Engelbert Strauss broek / kleding.

Plaats reactie
dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door dajak »

Hoi mensen,

Ik was weer in de markt voor een nieuwe outdoor broek omdat de andere hard aan het slijten is. Ik draag graag de Fjallraven vidda pro long broeken omdat ze fijn zitten en normaal lang meegaan. Over de indeling qua zakken ben ik niet kapot van maar daar kan ik overheen komen.

Echter die dingen kosten toch even € 165,- lijstprijs bij Bever, nu zijn ze in de aanbieding zag ik net voor € 152,-. niet goedkoop vind ik voor een broek die in Vietnam gemaakt. G1000 mooi verhaal maar het komt neer op de 65% nylon en 35% katoen verhouding.

Nu zag ik diverse keren mede bushcrafters met het merk Engelbert Strauss lopen.
Vorige week eens even ingedoken en ik kwam op een broek https://www.engelbert-strauss.nl/werkbr ... gin=SEARCH

Deze broek is van hetzelfde spul (5% nylon en 35% katoen verhouding) , ook gewaxt en deze is ook nog gevoerd, ok, in de zomer niet ideaal maar dan heb ik graag een korte broek aan. en als ik echt wil dan kan ik ook nog de hele voering eruit knutselen.

Anyway, deze broek heeft voor mij erg handige zakken op handige plaatsen en je kunt op de site tot op de individuele rits kijken hoe het in elkaar zit.
Deze broek koste mij € 85,- dat is op een paar centen na de helft van een Vietnamese G1000 van Fjallraven. Als dit echt bevalt ga ik niet meer het bijna dubbele uitgeven aan een steeds meer trendy wordende merknaam.

Dank voor het lezen en blijf aub gezond.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Waidmann »

Goh, die Fjallraven zijn duur geworden! Ik heb mijn broek(en) destijds voor rond de 100 gekocht met een uitschieter naar 120.


dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door dajak »

Het ligt er ook aan elk type je koopt hoor, de Vidda pro is die prijs, andere types kunnen goedkoper zijn maar er zijn er ook die nog veel duurder zijn.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Waidmann »

Klopt, maar ze zijn allemaal zeker niet goedkoper geworden. Het zijn prima broeken maar net wat je zegt, te duur om in het bos mee te spelen.

Leuk dan zo'n alternatief!


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Flecktarnmann »

Engelbert Strauss maakt werkbroeken, geen bushcraftbroeken. Als je veel bij vuur (vonken) bent, zijn deze broeken niet aan te raden omdat deze toch wel vatbaar zijn voor vonkgaten.

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar dit heb ik gehoord op een Duitstalig Youtube kanaal genaamd Jens Unterwegs.


dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door dajak »

Lijkt me niet waarschijnlijk, is zelfde stof/samenstelling. En een brandgaatje in je kleding bij open vuur ontkom je toch haast niet aan. Zelfs bij wol niet. Ook een fjallraven komen brandgaten in.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Flecktarnmann »

Brandgaatjes kun je inderdaad niet echt voorkomen, tenzij je een broek hebt met een vlamwerende stof zoals modacryl. Wel is het zo dat bij een hoger aandeel plastic in de stof, de stof sneller smelt en ook grotere brandgaatjes krijgt.

Mijn 80/20 en 65/35 katoen/polyester broeken kan ik boven een vlam houden en in eerste instantie gebeurt er niks. Bij mijn 50/50 katoen/polyester broeken smelt/verbrand het materiaal veel sneller.

Ik verwacht dan ook dat bij een stof waarin 65% polyester zit, zoals bij deze broek, heel snel brandgaten ontstaan.

