Kan je regenwater drinken?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door David »

Ik denk dat regenwater helemaal geen probleem is en als je ervan afhankelijk wordt (bent) dan zal dat osmoze verhaal je echt een worst zijn dan zit je in een zodanige survival situatie (op zee o.i.d.) dat je het )hopelijk) tijdelijk ont mineralen van je bloed voor lief neemt.

Oh moet je het water koken na drie dagen. Was ik in Zweden helemaal vergeten te doen, smaakte verder prima proost! (een borrel op z'n tijd was ook wel welkom geweest  ;-) ) Enige probleem was dat het niet helemaal schoon was, wat takjes en blaadjes en nee ik had geen Millbankzak bij mij, ik had eigenlijk al veel te veel bushcraft spullen bij mij, ik moet daar een topic over gaan starten (te veel bij je hebben).


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Trailtraveller »

Hoeft niet na 3 dagen, dat is afhankelijk van de "vervuiling" waarmee je het regenwater hebt opgevangen. Zo'n poncho bijvoorbeeld kan onder de vogelschijt zitten, dan heb je grote kans op diarree, 3 dagen is voldoende voor bacterien om water te vervuilen. Wil je zeker zijn van geen snel opkomend avontuur, snelwandelen met geknepen bips en hoe snel kan ik mijn rugzak afwerpen terwijl ik mijn broek uittrek, is het raadzaam te filteren en te koken. Controleer dus de uitrusting die je gebruikt en maak deze goed schoon. Dit vermindert de kans op diarree. Schoonmaken kan met een paar druppels huishoudbleek, hadex, micropur is ook genoemd, jodiumtinctuur. Let op geen aluminium flessen, bakken of mokken gebruiken bij jodiumtinctuur of micropur !


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

@mrwizard: dat is een goeie tip, beter voorkomen dan genezen, al kan dat voorbeeld van zo snel mogelijk de rugzak af en broek naar benden wel een nationale sport worden  #025#

Even serieus....

@David: ik vermoed dat enkele takjes en blaadjes in je water het verschil niet zullen maken op korte termijn, op langere zal deze wel als voeding dienen voor bacteria en schimmels (vermoed ik). Dat topic over teveel spullen vindt ik wel interessant, ben zelf nu ook zoekend wat wel en niet nodig is. Gewicht versus gebruik.

Een survival situatie zal nooit van lange duur zijn (hopelijk, anders heb ik waarschijnlijk mijn route of hindernissen verkeerd ingeschat), dan is het dus niet van belang voor een kleine maand; ik denk eerder een kleine maand voordat mineralen en dergelijke op kritieke waarde komen, want in een survival situatie vraag je meer van je lichaam dan normaal, dus de reserves zullen ook sneller op zijn.

Regenwater(en/of grondwater) zal voor mij de primaire waterbron worden, waar ik graag toch voor enkele maanden reserves heb per persoon.
Alleen heb ik nog geen idee voor een natuurlijk waterreservoir, misschien een put graven in kleigrond? Hoe maak je eigenlijk een natuurlijke waterput/reservoir. Rekening houdend dat ik geen 30 m³ beton kan versleuren.


Gebruikersavatar
DANMAN NL
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:09
Locatie: Hardinxveld

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door DANMAN NL »

je krijgt niet zomaar iets geks als je regenwater drinkt hoor
ligt helemaal aan je immuun systeem
alle wilde dieren drinken het ook en die gaan er ook niet kapot aan
alles went op den duur


Groeten Danny
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Trailtraveller »

Klopt alleen die dieren doen dit hun leven lang al. Het drinkwater in Nederland is heel schoon in vergelijking met veel landen, zeker met water uit meertjes en plassen. Onze darmen zijn dit niet meer gewend. Dus zul je al snel diarrree krijgen. Tegenwoordig is een kleine hoeveelheid legionella al schadelijk voor veel mensen. Zeker met een iets verminderde weerstand.

De huidige mens leeft -te- schoon om dit verschil snel goed te kunnen maken. Het wennen kan dan wel eens een jaartje duren, geloof me na 1 dag ben je diarree al zat. Zeker met een zware rugzak op. Na 3 dagen begin je toch aardig uit te drogen, misschien al bij het gevaarlijke af. 


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Een jaar gewenning is toch nog niet zo slecht of lang, dat heb ik er wel voor over op langere termijn denkend.

Bij voedsel heb je dat toch ook, als je inneens een andere keuken hebt, loopt het ook soms de spuitgaten uit  ;D

Maar zoiets doe je beter niet op korte termijn, ook is er nog een verschil tussen overleven en een survival situatie. Eenmaal je gericht bent op overleven kan je dat langzaam opbouwen.

Die grote multi nationals stelen ook het bron water van bvb de ardennen enzo, en verkopen het dan in flesjes. Je weet natuurlijk wel beter welk drinkbaar is en welk niet. Vooral chemische verontreining geeft me zorgen zo dicht bij mensen.


woodcraftsurvival

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door woodcraftsurvival »

Even iets van de vakman.

Ik ben naast lasser/cv-monteur ook loodgieter

Legionella zit altijd in water het kan geen kwaad om het op te drinken.

Rond de 35 graden voelt legionella zich prettig en gaat zich snel vermenigvuldigen, dit kan geen kwaad om het op te drinken alleen waterdamp denk aan douchen, fontijntjes en brandslanghaspels.

Boven de 60 graden is legionella in 10min dood boven de 65 graden in 5 minuten boven de 70 graden in minder dan een minuut.

Stel je boiler of cv ketel met boiler dan ook in op 70 graden.

gevaren zijn, brandslanghaspels, douches bij sportvereigingen en zwemnaden, fontijnen in vijvers en tuinen.
Maar ook zonneboilers denk aan warme landen waar ze water gebruiken uit zonneboilers deze zijn echt legionellakwekers.

groetjes Michel


Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Maar legionella is een familie van bacterien ofzo? Heb het even opgezocht en vond het volgende: Legionella is een genus van bacteriën waarbinnen de stam Legionella pneumophila de bekendste is en tevens de voornaamste ziekteverwekker.

Dat kan dus van alle soorten ziekteverwekkers zijn?

Dat zal misschien de reden zijn dat je in een andere land diaree krijgt bij het drinken van kraanwater, omdat het lichaam niet gewend is aan de vorm ervan ofzo...?


