terugkeer

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

terugkeer

Bericht door Roel »

Bij mij zijn tot mijn grote verrassing een aantal pijlen terug gebracht die ik jaren geleden voor een mevrouw heb gemaakt die iets in een heemtuin deed en les gaf aan schoolkinderen. o.a. op het gebied van de prehistorie. Ze is nu met pensioen en aan het opruimen geslagen. De bijbehorende boog is nog zoek, maar als ze die vind keert ook deze weer terug.
De pijlen waren wat verfomfaaid, maar een paar spitsen vervangen en veren fatsoeneren was genoeg om ze weer gebruiksklaar te maken. :D
DSCF3956.JPG
DSCF3956.JPG (2.72 MiB) 1593 keer bekeken
DSCF3957.JPG
DSCF3957.JPG (2.17 MiB) 1593 keer bekeken
DSCF3958.JPG
DSCF3958.JPG (2.34 MiB) 1593 keer bekeken


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: terugkeer

Bericht door Waidmann »

Mooi dat sommige spullen ook hun weg weer terugvinden naar je!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: terugkeer

Bericht door Kevski-Style »

Wat voor een boog zat daar bij? want dat zijn geen korte pijlen zo te zien? Of vertekend dat beeld bij mij in mijn hoofd? Ik ga vandaag een klein begin maken aan een gelamineerde boog waar zowel ik als mijn vrouw mee kan schieten. Eik voor de boog zelf, rood meranti voor het handvat + snaarnokken. Had nog wat kleine stukken meranti over zag ik....


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: terugkeer

Bericht door Roel »

Daar zat een 25 ponds longbow bij, maar de pijlen heb ik te lang gemaakt voor die boog, want er was ook nog een grotere boog waar dezen ook op pasten. De boog waar ze nu op gaan is een 70 ponds hickory longbow van het type Holmegard.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: terugkeer

Bericht door Kevski-Style »

Staat die ook ergens op het forum, die holmegaard van jou?

Ik heb zojuist de eerste stukken gezaagd en verlijmd. Het is een flatbow met eigenschappen van een holmegaard. Alleen heb ik in plaats van de 2 scharnierpunten meerdere punten met inerte stukken ertussen. Dat is een experimentje. Of dat gaat, of hij breekt op 1 van de punten.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: terugkeer

Bericht door Roel »

Vergeef me mijn onwetendheid Kevin, maar hoe gaat een gelamineerde boog de eigenschappen krijgen van een Holmegaard? Een Holmegaard is een massieve longbow en toch iets anders dan een gelamineerde boog. Of mis ik iets in het verhaal?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: terugkeer

Bericht door Kevski-Style »

Een holmegaard is in feite ook een flatbow. Althans, volgens het museum. Eaxacte gegevens vind je hier:

Afbeelding

Dat zijn voor zover ik weet bij benadering de originele afmetingen van het geheel. Bij mijn weten is elke boog met een vlakke rug een flatbow.

je moet de mijne voorstellen als hetzelfde soort handvat met daarboven de dikkere stukken (handvat zit al vast. ga hierna even het aambeeld verwijderen om te kijken of het goed gegaan is. Moet nog worden versmald. Handvat buigt absoluut niet. daarachter, ter hoogte van de verdikking, is het eerste buigpunt. Het 2de stuk buigt niet en is relatief inert. Daar zit de kracht van de boog in. Bij de 2de versmalling gaat hij wel evenredig buigen, maar buigt daar gemakkelijker en sneller. Dat stuk wordt gebruikt voor de snelheid van de pijlen. Tot zover zijn de eigenschappen gelijk. Enige wat ik toevoeg is een verzwaring aan de toppen waar de snaar vast zit. Daar gebruik ik gelamineerde nokken van meranti voor. Zorgt in theorie voor wat extra zweepslag, maar ook voor shock ben ik bang.

