hoe omgaan met storm?

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door ger010 »

als het echt uit de handloop stap ik in de auto :)

Wellicht een idee om juist een dicht stuk bos op te zoeken,
mocht er wat vallen dan blijft het in de takken hangen.
Zie je ook wel eens bij mensen die een boom om hakken
die blijft hangen.


Afbeelding
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Waidmann »

ger010 schreef:als het echt uit de handloop stap ik in de auto :)

Wellicht een idee om juist een dicht stuk bos op te zoeken,
mocht er wat vallen dan blijft het in de takken hangen.
Zie je ook wel eens bij mensen die een boom om hakken
die blijft hangen.
Bij een niet al te zwarte storm kan dat werken. Heb je een zware storm krijg je met name in naaldbomen een domino effect. De bomen aan de windrand zijn stukken steviger, die kunnen de wind prima hebben. Als die omgaan dan gaan de bomen erachter, die minder wind gewend zijn, ook al snel mee :-)

Zelf volg ik je advies ook, zolang je de optie hebt gewoon in de auto stappen als het echt uit de hand loopt. Of een stevige schuilplaats opzoeken.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door ger010 »

Wellicht is het een idee om in een greppel te duiken die haaks op de wind staat ?

Eigenlijk nooit aan gedacht we hebben wel eens wind maar valt reuze mee.
Maar goed eens moet de eerste keer zijn.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Dabberty »

Heb meerdere storms meetemaakt maar nog nooit m’n stekje hoeven te verlaten. Zou dat wel het geval zijn kruip ik naast een rots of een omgevallen boom.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Roel »

@Dabberty, dat zou ook mijn manier zijn. Het belangrijkste om te weten in de natuur, groot of klein, waar is water en waar kan ik schuilen. Of omgekeerd als je voorlopig water genoeg hebt... ;-)


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Anneke »

Oude.Wilg schreef:Oke ja daar zeggen jullie wat,,,,, laten we de tip dan maar bewaren voor echte nood gevallen.

BVB je bent al in een groot natuur gebied en je bent er achter gekomen dat er echt heel zwaar weer opkomst is, zoals we op voorgaande foto's hebben gezien, dat bomen afknappen als lucifersstokjes en je kan geen kant meer op, dan zou je de tip kunnen toe passen, het hoef ook niet twee hele dikke bomen te zijn.
Oude.wilg, ook dan vind ik het niet OK. Er zijn genoeg manieren om veiligheid te creëren tijdens een storm zonder dit soort acties uit te voeren zoals je hier kunt lezen.
Helaas ben je niet de enige op dit forum die het de normaalste zaak van de wereld vindt om levende organismen op te offeren aan onwetendheid, ongeïnteresseerdheid, hebberigheid, domheid of iets dergelijks zonder eerst de moeite te nemen om naar alternatieve oplossingen te zoeken. Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die dat wel doen, en gebruik maken van bronnen die al op een andere manier ter beschikking zijn gekomen. Ik hoop dat die laatste groep door deze discussie weer gaat groeien, want dat lijkt me hard nodig als ik berichten als de jouwe lees.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door arjuna »

als het echt uit de handloop stap ik in de auto :) (ger010)
Waarom voor een hobby mijn leven op het spel zetten
Ik wens de oude wilg veel storm toe en een gezonde luwte daarna

Koen


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zou dat ook nooit doen. Er is altijd een luiere optie in het bos beschikbaar. Iedereen die wel eens dusdanig hout bewerkt heeft weet dat de storm voorbij si als je klaar bent.

Idd een natuurlijke rots of omgevallen boom zoeken en onder je poncho of tarp kruipen.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door arjuna »

Er is een keer een topic geopend over de survival kit .
Wat moest er in, en wat niet
Daar was een behoorlijk verschil van mening over , het leek er wel op dat er leden waren die er op hoopte
dat ze ooit in de omstandigheden zouden komen dat ze die kit echt nodig hadden.
Welke mens kijkt niet naar het weer als die merkt in de atmosfeer dat er wat veranderd.
Het geluid van de wind ,vogels die stil worden ,bloemen die dichtgaan en de verandering van de ruis van de bomen (hoe kan de mens het natuurlijke gevoel weer terug krijgen )

Ik vroeg mij dus af en nog steeds ,wat ze dachten van zich zelf.
Ik bedoel daar mee waar in Europa heb je als burger een survival kit echt nodig en vooral als je denk hoe je het moet gebruiken
Op dit moment zijn er zo veel mogelijkheden om in Europa binnen 5 uur gered te worden.

Nu hoor ik al ,maar bij sneeuw in de alpen?, simpel antwoord daar heb je niks aan een blikje met een vis haak en een lucifer.

Dit is ook aan de hand met dit topic ,je kan 2 dingen doen
A je gaat de strijd met de elementen aan , met je survival blikje in je broek zak , en hebt een mooi verhaal na afloop
B je stapt in je auto

Dus kort door de bocht ik gun iedereen zijn droom met een storm van 10 BF onder zijn tarp of hangmat
Maar laat de storm schade aan de natuur over en niet aan de mens

Koen


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Roel »

..........;D


Plaats reactie