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Trailtraveller »

Klopt mijnheer de vakman. Misschien is legionella een slecht voorbeeld, maar de strekking blijft hetzelfde. De mens is gewoon niet zo veel meer gewend. En dus vatbaarder voor virussen en bacterien. Daar moet je rekening mee houden, hoeft niet te betekenen dat het een probleem hoeft te worden.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Vakman zou ik mezelf niet noemen, anders had ik al lang werk gehad  ;D

Maar je hebt wel gelijk, bacterien hoeven ook niet altijd minder leuk te zijn, ons lichaam zit er vol mee, vooral de darmen enzo.

Zoiets is dus heel persoonlijk, hoe je daar op reageert enzo verder.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »

woodcraftsurvival schreef: Even iets van de vakman.
Dus jij bent vakman in drinkwater..??  of ken je iets alleen van de legionella procedures in waterleiding systemen..

Ik ben geen vakman.., maar ik weet wel iets waar mensen ziek van worden, maar geloof me er zijn mensen die deskundiger zijn dan ik.. ..  Ook vroeger werd men ziek van het drinken van water uit wellen en plassen,  alleen men werd er iets weerbaarder op.. echter er gingen ook gewoon mensen aan dood..  oowja, we hadden geen enorme media, die vertelde dat de 5000e slachtoffer van die bron was gestorven..

De legionella is een groot probleem in ons drinkwater.  De legionella bacterie in je longen via waterdamp zorgt voor de veteranenziekte.. (legionellaramp in 1999 op de Westfriese Flora in Bovenkarspel ).. lees ander ff de legionella vraagbaak  Dus theoretisch kan je van waterdamp van water die bij hogere temparatuur is gewonnen  kan je dus ziek worden als je het water kookt en je dan er met je neus boven blijft hangen..  >:D

We zuiveren de meeste van ons drinkwater door het door verschillende zandlagen te spoelen, en daarna het opnieuw op te pompen en daarna nog te filtreren, etc. 

Maar er zijn meerdere ziekteverwerkers die in het water zitten...  FF citeren uit een website die het wel redelijk helder neerzet..
Noodzaak desinfectie van (drink)water
Het grootste gedeelte van de ziekteverwekkende micro-organismen wordt reeds uit het water verwijderd bij de waterbehandelingsstappen die voorafgaan aan desinfectie. Desinfectie van het water is echter nodig om ervoor zorgen dat het water veilig is.

Micro-organismen
Micro-organismen komen overal in het milieu voor. Ze zijn voor het blote oog onzichtbaar, maar bevinden zich in de bodem, de lucht, het voedsel en het water. Mensen zijn bij hun geboorte vrij van micro-organismen. Via het voedsel, water en de lucht worden ze al snel aan allerlei micro-organismen blootgesteld. Deze micro-organismen blijven op en in het lichaam aanwezig. De meeste micro-organismen zijn onschadelijk en dragen bij aan een aantal belangrijke processen, zoals de spijsvertering. Er zijn echter ook micro-organismen die ziektes kunnen veroorzaken, of die schadelijk kunnen zijn voor mensen met een verlaagde weerstand
Ziekteverwekkende organismen in het water hebben een aantal eigenschappen die hen onderscheiden van chemische verontreinigingen. Het zijn levende organismen. Ze zijn niet opgelost in het water, maar klonteren samen of hechten zich aan zwevende vaste deeltjes in het water.

Soorten ziekteverwekkende micro-organismen
Ziekteverwekkende organismen in het drinkwater kunnen ingedeeld worden in drie groepen: Bacteriën, virussen en parasitaire protozoën. Bacteriën en virussen kunnen zowel in oppervlaktewater als in grondwater voorkomen, terwijl parasitaire protozoën voornamelijk in oppervlaktewater worden gevonden.

Bacteriën
Bacteriën zijn eencellige micro-organismen, in de vorm van een bol, spiraal of roede. Ze komen voor als individuele bacterie of samen met andere bacteriën als kettingen, pakketjes of in paren. Bacteriën zijn de meest voorkomende levensvorm op aarde. Ze zijn tussen 0,4 tot 14 μm lang en ongeveer 0,2 tot 12 μm breed en alleen te bekijken met een microscoop. Bacteriën voeden zich met vloeibaar voedsel. Ze kunnen zich zelf reproduceren. In de bacterie vindt celgroei plaats, waarna de bacterie zijn DNA kopieert en zich vervolgens splitst in 2 afzonderlijke cellen. Onder ideale omstandigheden gebeurt dit elke 15 à 30 minuten.
Sommige soorten bacteriën vormen sporen. Deze sporen hebben een beschermende laag die resistent is tegen hitte, gebrek aan vocht en voedsel.
Bacteriën dragen bij aan allerlei processen, sommigen breken organisch materiaal af en spelen een belangrijke ecologische rol, anderen zijn belangrijk voor de spijsvertering van mensen.

Virussen
Virussen zijn infectieveroorzakende organismen die zich alleen kunnen reproduceren in levende gastheercellen.Wanneer ze zich daarbuiten bevinden, zijn ze inactief. Virussen hebben een eiwitschil die hen beschermt. Ze hebben de vorm van een speer, bol of draad en zijn zo klein (tussen 0,02 en 0,09 μm) dat ze door de filters die gebruikt worden om bacteriën tegen te houden kunnen glippen. In tegenstelling tot bacteriën en protozoë parasieten bevatten virussen maar één type nucleïne zuur (RNA of DNA). Ze kunnen zich niet zelf reproduceren, maar nemen het metabolisme van de gastheercel over en zorgen ervoor dat hun DNA in de gastheercel gekopieerd wordt waardoor nieuwe virussen ontstaan. Virussen komen niet van nature voor in mensen, zoals bacteriën. Mensen die geïnfecteerd zijn door virussen, scheiden deze onder meer via de ontlasting uit. Water kan op die manier verontreinigd worden met virussen. Wanneer het water niet goed gedesinfecteerd wordt, kunnen andere mensen besmet worden met deze virussen.

Protozoë parasieten
Protozoë parasieten zijn eencellige micro-organismen. Ze hebben een complexe spijsvertering en voeden zich met vast voedsel, algen en bacteriën die gevonden worden in meercellige organismen, zoals mensen en dieren. Vermenigvuldiging vindt plaats door splitsing. Verscheidene soorten protozoë parasieten worden in slapende, beschermde vorm als cyste of oocyste verspreid. Oocysten van Cryptosporidium en cysten van Giardia komen overal ter wereld in het water voor als gevolg van fecale verontreinigingen. Als cyste zijn deze ziekteverwekkers resistent tegen desinfectie met chloor. Ze kunnen verwijderd worden door middel van bijvoorbeeld filters en chloordioxide.

