Zijn er nog bogen makers actief?

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Hee Allemaal,
Ik vroeg me af, of er nog bogen makers actief zijn op het forum. Om even mee te brainstormen.

Ik heb bij het kampvuur verschillende survival achtige bogen gemaakt. En natuurlijk als kind ook al.. Wie niet
Ik kreeg echter als kind al een heel toffe handboog van mijn pa. En die schoot natuurlijk het beste van allemaal. Geen idee hoeveel trekkracht. Maar ik won het van alle zelfgemaakte bogen destijds.

Ik had het idee om nu thuis ook eens een echt goede boog te maken.
Waarschijnlijk van taxus.. Die heb ik toevallig vorige week, net een paar gevonden in de bossen.

Maar nu komt het.. Een longbow ligt vrij voor de hand. Het lijkt me echter onhandig om mee te nemen.. Nu had ik al bedacht om er een soort van sok voor te maken. Dat ik hem als wandelstaf kan gebruiken.
Zo'n ding is gewoon onhandig lijkt me.
Dus een ruiterboog lijkt me makkelijker, ik vond daar eigenlijk niet veel over terug voor wat betreft taxus hout.
Dan weet ik dat een recurved boog een stuk sneller schiet. Daar vindt ik niet zo veel over vwb het zelf maken, met hout uit onze natuur. Ik heb met hazelaar al weleens hout verbogen, dus dat lukt me wel.
Taxus zoals in gedachte ( met spint en kern hout) leent zijn eigen natuurlijk niet voor een recurved boog.
Ik kan wel een gelamineerde boog maken, en heb ook zelfs, nog wel glasvezel matjes in de schuur liggen. Dat was niet de bedoeling eigenlijk. Gewoon een traditionele houten boog.

Aldus ik kan me prima redden met houtbewerking en tilleren van een boog. En pijlen kon ik als kind al best redelijk maken. Dus daar weet ik genoeg over.

Ik had graag wat tips en trucs voor een ruiterboog. Of ervaringen of beredenering dat een ander model boog fijner is.
Ik heb nog nooit met bogen van anderen geschoten.. Buiten een enkele keer met een gelammineerde. Dus ik heb geen ervaring met de onderlinge verschillen. De bedoeling is om de boog mee op pad te nemen.
Ik wil wel een sterke snelle boog, wat beter schiet dan wat ik bij het kampvuur maak. Ik hoef echter ook geen 100 meter te schieten, want zo'n goede ogen heb ik niet meer ;D
Ervaringen tips en trucs zijn dus welkom.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Flecktarnmann »

Roely schreef:Hee Allemaal,
Ik vroeg me af, of er nog bogen makers actief zijn op het forum.
Vast wel, echter het hele forum is een klein beetje inactief D:


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Meatloaf »

ben zelf geen bogenbouwer, maar kan als schutter wel mee brainstormen O0

recurve boog en "ruiterboog" werken volgens hetzelfde principe, enige verschil is of de "curve" meebuigt of niet.
Ruiterboog is erg lastig om uit 1 stuk te maken, omdat het uiteinde vrij dik is en het werkende deel van de lat dun en kort. niet voor niks dat die met hoorn en pees werden verstevigd.
recurve is nog wel te maken door met stoom te buigen, kan ook met een selfbow. is alleen wel lastiger om goed evenredig te krijgen denk ik zo(geen ervaring mee).

je kan ook kijken naar een model zoals de Holmegaard. is in feite een longbow die deels werkt volgens het principe van een ruiterboog. schijnen nog redelijk snel te zijn.

verder wordt het altijd wel onhandig om hem mee te nemen, het wordt al snel een stok van 1,5m die op diverse punten buigt en waar je niet echt met je volle gewicht op kan leunen


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roel »

Niet alleen niet leunen, je moet een boog hoe dan ook nooit rechtop neer zetten.
Altijd horizontaal weg leggen op twee dragers.
Ik heb wel bogen gemaakt o.a. een Holmegaard.
Is nog steeds mijn mooiste en schiet fijn.
Hij is begonnen als 70 ponder, maar dat vond ik naarmate ik ouder werd niet zo fijn meer.
Dus heb ik hem wat dunner gemaakt en nu doet ie nog 50 pond.
Beter voor me... ;-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Ik had inderdaad gelezen dat je een flatbow sneller kon maken door de armen naar de punt toe steeds verder te versmallen.
Onbewust maakte ik zo al survival bogen. Omdat dat toch de bekendste esthetische vorm van een boog is. Nooit bewust bij stil gestaan dat daar je boog sneller van ging.

