mij een nieuwe FJäll Montt.
Mijn gewaxede versie had een kapotte rits.
Wilde nieuwe aanschaffen en dan niet meer waxen. Ziet er ‘nie-zo’ uit vond ik. In dagelijksleven vooral.

Maar na het lezen van dit topic over winddichtheid herrinderde ik mij wat als vaste Fjällräven gebruiker, volgens Fläll zelf word G-1000 pas écht WINDDICHT na waxen.
Dit wilde ik met de nieuwe Montt niet meer en heb dus een rits laten inzetten.
Met als gevolg dat ik plots 2 nieuwe broeken aan kon schaffen die ik al heel lang wilde, 2 Vidda’s.
Laatst gewijzigd door Boomknuffelaar op 29 nov 2018, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Boomknuffelaar »

P.S. Kwam in dit topic overigens ook de opmerking tegen, liever Goretex dan Fjäll dragen.

Mij is het verschil tussen een Goretex of Hydratic membraam totaal onbekent.

Ik zie geen verschil buiten een (mogelijk al verlopen) patent naam.


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Pipo
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mei 2012, 15:46
Locatie: Pijnacker

Re: Arktis en Fjallraven waterdichte jas

Bericht door Pipo »

ik heb helaas van de Arktis afscheid moeten nemen want het membraan viel uit elkaar.
de Fjallraven had ik 3 keer gewaxed om de wind er uit te krijgen maar het blijft gek genoeg een kille jas.

nu overgestapt naar een goretex van Sasta en moet zeggen dat goretex toch wel echt wind en waterdicht is zonder gehannes.
de fjallraven is op zich wel ok maar voor de prijs zeker niet.

goed gedaan! broeken altijd fijn :)


Plaats reactie