Kans op infectie
De kans op infectie hangt af van het type ziektekiem, de manier waarop deze wordt overgedragen, de infectiedosis en persistentie van het micro-organisme en de weerstand van de persoon die wordt aangevallen.
De infectiedosis is het aantal micro-organismen dat in het lichaam terecht moet komen alvorens ziekte ontstaat. Deze dosis is voor virussen en protozoë parasieten zeer laag, terwijl deze voor bacteriën hoger ligt. De persistentie van het micro-organisme wordt bepaald aan de hand van de tijd dat een micro-organisme in het milieu levensvatbaar is, het bevindt zich dan niet in een menselijke gastheer. Bacteriën zijn over het algemeen het minst persistent, terwijl protozoë cysten het meest persistent zijn.
Jonge kinderen, ouderen en zieken hebben een lagere weerstand en zijn het kwetsbaarst. Wanneer men eenmaal besmet is, vermenigvuldigen de ziekteverwekkende organismen zich in hun gastheer, waardoor het risico op ziekte toeneemt. Niet iedereen die besmet is met een ziekteverwekkend micro-organisme wordt ook daadwerkelijk ziek. Maar mensen die besmet zijn, verspreiden de ziekteverwekkende micro-organismen wel, onder andere via hun ontlasting.

Ontlasting en rioolwater
Wanneer water door een gebied stroomt, verzamelt het allerlei stoffen en geeft deze ook weer af. Op deze manier komen ook micro-organismen in het water terecht. Een groot aantal van de door water overgebrachte micro-organismen die bij mensen ziektes veroorzaken, zijn afkomstig van menselijke of dierlijke ontlasting.

Eén druppel ontlasting bevat miljoenen micro-organismen. In de mest van vee kunnen miljoenen E. coli bacteriën (figuur 2), Giardia cysten (figuur 3) en Cryptosporidium (figuur 4) zitten. In de mest van kippen kunnen ziekteverwekkende bacteriën als Salmonella en Campylobacter zitten. Als de mest over het land wordt uitgereden, kan deze door de regen naar het oppervlaktewater of grondwater uitspoelen, waarbij de micro-organismen ook in het water terecht komen.


Riool- of afvalwater mag niet onbehandeld geloosd worden in het milieu. Het grootste gedeelte behandeld afvalwater komt in rivieren, meren en oceanen terecht. Soms overbelasten zware regenbuien rioolwatersystemen, waardoor deze overstromen en het rioolwater onbehandeld terechtkomt in oppervlakte- of grondwater. Het rioolwater wordt niet overal gezuiverd, alvorens het geloosd wordt. Met name in ontwikkelingslanden ontbreekt het aan sanitaire voorzieningen. Dit water komt in aanraking met water dat gebruikt wordt voor drinkwater, waardoor door water gedragen ziekteverwekkende micro-organismen zich snel verspreiden en het risico op besmetting groot is. Vooral als het drinkwater helemaal niet behandeld wordt. Bij het gebruik van septic tanks om het afvalwater te behandelen, kunnen ziekteverwekkende organismen ontsnappen en het grond- en oppervlaktewater besmetten.
Niet alle ziekteverwekkende micro-organismen in het water zijn afkomstig van uitwerpselen. Legionella (figuur 5) bevindt zich van nature in het water en vermenigvuldigt zich makkelijk in het waterleidingstelsel, terwijl ook andere ziekteverwekkers van nature in het oppervlaktewater voorkomen.

Als je regenwater schoon opvangt, kan je het meestal goed drinken, echter als je toch al een vuurtje hebt.. (namelijk in overlevingssituaties komt vuur meestal voor water...) kan het geen kwaad om het te koken.. Jouw veiligheid en gezondheid is toch enorm belangrijk toch, en je hebt er niets aan, dat je in overlevingsituaties, nog meer ziek wordt..

Daarom is het handig dat je verdiept, en je voorbereid, en als je de mogelijkheden hebt om meer zekerheden inte bouwen, moet je het denk ik niet laten...


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »

oowja een lijstje met ziektes die je kan oplopen..
Amebiase
Entamoeba hystolica is een eencellig micro-organisme dat amoebe dysenterie veroorzaakt. Zo’n 10% van de wereldbevolking is besmet met deze parasiet, die meer voorkomt in warme landen. Jaarlijks vinden zo’n 100000 mensen de dood als gevolg van amebiase. In veel gevallen wordt geen melding gemaakt van de ziekte. Entamoeba veroorzaakt ontstekingen in het weefsel van de darmen. De symptomen kunnen mild zijn, zoals buikpijn. Ernstiger symptomen van de ziekte zijn koorts, rillingen en bloederige diarree. De ziekte kan zich via het bloed verspreiden naar andere organen, waarbij abcessen ontstaan in de lever, longen of hersenen. Mensen die geinfecteerd zijn scheiden de parasiet als cyste via de ontlasting uit. Besmetting vindt plaats door het drinken van besmet water. De parasiet ontwikkelt zich in de darmen. Als cyste is de parasiet resistent tegen desinfectie met chloor. Drinkwaterbehandeling, riolering en behandeling van het rioolwater en een goede persoonlijk hygiëne en hygiëne bij de bereiding van voedsel kunnen verspreiding van de ziekte tegengaan.

Adenovirussen
Adenovirussen zijn virussen met een dubbele DNAstreng. Ze infecteren in de eerste plaats kinderen en veroorzaken luchtweginfecties als kroep en bronchitis, longontsteking, ooginfecties en gastroenteritis. Mensen met een slechtwerkend immuunsysteem krijgen vaak last van de ernstiger symptomen van deze infectie. Er zijn 49 virussen bekend. De virussen worden allen overgedragen door middel van direct contact, en uitgescheiden via de ontlasting. Een aantal wordt via het water overgedragen. Niet alle besmette personen vertonen symptomen en het kan jaren duren voordat het virus actief wordt. Adenovirussen zijn minder gevoelig voor behandeling met chemische of fysische desinfectiemiddelen of een verandering van pH. Hierdoor kunnen ze gedurende langere tijd overleven buiten het lichaam van een gastheer.

