Boogje

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Boogje is soort van bespannen. Ik heb me alleen een beetje vergist in de kracht, dus er moet heel veel trekkracht uit. Hoeveel is veel? 120 pond op 45 cm. :o Eikenhout is toch echt wat harder als dat ik dacht. dat wordt dus flink wat trekkracht eruit halen. Mijn vrouw moet namelijk op 64 cm op 40 a 50 pond zitten. Ik 21cm verder kan wat meer hebben. Klein fotootje op de tilleerpaal:

Afbeelding

Boog is op dit moment nog niet strak genoeg bespannen, aangezien het tilleren nog volop aan de gang is. Kleur zal iets donkerder worden als hij nu is. Ik heb er alleen even snel olie opgezet om een duidelijk contrast te kunnen zien waar er materiaal af moet.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Ronde nummer 2:

Trekkracht van 50 pond op 64cm.

Daarvoor heb ik de boog wel heel veel uit moeten dunnen in de breedterichting. Waarom mensen het risico lopen de boog op de binnenkant uit te dunnen begrijp ik niet? Als ik van te voren na had gedacht had het heel veel werk gescheeld door hem gelijk dunner te zagen. Mijn vrouw kan hem nu net aan trekken, dus hij blijft voorlopig nog gespannen staan om de spanning iets te laten afnemen. ik zal als de boog droog is met een paar dagen wel weer een fotootje maken. Mooi is ze niet, maar het werkt. Voor het goede moet ik de hele boel nog een keer opnieuw schuren om hem wacht rechter te krijgen, maar de grove vorm zit er nu wel in.

Opspannen met paracord is wel echt naadje. je moet de boog veel verder spannen doordat je het paracord korter moet maken ivm het uitrekken van het paracord. Maar het werkt wel, ook al is het geen Dacron. Binnenkort maar eens gaan nadenken over pijlen, en dan met name hoe ik de flights eraan zet.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Hij is relatief droog. rest van het drogen doe ik altijd binnen, dus heb ik hem een plekje in mijn kantoor gegeven. Was wel een beetje passen en meten:

Afbeelding

Binnenkort maar eens beginnen met een paar pijlen maken en onderzoeken hoe ik de flights erop ga zetten....


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Boogje

Bericht door Roel »

Mooi man, hou ons op de hoogte.
Ik weet van een eiken boog die uit de Midden-Steentijd stamt.
Deze was origineel naar ik meen 180 cm lang.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Deze is iets langer. Bespannen is hij 175cm. onbespannen meen ik dat hij 200cm is. Ik heb inmiddels even snel 1 pijl gemaakt. Geharde stalen punt, alu shaft en nog geen stabilisatoren. Nock in shaft gesneden. Hij is nu iets te groot, maar aangezien het alu is kan ik die aanpassen door hem samen te persen.

Resultaat is dat hij vast zat in de zijkant van de schuur. De punt zelf ben ik echter niet tevreden mee, dus ik ga daar een nieuwe voor maken. Mochten er punten kapot gaan, dan kan ik zo nieuwe maken die erin geschroefd kunnen worden. Dat is het hele idee ook achter de alu pijlen.

Ik zoek alleen nog wel goed materiaal voor de stabilisatorvinnen. Want daar heb ik nog geen oplossing voor.

Voor iedereen die een boog wilt maar ze te duur vind is dit best een redelijke oplossing:

-Treksterktek na je zo hoog maken als je wilt.
-Spullen om het te maken zijn te koop bij de bouwmarkt.
-Het kost geen drol: eik was tussen de €10,-- en €20,-- Meranti is wat prijziger, maar je kunt elk soort soort voor het handvat gebruiken. Houtlijm is echt €2,--. Paracord zal niet heel veel meer gekost hebben. Dus materiaal technisch is het €25,-- max. Enige waar je goed naar moet kijken is het eikenhout: Ik wilde geen enkel risico lopen met de nerven. Ik had die lat ooit over omdat ik deze apart heb gezet omdat hij perfect recht over een lengte van 200 cm en de laatste 50cm zo krom als een hoepel was. Daar komt de lengte dan ook vandaan.
-Tijdsbestek: Droogtijd van lijm en olie buiten beschouwing gelaten is alles bij elkaar 2,5 uur werk geweest inclusief tilleren. Dat is echter inclusief de fout die ik heb gemaakt door hem veel te sterk te maken. Daardoor is er 1 uur tijdverlies opgetreden. Als je het nog nooit gedaan hebt en je hebt geen machinale spullen tot je beschikking gaat het echter langer duren. Maar dat moet je dan maar izne als een leerproces.
-Moeilijkheid: Niet moeilijk. Zo lang je maar niet te snel wilt, en je bekend bent met de spullen die je gebruikt. Ga je nieuwe spullen gebruiken om dit te doen, dan ga je gegarandeerd fouten maken. Wil je te snel idem ditto. Gebruik dus wel alleen wat je kent en wat je beheerst. Het moeilijkste was in ieder geval de boog bespannen. Paracoord rekt zomaar 5cm uit, dit betekend in de practijk dat je 5cm strakker moet spannen. Met een ongetilleerde boog blijf ik dat akelig vinden en is het enige klamme handjes moment wat ik had.

