Katoen verkolen

Wat voor soort gebruik je en waarvoor? Hoe maak jij het liefst een kampvuur?
Gebruikersavatar
Hedde
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2011, 22:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Katoen verkolen

Bericht door Hedde »

Zal vast al 200 keer voorbij zijn gekomen, maar heb een bloggie gemaakt over mijn recente poging katoen te verkolen. Belangrijkste les: doe het niet in je keuken, ook al heb je een goede afzuigkap. Mijn huis heeft er een week naar gemeurd.

Belangrijkste vragen:

- wat is de teerachtige substantie die de gaten in het verfdeksel doet dichtslibben?
- waarom moet je het uitgebrande blik laten 'afkoelen' op de kop in een bak zand?

Das ganze verschlag alhier jawohl >> http://maninbos.blog.com/2011/08/30/katoen-verkolen/

Afbeelding


"I'm stupid, but I know that I am stupid and that almost makes me smart."

mijn bosblog: www.maninbos.blog.com
mijn tekstbureautje: www.heddeopscherp.nl
AEn1gm4
Berichten: 835
Lid geworden op: 31 jul 2011, 17:02

Re: Katoen verkolen

Bericht door AEn1gm4 »

De kat van de buren in de fik steken? Ga je schamen  >:(

Wel handig spul, dat verkoolde katoen. Ik zag laatst dit filmpje (trouwens een leuk blog):

How to make Char Cloth
Misschien ipv 3 gaten één groot gat? Bak zand doet hij trouwens niet.
Blog Northern BushApe:
http://www.northernbushape.ca/blog/
Veel goede info.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Katoen verkolen

Bericht door bourgeois »

  Die teerachtige substantie zegt me echt niets. Heb ik nog nooit last van gehad. Misschien was het toch geen 100% katoen? Ik krijg altijd het beste resultaat met dingen als oude spijkerbroeken, beddelakens, e.d. En GEEN te grote hoeveelheden ineens. Ik gebruik altijd een leeg ledervet blikje. Als het roken ophoudt is het zaak het blik luchtdicht af te sluiten om te voorkomen dat de verkoolde, nog bloedhete, katoen door binnenstromende lucht verder oxideert. Ik denk dat dat de functie is van het zand. Ik maak altijd met een spijker een enkel gat in de deksel van het blikje. Diezelfde spijker gebruik ik ook om het gat weer luchtdicht af te sluiten tijdens het afkoelen. Geen zand nodig dus. Wel iets om het gat mee af te sluiten tijdens het afkoelen. En ook een klein gaatje is meer dan voldoende.


Jan

Re: Katoen verkolen

Bericht door Jan »

wat mij, na alles zon beetje verkoold te hebben, het beste bevalt is ouderwets verbandgaas...het kleinste vonkje geeft al een groot resultaat.
Jammer dat het huidige verband uit kunstofvezel bestaat.

gr,

Jan


oud deelnemer 4

Re: Katoen verkolen

Bericht door oud deelnemer 4 »

handig tipje
rol je te verkolen materiaal eerst strak op tot een rol
als het verkoold is kan je het makkelijker meenemen zonder dat het beschadigd
heb je wat nodig kan je een stuk afrollen en afscheuren


Gebruikersavatar
harleyd
Berichten: 554
Lid geworden op: 11 jun 2011, 20:02

Re: Katoen verkolen

Bericht door harleyd »

dat ga ik ook maar eens proberen thx


Gebruikersavatar
jorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 05 dec 2010, 20:36
Locatie: Leeuwarden

Re: Katoen verkolen

Bericht door jorn »

Ik zie dat je een nieuw blik gebruikt. Ik denk dat de teerachtige substantie afkomstig is van de laklaag die op het nieuwe blik zit om roest te voorkomen. Die laklaag is nu weg denk ik, dus de volgende keer kan het alleen beter gaan!
Het op zijn kop zetten in de zandbak truukje kende ik nog niet, ik neem aan dat het bedoeld is om zuurstof af te sluiten zodat het doek ophoud met smeulen. Ik laat het altijd een hele tijd gewoon staan tot het koud is geworden. Mijn idee daarachter is dat het doek dan wel volledig verkoold moet zijn.
Leuk dat het gelukt is, het is erg handig spul. Ik maak het niet vaak, want ik gebruik heel weinig, maar het kan handig zijn.