Campylobacteriose
Campylobacteriose is een ernstige vorm van diarree die wereldwijd voorkomt. De ziekte wordt veroorzaakt door de Campylobacter bacterie, die gevonden wordt in dieren, zoals vogels (kippen), runderen, varkens, honden, katten schildpadden en zelfs vliegen. Mensen komen met de bacterie in aanraking door het eten van besmet voedsel en drinken van besmet water. De bacterie wordt gezien als de belangrijkste veroorzaker wereldwijd van bacteriële diarree. In ontwikkelingslanden wordt de ziekte vooral gevonden bij kinderen tot 5 jaar en jongvolwassenen.
Campylobacteriose is een infectie van de dunne darm. De bacterie scheidt giftige stoffen uit die het darmslijmvlies aantasten. Symptomen van de infectie zijn diarree (met bloed en slijm), buikpijn, koorts, misselijkheid en overgeven. Op de lange termijn kunnen mensen ernstiger ziektes ontwikkelen als meningitis, hepatitis, pancreatitis, spontane abortus, arthritis en het Guillain-Barré syndroom (een zenuwziekte). Sterfte als gevolg van campylobacteriose komt zelden voor. Jonge kinderen, ouderen en mensen met AIDS zijn extra gevoelig voor deze ziekte. Veel mensen die besmet zijn vertonen geen symptomen. De ziekte lijkt in opkomst te zijn in ontwikkelde landen. De oorzaak hiervan is onbekend. (WHO). In De Verenigde Staten en Canada en Europa zijn de afgelopen 15 uitbraken geweest van Campylobacteriose via het drinkwater. In 1999 werden in 16000 mensen ziek nadat ze de Washington County Fair hadden bezocht. In 2000 werden in Walkerton, Ontario, Canada 2000 mensen ziek, waarvan er 6 stierven. In Finland waren er in 2000 en 2001 3 uitbraken van waterovergedragen ziektes, alle te wijten aan de Campylobacter bacterie.
Een goede persoonlijke- en voedselhygiëne en veilig drinkwater voorkomen besmetting. Een infectie met Campylobacter kan behandeld worden met antibiotica. Er zijn echter gevallen bekend waarbij Campylobacter resistent bleek te zijn tegen antibiotica. Het is dus beter om besmetting te voorkomen.

Cholera
Cholera is een acute diarreeachtige ziekte die veroorzaakt wordt door een infectie van de darmen met de bacterie Vibrio cholera. Deze bacterie kan in het lichaam terechtkomen door het drinken van water of eten van voedsel dat besmet is. Water kan besmet worden via de faeces en het braaksel van een geïnfecteerd persoon. Cholerabacteriën komen ook voor in brak water en kustwateren en in de schelpdieren die daarin voorkomen.
Vaak is de infectie niet ernstig en zijn er geen of weinig symptomen. Soms zijn de symptomen zeer ernstig, vooral bij ondervoede mensen. Men krijgt last van waterige diarree, overgeven en beenkrampen. Het lichaam verliest hierbij veel vocht, waardoor uitdroging en shock kunnen plaatsvinden. Zonder behandeling gaat men binnen een paar uur dood.
Cholera komt vooral in Afrika en Azië voor. In 2001 maakten 58 landen melding van de ziekte, waarbij 184311 gevallen werden genoemd en 2728 doden vielen (bron: WHO). Waarschijnlijk liggen deze aantallen in werkelijkheid hoger, omdat niet van alle gevallen melding wordt gemaakt.
In 1991 brak er in Peru een cholera epidemie uit. Dit was de eerste grote uitbraak in Latijns-Amerika in de 20ste eeuw. De oorzaak lag in een onvoldoende desinfectie van het drinkwater. Als een gevolg hiervan verspreidde de ziekte zich over 19 Latijns-Amerikaanse landen, waardoor meer dan een miljoen mensen ziek werden en uiteindelijk 40.000 mensen de dood vonden.
De desinfectie van het drinkwater was voor een deel onvoldoende omdat men had besloten het water minder of niet meer te chloreren uit angst voor de gezondheidseffecten van gechloreerde desinfectiebijproducten. Het gezondheidsrisico van waterovergedragen ziektes is echter 5 keer groter dan het risico van desinfectiebijproducten.

Chronische bloedarmoede (anemia)
Bloedarmoede komt wereldwijd veel voor. De belangrijkste oorzaak is een tekort aan ijzer. Verscheidene ziektes die door water verspreid worden dragen bij aan ijzertekort, hiertoe behoren malaria, schistosomosiasis en mijnworm. Bloedarmoede komt vooral voor in ontwikkelingslanden.
Bloedarmoede ontstaat wanneer rode bloedcellen niet genoeg zuurstof transporteren naar de lichaamsweefsels. Bloedarmoede kan onder de gehele bevolking voorkomen. Zwangere vrouwen en jonge kinderen zijn het meest gevoelig. Bij de milde vorm van bloedarmoede zijn geen symptomen. De zwaardere vorm zorgt echter voor symptomen als vermoeidheid, duizeligheid en sufheid. De huid wordt bleek en ook de lippen, tong, nagelbedden en adertjes in het wit van het oog verliezen kleur. Wanneer bloedarmoede niet wordt behandeld kan het een onderliggende oorzaak worden van chronische ziektes. Bij zwangere vrouwen kan het zorgen voor een onvoldoende ontwikkeling van de foetus. Zwangere vrouwen moeten ervoor zorgen dat ze voldoende ijzer binnenkrijgen. Bij jonge kinderen loopt de mentale ontwikkeling achter en neemt het risico op infecties toe. Bloedarmoede veroorzaakt bij iedereen een afname in fysieke capaciteit. De combinatie van infectieziektes en ijzertekort als gevolg van eenzijdige of inadequate voeding zijn vaak samen de oorzaak van bloedarmoede.
Jaarlijks krijgen 300 tot 500 miljoen mensen malaria, dat in de helft van de ernstige gevallen de oorzaak is van bloedarmoede (WHO 2000). Infecties met mijnworm en schistosomiasis dragen ook bij aan bloedarmoede. Wereldwijd hebben ongeveer 44 miljoen zwangere vrouwen mijnworminfecties en lijden 20 miljoen mensen aan schistosomiasis. Bloedarmoede kan ook veroorzaakt worden door zwaar bloedverlies, bijvoorbeeld als gevolg van diarree, dat veroorzaakt wordt door waterovergedragen ziektes.

