Hutje op de hei

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Ik loop al een aantal maanden met het idee om met mijn zoontje Max een hut te bouwen in de natuur. Twee weken geleden is het er dan eindelijk van gekomen. Na een uurtje rond te hebben gelopen hadden we een mooi stukje bos gevonden waar we achter een natuurlijke zandwal een goede plek hadden gevonden.
20201017_131424 (2).jpg
20201017_131424 (2).jpg (5.58 MiB) 4037 keer bekeken
Er lag een dode boom waar we de eerste takken van af gezaagd hebben.
20201017_131355.jpg
20201017_131355.jpg (739.4 KiB) 4036 keer bekeken
20201017_132453.jpg
20201017_132453.jpg (571.79 KiB) 4036 keer bekeken
Het was een mooie dag met zijn tweeën in het bos, daar hebben we beiden van genoten.
Laatst gewijzigd door Avort op 03 nov 2020, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.


Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Afgelopen weekend maar even alleen naar de hei gegaan om meer houten palen te zagen. Ik heb intussen een extra handzaag er bij gekocht voor de wat dikkere takken. Ik heb gemerkt dat goed gereedschap onmisbaar is bij een dergelijk project.
Het valt niet mee om rechte palen te vinden, maar ik heb een perceel gevonden waar rechte dode bomen staan die ik zo om kan duwen en in stukken kan zagen.
20201025_091016.jpg
20201025_091016.jpg (6.03 MiB) 4036 keer bekeken
20201025_095641.jpg
20201025_095641.jpg (8.38 MiB) 4035 keer bekeken
Ik had paracord gekocht maar dat is toch wat de duur om deze hut mee aan elkaar te knopen. Ik zit er nu aan te denken om sjortouw van polypropyleen aan te schaffen. Dat is een stuk goedkoper en als ik 6mm pak dan moet dat stevig genoeg zijn. Uiteindelijk zal ik dit als ik de hut niet meer gebruik moeten verwijderen.
Wellicht dat iemand nog alternatieven heeft of een adres waar ik dit kan kopen?

Ook het maken van knopen en verbindingen is iets wat ik nog moet leren dus als iemand daar tips en suggesties voor heeft dan hoor ik dat graag.
Laatst gewijzigd door Avort op 03 nov 2020, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hutje op de hei

Bericht door Dabberty »

En als je nu sisal of hennep touw neemt?
Dat is van natuurlijke producten, dus dat zal na verloop van tijd gewoon vergaan.


Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Hutje op de hei

Bericht door jasperkoopmans »

Ja ik zou ook gewoon zoiets gebruiken qua touw: https://www.action.com/nl-nl/p/jute-touw-2/


Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Dat is inderdaad een goed alternatief en erg goedkoop. Wij hebben een Action in de buurt dus daar zal ik eens gaan kijken.
Bedankt voor de tip


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hutje op de hei

Bericht door Roely »

allereerst, dat is een mooi zaagje zeg.
ten tweede, ik meen op de achtergrond allemaal koningsvarens te zien.. je weet dat die verdwijnen in de winter.( plat gaan vallen) . dus dan wordt het wel een heel open plek.
De overweldige aanwezigheid van deze varens en afgaande aan de mosrijke bomen die op jouw plek/foto staan. Heb je dus wel een hele vochtige schaduwrijke plek gekozen voor je hut. Voordeel,, dat is zomers wel lekker koel, plus koningsvarens heb ik een aantal keren heerlijk op geslapen. Nadeel is weer dat je hut sneller weg gaat rotten. En dat je plek snachts en smorgens erg koud en klam is.

En als laatste. Advies van den Roely:.. ik zie een zelfde manier van bouwen als wat ikzelf vaak heb gedaan.om een bivak te maken.. Kruislings vertikaal geplaatste palen waartussen je een wand gaat stapelen. Als je voor de liggers allemaal rechte palen gebruikt, krijg je een blokhut idee. punt 1 dat valt erg op, punt twee heel onhandig om goed af te sluiten voor weer en wind. Kromme stammen Met zijtakken geven een veel dikkere wand. Dit heeft als voordeel dat je de dunnere takken, kunt vlechten tussen de andere liggers.. dan is het ook stevig en geen touw nodig.. Ik gebruik zelf sowieso wat verse takken om wat vlechtend een en ander te verbinden. Dus je touw gebruiken voor een stoel of veldbed te maken niet voor de hut. De wand gevormd van grillige stammen met zijtakken is dus dik en ruw, en heel makkelijk vol te stapelen met bladeren, mos en dennetakken tot varenwortel. Dan wordt je hut makkelijker wind en waterdicht. Plus hij gaat wat meer op in de omgeving. Wat ook heel veel voordelen bied.
Als kanttekening, dit is dus mijn persoonlijke visie of methode. ik ben ooit met een beroepsmilitair/ survivalist in de bossen geweest.. Die bouwde dus in no time een gigantische hut met gebruik van een rol ducktape. En we hebben er ook een keer een boomhut mee gemaakt. Dus helemaal niet mijn style. Maar ik moet erkennen, die hutten van hem hebben nog jarenlang gestaan. zelfs toen de ducktape al aan het vergaan was. zag je nog steeds een stevige verbinding van het linnen in die tape. We gebruikten douglasspar en geschilde prunis hiervoor. Een half jaar later was ik weer een hele middag bezig om mijn hut slaapbaar te maken.. en hij spande een zeiltje aan de binnen zijde in zijn hut en was binnen een halfuurtje weer klaar voor een droge windvrije overnachting. Kleine toevoeging hij bouwde een heel open luchtige structuur, waardoor de stammen elkaar zo min mogelijk raakten. En dus steeds weer goed konden drogen in de wind. Dat is ook een reden dat ze zolang mee konden gaan natuurlijk.

