Zelf messen smeden en afwerken met brons om het zo te beschermen tegen roest.

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J.J
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:32

Zelf messen smeden en afwerken met brons om het zo te beschermen tegen roest.

Bericht door J.J »

Is het misschien handig op zelf gemaakte messen af te werken met Brons.

Wij hebben een zwaar oud jubileum PTT klokje van brons en willen er wel afstand van doen.

Het mes geheel er mee afwerken dan de handvat er op maken.
Er kunnen omstandigheden zich voor doen dat het mes lang in een vochtige toestand blijft, de vocht kan tussen het handvat en het metaal komen en dan er tussen gaan roesten, als de mes een coating van Brons is het daar tegen goed beschermd en brons kan het mes ook doen stralen.

Het is maar een idee.


Mocht ik het zijn vergeten,

Met een vriendelijke groet,
JJ&A
JenA
J.J

Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zelf messen smeden en afwerken met brons om het zo te beschermen tegen roest.

Bericht door Roely »

Hee ik heb ooit, wat van mijn messen en gereedschap verkoperd. Wel met kopersulfaat electrolytisch.
Volgens mij staat dat hier ook nog ergens op het forum.

Het zag er wel heel mooi uit. Echter in het bos was het er grotendeels zo weer eraf. Dus voor je mes of hakbijl, was mijn methode niet echt functioneel.

Misschien dat er omheen smeden/lassen/gieten / dompelen wel een stevige laag kan bieden.

Ben wel benieuwd naar jullie methode.
Ik vindt het wel interessant een legering over te brengen. Terwijl het andersom de normaalste zaak van de wereld is, kan ik nu niks anders bedenken dan je lemmet te dompelen in gesmolten brons.


Gebruikersavatar
J.J
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:32

Re: Zelf messen smeden en afwerken met brons om het zo te beschermen tegen roest.

Bericht door J.J »

Roely schreef: 28 dec 2021, 21:09 Hee ik heb ooit, wat van mijn messen en gereedschap verkoperd. Wel met kopersulfaat electrolytisch.
Volgens mij staat dat hier ook nog ergens op het forum.

Het zag er wel heel mooi uit. Echter in het bos was het er grotendeels zo weer eraf. Dus voor je mes of hakbijl, was mijn methode niet echt functioneel.

Misschien dat er omheen smeden/lassen/gieten / dompelen wel een stevige laag kan bieden.

Ben wel benieuwd naar jullie methode.
Ik vindt het wel interessant een legering over te brengen. Terwijl het andersom de normaalste zaak van de wereld is, kan ik nu niks anders bedenken dan je lemmet te dompelen in gesmolten brons.
Bedankt voor je reactie.


Mocht ik het zijn vergeten,

Met een vriendelijke groet,
JJ&A
JenA
J.J

Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom, en word zeer gewaardeerd.
Plaats reactie