Cryptosporidiose
Cryptosporidium bestaat uit kleine parasieten die de ademhalingswegen en het spijsverteringsstelsel van gewervelden infecteren. Er zijn verschillende leden van de Cryptosporidium familie beschreven. Cryptosporidium parvum veroorzaakt bij mensen infecties. In 1976 werden de eerste gevallen van cryptosporidiosis bekend. Cryptosporidium behoort wereldwijd tot een van de meest voorkomende intestinale ziekteverwekkers. Andere cryptosporidium soorten worden ook gevonden in vee en veroorzaken bij een groot aantal zoogdieren infecties.
Cryptosporidium verblijft in de darmen van geïnfecteerde personen. Het wordt via de ontlasting uitgescheiden in de vorm van oocysten. Oocysten hebben een dikke celwand, een ronde vorm en een grootte van 3-6 μm. Besmettingen met cryptosporidium vinden voornamelijk plaats door het drinken van besmet water en contact met vee. De kans op infectie is zeer hoog, bij het binnenkrijgen van een oocyst kan al infectie plaatsvinden. De symptomen van Cryptosporidiose zijn waterige diarree, misselijkheid, buikkrampen, gewichtsverlies, overgeven en lichte koorts. Mensen met een verlaagde weerstand of een slecht werkend immuunsysteem zijn gevoelig voor infecties met Cryptosporidium. Bij hen kan een infectie resulteren in hevige uitdroging en sterfte. Er bestaan nog geen medicijnen om cryptosporidiosis te behandelen.
Cryptosporidium oocysten zijn alom vertegenwoordigd in waterige milieus. Ze komen vooral voor in oppervlaktewateren. Bij 1 tot 4% van de mensen in Europa met buikgriep blijkt Cryptosporidium voor te komen. Voor de rest van de wereld ligt dit tussen 3-20%. De meeste uitbraken van Cryptosporidiose worden in verband gebracht met vervuild drinkwater en zwembaden en recreationeel water. Als oocyst is Cryptosporidium beschermt tegen de meeste gangbare desinfectiemiddelen. UV lampen en ozon zijn het meest effectief in het doden van cryptosporidium oocysten. Om besmetting met Cryptosporidium via het drinkwater te voorkomen, moet men ervoor zorgen dat afvalwater, voornamelijk rioolwater behandeld wordt alvorens het wordt geloosd. Bij de drinkwaterbereiding zorgen een goede behandeling van het drinkwater door middel van filtratie en coagulatie ervoor dat Cryptosporidium wordt verwijderd.

Diarree
Diarree komt wereldwijd voor en is in 4% van alle sterfgevallen de doodsoorzaak. In ontwikkelingslanden in Zuid-oost Azië en Afrika ligt dit percentage zelfs op 8,8 en 7,5 %. Diarree is een symptoom van buikgriepinfecties, die veroorzaakt worden door bacteriële, virale of parasitaire organismen, die door besmet water verspreid worden. Er zijn jaarlijks zijn zo’n vier miljard gevallen van diarree. Wereldwijd sterven zo’n 2,2 miljoen (er zijn zelfs schattingen van 4 tot 6 miljoen, WHO) mensen aan de gevolgen van diarree. Het grootste deel bestaat uit jonge kinderen in ontwikkelingslanden.
Men kan diarree voorkomen door een goede hygiëne bij het toiletbezoek en de bereiding van voedsel in acht te nemen. Het gebruik van niet behandeld of onvoldoende gedesinfecteerd water kan er echter voor zorgen dat mensen geinfecteerd worden met ziekteverwekkers die diarree veroorzaken. Cholera en dysenterie veroorzaken de meest levensbedreigende vormen van diarree. Diarree bestaat uit een stoelgang van waterige ontlasting. De ontlasting vindt ook vaker plaats dan gewoonlijk. Afhankelijk van de infectie is de diarree waterig (cholera) of bloederig (dysenterie). Ernstige diarree is levensbedreigend, omdat het lichaam grote hoeveelheden vocht verliest en uit het voedsel minder voedingsstoffen opneemt. Diarree is vooral gevaarlijk voor jonge kinderen, mensen met een verlaagde weerstand en mensen die niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Diarree komt ook voor bij andere infecties, zoals malaria en mazelen. Ook het binnenkrijgen van bepaalde chemische verbindingen en andere darmziektes kunnen diarree veroorzaken. In het geval van diarree moet men erop letten meer dan voldoende vocht en voedsel binnen te krijgen en uitdroging te voorkomen.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »

Dracunculiase (mijnwormziekte)
Dracunculiase, beter bekend als de mijnwormziekte, is een pijnlijke infectie die veroorzaakt wordt door een parasitaire rondworm, Dracunculus medinensis, die alleen bij mensen voorkomt. Aan het begin van de 20ste eeuw kwam deze ziekte voor in een groot aantal landen in Afrika en Azië. Verbeteringen in de drinkwatervoorziening zoals filtering van het water, hebben er voor gezorgd dat de ziekte op het moment alleen nog maar voorkomt in 13 Afrikaanse landen. De ziekte kan in de toekomst nog verder worden teruggedrongen.
Mensen worden besmet met Dracunculiase door het drinken van water waarin zich larven van de rondworm bevinden. krijgen de worm binnen door het drinken van besmet water waarin zich de larven van de worm bevinden. De larven zitten in watervlooien, cyclopsen. Door het zuur van de maag worden deze afgebroken en komen de rondwormlarven vrij. Deze gaan door de maagwand heen en ontwikkelen zich in het lichaam. Nadat een vrouwtje bevrucht is door een mannelijke rondwordm, kruipt ze onderhuidse weefsels naar de voet. Daar ontstaat een jeukende, branderige blaar. De rondworm zorgt voor tijdelijke verlamming als gevolg van de hevige pijn. Om de pijn en jeuk te verlichten, plaatsen mensen die geinfecteerd zijn hun voet in het water, dat vaak bestemd is als drinkwatervoorziening. De blaar barst open waarna de worm miljoenen larven vrijlaat in het water. De larven worden opgegeten door watervlooien waarin ze zich verder ontwikkelen en de cyclus begint opnieuw.
Infecties met rondworm zijn zelden dodelijk, maar kunnen wel veel ellende veroorzaken. Het uitkomen van de worm vindt plaats tijdens het oogstseizoen. De pijn en wond- en gewrichtsontstekingen die kunnen ontstaan, zorgen ervoor dat mensen tijdelijk gehandicapt zijn en niet productief kunnen. De voedselvoorziening voor het gezin neemt af, waar vooral jonge kinderen de dupe van zijn.

Escherichia coli
Escherichia coli veroorzaakt vooral bij kinderen onder de vijf jaar diarree. Jaarlijks zijn er zo’n 210 miljoen gevallen, waarbij ongeveer 380000 doden vallen. Naast diarree zorgt Escherichia coli ook voor groeistoornissen bij kinderen. Bij zwangere vrouwen, kinderen onder de vijf jaar en ouderen kan Escherichia coli ook tijdelijke of chronische nierschade veroorzaken. De bacterie wordt vooral overgedragen via runderen. Mensen kunnen besmet raken door besmet vlees te eten of water te gebruiken dat via mest besmet is.