My wife struggles to understand why I'd want to meet men off the internet in the woods..
Gebruikersavatar
Hedde
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2011, 22:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Katoen verkolen

Bericht door Hedde »

Alle antwoorden alweer binnen, plus nog wat extra handige info. Fantastisch!


"I'm stupid, but I know that I am stupid and that almost makes me smart."

mijn bosblog: www.maninbos.blog.com
mijn tekstbureautje: www.heddeopscherp.nl
Gebruikersavatar
Hout moed
Berichten: 711
Lid geworden op: 11 aug 2011, 17:55
Locatie: vollenhove

Re: Katoen verkolen

Bericht door Hout moed »

die vent kijkt trouwens op het begin wel erg droog xD

ik heb zelf ook al een aantal keren wat t shirts verkoolt. ik heb het een paarkeer laten afkoelen zonder het gat af te sluiten, en een paar keer wel afgesloten. ik zag verder niet echt veel verschil.


je kan niet falen, tenzij je opgeeft.
AEn1gm4
Berichten: 835
Lid geworden op: 31 jul 2011, 17:02

Re: Katoen verkolen

Bericht door AEn1gm4 »

[quote="Hout moed"]
die vent kijkt trouwens op het begin wel erg droog xD
[/quote]

Ja he? Heel wat anders dan de standaard 'oh my God, oh my God'-Amerikaan  ;D


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Katoen verkolen

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Hout moed"]

ik heb zelf ook al een aantal keren wat t shirts verkoolt. ik heb het een paarkeer laten afkoelen zonder het gat af te sluiten, en een paar keer wel afgesloten. ik zag verder niet echt veel verschil.

[/quote]

In mijn ervaring gaat het er vooral om dat je de deksel niet open trekt als het net van het vuur afkomt. ;D Verder ook nooit het gaatje afgesloten - denk dat het wel safer is (voor het geval dat).

Hebben jullie wel eens gehad dat het katoen (T-shirt) goed verkoold leek maar dat delen ervan totaal geen vonk wilde pakken - ook niet van een firesteel??


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Jan

Re: Katoen verkolen

Bericht door Jan »

was het een blanco t shirt of met opdruk?

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Hedde
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2011, 22:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Katoen verkolen

Bericht door Hedde »

nee, was blanco. ook geen labeltje meegestookt. het zal inderdaad wel de lak van de (nieuwe) verfbus zijn geweest. volgende keer ga ik zelfde blik gebruiken, dan zou het probleem verholpen moeten zijn.


"I'm stupid, but I know that I am stupid and that almost makes me smart."

mijn bosblog: www.maninbos.blog.com
mijn tekstbureautje: www.heddeopscherp.nl
oud deelnemer 4

Re: Katoen verkolen

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="obiwanjacobi"]
In mijn ervaring gaat het er vooral om dat je de deksel niet open trekt als het net van het vuur afkomt. ;D Verder ook nooit het gaatje afgesloten - denk dat het wel safer is (voor het geval dat).

Hebben jullie wel eens gehad dat het katoen (T-shirt) goed verkoold leek maar dat delen ervan totaal geen vonk wilde pakken - ook niet van een firesteel??
[/quote]
nee, niet dat het hellemaal niks pakt
wel dat het minder makkelijk gaat vooral met bv fire-pistone of vuurslag


Gebruikersavatar
BARTJEN2
Berichten: 297
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:47
Locatie: geraardsbergen

Re: Katoen verkolen

Bericht door BARTJEN2 »

Heb dat ook gehad dat een T-shirt niet wou een kooltje pakken maar heb es nagevraagd. sommige stoffen zijn in minder of meerdere mate behandeld tegen schimmels en brandbaarheid (soms is dit zelfs niet vermeld). Bij langdurige stockage zou er anders vlug schimmel op treden. Het beste resultaat heb ik met gele stofdoeken van WIBRA, 1 euro voor3 stuks van 30x30, kan je al heel wat vuurtjes mee aanmaken. Gaat heel goed, heb dit uit  Bushcraft magazine UK gelezen, geprobeerd en zeker goed gekeurd.
hopelijk heb je hier iets aan
Bart


Plaats reactie