ongelooide huiden

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Shamanic Wolf Drums
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:44

ongelooide huiden

Bericht door Shamanic Wolf Drums »

hallo iedereen,
ik heb even een vraagje. Ik ben nieuw hier op het forum.

ik ben op zoek naar ongelooide huiden. wij maken sjamendrum maar het valt nog tegen om aan de huiden te komen. gelooid is er genoeg te krijgen maar ongelooid valt vies tegen. ik heb 1 adresje waar ik mijn huiden inkoop maar ik zou graag wat andere huiden willen zoals oa damhert, edelhert etc. weet iemand van jullie misschien een adresje?

liefs amanda


JohnVonSchutz
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 apr 2013, 10:00
Locatie: Mijdrecht

Re: ongelooide huiden

Bericht door JohnVonSchutz »

TuincentrumRanzijn verkoopt hele grote kauw botten voor de hond. Het langste bot is iets van een meter. Als ze hem niet hebben kunnenze hem bestellen


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: ongelooide huiden

Bericht door Waidmann »

Een aantal keer per jaar heb ik huiden over, afhankelijk van wat de natuur en pachters mij toestaan te oogsten uit de natuur. Soms looi ik ze zelf, soms geef ik ze weg maar het komt ook voor dat ik ze lastig kwijt kan. Het zal dan gaan om, ree, damhert, wildzwijn en bij interesse haas.

Ik ga jullie zeker in gedachten houden wanneer er weer wat op mijn pad komt!


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: ongelooide huiden

Bericht door Alder »

Hé leuk, bied het maar aan op het forum als het zover is.


Andrevanvliet
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2019, 20:48

ongelooide huiden

Bericht door Andrevanvliet »

Hallo
Ik ben opzoek naar ongelooide damhert huiden .
En eventueel ook paardenhuid .
Deze wil ik gebruiken om drums van te maken .

Vr. Gr. André van vliet


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: ongelooide huiden

Bericht door Roel »

Ik zou het de betreffende mensen niet kwalijk nemen als ze zich eerst even zouden voorstellen....
Ze weten denk ik wel wie ik bedoel.... ^-^


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: ongelooide huiden

Bericht door Roely »

Huid paard bij het slachthuis .. Beetje via via.
Of afgekeurd slacht paard kopen voor weinig ;D

Gewoon Google welk slachthuis en destructor er bij jou in de buurt zitten. Contant geld mee, En even paar gasten aanspreken.
Zo regelde ik ook altijd vanalles daar.

Maar ja voor trommels verkopen die Afrikanen ook altijd losse huiden op bv de zomer markten. Beetje raar om een hele paarden huid te kopen voor 1 trommel.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: ongelooide huiden

Bericht door Roel »

Ligt er aan hoe groot die trommel moet worden....


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: ongelooide huiden

Bericht door Roely »

;D Koen jij blijft toch wel een van de markantste figuren op het forum voor mij ;D ;D


Andrevanvliet
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2019, 20:48

Re: ongelooide huiden

Bericht door Andrevanvliet »

Ik zal me dan maar even voorstellen, ik den dus André en ik maak in mijn vrije tijd sjamanendrums .
En daar heb ik huiden voor nodig .
En van een paardenhuid kan je meerdere drums van maken .


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: ongelooide huiden

Bericht door Anneke »

Hallo André,

Welkom hier. Had je gezien dat er ook een algemeen topic "Voorstellen" is? (Zie http://forum.bushcraftnederland.nl/viewforum.php?f=5).
Leuk om te horen dat je graag zelf drums maakt, misschien wil je daar iets meer over vertellen? Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe je daartoe bent gekomen en van welk materiaal je het frame voor je drums maakt.
Veel plezier hier op het forum.


Andrevanvliet
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2019, 20:48

Re: ongelooide huiden

Bericht door Andrevanvliet »

Hallo Ik ben dus André
En ik ben nieuw hier op het forum .
Van beroep ben ik vrachtwagenchauffeur en in mijn vrije tijd wil ik nog wel eens een drum maken of kettingen en armbanden met natuurlijke materialen .
Ik heb ooit een drum gemaakt bij een drumbouwer en nu maak ik ze ook zelf , en de frames maak ik van het hout wat een vriend van mij over heeft . Maar ik maak ze graag van cederhout omdat het licht hout is. En voor de drums heb dus ook huiden nodig , het maak niet uit wat voor huid , geiten,damhert, paard,schaap , alles is goed .als het maar niet bewerkt is .
Groetjes André


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: ongelooide huiden

Bericht door Waidmann »

Welkom Andre :)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: ongelooide huiden

Bericht door Roely »

Altijd interessant zoiets. Nu heb ik zelf in het verleden ook weleens een djembe en wat trommels ven een nieuw vel voorzien. (gekocht op zo'n jaarmarkt en zelf scheren thuis) of met een blaas van het slachthuis . Maar blijkt nu anno 2019 al helemaal geen probleem meer
Zie https://www.stiggelbout.nl/doe-het-zelf/vellen/

Reist toch de vraag waarom jij perse ongelooid wil, je hebt toch gewoon nat gelooid huid nodig. Hoe heet dat anders verzeemt leer.. Waar je dan niets aan hebt, net als voor vloerkleden.. Toch.

Nu ken ik zelf ook een sjamaan met zijn trommel met antieke gewijde kralen en stukjes bot en kralen van bot enz dan zit ik te denken van oké je wil niks van moderne chemicaliën in je vel, opdat dit iets af zou doen aan de magische krachten oid.
Kijk, dat kan hé. Ik ben oprecht geïnteresseerd. Is het dan zo dat jij het zelf wat traditioneler wil looien. Volgens mij had Robbe hier van het forum dat ook van de ijzertijd boerderij in dongen. Dus via die weg, ligt ook nog een optie.

Ik wist het niet,, maar leesde net op die site waarvan ik de link hier plaatste, dat onze Europese huiden feitelijk een beetje te dik zijn om een mooie hoge/volle klank te creëren. Misschien dat dat iets is om mee in de overweging te nemen.

Dus resumé, bedoelde je echt on behandelde huiden of wist je niet dat er huid en leer met verschillende looi methoden verkrijgbaar zijn. Dus dat je dacht, dat elke gelooid vel ongeschikt zou zijn.

En de vraag van anneke zal geweest zijn of je gebruik maakt van duigen of een hexagram van latjes of dat je fineer rond zet.. Denk ik
Ik denk niet dat zei het idee had, dat je een sjamanistische drum maakte van kunstof of een ring van een olie drum.


Andrevanvliet
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2019, 20:48

Re: ongelooide huiden

Bericht door Andrevanvliet »

Hai Roels
Als je een geplooide huid hebt dan kan je niet aanspannen omdat de huid dan kan gaan scheuren en je er geen spanning op kan zetten . Als je een onbewerkte huid hebt ( wel vrij gemaakt van vlees en vet ) dan kan je hem goed aanspannen . Je moet dan wel 24 uur in het water leggen want dan wordt de huiid weer soepel en kan hem op maat maken voor je drum .
Het frame maak ik altijd 13 kantig , deze staat voor de 13 manen van het jaar . Vind ik persoonlijk mooier .


Plaats reactie