Bij die bogen uit Holmegaard is dat nog smaller gemaakt, wat je dan weer op moet vangen met een dikkere buik. Inplaats van een geleidelijke versmalling. Krijg je gewoon een plat gedeelte, met een sterke overgang naar een flink smal stuk arm. Versterkt in D-vorm.
Een Engelse longbow heeft dan volledig een D-vorm.

Afgaande dan op de foto's en tekeningen op internet, van de holmegaard bogen.
Die zelfde vorm van de dwarsdoorsnede, zie je ook bij sommige "ruiter" bogen terug... Dus een holmegaard met gebogen werp armen.
( eerst een plat stuk.. Dan een smal gedeelte in d- vorm).

Naja bij het opzoeken van de door jullie genoemde holmegaard bogen. Kwam ik ook tegen dat veel moderne bogen nog steeds op dat "Holmegaard" principe berusten. Ik snap nu ook bepaalde onderdelen beter. Dus heb al wel eea bijgeleerd met het opzoeken van die holmegaard bogen. Bedankt!

Ik twijfel nu heel erg om die taxus te laten staan en een Iepenboom, een boog te laten doneren. Dan zou ik het eventueel ook nog kunnen gaan buigen.
Als ik het dan toch niet onderweg als wandelstok mag gebruiken. ;D

@Meatloaf jij hebt toch wel met veel verschillende bogen geschoten..
Ik wil liever zo'n min mogelijke klap op mijn pols. Beter niet buigen dan?
Als ik zo mijn armen meet lijkt mijn stabiele rustpositie 74 cm treklengte. Dus daar zal ik de boog lengte op af moeten stemmen... Toch.
En hoeveel pond adviseer jij om na te streven. Volgens mij trekt het ene model boog, zwaarder dan de ander. Met gelijke prestaties.
Target op 25 meter bv. Zal wel dichterbij worden 8-) , schieten is leuk, maar je moet je pijlen ook steeds weer op gaan halen ^-^


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roel »

Je kunt de klap op je pols door een polsbeschermer voorkomen.
Dat is de makkelijke manier.
Je kunt je ook aanwennen om je boog vast te houden met een enigszins naar binnen gebogen pols.
Daarmee voorkom je dat de pees je arm raakt. Dit kost echter enige tijd en moeite om de kracht op te bouwen die daar voor nodig is.


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Jandar »

Jullie bedoelen de pees die je arm raakt, dat vermijd je door je arm niet te overstrekken, en met een armbeschermer kun je dat opvangen.

Ik schiet zelf recurve en sinds kort met een engelse longbow, en ja het is opletten op je armpositie wil je voorkomen dat de pees je arm raakt..

Als de pees je pols raakt dan is je pees te lang.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Meatloaf »

Roely schreef: @Meatloaf jij hebt toch wel met veel verschillende bogen geschoten..
Ik wil liever zo'n min mogelijke klap op mijn pols. Beter niet buigen dan?
Als ik zo mijn armen meet lijkt mijn stabiele rustpositie 74 cm treklengte. Dus daar zal ik de boog lengte op af moeten stemmen... Toch.
En hoeveel pond adviseer jij om na te streven. Volgens mij trekt het ene model boog, zwaarder dan de ander. Met gelijke prestaties.
Target op 25 meter bv. Zal wel dichterbij worden 8-) , schieten is leuk, maar je moet je pijlen ook steeds weer op gaan halen ^-^
heb momenteel een flatbow en sinds kort een ruiterboog(met duimring), maar heb met van alles geschoten.
goede vorm voorkomt doorgaans dat de pees elke keer tegen je arm aankomt, heb er zelf geen last van maar een armbeschermer is aan te raden. goede schietvorm zelfs nog meer! ikzelf schiet zonder armbeschermer omdat ik toch mn arm niet raak, alleen met loszittende lange mouwen nog af en toe. elleboog naar buiten draaien is het beste wat je kan doen. pols omklappen raad ik ten zeerste af omdat dit blessures gaat opleveren en met zwaarder geschut niet meer te doen. je botten vangen de spanning op, van middenhandsbeentjes tot schouder in 1 rechte lijn is het minst stressvol en het meest accuraat.