Edit: Net even gekeken naar de stoffen die Fjallraven gebruikt, en ja hoor, het merendeel is plastic. Dat verklaart dan ook de brandgaatjes. Het is immers een trekkingbroek, geen bushcraftbroek :D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Martin Outdoors »

Tja bushcraft broek .... ;D
Ik accepteer gewoon dat het allemaal een keer kapot gaat, en zolang het gaatjes zijn vind ik mijn kleding niet stuk.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door dajak »

Wat is een bushcraft broek? bestaat zoiets uberhaupt? Zullen we aan Ray Mears moeten vragen ^-^

Laat ik het een broek noemen waarmee ik zoals mijn vrouw liefkozend zegt mee in de bosjes ga spelen, want daar komt het eigenlijk wel op neer.
Dan trek ik een broek aan die sneller drogen kan dan een spijkerbroek omdat ik er niet om geef dat ik nat wordt dus met gemak door een beekje of plas heen banjer, een paar diepe zakken heeft waar niet zomaar iets uit kan vallen en als het kan een extra lap op de knietjes voor als je veel tijd op de grond doorbrengt zoals ik, uitgraven van eetbare wortels en planten, vuurtje aansteken enz.

Als laatste en niet onbelangrijk is dat de broek goed past in het kruis zodat je makkelijk over boomstammen heen kunt stappen en eenvoudig door de hurken kunt zonder dat je stem een octaaf omhoog gaat.

De broek die ik nu gekocht heb heeft nog een hele gave extra, net onder de steekzak links zit een hele diepe smalle zak waar met gemak een Mora Garberg in past waar 2 cm kop van het handvat net uitsteekt. je voelt gewoon niet dat het mes er zit en je ziet het mes niet met een blouse of jas eroverheen.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Meatloaf »

kijk je niet scheel op merken, maar ga voor wat lekker zit en wat betaalbaar is ;-)

mijn (werk)broeken hebben ook een verhouding van 65% polyesther en 35% katoen. met kniebescherming, zakken zijn misschien niet helemaal goed, maar koste me dan ook maar 13 euro. duur want de week erop waren ze in de aanbieding voor 10... Cratex

voor mijn arme studentenportemonee is dat prima, ze zitten goed en ben absoluut niet bang om ermee door een bosje te lopen. dat zou ik minder snel doen met iets wat 85 euro kost en al helemaal neit met zo'n dure 150 euro fjallraven :p


solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door solokano »

engelbert strauss is `n bekend merk werkkleding
ik krijg elk jaar `n catalogus, maar nog nooit iets uit besteld
gewoon omdat ik `t eerst wil passen en voelen, `t moet goed voelen

cratex zie ik wel collega`s mee lopen maar hoor ook geluiden dat ze, vooral in de zomer , `t niks vinden
wel goedkoop

zelf loop ik alle dagen in snickers werkbroek , vooral nylon, vanaf maart/ april in korte broek tot november daarna weer lang
geen of bijna geen brandplekken, toch stook ik meerdere keren per week
voordeel van deze broeken vind ik , lekker licht en droogt snel

hier nog `n link naar havep broeken en m-wear broeken
https://www.btndehaas.nl/werkkleding-ko ... =Werkbroek
deze zijn van 260 gr/m2 22 euro tot 320 gr/m2 50 euro de meeste 65 nylon / 35 katoen
maar ook 35 nylon/ 65 katoen ik vind dat deze lang nat blijven, ook met zweten
maar das natuurlijk persoonlijk

ze hebben zelfs bushcraft overall`s ;D


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Dominicus »

Bushcraft broek?
Uit welk jaar 2020 na C of 2000 vo C.
Of wordt er bedoeld, wat de norm voor schrijft. ^-^

Dominicus


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Engelbert Strauss broek / kleding.

Bericht door Flecktarnmann »

Een echte bushcraftbroek? Er zijn een paar bedrijven, zoals Helikon-Tex, die dat soort dingen specifiek voor bushcraft maken.

Verder heb je ook natuurlijk legerkleding; IR-werend, grote zakken, kniebeschermers, vaak ook vuurwerend etc. Natuurlijk zijn dit de nieuwere modellen, en dus niet die oude rotzooi uit 1980.

Maar de énige échte bushcraftbroek? Dat blijft natuurlijk de joggingbroek :D

Afbeelding


Plaats reactie