Japans koksmes maken (help)

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
SybrenHeikens
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020, 11:29

Japans koksmes maken (help)

Bericht door SybrenHeikens »

Onlangs ben ik begonnen met het maken van een wa handvat voor een japanskokmes. Nu mis ik alleen nog kennis over hoe je hout etc goed afwerkt. Mijn plan is om het handvat van buffelhoorn een plaatje alpaca (zilver) en gestabiliseerd notenhout te maken. Als eerste moet ik dit gaan lijmen maar weet ik niet wat voor lijm nou goed werkt tussen zowel hoorn metaal en hout. Daarna moet ik alles nog gaan afwerken door te schuren en te polijsten en met olie. Nu heb ik ook geen idee wat hiervoor de juiste stappen zijn en wat voor soort polijst etc goed werkt. Iemand hier ervaring mee en die mij opweg wil helpen? Alvast bedankt!


Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Japans koksmes maken (help)

Bericht door jasperkoopmans »

Ik zou beginnen met een avondje Youtube afstruinen: er staan echt heeeeel veel filmpjes van messenmakers op.
Ik heb alles wat ik tot nu toe weet van messenmaken geleerd via Youtube filmpjes.

Voor het lijmen moet je 2 componentenlijm hebben (https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... /p/B483408). Let wel op; dit droogt erg snel! Zorg dus dat je alles 100% voorbereid en alles netjes klaar hebt liggen.

Ik zou voor de afwerking gewoon lekker met schuurpapier werken; beginnen met grof (grit 80 ofzo).
Je kan doorgaan tot grit 2000 ofzo, dan wordt 't echt spiegelglad.
Met de fijnere grits waterschuurpapier gebruiken en dus nat schuren; dat schuurt gladder en voorkomt vervuiling (slijpsel van het stukje metaal kan je hout vervuilen).

Succes!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Japans koksmes maken (help)

Bericht door Roely »

Epoxy lijm inderdaad. En die heb je in diverse soorten.. Ook voor de combi van metaal en hout en dergelijke. En droogtijd kun je ook kiezen van 5 minuten tot 24 uur. Ik zou het handvat al profileren alvorens je het in elkaar zet. Maar dat is ook even afhankelijk van het lemmet. Dan moet je een foto plaatsen van het deel waar het handvat op moet komen te zitten voor het beste advies. Ik finish graag met de polijstmachine en pasta.. Maar dan moet je inderdaad goed op passen dat het vet van de polijstpasta niet in het hoornmateriaal en hout trekt. Hoewel ik goede ervaring heb met dusty vet oplosser. Om het daarna weer schoon te krijgen. Het beste resultaat heb je met enkele opeenvolgende pasta's en probeer verschillende polijst schijven te gebruiken voor de verschillende materialen.. Zeker je alpaca gaat zwarte sporen geven op je buffelhoorn. Op het hoorn gedeelte gebruik ik ook vaak een nieuwe vilten polijstschijf zonder polijstpasta.. Werkt ook perfect als finish.

Succes
Kanttekening ik zou voor een koksmes andere materialen hebben gebruikt ivm hygiëne en het regelmatig afwassen.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Japans koksmes maken (help)

Bericht door Oude.Wilg »

Roely schreef: Kanttekening ik zou voor een koksmes andere materialen hebben gebruikt ivm hygiëne en het regelmatig afwassen.
Helemaal mee eens.
Vooral als je kippenvlees en varkensvlees met de zelfde mes snijd.
Je kan ook nog eens kruis besmettingen krijgen door het materiaal niet 100% schoon kunt krijgen, daar kan je doodziek van worden,
en dan moet je ergens in je eendje in het bos zitten, totaal verzwakt en heel hulp kan oproepen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Japans koksmes maken (help)

Bericht door Roely »

Het lijkt me niet dat hij een dergelijk mes in het veld gaat gebruiken ::)


Plaats reactie