handschok kan wel een ding zijn, het idee dat de boog achter de pijl aan wil gaan. dat is inherent aan de selfbow en heb geen idee hoe erg dat zal zijn, zwaardere pijlen kunnen helpen maar op een gegeven moment wil je wel t idee hebben dat die pijl nog kan vliegen, ipv als een baksteen 10m voor je voeten terecht komen >:D

lengte van de boog maakt niet direct uit, al is 74cm aan de lange kant dus is een langere boog aan te raden.
pondage is wat je zelf prettig vind en aankan. ik schiet zelf met 37(flatbow) of 30(ruiterboog) pond, maar ik schiet dan ook gerust 2 uur lang 50/60 pijlen op een avond. de 70 en 50 pond van Roel vind ik aan de zware kant en kan het wel aan, maar blessures liggen dan snel op de loer. lastig om een zware rugzak om te doen als je je arm nauwelijks boven je schouder kan krijgen zonder gewicht ;)
met mijn pondages haal ik met gemak de 150m als ik hoog ga schieten, ruiterboog iets minder met dan relatief zware pijlen maar toch een respectabele 110m. ik heb een jeugdlid met een 15ponds boogje de 70m zien halen ook met licht spul, dus veel is mogelijk ;) 30/35 pond is dus ruim zat voor recreatief.
ga je ermee jagen gaat het een heel ander verhaal worden en wil je kinetische energie hebben. een grote massa met voldoende snelheid wegkrijgen ga je dus al snel met zwaardere bogen te maken hebben.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Tnx ik bedoelde dan handschok. De klap in je pols. Niet de pees tegen je pols. Ik moet de juiste terminologie nog eigen maken. 8-).
Ik had bedacht dat de curve in je werparmen, ook van invloed zou zijn op deze handschok. Een rechte werparm trekt de pees terug in zijn positie... Een recurve werparm, trekt door zijn vorm ook in de lengte richting van de pees. Dat geeft een snap aan je pees.. :o tja kan het moeilijk verwoorden. Maar dat is dus waarom een recurve net wat sneller schiet ook. Maar ik weet dus niet of je dat verschil ook in je pols ervaart.

Ik maak even een tekening ter verduidelijking hoop ik.
rsz_img_20210510_143840.jpg
rsz_img_20210510_143840.jpg (177.05 KiB) 2346 keer bekeken
rsz_img_20210510_143108.jpg
rsz_img_20210510_143108.jpg (138.04 KiB) 2346 keer bekeken
.

Ik snap wel dat net als met pistool schieten de klap op/in je pols, afhankelijk is van hoe je hem vasthoudt. Ik dacht echter begrepen te hebben, dat bij bogen de soort en vorm van de boog daarin ook heel bepalend zou zijn.

Ik wil gewoon eenmalig een goede boog maken, die dus op maat gemaakt is op mijn lichaam en trekkracht. Wel uit een boomstammetje. Ik wil dus voorkomen, dat als het klaar is, ik achteraf beter een andere vorm had kunnen maken.
Ik wil dus een redelijk krachtige snelle boog, met weinig handschok. Mijn fantasie om het onderweg voor andere doeleinden functioneel in te zetten. Heb ik maar los gelaten. Dat blijf ik dan maar doen met de survival bogen.
Ik heb in het bos nog nooit een boog gemaakt met gebogen werp armen. Ik weet alleen dat een curve de boog sneller maakt. Dus niet of dat een positieve of negatieve effect heeft op de comfort.
Ik heb wel een recurved speelgoed boog van vroeger, maar die is zo licht dat ik daar geen conclusies uit kan halen. En voor mijn volwassen lichaam is de treklengte te kort. Dat zou ik ook hebben als ik de holmegaard boog maten zou gebruiken. Die mensen waren al snel 30-35 centimeter kleiner dan dat ik ben.

@ meatloaf, in mijn fantasie en benadering vanuit de natuurkunde. Had ik bedacht dat jouw flatbow met 37 pond eigenlijk een beetje vergelijkbaar schiet ( qua prestaties) . Als je ruiterboog van 30 pond. Is dat ook zo??
Als de boog te zwaar wordt qua trekkracht, kost dat je nauwkeurigheid.. Toch ook! .


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roel »

Voor een Holmegaard-boog neem je gewoon je eigen lengte.
Klopt i.i.g. voor mij. Ik ben 196 cm, mijn boog ook. :D


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Jandar »

Eerlijk,

ik heb een recurve (spigarelli middenstuk en winstorm latten) 30 pond
en mijn longbow is 190 cm en 40 pond, ik heb bij beide geen last van handschok.
of ik heb er nooit echt op gelet.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Meatloaf »

@roely
ik gebruik dezelfde pijlen voor die bogen dus relatief gezien zware pijlen voor de ruiterboog, zorgt voor minder "vermogen", nog los van dat mn flatbow midden/uppersegment is en mn ruiterboog instapsegment dus verschil in kwaliteit is ook aanwezig.

handschok heeft veel te maken met de vorm en gewicht van de latten en handvat. een "hill style" boogheeft kaarsrechte latten wanneer hij niet is opgespannen, en schijnen veel handschok te hebben. mijn eerste flatbow(boven) had ook veel handschok, maar de latten waren iets gebogen. mijn huidige(onder) heeft meer buiging in de latten, tegen reflex/deflex aan, wat het nog meer verhelpt.
Afbeelding

het is wel zo, als je niet weet wat het is en of het erin zit, merk je het niet. pas toen ik met mn nieuwe ging schieten merkte ik hoe erg mn oude was, toen pas had ik het idee dat ik met een ezel aan het schieten was zo hard klapte hij soms.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roely »

Ja ik begrijp best dat handschok voor bepaalde mensen niet boeiend lijkt. En misschien dat verhalen uit het verleden over beroemde zware bogen, met z.g. zo'n grote handschok, dat het alleen door de eigenaar gebruikt konden worden. Jullie niet bekend zijn. Naja dat is ook mythologie. En ik heb me daar voorheen ook niet mee bezig gehouden. Maar nu rateld dat concept handschok, dus wel mee in mijn achterhoofd.

Ik kamp met problemen in het pols gewricht. Dus dat maakt het essentieel voor mezelf, om daar toch een beetje winst uit te kunnen behalen met de bouw / keuze van een boog.
Zoals ik zei, ik wil eenmalig een toffe boog maken. En niet een nieuwe hobby starten.
Ik wil er ook geen hele studie over maken.
Maar het zou een beetje dom zijn, om de feiten en fabels niet even eruit te lichten. En de kennis en ervaringen van jullie te negeren.

Tja en meningen en behoeftes blijven verschillen, dat heb ik ook met andere messen makers. Alle kennis en materialen staan op internet. Ik ga ook geen mes zelf maken van 440 stainless staal. Dat vind ik dan zelf het werk niet waard. En andere vinden dat zelf dan fantastisch. Dan heb ik zoiets van internet staat vol met mooie staalsoorten. En tips en ervaringen.. Doe er wat mee dan.

Van messen denk ik danzelf, wel veel verstand te hebben en van bogen niet. En metalurgische kennis voor messen is leuk, voor mezelf, maar zeker niet essentieel voor anderen in deze tijden.

Ik wil nu ook geen balk gaan kopen in de bouwmarkt.
Gewoon een juiste boompje hakken uit het bos en een toffe boog maken. En ik heb geen illusies dat het van hoogwaardige kwaliteit gaat worden. Maar ik ga er wel naar streven.
En ik heb ook geen behoefte om allerlei berekeningen te kunnen maken over de flexibiliteit, veerkracht en dichtheid van hout , voor bijvoorbeeld de optimale doorsnede van de werparmen. Dat geloof ik allemaal wel.
Ik vind het wel interessant om eens goed over de houtkeuze en model van de boog na te denken. Ik maak weleens een survival boog van hazelaar. Dat zou nu een beetje domme keuze zijn.. Toch
Dus als het dan straks een flut boog wordt, dat het aan mijn houtbewerking skills ligt en niet aan de materiaal keuze en model van de boog.
En ik wil niet dat ik de kennis en ervaringen, ruim beschikbaar, op het internet. En bij mensen op dit forum daar niet in meegenomen heb.

Ik ben dankbaar voor al jullie input.


solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door solokano »

ik ben ook bezig wat bogen te maken
nog in de begin fase en dus niet ervaren
omdat vroeger in nederland veel bogen van iep gemaakt werden wil ik daar nog `n x iets van maken
die ligt al meer dan `n half jaar te drogen
in de tussentijd probeer ik van alles uit
ik heb `t boek houtkoorts van jan van der veen over boogbouw
daar heb ik al veel van geleerd
als je je hout nog moet zagen , moet `t toch nog drogen
en heb je nog tijd zat om `t door te lezen
volgens mij is voor jou oisterwijk niet ver en makkelijk op te halen
ben wel benieuwd wat `t bij jou gaat worden
groeten ard


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Zijn er nog bogen makers actief?

Bericht door Roel »

@Roely, als je een boompje uit het bos gaat halen kan ik je aanraden om het eens met hazelaar te proberen.
Het hout droogt vrij snel en laat zich ook in droge toestand goed bewerken.
Als je de Holmegaard als uitgangsmodel neemt moet je de werparmen breder houden dan bij het originele model.
Ik heb er eens zo eentje gemaakt zien worden door een kennis van me en was verbaasd over de effectiviteit van de boog.


Plaats reactie