Antieke vuurpomp

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Antieke vuurpomp

Bericht door galemys »

Ik ben een paar maanden geleden bij een antiquariaat in Amsterdam langsgeweest, de eigenaresse had namelijk een aantal originele fire pistons uit Zuid Oost Azië te koop:
Screenshot_2019-10-23-21-15-25-1.png
Screenshot_2019-10-23-21-15-25-1.png (142.75 KiB) 5805 keer bekeken
Deze vuurpompen kwamen van een Engelse verzamelaar, jammer genoeg zonder verdere info over de herkomst.
De eigenaresse had de hele verzameling als curiositeit gekocht maar wist verder niet veel van Fire pistons af dus ik heb haar een kort college 'vuurpompkunde' gegeven en een kleine demonstratie vuurmaken met een eigen fire piston. Daarna mocht ik alle exemplaren van dichtbij bekijken en in mijn handen houden, ik voelde me als een kind in een snoepwinkel ;)

Uiteindelijk heb ik de witte vuurpomp aangeschaft, ik heb nog kort getwijfeld of deze van ivoor of bot gemaakt was maar een beetje googelen leverde duidelijkheid: het is van been.

Nog meer internetzoeken leverde een bijna exacte kopie van mijn exemplaar op:
Tweeling-vuurpomp uit collectie van wereldmuseum Rotterdam
Tweeling-vuurpomp uit collectie van wereldmuseum Rotterdam
Screenshot_2019-10-23-22-04-25.png (171.13 KiB) 5805 keer bekeken
Ik kan nu dus met enige zekerheid zeggen dat mijn exemplaar uit Terengganu, Maleisië komt ;)

Mvg,

Tom
Mijn nieuwe aanschaf :)
Mijn nieuwe aanschaf :)
20190802_205031.jpg (2.41 MiB) 5799 keer bekeken
Laatst gewijzigd door galemys op 23 okt 2019, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Waidmann »

Leuk verhaal en mooie vondst, zoiets ga je echt geen tweede keer mee maken!

Vond de hedendaagse altijd meer een gimmick, maar vraag me nu toch af hoeverre die dingen echt fanatiek gebruikt werden..


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Martin Outdoors »

Wat mooi. Ik had geen idee dat vuurpompen al zo lang terug gingen .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door DennisV »

wel een gaaf ding, alleen vraag mezelf toch af of je zoiets meeneemt / gebruikt.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Roel »

Goh Tom, hoe is het mogelijk dat er voor jou nog iets te ontdekken is op vuurpompgebied.... ;D
Laatst gewijzigd door Roel op 29 okt 2019, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Oude.Wilg »

Echt een unieke vondst, prachtige vuurpompen.
Laatst gewijzigd door Oude.Wilg op 15 jul 2020, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door galemys »

Dank voor jullie reacties!

@Roel: ik was verbaasd dat bot werkte als fire pistonmateriaal vanwege de manier waarop het wordt opgebouwd: mbv bloedvaatjes die na afloop kleine gaatjes in het materiaal achterlaten waardoor het niet luchtdicht genoeg is. Dit exemplaar bewijst echter het tegendeel. Ik vermoed dat het een massief stuk bot is van een groot zoogdier, meest waarschijnlijk een opperarm- of dijbeen (heupbot is minder massief). Die hadden ze daar genoeg in Maleisië; neushoorns & olifanten.

Ik ga eens op zoek naar een massief stuk bot uit een koeiendijbeen om zelf een kleinere versie na te maken.

Grt,

Tom

NB
Op de foto: De gedraaide houten en hoornen fire pistons die in een punt eindigen zijn waarschijnlijk Maleis, degene die een platte bodem hebben Filipijns, net als de twee rechthoekige linksbeneden en de ene in de vorm van een pistool. Van de flesvormige vuurpomp linksboven heb ik geen vergelijkbare exemplaren kunnen vinden in Nederlandse en internationale online museumcollecties


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door galemys »

Ik vond in de dierenwinkel een stuk koeienbot met redelijk massieve wand (middenvoetsbeen; metatarsus). De dikte was niet voldoende om een buisvormig cilinderstuk uit te boren dat als vuurpomp kon dienen maar ik kon er wel het staafvormige zuigergedeelte uit maken.

Na splijten van het bot, schaven, bijsnijden en heel veel schuren hield ik een rolrond stokje van bot over (met een draaibank was het vast een stuk sneller gegaan). Dit stokje heb ik aan het uiteinde van een gleuf voorzien voor een rubber o-ring en een ruimte om de tondel in te stoppen. Het handvat is gemaakt van een stuk koeienhoorn. In combinatie met een afgedopt smal messing pijpje functioneert het prima als vuurpomp ;)
Koeienbot, koeienhoorn, draad, olie, 2 soorten paddestoel als tondel, fire piston en extra benen zuigerstokje
Koeienbot, koeienhoorn, draad, olie, 2 soorten paddestoel als tondel, fire piston en extra benen zuigerstokje
20200513_190510-1.jpg (1.47 MiB) 4506 keer bekeken
Messing vuurpomp met zuiger van been en hoorn
Messing vuurpomp met zuiger van been en hoorn
20200513_185653.jpg (876.83 KiB) 4506 keer bekeken
Klein maar fijn ;)
Klein maar fijn ;)
20200513_185723.jpg (843.26 KiB) 4506 keer bekeken
Ik merk wel dat dit qua formaat zo'n beetje de ondergrens is voor een fire piston; nog kleiner en het wordt te onhandig om te bedienen.

Ik ben nu bezig met een tweede zuigerstok die in plaats van een rubber o-ring gewonden draad als luchtdichte afsluiting krijgt zoals bij veel van de originele Zuidoost Aziatische vuurpompen wordt gebruikt.

Grt,

Tom


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Dabberty »

Mooi gedaan! Gaat bot en hoorn niet na een tijdje stinken als je die gloeiende stukjes er in hebt zitten ?


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door galemys »

Dabberty schreef:Mooi gedaan! Gaat bot en hoorn niet na een tijdje stinken als je die gloeiende stukjes er in hebt zitten ?
Nee, nog geen last van gehad in ieder geval. Ik denk dat de brandduur daarvoor te kort is en de hitte zich specifiek concentreert in de tondel. Wanneer ik houten zuigers gebruik zie ik ook bij veelgebruikte fire pistons nooit brandplekken in het hout.

Grt,

Tom


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Waidmann »

Tof ding man!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Dabberty »

Ok, thanks voor de feedback


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Antieke vuurpomp

Bericht door Flecktarnmann »

Mooi, ik doe het je niet na


Plaats reactie