DWR sprays

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

DWR sprays

Bericht door Flecktarnmann »

Ik ben op zoek naar een goede (en goedkope) DWR spray om mijn Gore-Tex regenjas en bivakzak opnieuw te impregneren. Ik heb al een beetje gezocht en de meeste sprays kosten zo rond de €20-30. Ik ben uiteindelijk op die van Fjallraven gekomen, die het goedkoopste was voor de hoeveelheid in de fles.

Alleen ben ik geen fan van Fjallraven, en het feit dat het middel biologisch afbreekbaar is overtuigt mij ook niet bepaald. Heeft iemans ervaringen met dit soort sprays en wat de eventuele verschillen zijn bij andere merken?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: DWR sprays

Bericht door Roely »

Kranenbroek heeft goedkope.. Ligt bij het kampeer materiaal. Camping winkels ook!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: DWR sprays

Bericht door Waidmann »

Het is allemaal afhankelijk van hoe je de jas gebruikt, geen enkele spray of wash-in zal het weer zo als af fabriek maken. Wel komen ze een heel eind, maar als je de jas veel gebruikt en er mee over de grond ligt te rollen dan slijt het ook sneller vanzelfsprekend.

Zelf gebruik ik een washin, omdat spray on vaak een PFC en andere fluor gerelateerde troep hebben (even kort samengevat, Roely kan hier vast meer details over geven ;D ) en ik ervoor kies om dat liever te vermijden.

Gebruik nu de duo van Nikwax, de techwash voor de reiniging en de tx direct voor de DWR coating. M'n jas parelt het nu weer aardig vanaf en ben er opzich wel over te spreken. Met 20 euro voor een combi pakket is het goed te doen.

Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/nikwax-tech-wa ... 022696960/


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: DWR sprays

Bericht door Flecktarnmann »

Ik draag de regenjas alleen als het koud is of regent, dus eigenlijk niet veel. Als het iedere maand opnoeuw gesprayt moet worden, ben ik al tevreden :D

Zolang het maar een spray is die werkt zonder wasmachine vind ik het prima. Ik ben doodsbang voor die machines als het gaat om kleding met een membraan.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: DWR sprays

Bericht door Roely »

Nou in die biologisch afbreekbare zat er dus geen pfc's in.. In plastic eet verpakkingen tot pizza dozen iig wel.

Kunnen ook terug naar de paraffine en bijenwas. Dat werkte al voordat ze pfc's uit gevonden hadden.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: DWR sprays

Bericht door Flecktarnmann »

Roely schreef:Kunnen ook terug naar de paraffine en bijenwas. Dat werkte al voordat ze pfc's uit gevonden hadden.
Dan kan ik net zo goed de Gore-Tex jas weggooien :D Wat heb ik aan een ademende jas die niet ademt :D


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: DWR sprays

Bericht door Dominicus »

Nixwax ?! .


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: DWR sprays

Bericht door Tim »

Flecktarnmann schreef:
Roely schreef:Kunnen ook terug naar de paraffine en bijenwas. Dat werkte al voordat ze pfc's uit gevonden hadden.
Dan kan ik net zo goed de Gore-Tex jas weggooien :D Wat heb ik aan een ademende jas die niet ademt :D
Joh, dan spuit je er toch DWR op. Dat parelt mooi en krijg je mogelijk testikel kanker van.

Beetje hard zo, maar van alle ademende kleding die ik heb gehad, werkte er geen enkele langer dan een uur.

Behalve de Poncho. Maar die is te goedkoop en ziet er niet uit.

Wist je trouwens dat je die in flecktarn kunt krijgen O0

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: DWR sprays

Bericht door Flecktarnmann »

Tim schreef:Beetje hard zo, maar van alle ademende kleding die ik heb gehad, werkte er geen enkele langer dan een uur.

Behalve de Poncho. Maar die is te goedkoop en ziet er niet uit.

Wist je trouwens dat je die in flecktarn kunt krijgen O0

Tim
Ik heb nog nooit problemen gehad met ademende kleding, behalve dat ze niet genoeg ademen :D

Alleen bij de jas die ik nu gebruik, omdat de DWR coating al een hele tijd verdwenen is en de naadtape deels losgelaten is :D. Heb deze laatst dichtgetapet, maar ik ben bang dat als ik de jas in de was doe dat deze los gaan laten. Volgens mij hoef ik er alleen maar naar te kijken voordat de tape los gaat laten haha, maarja dat krijg je met goedkope tape van Aliexpress.

En ponchos ben ik geen fan van. Heb er ooit een gekocht, nooit gebruikt :D

Afbeelding

Afbeelding


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: DWR sprays

Bericht door Roely »

Je kunt ipv tape van dat opstrijkspul gebruiken.. Is dan redelijk wasbaar. Tot 40 graden ofzo.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: DWR sprays

Bericht door Flecktarnmann »

Ja dat is opstrijktape, maar het wil niet bepaald goed hechten.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: DWR sprays

Bericht door Martin Outdoors »

Dat komt waarschijnlijk omdat de jonge Chinese kindjes de lijmlaag zijn vergeten aan te brengen op de tape of het veel te grote mondkapje zat voor hun ogen en smeerde ze het er naast ;D

Met dit soort spul bezuinig ik nooit maar koop gewoon kwaliteits meuk :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: DWR sprays

Bericht door Dominicus »

Ik gebruik nixwax goed spul,maar aan de prijs

Dominicus


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: DWR sprays

Bericht door Dominicus »

Dat opstrijk spul is in vele soorten verkrijgbaar ,maar in england is de real stuf te koop
Ik strijk dat op met een bout en roller op een latje 12 mm of tape breedte
Zoek de grens op ivm de temp ,dus maak een test opstelling
Bij penny outdoor fabricks heb ik dat spul gekocht 7 jaar geleden die ze ook in bivibags gebruiken

Dominicus

Ps en bij exstrem texstil in Duitsland


Plaats reactie