Tot slot een kleine anekdote.. je zou verwachten dat een boomhut met zilvergrijze ducktape erg op zou vallen. Maar we hebben verschillende passanten gehad en zelfs nog een keer dat we in de hut zaten en een groepje mensen onder ons door liepen zonder ons te zien. Blijkbaar als de mensen van de paden afgaan, Zijn ze dus meer gefocust op de ondergrond dan wat er zich boven hun hoofd bevind. Ik ben met anderen weleens terug gegaan, en dan liet ik hun zoeken.. Zelfs die waren zeer verrast, toen ik vertelde dat we er al een tijdje onder stonden. >:D

Losse tips:
ducktape verkopen ze voortaan in allerlei kleuren tot camo toe.
Als je wat prunissen rooit ( als bron voor vers hout) , verkrijg je soms zelfs nog wat sympathie van de boswachter of beheerder.
Een rol ijzerdraad is ook vrij goedkoop. en een multifunctioneel alternatief voor touw.
Voor een grote hut is een bijl heel handig.
Uit tactische overwegingen en voor natuurlijke camouflage, is het handig om het een en ander te verplanten en aan te planten op een bivak plaats, welke je meerdere seizoen tot jaren gaat gebruiken.
Gerbuik zelf steeds een andere onlogische aanloop route. Alle dieren dus ook de mens hebben de neiging om bestaand paadjes te volgen.
Met mijn kids bouwde we wel hutten, maar ze sliepen in een tent. dat voelde op de een of andere manier wel veiliger voor hun.
Een blik knakworstjes op het vuur is goed voor het moraal ;D


Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Dank je wel Roely voor je feedback.
Dat zaagje is erg fijn moet ik zeggen daar zaag je in no time de dikste takken mee door. Ik heb daarnaast ook een handbijl, en een handkettingzaag bij dus kom ik daarmee aardig uit de voeten.
Ik heb deze plek uitgekozen omdat het achter een natuurlijke zandwal ligt van zo'n 1,80m hoog. De hut wil ik dan ook niet hoger maken dan dat. Ook al zullen de varens helemaal verdwijnen dan ben ik niet bang dat het vanaf het pad te zien zal zijn, want daar zit nog een perceel bos van 100m breed tussen met struiken en bomen. Helaas kwam ik er wel achter dat er een soort van wild wissel naar toe loopt en ik heb ook een voetafdruk gezien. Ik heb een aantal grote takken hier naar toe gesleept zodat het niet uitnodigt om daar in te lopen.
Het blokhut idee is inderdaad niet de makkelijkste manier om uiteindelijk de hut te isoleren. Ik zat er eigenlijk aan te denken om camo zeil te gebruiken om over het dak en eventueel de zijkanten te spannen.
Voor mij is het ook ervaring op doen om hutten te bouwen. Max en ik hebben in het voorjaar op hetzelfde terrein een hut gebouwd waarbij ik tussen bomen in een kuil gegraven had en met takken een dak en zijkanten gemaakt had.
Eenvoudig en klein maar wel in een paar uur gebouwd.
Nu wil ik er meer tijd voor uit trekken. Ik zit er aan te denken om aanstaande zondag ochtend weer te gaan omdat het dan regent en er geen mensen rond wandelen op een enkele gek na zoals ik zelf. Dan kan ik ook wat meer geluid maken.
Ik denk dat ik toch voor touw ga, ducktape is leuk maar ook vrij duur en ik vind een hut die met touw gebouwd is toch iets meer hebben dan een met ducktape.
We gaan gewoon verder bouwen en ik hoop dat dit uiteindelijk resulteert in een stevig bouwwerk. Waar ik uiteindelijk twee bedden in kan maken die ik ook uit hout in de omgeving kan opbouwen, waar Max en ik dan onze matrassen op neer kunnen leggen en we een keer in het voorjaar kunnen overnachten.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Hutje op de hei

Bericht door ger010 »

Dank voor je post heb het met plezier zitten lezen.
Heerlijk met je kind erop uit trekken, zo bouw je een band
dat is altijd fijn. En maakt de pubertijd gemakkelijker :)


Afbeelding
Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Hij vindt het fantastisch om mee te gaan. We gaan wel vaker met zijn tweeën op pad, vissen of vogelen met zijn oom. Maar ook kamperen vindt hij leuk. Dus er zitten nog mooie tijden te komen en het voordeel is dat ondanks deze vervelende tijd van corona je toch lekker er op uit kunt trekken omdat je amper mensen tegen komt.
Ik hoop inderdaad dat dit de pubertijd wat gemakkelijker maakt ;D


Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Vandaag toch nog even naar het bos gegaan om nog wat palen te zagen. Ik dacht het is regenachtig weer dus er zullen wel niet veel mensen in het bos zijn maar ik werd tijdens het zagen toch twee verrast door wandelaars met honden. Echter hebben ze mij niet gezien dus kon ik uiteindelijk mijn zaagwerkzaamheden vervolgen. Niet veel gezaagd maar ik had dan ook niet veel tijd. Maar goed we zijn weer wat verder gekomen.
20201101_123712.jpg
20201101_123712.jpg (754.28 KiB) 4042 keer bekeken
20201101_123755.jpg
20201101_123755.jpg (692.61 KiB) 4042 keer bekeken
Ik heb gemerkt dat je toch het beste kunt gaan als het regent, dan kom je bijna niemand tegen en kun je ongestoord werken.


Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

De zijwanden staan en hoger dan dit wordt het niet. Gelukkig is er in dit perceel bos genoeg dood en recht eikenhout te vinden. Ook wel weer een triest gegeven want er zijn veel dode bomen te vinden wat waarschijnlijk te maken heeft met het droger wordend klimaat.
Ik heb aardig wat tochtjes richting het bos gemaakt om al deze palen te zagen.
Ik wil de hut uiteindelijk over een jaar of zo afbreken en een ander model er voor de plaats bouwen.
20210109_101311.jpg
20210109_101311.jpg (5.34 MiB) 3533 keer bekeken
20210109_102506.jpg
20210109_102506.jpg (6.3 MiB) 3533 keer bekeken
20210109_101357.jpg
20210109_101357.jpg (4.89 MiB) 3533 keer bekeken
Mijn eerste sjorring.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hutje op de hei

Bericht door Roely »

Dode bomen heeft meer te maken met oerbosbeheer, dan met het klimaat.


Avort
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2020, 22:35

Re: Hutje op de hei

Bericht door Avort »

Zoals je op de foto's kunt zien zijn dit jonge boomstammen die uit een keurig aangelegd perceel komen. De meesten stonden nog recht op maar waren al dood. Dit heeft niks met oerbos beheer te maken.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hutje op de hei

Bericht door Roely »

Ik denk toch van wel..
Het zijn wel veel aannames dat wel.. Ik ken het gebied en perceel niet, maar oke
Wat ik wel weet... jouw plek is natuurlijk echt vochtig. Dat concludeerde ik aan de hand van jouw foto's met mos meters hoog op de bomen en rijkelijke aanwezigheid van Koningsvarens. Dat wil nog niks zeggen ovet het aangrenzend perceel, maar toch.
Jij zegt keurig aangelegd rijtjes van bomen, wijst op een (voormalig) productie bos. Dus waar bomen te dicht op elkaar aangeplant worden, waardoor ze maar één kant op kunnen, namelijk recht naar boven. Een deel van die aangeplante bomen groeit zichzelf dood. Voorheen werd dan na verloop van tijd, die tussen bomen weggezaagd om de ander meer licht en lucht te gunnen. Met het opkomen van het oerbosbeheer, moest ineens 10 kuub per hectare staand of liggend dood hout achter blijven. Waarbij is gebleken dat zeker die lange dunne schieters van eiken, nog jarenlang dood bleven staan. Dit alles natuurlijk om de bioderversiteit in zo'n gebied te stimuleren. 20 jaar geleden maakte ik en mijn vrienden er een spelletje van, om die bomen om te duwen( maar dat terzijde). In oude productie percelen welke terug gegeven zijn aan de natuur, staan er intussen, nog meer dode bomen tussen. Bosbeheer gaat regelmatig deze percelen af en dan kiezen ze wat toekomstbomen en wordt er veel tussenuit gezaagd, en creëren ze vaak ook wat open plekken. Je ziet vaak dat dan daar de spar en den als eerste weer op komt. Dus dan is het perceel niet meer zo monotoom beplant. Nouja dat zijn dus mijn persoonlijke ervaringen en persoonlijke mening, na oa 12 jaar voor gemeente/ brabantslandschap en natuurmonumenten in de bossen gewerkt te hebben.
Los van dat hele verhaal, wat ik even wilde delen. Blijkt een Eik juist heel droogte ressistent te zijn. Dus als er sprake zou zijn van extreme droogte, overleven de meeste eiken soorten deze omstandigheden juist als langst/ beste. Niet in de woestijn natuurlijk daar zijn ze niet op gebouwd ( kunnen het vocht niet vasthouden) en niet in extreme koude ( wortels kunnen niet tegen vorst) verder komen de eiken bijna over heel de wereld voor. Dat is niet voor niks. ;-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hutje op de hei

Bericht door Roely »

Screenshot_20210113_122943_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20210113_122943_com.android.chrome.jpg (680.97 KiB) 3474 keer bekeken
Lees dit bestand anders even 8-)
bz713droogteproef.pdf
(502.42 KiB) 213 keer gedownload
Groetjes
Roely


Plaats reactie