Het is dan ook niet zozeer de vorm, maar wel de uitwerking die hetzelfde is. Qua vorm is hij alleen minder dik van buik naar rug (18mm op het dikste gedeelte). verder heb ik een geleidelijk lopende versmalling op de bovenste punten. En ik werk meer met het tilleren aan de zijkant van de boog als onderaan de boog. Maar dat is meer vanwege de dikte van rug naar buik als wat anders.

Het is zo'n ding van: Eens kijken of het zo ook kan. Theoretisch zou het wel zo moeten zijn. Nu nog kijken of het practijktechnisch ook zo werkt. En werkt het niet: het was afvalhout wat ik nog over had. eik was in dit geval een daklat. Meranti was nog over van bijlstelen. Pijlen worden alu met geharde metalen punten (want ik heb altijd zat metaal liggen). Snaar wordt voorlopig even paracord (want heb ik ook liggen, en houdt dus rekening met stretch) Alleen de flights ben ik nog niet uit wat ik ga gebruiken.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: terugkeer

Bericht door Roel »

Haha, goed bezig man. ;-)
Het zal wellicht, misschien, eventueel, wie weet, de eigenschappen krijgen van een Holmegaard, maar ik ga liever geen wedjes aan. :D
Het klinkt i.i.g. allemaal redelijk doordacht, maar of dit iets gaat worden?
Ik ben er wel erg nieuwsgierig naar, hou ons op de hoogte!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: terugkeer

Bericht door Kevski-Style »

De ruwe vorm staat nu al in de olie. Kwam erachter dat mijn korrel 60 en 80 voor de schuurmachine op was, dus even gestopt. Maar kon het toch niet laten om hem in de olie te zetten. Vooral het meranti wordt er heel mooi door. Eik is eik wat dat betreft en doorsnee. Ik ga de nokken er voor het simpele niet op zetten. Ik kan de schok wel hebben. Mijn vrouw niet met haar polsen.

Nu een dag of 3 drogen voor het goede, dan verder schuren met goed schuurpapier. Maar het handvat lijkt ergens op inmiddels, maar is nog heel ruw.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: terugkeer

Bericht door Roel »

Fijn om te lezen dat je geeft om je vrouw haar polsen... ;-)
Ook leuk om te lezen dat er een wereld van verschil is tussen het maken van een boog op jouw manier en hoe ik het heb gedaan.
Ik heb de boog met niets dan vuursteen werktuigen gewrocht uit een stuk hout.
Ik zou het een heel leuke uitkomst vinden als jouw manier uiteindelijk hetzelfde resultaat zou opleveren. :-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: terugkeer

Bericht door Kevski-Style »

Mijn vrouw is me heilig en zal ik altijd beschermen. Daarom ben ik ook met d'r getrouwd!

Met vuursteen nog wel? Wat dat betreft ben ik lui ;-) ik heb alle elektrische spullen staan, dus ga ze gebruiken ook. Ik kijk alleen vanuit het oogpunt van buig en treksterkte naar het geheel, en vanuit het oogpunt van een bladveer en gewicht. Met name dat laatste vergeten de meeste mensen. Door met name de dikte af te wisselen treed er ook buigkracht op, maar gaat het veel minder ten koste van de duurzaamheid van de boog. Dat is wat de Holmegaard zo bijzonder maakt. Samen met iets waarvan ik er voor het gemak vanuit ga dat ze dat niet wisten: De enerte delen die de energie opslaan en afgeven. Want in feite is een holmegaard een boog met werparmen. Daarom schieten ze ook fijn.

Ik acht de kans dan ook wel redelijk in dat we op hetzelfde punt uit gaan komen.

Volgende ga ik wel vanuit dat je dat gedaan hebt: Kiezel of ronde steen en het hout nawrijven. Daar wordt de boog gladder van. Ik ga hetzelfde doen met fijn schuren en polijsten, want das makkelijker ;-)


Plaats reactie