Giardia
Giardia is een zweepvormige protozoë parasiet die voorkomt in een groot aantal diersoorten. Bij mensen veroorzaakt de soort Giardia intestinalis buikgriep. Symptomen van Giardiasis zijn diarree, zwakte, gewichtsverlies en buikpijn.
Giardia parasieten kennen verschillende stadia. In de ontlasting van mensen hebben ze de vorm van cysten. Als cyste zijn ze beschermd tegen barre milieuomstandigheden. Ze kunnen zo lang overleven en zijn besmettelijk. Mensen worden bij lage doses, van mider dan 10 cysten besmet met Giardia. Niet iedereen die besmet is, wordt daadwerkelijk ziek. Besmettingen met Giardia komen veel voor bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden. Besmetting vindt voornamelijk plaats door het drinken van onbehandeld oppervlaktewater of grondwater dat besmet is door rioolwater of door wilde knaagdieren. Ook als het water alleen is gedesinfecteerd of de filtratie niet voldoende is geweest, kan besmetting plaatsvinden. Giardia is als cyste resistent tegen de meeste desinfectiemiddelen zoals chloor en UV. Giardiacysten kunnen door middel van filtratie uit het water verwijderd worden. Ozon kan ook effectief worden ingezet.
Giardia is alomtegenwoordig in waterige milieus. Ook in wetserse landen vinden uitbraken plaast van deze ziekte. In de Verenigde Staten zijn de afgelopen dertig jaar meer dan 100 meldingen gemaakt van uitbraken van Giardiasis. Daarnaast zijn er ook uitbraken geweest in Canada, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Hepatitis
Hepatitis, een verzamelnaam voor infecties aan de lever, heeft een aantal oorzaken. Twee van de virussen die hepatitis veroorzaken (Hepatitis A en E) kunnen door besmet water verspreid worden. De virussen komen via de ontlasting in het water terecht. Hepatitis A wordt ook via besmet voedsel en drugsgebruik verspreid. Goede hygiëne kan besmetting voorkomen. Symptomen van hepatitis zijn een abrupte koortsaanval, zwakte, verlies van eetlust, misselijkheid en buikpijn, gevolgd door geelzucht. De ziekte kan mild zijn en slechts een of twee weken duren of enkele maanden aanhouden. In gebieden die gevoelig zijn voor hepatitis komen de meeste infecties voor bij jonge kinderen. In de meeste gevallen komen geen symptomen voor. Gevallen met een dodelijke afloop als gevolg van plotseling optredende hepatitis komen zelden voor. De meeste zieken herstellen zonder blijvende gevolgen. Het sterftecijfer is laag, 0,2% van de geïnfecteerden sterft.
Hepatitis A en E komen wereldwijd voor. Ze komen voornamelijk voor in landen waar weinig of slechte sanitaire voorzieningen zijn en de waterbehandeling afwezig of onvoldoende is. Reizigers die naar deze landen gaan wordt geadviseerd zich te laten vaccineren tegen Hepatitis A.

Legionella
Legionella wordt veroorzaakt door de bacterie Legionella pneumophilla. De ziekte heeft twee vormen: De lichte vorm is legionellagriep, ook wel Pontiac griep genoemd. Symptomen van Pontiac griep zijn koorts en spierpijn. De veteranenziekte is de ernstige vorm, die lijkt op een ernstige longontsteking. De symptomen zijn snel opkomende hoofdpijn, spierpijn, een ziek gevoel, hoge koorts, hoesten, kortademigheid, grote vermoeidheid en verwardheid en diarree. De veteranenziekte kan dodelijk zijn. Met antibiotica kan de ziekte worden bestreden.
Besmetting vindt plaats via het inademen van waterdruppeltjes die de legionella bacterie bevatten. Deze waterdruppeltjes kunnen verspreid worden door fonteinen, douches, luchtverversingssystemen, koeltorens en whirlpools. De bacterie vermenigvuldigt zich in warm en stilstaand water. Ouderen en mensen die roken of een chronische longziekte hebben en mensen met een verlaagde weerstand zijn bevattelijker voor legionella.
De veteranenziekte werd voor het eerst ontdekt in 1976 toen in de Verenigde Staten bij deelnemers aan een conventie van Amerikaanse veteranen in Philadelphia. In Nederland kregen meer dan 200 mensen legionella na het bezoeken van de WestFriese Flora in Bovenkarspel. Er stierven 32 mensen aan de gevolgen van de veteranenziekte. Sindsdien is er veel onderzoek gedaan en zijn er maatregelen genomen om besmetting met de legionellabacterie te voorkomen.

Leptospirose
Leptospirose (ziekte van Weil) is een bacteriële ziekte die zowel bij mensen als dieren voorkomt. In het beginstadium lijdt men aan hoge koorts, zware hoofdpijn, spierpijn, rillingen, rood worden van de ogen, buikpijn, geelzucht, bindvliesontsteking, bloedingen in de huid en slijmvliezen (waaronder ook de longen), overgeven, diarree en uitslag. Leptospirose wordt veroorzaakt door Leptospira, een bacterie die voorkomt in de urine van geïnfecteerde dieren en mensen. Oppervlaktewater kan besmet zijn met leptospiren. Ze komen het lichaam binnen via sneetjes in de huid en schaafplekken en via de slijmvliezen van de ogen, neus en mond. De ziekte kan bestreden worden met antibiotica. Indien geen behandeling plaatsvindt, kan de ziekte overgaan in gevaarlijker en potentieel dodelijker stadia. Leptospirose komt wereldwijd voor. Het aantal gevallen is niet bekend, omdat de ziekte vaak over het hoofd wordt gezien. In Nicaragua vond in 1995 een uitbraak plaats van leptospirose nadat orkaan Mitch was overgekomen. In 1998 was er een uitbraak in de Verenigde Staten. In datzelfde jaar was er een uitbraak in Peru en Ecuador na hevige overstromingen. Ook in Azië komt de ziekte voor, in Orissa in India vond een uitbraak plaats na een cycloon.

Meningitis (hersenvliesontsteking)
Meningitis is een ontsteking van het vocht in de ruggegraat en het vocht rondom de hersenen. Symptomen zijn hoge koorts, hoofdpijn en een stijve nek. Daarnaast krijgt men last van misselijkheid, overgeven, overgevoeligheid voor fel licht, verwarring en slaperigheid. Meningitis wordt doorgaans veroorzaakt door een bacteriële of een virale infectie. De virale infectie is meestal minder ernstig en verdwijnt zonder behandeling, terwijl de bacteriële infectie ernstig kan zijn en tot hersen- en gehoorschade en leerproblemen kan leiden. Tegen sommige bacteriën kan antibiotica worden gebruikt om de ziekte te bestrijden en verspreiding te voorkomen. Streptococcus pneumoniae en Neisseria meningitidis zijn de belangrijkste oorzaken van bacteriële meningitis. Verspreiding van bacteriële meningitis vindt plaats via keelslijm.

Naegleria infectie
Naegleria is een amoebe die van nature in het milieu voorkomt. Alleen Naegleria fowleri is voor mensen infectueus. Deze amoebe komt wereldwijd voor en bevindt zich voornamelijk in de bodem en het warme water van meren, rivieren en hete bronnen, niet-gechloreerde zwembaden en in op lozingsplaatsen van warm industrieel water. Infectie vindt tijdens het zwemmen plaats via de neus. De amoebe gaat naar de ruggegraat of de hersenen en veroorzaakt primaire amoebe meningocephalititis. Symptomen zijn hoofdpijn, koorts, duizeligheid en overgeven, een stijve nek, concentratieverlies, verlies van evenwicht en lichaamscontrole, beroertes en hallucinaties. De ziekte is dodelijk als men niet meteen wordt behandeld. Een goede desinfectie van het zwembadwater en onderhoud van het zwembad zorgt ervoor dat de amoebe wordt bestreden.


Norwalkvirus
Het Norwalkvirus werd in 1972 ontdekt na een uitbraak van een darmziekte in Norwalk, Ohio in de Verenigde Staten. Daarna werden virussen ontdekt met dezelfde eigenschappen, die Norwalkachtige virussen werden genoemd. Deze behoren tot de calicivirussen. De afgelopen jaren zijn Norwalkvirussen steeds vaker de oorzaak van door voedselovergebrachte ziektes. Norwalkvirussen komen wereldwijd voor, mensen zijn de enige bekende gastheren van dit virus. Het Norwalkvirus en Norwalkachtige virussen veroorzaken vaak uitbraken van gastrointestinale ziektes op cruise schepen, in gemeenschappen, kampen, scholen en instituten. De virussen worden verspreid via de ontlasting van geïnfecteerde personen. Mensen worden met het virus besmet via de inname van door ontlasting besmet voedsel en water, het virus is zeer besmettelijk. Symptomen van de ziekte zijn zijn misselijkheid, overgeven, diarree, hoofdpijn, koorts, rillingen, een pijnlijke keel en buikkramp. Meestal knappen mensen na 2 tot 3 dagen weer op, zonder gezondheidseffecten op de lange termijn. Een goede hygiëne, ook tijdens de bereiding van voedsel, met name groenten en schelpdieren, kunnen besmetting met Norwalkvirussen voorkomen.

Norovirussen
Norovirussen zijn een groep virussen die “buikgriep” of gastroenteritis veroorzaken bij mensen. Voorheen werden deze virussen ook wel Norwalkachtige of calicivirussen genoemd. Symptomen zijn misselijkheid, overgeven, diarree en buikkramp. Daarnaast komen lichte koorts, rillingen, hoofdpijn, spierpijn en vermoeidheid voor. De ziekte begint vaak plotseling en men kan zich zeer ziek voelen. Het is belangrijk om voldoende vocht tot zich te nemen om uitdroging te voorkomen omdat men veel vocht verliest als gevolg van de diarree en het overgeven. Vooral voor jonge kinderen, ouderen en mensen met een verlaagde weerstand is dit een probleem.
Het virus bevindt zich in de ontlasting en het overgeefsel van mensen die besmet zijn met het virus. De virussen zijn zeer besmettelijk en worden ook makkelijk van persoon tot persoon verspreid.

Pseudomonas dermititis
Dermatitis is een infectie van de huid. De huid gaat jeuken en er ontwikkelt zich een rode, bobbelige, pijnlijke uitslag. Er kunnen ook met pusgevulde blaasjes ontstaan rondom haarzakjes. De uitslag is erger onder de zwemkleding, omdat het besmette water hier langer in contact staat met de huid. De infectie wordt vaak veroorzaakt door Pseudomonas aeruginosa. Deze ziektekiem komt algemeen voor in het water en de bodem. Meestal verdwijnt de uitslag na een paar dagen.
De ziekte wordt verspreid door het directe contact van de huid met water. De kans op besmetting is groter in warme baden, omdat daar desinfectiemiddelen als chloor makkelijker verdampen voordat ze werkzaam zijn tegen micro-organismen.

Rotavirussen

Rotavirussen zijn een belangrijke oorzaak van ernstige diarree en uitdroging bij kinderen in ontwikkelde en ontwikkelingslanden. Ze werden in de jaren ’70 van de vorige eeuw ontdekt als belangrijke oorzaak van virale gastroenteritis. Er zijn jaarlijks zo’n 3 tot 5 miljard gevallen van virale gastroenteritis. 10 miljoen mensen sterven jaarlijks als gevolg van virale gastroenteritis. Er zijn verscheidene virussen verantwoordelijk voor virale gastroenteritis. Rotavirussen zijn verantwoordelijk voor 25% van alle sterfgevallen die geassocieerd worden met diarree en 6% van alle sterfgevallen van jonge kinderen. Rotavirussen vermenigvuldigen zich in de dunne darm van mensen die geinfecteerd zijn. Hierbij worden absorptiecellen vernietigt. Dit is waarschijnlijk de oorzaak dat er minder vocht wordt opgenomen en diarree ontstaat. De ziekte begint vaak 24 uur na infectie en heeft als symptomen koorts, overgeven en diarree. Rotavirussen komen in het drinkwater terecht via de faeces van geinfecteerde personen. Men kan gevaccineerd worden tegen rotavirussen. Rotavirussen zijn resistent tegen de meeste desinfectiemiddelen, chloor heeft een goede desinfecterende werking tegen rotavirussen.


Salmonellose
Salmonellose is een infectie met de Salmonella bacterie. De symptomen zijn diarree, koorts en buikkramp. Bij sommige mensen kan de diarree zeer ernstig zijn en kan de bacterie zich vanuit de darmen via het bloedvatstelsel verspreiden naar andere lichaamsdelen. Als deze personen niet met antibiotica worden behandeld, kunnen ze sterven. Vooral ouderen, jonge kinderen en mensen met een verlaagde weerstand zijn hiervoor gevoelig. Een infectie met Salmonellabacteriën kan later tot arthritis leiden. Er zijn verschillende soorten Salmonellabacteriën, S. Typhirium en S. Enteriditis komen het meeste voor. Sommige Salmonellabacteriën zijn resistent geworden tegen antibiotica. De bacteriën komen voor in de darmen van mensen en dieren, waaronder vogels en reptielen en worden verspreid via de ontlasting.

