Pannensetje

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Pannensetje

Bericht door Martin Outdoors »

Als je een zwart pannetje wil voorkomen dan blijf je thuis en zet je em op het gas hehe ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Wilg, ben wel heel benieuwd aan het worden..


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Pannensetje

Bericht door Roel »

Dieter..... >:D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Jammer wilg, keek er echt naar uit om je gebruikers ervaringen te lezen/zien.
Alhoewel ik best wel veel trips doe, en dus ook veel kook op verschillende manieren, heb ik nog nooit de ervaring gehad of gezien bij anderen die een wok meeslepen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

@ Mismieter, heb je die set van je link nu gekocht, of ben je voor wat anders gegaan?
En hoe zijn de ervaringen er nu mee?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Erg jammer dat je niet antwoord wilg, ik zou bijna denken dat je me begint te negeren, alhoewel dat erg raar zou zijn.
Na lang wikken en wegen ben ik tot 2 redenen gekomen waarom dat zou kunnen zijn:
1. Je geeft weer adviezen gebaseerd op interwebz plaatjes zonder enige ervaring er mee.
2. Je vingers zijn recentelijk geamputeerd wegens ingegroeide teennagels, en het typen met je neus duurt nu eenmaal wat langer.

Als het optie 1 is, betekend dat dan dat de rest van je bijdragen ook fictief zijn? (Is dat rode gramaticaal goed geschreven?)
Ik hoop het niet want sommigen hier schijnen je ouderdoms kwaaltjes dictee's serieus te nemen, dan kan gevaarlijke resultaten hebben als het nergens op gebaseerd zijn.
Daarom vind ik het belangrijk dat adviezen realistisch zijn, het liefst onderbouwd met eigen ervaring waar mogelijk.
Als je wok advies nou niet gebaseerd was op eigen ervaring, maar meer een grapje, zet dat er dan bij. Maar het leek me geen grapje omdat je best veel moeite hebt gedaan met het knippen en plakken van internet artikels.
Daarom mijn vragen er over.
Ik hoop dat je begrijpt welk punt ik probeer te maken.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pannensetje

Bericht door michiel »

Dieter,

Ik kan je reactie plaatsen, maar hou het vanaf nu respectvol. Er is geen reden om op de persoon te reageren. Het kan meerdere oorzaken hebben dat iemand niet reageert.

Je hoeft niet te aaien, maar hou het objectief, feitelijk en op het onderwerp.

Michiel, namens het NBF moderatorteam


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Pannensetje

Bericht door Oude.Wilg »

Beste Dabberty,

Sorry Dabberty ik had het even moeilijk als je het verder leest kan je het iets begrijpen.

Ik zag er tegen aan om een stukje gevoelige privé prijs te geven, maar ik waardeer je teveel om dat nu nog achterwege te laten.
Ik ben opgegroeid in een rijtje woningen met Indische mensen, en getrouwd geweest met een Indische waar ik liever niet meer aan denk, ze maakte veel buitenlands eten en vooral echt chinees eten en daar voor werd de wok of wadjan.
Ze was zo goed dat Chinese kennissen verbaast waren zo goed als ze het eten kaar maakte.
Ook een Nederlandse kok bij een Wok Restaurant maak het eten ook heel snel en lekker klaar met het Wokken.

Het Wokken is ontstaan in een tijd dat hout schaars was in China (Kanton een streek), en je moest met een beetje hout het eten snel klaar hebben, dat zijn ook de voordelen van Bushcraft snel en met een beetje hout het eten klaar maken daarom heb ik deze tip ook op deze topic gezet.
Ik zou niet een al te grote, maar ook niet te kleine wok aan raden zeker als je met vrienden of met familie gaat Bushcraften.
Als je een Wok goed inbrand ( Hij moet “seasoned” worden. ) met goede olie krijg je aan anti aanbak laagje waar je ook met metalenvoorwerpen in kunt werken of zelfs snijden van het voedsel, het laagje is tegelijk ook als je het vettig houd een anti roest laagje.
Een eventuele hoes moet je zelf maken en kan je achter op je rugzak vast maken zo neemt het ook haast geen ruimte in beslag.

