Naalden

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Naalden

Bericht door Bastien »

Wat voor naalden kan je het beste gebruiken voor het leer bewerken plus lengte en dikte ;D


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Naalden

Bericht door Kevski-Style »

Ik neem aan dat je het prikken van gaatjes bedoeld door het leer heen? In dat geval zou ik 2mm dik nemen, maar ben geen expert erop. Ik heb daar een speciale priem voor. Maar in alle eerlijkheid: Boormachine met de 2mm boor erin gaat een stuk sneller. Je mag het ook zeker proberen om met een naald gaatjes te maken, maar dan wens ik je veel succes: met de hand er doorheen kost heel veel moeite en met ee hamer erbij kost het heel veel naalden.

De naald met draadkan zelf gewoon een stopnaald pakken. Maar het net als vroeger met de blokkendoos: een vierkant blokje past niet door een rond gat, oftewel: pas de dikte van de naald aan aan het gat dat je maakt en aan de dikte van het draad dat je gebruikt.


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Naalden

Bericht door Bastien »

Kevski-Style schreef:Ik neem aan dat je het prikken van gaatjes bedoeld door het leer heen? In dat geval zou ik 2mm dik nemen, maar ben geen expert erop. Ik heb daar een speciale priem voor. Maar in alle eerlijkheid: Boormachine met de 2mm boor erin gaat een stuk sneller. Je mag het ook zeker proberen om met een naald gaatjes te maken, maar dan wens ik je veel succes: met de hand er doorheen kost heel veel moeite en met ee hamer erbij kost het heel veel naalden.

De naald met draadkan zelf gewoon een stopnaald pakken. Maar het net als vroeger met de blokkendoos: een vierkant blokje past niet door een rond gat, oftewel: pas de dikte van de naald aan aan het gat dat je maakt en aan de dikte van het draad dat je gebruikt.
Ik heb die priemen met 1,2 en 4 puntjes. En dan daar gewoon de naald op aan passen.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Naalden

Bericht door Waidmann »

Een stevige, stompe naald die door je gaatje past en een oog groot genoeg heeft voor je draad. Is niet echt een eenzijdig antwoord op te geven van 'die moet je hebben'. Zelf pak ik graag een iets dunnere voor de zadel steek, scheelt duwen en trekken :)


Maurice

Re: Naalden

Bericht door Maurice »

zadelmakers naalden
1/0 ofzo ook afstemmen op leerdikte
ff Berten of Boomsma bellen en die kunnen zo vertellen, ze zijn igg bijna nergens te koop, maar wel perfect voor betere werk


Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: Naalden

Bericht door Ovatione »

Eens met Maurice, ik gebruik dezelfde naalden na het ponsen met de hand. Verkrijgbaar bij Boomsma.


Plaats reactie