En dan nu maar eens gaan bedenken hoe ik de eigenlijke boog moet gaan bouwen die ik echt weer wil schieten: Een Yumi....


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Boogje

Bericht door Meatloaf »

Mooi boogje, ben benieuwd hoe die schiet!
heb je hem ook getillerd dat hij verder dan die 64cm uitgetrokken kan worden? je zit nu op de 25 inch, ik weet niet hoe groot je vrouw is maar de meeste vrouwen die ik ken(van groot tot klein) halen toch al wel de 26/27 inch treklengte. zou zonde zijn als je hem een keer ietsje verder uittrekt en hij dan bam zegt.


als "stabalisatoren" voor je pijl, een slagveer van gans is sterk, eend zou ook snel kunnen werken, of andere vogel eventueel. op de schacht binden met wat touw of vastlijmen, knippen tot 10cm lang en 2 tot 3cm hoog is meer dan zat. veren uit een winkel zijn doorgaans geverfde kalkoenveren mocht je hiertoe toegang hebben ;-)
andere mogelijkheid is ductape. heeft alleen als nadeel dat het sneller kapot gaat en kan mogelijk wat pijn doen aan je hand.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Hij schiet best ok eigenlijk, maar het is meer dat de niet gestabiliseerde pijlen een probleem op zich vormen. Mijn vrouw is klein, dus dat verklaard een hele hoop. Oftewel fun size :P

Ik heb hem uiteraard getilleerd op mijn lengte van 85cm. trekkracht is dan net iets meer dan 80 pond, dus valt reuze mee.

Wat ik mij af vraag is of die veren ook werken voor zwaardere pijlen. Ik gebruik goed zware pijlen op dit moment, want ik had alleen getrokken alu liggen. Binnendiameter 8mm buitendiameter 11mm en anderhalf mm wanddikte. T6 alu. Kop van gehard staal. Gewicht zal niet echt gering zijn. Ik gok zo'n 50 tot 100 gram voor 1 pijl. Ik had een weegschaal voor het lichte spul, maar die ben ik kwijt sinds de verhuizing. Hij zal vast ergens liggen, maar waar????

Pijn aan mijn hand: Al jaren niet meer. Lang verhaal, maar ik heb geen pijngevoel vanaf mijn vingertoppen tot over mijn ellebogen. Dus dat is voor mijn geen issue. Voor mijn vrouw wordt dat anders. Maar rollen ductape genoeg, dus is het proberen waard! Zelf zat ik al aan neopreen/rubber/celrubber/polyurethaan te denken.

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Boogje

Bericht door Roel »

Tachtig pond?! Valt reuze mee?
Beste Kevin, laat je vrouw niet schieten met iets zwaarder dan veertig pond, geloof me, dat is op den duur een goede keuze...
Als jij tachtig wilt trekken , prima, maar doe dit je vrouw niet aan.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Mijn vrouw vind de 50 pond geen probleem. Dat is op haar trek afstand de kracht. het zal nu wel iets minder zijn gok ik, aangezien dat was op een boog die net 5 minuten daarvoor bespannen was. Hij hangt nu een aantal dagen bespannen. Ik laat hem waarschijnlijk ook zo, om te kijken wat het doet over tijd.

Ik ben zelf iets lomper gebouwd. Het gaat met veel pijn en moeite goed tot 160 a 180 pond bij mij. Stabiel zou ik echter niet over de 120 pond heen willen. Dat was op test 1 al bij 45cm zo.

En laten we eerlijk wezen: Je hebt het ook niet nodig. Ik heb nu een eikenhouten schuur. Daar schiet ik inmiddels net niet dwars doorheen. Lees: 22mm dik eikenhout. Dan 12cm dik isolatiemateriaal (tempex) dan nog 8mm in de binnenplank van de 22mm dikke eikenhouten binnenplank. Ik gok erop dat dat best wat energie kost, maar ik neem vooral aan dat het projectiel veel te zwaar is? Wat weegt een gemiddelde pijl van 1 meter lang?

Al met al ben ik blij met de tip van ductape. Dat maakt heel veel goed. Bijl is al veel sneller en veel stabieler zo. Ziet er niet uit, maar doet zijn ding. Net als degene die hem afschiet overigens 8-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Boogje

Bericht door Roel »

1 lbs, pound, is 453 gram trekgewicht. Een 50 ponds boog voor je vrouw betekend dus een trekkracht die normalerwijs voor mannen wordt aangegeven. 30 tot 45 #
Kevin, het spijt me, maar jij trekt 160 tot 180 # ?! En vindt 120# een normale trekkracht?
Ik weet uiteraard niets van je fysieke vermogens, maar ik schaar jullie allebei onder de categorie, "daar wil je geen ruzie mee krijgen..."
Ik schiet met mijn Holmegaard van 70 pond en na twintig schoten vind ik het al wel weer leuk geweest.
Ik ben 196 cm lang, goed gespierd en schiet al meer dan vijftig jaar boog.
Wat doe ik verkeerd...? ;-)