Beste Dabberty, je kan me altijd meer vragen stellen en kan ze aardig goed beantwoorden, Sorry dat ik het even best moeilijk had, want door mij EX haar houding het ik ook nooit meer mijn kinderen gezien en dat heeft een behoorlijke impact op mijn leven, ik had twee knappe schatten van jongens en een meisje die ik nooit heb mee gemaakt.
---------------------------------------------------------------

Een nieuwe Koolstofstalen wok inbranden: hoe doe ik dat?
https://www.asianfoodlovers.nl/blog/index/view/id/2/

donderdag 21 juli 2016 | Geschatte leestijd: 4 minuten
wokinbranden_blogfoto-min.jpg
wokinbranden_blogfoto-min.jpg (86.14 KiB) 4621 keer bekeken
Als je een nieuwe Koolstofstalen wok aanschaft moet je deze voor het eerste gebruik voorbehandelen. Deze behandeling noemen we ook wel de wok inbranden. Deze wok bevat namelijk geen anti-aanbaklaag. Dat is ook niet wenselijk bij een wok, omdat (teflon) anti-aanbaklagen niet bestand zijn tegen de extreme hitte die een wokpan te verwerken krijgt en los zullen laten tijdens het koken (en dat brengt allerlei giftige stoffen met zich mee). Om roest te voorkomen, worden deze woks door de fabrikant behandeld met een dun laagje olie. Dit laagje olie moet je eerst verwijderen om de wokpan in gebruik te kunnen nemen. Door de wok te reinigen en vervolgens in te branden met (plantaardige) olie wordt er een natuurlijke anti-aanbaklaag gemaakt en herstel je ook het laagje olie waardoor de pan dus niet zal gaan roesten. Deze behandelmethode is alleen noodzakelijk voor plaatstalen woks. Wokpannen met een anti-aanbaklaag, gemaakt van roestvrij staal of van gietijzer hebben dit niet nodig.
Stap voor stap de wok inbranden
1.
Voordat je de wok gaat gebruiken moet je eerst het laagje olie verwijderen wat de fabrikant heeft aangebracht om roest te voorkomen. Verwijder dit laagje olie met water, zeep en een grove borstel of een stukje staalwol. Droog de wok vervolgens goed af.
Plaats de droge wok op een wokbrander op een hoog vuur en draai de wokpan rond zodat elk deel van de pan direct blootgesteld wordt aan het vuur. Je zult zien dat de wokpan langzaam zwart begint te kleuren. Niet schrikken, dit hoort zo! Als de wok zwart/bruin uitziet, laat je de pan even afkoelen.
Neem nu een stukje keukenpapier met wat olie. Wrijf de pan volledig in met de olie. Het beste kies je hiervoor een olie die bestand is tegen de hoge temperaturen, zoals arachideolie of zonnebloemolie. Let wel op dat je je zelf niet brand als de pan nog te warm is! Je kunt eventueel een serveertang gebruiken om het keukenpapiertje vast te pakken en het zo op die manier in te wrijven.
Zet de pan wederom op hoog vuur en brand de wok nogmaals volledig in, hij zal nu nog donkerder gaan kleuren. Blijf de pan draaien zodat elk deel van de pan goed ingebrand wordt. Als de pan geen houten steel heeft, zorg er dan voor dat je de pan altijd vastpakt met een ovenwant of pannenlap!
Spoel de pan vervolgens nogmaals af, deze keer met alleen wat water. Gebruik wederom een grove borstel, staalwol of "RVS stalen spons" en maak de pan nog eens goed schoon. Droog de pan vervolgens af met een droge doek of wat keukenpapier. Als het keukenpapier nog vies is na het afdrogen, kun je stap 3 t/m 5 herhalen totdat de pan niet meer afgeeft.
Ten slotte moet je de wok enkel nog afspoelen onder de kraan, drogen en een beetje olie in de wok wrijven voor je hem wegzet.
Onderhoud van de wok
Een goed ingebrande én onderhouden wok zal je leven lang mee gaan. Elke keer als je de wok gebruikt, zal de wok zwarter worden, een betere anti-aanbaklaag krijgen en een lekkerder aroma krijgen. De chinezen noemen dit ook wel Wok-Hei, wat vrij vertaald de ‘Adem van de Wok’ betekent.
Om de wok blijvend goed te onderhouden hoef je hem eigenlijk alleen maar met water uit te spoelen na ieder gebruik (Gebruik geen zeep meer!). Mochten er onverhoopt toch wat etensresten blijven plakken, kun je deze verwijderen met een staalborsteltje en wat water. Droog de pan af en verwarm de wok opnieuw zodat het laatste beetje water verdampt. Wrijf de wok nu weer in met een beetje olie en laat hem afkoelen. Zodra de wok afgekoeld is kun je hem wegzetten.
Mocht de pan onverhoopt toch gaan roesten, geen paniek! Je kunt de roestplekjes simpelweg even wegschuren met een grove spons of staalborstel. Wel moet je dan stap 2 t/m 5 herhalen om de wok opnieuw in te branden.
Vanaf nu heb je een perfecte wok in je bezit om net als in een echt "wok restaurant" je eigen voedzame maaltijden te wokken!

Dit moet je echt zien, het schoon maken en inbranden van de wok
https://youtu.be/zyuVUYcjpmA
Door een goed ingebrande Wok gaat je eten steeds lekkerder smaken, en word hij steeds waardevoller. O0
Een rvs stalen spons kan je heel goed gebruiken om de wok schoon te houden na gebruik met heet water.
pannenspons-rvs-60-gr.jpg
pannenspons-rvs-60-gr.jpg (21.08 KiB) 4612 keer bekeken
je kan het ook op een houten steel vast maken om onder het schoon maken met heet water de spons te kunnen gebruiken.

https://www.asianfoodlovers.nl/blog/index/view/id/2/

Ook hier staat hoe je een Koolstofstalen pan moet inbranden:
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-de ... 610-28.htm


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Pannensetje

Bericht door Oude.Wilg »

Best wel indrukwekkend hoe een Wok gemaakt word,
Wel even op het begin zetten:
https://youtu.be/-bnjWt5-RLA


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Pannensetje

Bericht door Dominicus »

@Meneer oude wilg

Ibedank


Ik


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Pannensetje

Bericht door Anneke »

@Oude.Wilg
Zou je alsjeblieft geen hele lappen tekst meer van het internet willen kopiëren? Zoals Dabberty al zei, persoonlijke ervaringen zijn boeiend, en als je wilt verwijzen naar teksten elders op het web, ook prima, maar zorg alsjeblieft dat in je berichten altijd voor een duidelijk onderscheid tussen je eigen tekst en die van een ander - en wees bij die laatste zo netjes om maar een kort stukje op te nemen en verder te verwijzen, of zelfs alleen een verwijzing. Bij voorbaat dank.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pannensetje

Bericht door Dabberty »

Hoi wilg, ik vind het erg spijtig van je kids.
Het inbranden van een wok, dat heb ik nog niet gedaan, wel met plaatstalen pannen en dutch ovens. Het proces is hetzelfde.
Een wok gaat het echt niet worden voor mij op trips.
Te groot, te zwaar, en zo'n gevaarte wil ik niet aan de buitenkant van m'n rugzak hebben hangen.
Mijn vraag naar jouw was eigenlijk of je eevaring had met wok koken op een stoofje, of kampvuur. Maar laat maar zitten. Antwoord is niet meer nodig.
Succes verder.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Pannensetje

Bericht door Tim »

Ha,

Mijn persoonlijke ervaring!

Soms, heel soms neem ik een dutch oven mee. Een 2L versie, weegt bloody 2kg. Brood, stoofpot, pizza, alles kan. Maar een andere persoonlijke ervaring (John) heeft mij veel kookshit geleerd, meestal dat het veel simpeler kan.

Ik neem nog wel eens het jagerspannetje met vaste greep van de Bushcraftshop. Ik ram dan een tak in de greep, zodat je je vingers niet opstookt tijdens het koken. Hiermee kun je ook prima wokken, bakken, vlees braden, etc.

Zie hier het jagerspannetje in een filmpje van mij en John, uit de forum uitdaging van 2017
https://youtu.be/9f26Ckjg-rk

Qua billy heb ik al gereageerd. Alles werkt. Gewoon wat proberen wat voor jou werkt.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Pannensetje

Bericht door Mismieter »

Ik zie nu alle mooie reacties.
Ik heb op marktplaats een rvs kookpannetje op de kop getikt met als deksel een bakpannetje. Het is rvs, maar zeer dun materiaal en relatief licht. De pan heeft een hengsel dus ik zou m kunnen ophangen. Mn hobostoof past er netjes in. Dat zwart worden heb ik met deze ook last van maar dat is dus zoals ik lees met alle materialen. Deze is wel veel beter te reinigen van binnen en van buiten dan die alu pannen die ik had. Bedankt voor de feedback! Sorry van mn late reactie maar soms zit ik weinig op het forum. Maar ik lees het wel. En een wok meeslepen, dat gaat m niet worden.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Pannensetje

Bericht door Martin Outdoors »

Hoe kan iemand nu last hebben van het zwart worden van een pannetje , hoesje er om heen of een ouwe theedoek en klaar .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie