Wat te doen met een verlaten zweetspoor (bloed)

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Wat te doen met een verlaten zweetspoor (bloed)

Bericht door Hooger »

Hoi,

Wat te doen bij een verlaten zweetspoor. Ik bedoel een bloedspoor van aan aangeschoten ree waarvan duidelijk is dat de jager de achtervolging heeft gestaakt. Ik kwam dit vanochtend tegen en dacht even vragen voor ik domme dingen ga doen.

Wat ik zag waren voetsporen in de sneeuw die een dicht bosperceel in leiden. Nu ben ik nieuwsgierig en ook vaak buiten het pad ,dus even volgen. Na 50 meter viel mij op dat er veel rode vlekjes in het reeënspoor naast het voetspoor in de sneeuw te zien waren. Ook viel mij op dat er een sleepspoor het reeë spoor volgde. Mijn conclusie aangeschoten wild bloedend en met slepende poot gevolgd door de jager. Ik denk: "niet verder volgen straks moet je in discussie met een jager die bezig is een ree te kelen". Terug naar het pad maar weer. Via het pad naar de andere kant van het bos perceel gegaan om daar weer het bloedspoor en de afdrukken van de jagerslaarzen te treffen. Ook dit perceel via het pad rond gelopen weer het spoor aangetroffen. Dit keer echter kwamen ree en jager het bos uit maar alleen de Ree ging het andere bos perceel weer in. Even het Reëenspoor gevolgd om te zien dat het even had liggen rusten onder een dennetje en daarna verder was gestrompeld.

Mijn conclusie de jager heeft het opgegeven en het ree ligt nu ergens te creperen? Of in het gunstige geval de jager haalt een hond.
Het spoor terug volgend heb ik de plek van het schot terug gevonden. Keutels en bloed waren de eerste tekenen. Bij nader onderzoek vond ik ook een bot fragment en ook haar en bindweefsel beneden het schot. CSI Miani in de praktijk.

Nu vraag ik mij af wat doen ik met al deze wetenschap. Onderneem ik actie en zo ja welke? Of vertrouw ik op goed jagerschap en bemoei ik me beter even met mijn eigen zaken.

Ik heb de coördinaten (in Drenthe) van het punt waar het spoor door de jager is verlaten.

Groet,

Hooger


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Wat te doen met een verlaten zweetspoor (bloed)

Bericht door Waidmann »

Ik ben er niet bij geweest dus kan het spoor niet beoordelen, daarin ga ik nu even uit van je beschrijving en conclusie.

Jagers zijn verplicht een nazoek te doen volgens de weidelijksheids normen, dit is een zelf opgelegde norm maar wordt wel uiterst serieus genomen. Het kan zijn dat de jager de zoektocht afbreekt als het schot niet direct dodelijk is. Dit wordt in de praktijk gedaan als men geen getrainde hond bij zich heeft. Het is dan beter het spoor te verlaten en met hond terug te komen dan het spoor te 'vervuilen'. Maar ook daar heb je eigenwijze lieden die denken ik loop de eerste meters wel even na.

Echter, het is niet onmogelijk dat het stroperij is. Je kunt contact opnemen met de lokale WBE (wildbeheereenheid) en die kunnen de jachthouder van dat veld inlichten.

In elk geval dan ook spijtig als het ree niet binnen is gekomen en een lijdensweg heeft.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wat te doen met een verlaten zweetspoor (bloed)

Bericht door Roel »

Altijd WBE contacteren. Een jager zonder hond is zeker in dergelijke omstandigheden een non issue.
Dat doe je gewoon niet en dit riekt wellicht zoals @Waidmann al opperde naar stroperij.


Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Wat te doen met een verlaten zweetspoor (bloed)

Bericht door Hooger »

Heren bedankt,

Ik heb het relaas op de mail naar de betreffende wildbeheereenheid.

Ben benieuwd.

Groet,


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wat te doen met een verlaten zweetspoor (bloed)

Bericht door Roely »

nou ja, het is gewoon jachtseizoen. Voor de geiten dan. Google is jouw vriend 8-)

Je zou kunnen kiezen om zelf erachteraan te blijven gaan, voor het vlees of een mooi jasje. ( als de jagers echt weg zouden zijn)
Ik zie zelf heel het nut van melden niet, zeker niet omdat het gewoon binnen het seizoen is.
Beetje stadsvolk achtig.
Dat het beest niet goed aangeschoten is, tja dat gebeurt natuurlijk wel vaker.
Ik snap al helemaal niet, dat je gaat wandelen tussen jager en prooi in. Veel kans dat die jager de ree in een volgende brandgang op zit te wachten.


Plaats reactie