Schistosomiase
Schistosomiasis is een parasitaire ziekte die vooral voorkomt in tropische en subtropische gebieden en veroorzaakt wordt door platwormen van de Schistosoma familie. Het is na malaria de belangrijkste parasitaire infectie. In Azië zijn vee en waterbuffels gastheren van de parasiet. De larven ontwikkelen zich in zoetwaterslakken. Mensen komen in aanraking met de parasiet door te baden en te wassen in besmet water. De parasiet komt via de huid in het lichaam terecht. Na besmetting krijgt men uitslag of gaat de huid jeuken. In het lichaam transformeren de larven en worden via het bloed in de aderen vervoerd naar de darmen of lever en blaas, waar ze volwassen worden, paren en eieren ontwikkelen. De eieren beschadigen verschillende weefsels, met name in de lever en de blaas en veroorzaken ontstekingen. Mensen scheiden de eieren via de urine en ontlasting uit, waarna ze in zoetwaterslakken terecht komen. Twee maanden na de infectie krijgt men last van koorts, rillingen, hoesten en spierpijnen. Als de infectie niet wordt behandeld, kan men bloed vinden in de urine en stoelgang en kunnen de lever en milt vergroot zijn. Kinderen blijven achter in groei en cognitieve ontwikkeling. Chronische infectie leidt tot lever-, nier- en blaasaandoeningen. Soms wordt het zenuwstelsel aangetast, wat leidt tot beroertes, verlamming of ontsteking van de ruggegraat. Wereldwijd zijn zo’n 200 miljoen mensen besmet met deze parasiet. Hiervan zijn er zo’n 20 miljoen ernstig ziek en vertonen er 120 miljoen symptomen. Verbeterde hygiëne, riolering en behandeling van het drinkwater verminderen het risico op besmetting.

Shigellose
Shigellose komt overal ter wereld voor. Wereldwijd zijn er jaarlijks zo’n 164,7 miljoen gevallen, waarvan 1,5 miljoen in ontwikkelde landen en sterven er 1,1 miljoen mensen als gevolg van de ziekte. De ziekte duikt vaak op in oorlogsgebieden waar onvoldoende drinkwaterbehandeling plaatsvindt. De combinatie van Shigellose met HIV zorgt voor een snelle verspreiding van de ziekte. Mensen met HIV en AIDS hebben een slecht werkend immuunsysteem, waardoor ze vatbaar zijn voor infecties. Er zijn vaccins ontwikkeld tegen shigellose. Shigellose wordt ook wel bacillaire dysenterie genoemd.


Tyfus
Tyfus is een ziekte die gedurende lange tijd in grote belangstelling heeft gestaan binnen de waterbehandeling. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk behoorde tyfus tot de meest voorkomende door water overgebrachte ziektes. De behandeling en regelgeving van drinkwater was in het begin van de 20ste eeuw vooral gericht op de bestrijding van tyfus. Tegenwoordig komt tyfus niet meer voor in ontwikkelde landen. In ontwikkelingslanden vormt het echter nog een groot probleem. Tyfus en paratyfide buiktyfus zijn infecties die veroorzaakt worden door Salmonellabacteriën, Salmonella typhi en S. paratyphi. Deze bacteriën worden door geinfecteerde personen uitgescheiden via de ontlasting en urine. Mensen worden geënfecteerd door voedingswaren te eten of te drinken die aangeraakt zijn door een besmet persoon of door water te drinken dat besmet is. Besmetting met deze bacteriën kan voorkomen worden door schoon water te gebruiken en hygiëne. Wanneer de bacterie in het menselijk lichaam is, vermenigvuldoigt deze zich en verspreid zich van de darmen naar het bloed. Zelfs als men geneest van tyfus, dragen veel mensen de bacteriën nog bij zich, waardoor de infectie zich kan verspreiden.
De symptomen van tyfus kunnen mild of ernstig zijn; van koorts, niet lekker voelen, niet willen eten, hoofdpijn, verstopping of diarree, roze-gekleurde vlekken op de borst en vergrote milt en lever. De symptomen van paratyfoide koorts zijn overeenkomstig, maar milder. In 2000 kregen ongeveer 17 miljoen mensen tyfus, waarvan er 600000 stierven.

Virale gastroenteritis
Virale gastroenteritis is een ontsteking van de maag en de dikke en dunne darm. Verscheidene virussen kunnen deze ontsteking veroorzaken, zoals rotavirussen, adenovirussen, calicivirussen, astrovirussen, het Norwalkvirus en Norovirussen. Virale gastroenteritis wordt alleen door virussen veroorzaakt en niet door bacteriën, zoals Salmonella of Escherichia coli, of parasieten als Giardia of door het gebruik van bepaalde medicijnen. De symptomen, overgeven en waterige diarree, kunnen wel overeenkomstig zijn. Daarnaast komen hoofdpijn, buikpijn en koorts voor. Zieken verliezen door overgeven en diarree veel vocht. Het is daarom belangrijk dat ze voldoende vocht tot zich nemen. Bij jonge kinderen en ouderen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen kan dit een probleem zijn.
Vaak wordt virale gastroenteritis buikgriep genoemd, hoewel de ziekte niet veroorzaakt wordt door griepvirussen.

Zwemmersoor
Zwemmersoor is een ontsteking van het oor of de buitenste gehoorgang. Het oor kan jeuken, rood worden en ontsteken, zodat het pijnlijk is om het hoofd te bewegen of het oor aan te raken. Uit het oor kan pus komen. Zwemmersoor wordt vaak veroorzaakt door Pseudomonas aeruginosa. De ziekte komt meer voor bij jonge kinderen en jongvolwassenen en kan zeer pijnlijk zijn. De ziekte wordt verspreid door personen die geïnfecteerd zijn. Wanneer besmet water in het oor komt, kan het oor gaan ontsteken. Men kan de ziekte voorkomen door de oren na het zwemmen goed droog te maken.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door HJ »

@ Rescue:

Van welke site pluk je dit??

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Even afdrukken en lezen  :-)
Laatst gewijzigd door Groen op 11 sep 2010, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie