Beginner vraag bowdrill vuur maken

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Ovu
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2019, 11:31

Beginner vraag bowdrill vuur maken

Bericht door Ovu »

Hey crafters,

Nieuw op dit forum, zojuist een voorstel-topic gemaakt: http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... =5&t=15700.

Graag leer ik verschillende manieren van vuur maken, van bowdrill tot aan een fire steel gebruiken. Na onsuccesvol aanklooien met wat hout uit het bos heb ik een kant-en-klare bowdrill-kit online besteld, om een beter idee te krijgen van hoe diep het gat moet zijn voor de drill, hoe ver de inkeping moet komen, wat voor soort hout voor de verschillende onderdelen gebruikt wordt. Nu is het mij één keer gelukt om een kooltje te maken, alleen had ik niet precies het moment in de gaten dat deze ontstond. Wat is de locatie waar het kooltje hoort te ontstaan? Moet ik de bowdrill eruit tillen om het kooltje in het drillgat te ontdekken, of valt het kooltje vanzelf in de inkeping, of ontstaat het kooltje tussen het opgehoopte as?

Ben benieuwd wat jullie antwoorden zijn.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Beginner vraag bowdrill vuur maken

Bericht door rjvdsluis »

Hoi Hoi
Het is tegenwoordig niet zo druk meer op dit forum
Hier een link naar een overzicht van de verschillende aspecten rond Survival enz een persoonlijke verzameling.
https://sites.google.com/site/bushcraftensurvival1/
Veel antwoorden op eventuele vragen zijn hier te vinden. oa over vuur en zo

Ron van der Sluis sr


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Beginner vraag bowdrill vuur maken

Bericht door Dabberty »

JanvanLoon heeft een prachtig stukje geschreven hierover:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... =6&t=15432


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Beginner vraag bowdrill vuur maken

Bericht door Roely »

Yep,
Het is veel handiger om al je vragen in een gerelateerd topic te plaatsen. Mits deze voorhanden is natuurlijk.
De bowdrill of vuurboog topics zijn te vinden via de zoekfunctie rechtsboven op de hoofd pagina.



Wel leuk ik heb me altijd afgevraagd, wie zo'n kant en klaar setje nou zou kopen ;D
Op zich wel slim, natuurlijk om af te kijken zoals je zegt.
Maar daar zit het hem niet in.. ;-)

O en met de vuurboog ontstaat er natuurlijk geen kooltje. Maar een hoopje smeulend (verkoold) hout poeder(tussen /onder de inkeping ) . het grote geheim is: Wanneer dat je denkt dat je klaar bent, ga dan vooral nog een tijd door.


Ovu
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2019, 11:31

Re: Beginner vraag bowdrill vuur maken

Bericht door Ovu »

Roely schreef:Yep,
Het is veel handiger om al je vragen in een gerelateerd topic te plaatsen. Mits deze voorhanden is natuurlijk.
De bowdrill of vuurboog topics zijn te vinden via de zoekfunctie rechtsboven op de hoofd pagina.



Wel leuk ik heb me altijd afgevraagd, wie zo'n kant en klaar setje nou zou kopen ;D
Op zich wel slim, natuurlijk om af te kijken zoals je zegt.
Maar daar zit het hem niet in.. ;-)

O en met de vuurboog ontstaat er natuurlijk geen kooltje. Maar een hoopje smeulend (verkoold) hout poeder(tussen /onder de inkeping ) . het grote geheim is: Wanneer dat je denkt dat je klaar bent, ga dan vooral nog een tijd door.

Bedankt guys, zal die even doorspitten.
En die noob die dat setje koopt zit hier ;) Leek mij vrij slimme oplossing, gezien ik niemand in m'n omgeving heb die deze vaardigheden heeft, YouTube over specifieke vragen onduidelijk is en het een habbekrats kostte. Maar zoals ik het begrijp moet het gloeiende gedeelte dus ontstaan vanuit het opgehoopte poeder in de geul!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Beginner vraag bowdrill vuur maken

Bericht door Roely »

Juist.. Je gaat de spindel afslijten in het board en/of visa versa. Dit houtstof en verkoolde houtstof, en de gecreëerde gloeiende deeltjes, kunnen dus alleen ontsnappen via de gemaakte inkeping.


Plaats reactie