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Mijn vrouw is best potig te noemen ja. Ik iets meer dan potig. Voor jouw beeld. Vechtsportachtergrond. Ik ben dan ook niet heel groot: 182cm. Maar ik weeg tussen de 110 en 115 kg. 80 pond is dus ook nog geen 37kg, verspreid over 2 armen. Jij doet dus niets verkeerd, maar ik ben fysiek gewoon anders. Is mijn vrouw altijd wel blij mee: Kan zowel haar als de boodschappen dragen ;-)


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Boogje

Bericht door Meatloaf »

Pondages zijn op zich prima, zeker als je geen honderden pijlen weg jast. enige wat ik me afvraag is hoe de schietvorm is, en of je niet richting een blessure gaat met deze pondages.
ik hou het lekker bij mn 37 ponds boogje, maar dan kan ik ook de hele dag ermee knallen O0

Voor pijlgewicht, vaak wordt 10 grain per pondage aangehouden als minimumgewicht voor zelfgebouwde bogen, dat is ongeveer 2 gram per 3 pond dus zou je rond de 40 gram uitkomen. zo'n zware pijl als je nu hebt is ook prima hoor, weet je in ieder geval zeker dat de meeste energie uit de boog is! maar als je wat langere afstanden wil gaan schieten zal je t idee hebben dat je een baksteen wegjast. dan is lichter dus weer fijner.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Ik schiet geen honderden pijlen nee. Heb er nu 3 af, dus die moet ik ook elke keer halen. Blessures zullen er normaal gesproken hooguit met recht komen, aangezien ik rechtshandig ben. Met links is het enkel strekken. Mits je de boel in het verlengde van je lichaam houdt zie ik daar niets mis mee gaan. Maar goed,mijn vergelijk komt vanuit de ring, waarbij de belasting op pols en vingerkootjes veel zwaarder is. Daar gebeurt op wat botbreuken na ook bijzonder weinig mee. Trekkende arm zou kunnen, maar is dan enkel aan de kant van mijn pezen van mijn schouder. Verwacht ik niet direct, maar dat zal de tijd leren.

Veel schieten doe ik niet. Ik heb voor nu 3 pijlen die ik ook elke keer moet halen.

Maar ik ga bij wijze van test wel een pijl maximaal inkorten en afdraaien. Eens kijken wat dat uithaalt? Want het is wel wat je zegt: Het is net een baksteen. Ik ben dan ook best benieuwd hoe dikwandig normale metalen pijlen zijn? Ik gok namelijk dat ze behoorlijk veel dikker zijn als dat ze hoeven te zijn. Voordeel is wel dat ze nagenoeg onverwoestbaar zijn, maar dat is het dan ook wel.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Boogje zelf is prima, pijlen wat minder. Ik merk dat ik toch wel erg veel moet corrigeren omdat de pijlen veel te stijf zijn. Het is zo erg dat er nagenoeg geen flex is. Ik zie dan ook heel veel nock rechts (rechtshandig schieten). dat is wel te compenseren, maar het is om het probleem heen werken. Ik merk ook dat het erger geworden is nu ik 1 pijl exact op lengte heb, en 2 langer. Kortere is veel sneller (gewicht), maar wijkt veel meer af (stijvere pijl). Ik ga dan ook bij wijze van experiment 1 van de lange pijlen heel ver afdraaien om zowel gewicht te verliezen als meer flex te krijgen, zodat de pijl zuiverder schiet. Op dit moment kan ik alleen zuiver schieten als ik rekening houdt met de afstand waarop ik schiet en de mate van nock rechts die dat tot gevolg heeft.

Wel grappig: De pijlen zijn zo hard dat ze enkel afketsen op steen, maar niet buigen of breken. Ideaal voor bogen die door het midden schieten.

Oftewel: Materiaal wat heel stijf is is absoluut niet geschikt als boogpijl voor mijn boog. Ook niet heel gek als je bedenkt dat het eigenlijk bedoeld is voor het maken van Superleggera body's van inmiddels veel e dure auto's. Lang leve de boogschuttersparadox.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Inmiddels 1 nieuwe pijl gemaakt. Dit keer van beukenhout. Zag dat ik nog wat had liggen. pijlkop hergebruikt, en van de holle aluminium pijlschacht een reciever gemaakt. Pijlen gaan gelijk veel harder en er is een stuk minder afwijking op de boog. Ik wil die afwijking zoveel mogelijk naar 0 hebben voor mijn vrouw. Ik kan inmiddels aardig om het probleem heen schieten en rekening houden met de afwijking.

De punten heb ik verder verzwaard om te kijken of de pijlen daardoor extra gaan flexen. nock rechts is inmiddels veel minder, maar is nog wel aanwezig. Verticaal geen afwijkingen meer en gaat het nu wel al perfect.

Ik ga nu testen met de pijlschacht nog wat verder uitdunnen, en tegelijkertijd het handvat verder uitdunnen, zodat de afwijking nog wat kleiner wordt. Dan moet ik aardig dichtbij zero kunnen komen.


Plaats reactie