Kan je regenwater drinken?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door HJ »

[quote="Groen"]
Even afrukken en lezen  :-)
[/quote]
Ik hoop dat het een typefout is en dat je afdrukken bedoelt.
Anders moet je je realiseren dat hier ook kinderen meekijken.

Gr HJ

(PS Het verzoek van mij is in ieder geval het even te veranderen)


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

:D #025#

Oei, dit was een typ fout  ;D

Ik bedoelde wel degelijk afdrukken  8)


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »



"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Stevan

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Stevan »

[quote="rescue"]
oowja een lijstje met ziektes die je kan oplopen..
[/quote]

Gelukkig staat er geen gonorroe bij  ;D


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door b2b »

[quote="Stevan"]
Gelukkig staat er geen gonorroe bij  ;D
[/quote]

Hoe zat dat ook alweer met die kinderen die meelezen en het zelfreinigend vermogen van dit forum? >:D ;D

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »

[quote="b2b"]
Hoe zat dat ook alweer met die kinderen die meelezen en het zelfreinigend vermogen van dit forum? >:D ;D

gr
Cees
[/quote]

De kinderen die meelezen, moeten ook ingeformeerd worden over ziektes, en de wijze waarop ze besmetting en de mogelijke gevolgen daarvan moeten kunnen voorkomen..  Al te beschermend is ook niet goed...
Een condoom is toch een standaard onderdeel van ieders overlevingspakket..  >:D >:D, Er zijn genoeg websites waar aan de betreffende voorlichting word gedaan..  (Je leeft als je kunt voortplanten, en je overleeft als je dat verstandig doet...)
En gonoroe kan je ook zonder pogingen tot voorplanting krijgen.. De Neisseria gonorrhoeae bacterie is het meest bekend van de genoemde ziekte, maar is een onderdeel menigokok familie van bacterien..

Over het algemeen is met een simpele injectie de infectie goed te genezen, waren het niet de Onderzoekers van het AMC, de GGD Amsterdam, het RIVM en het OLVG vorige jaar(2009) rapporteerde onlangs een alarmerende toename van het aantal kweken dat verminderd gevoelig is voor cefalosporinen.  De resistentie voor eenvoudigere vormen van antibotica was al veel eerder bekend..
Bij een langere tijd in de buitenlucht, kunnen ook andere vormen van besmetting van de genitalien door bactererien voorkomen (ook zonder pogingen tot voortplanting.. .  Dus hygiene blijft enorm van belang.  Twee dagen zonder hygiene maatregelen, kunnen al zorgen voor een enorme groei van bacterien, en kunnen ook zorgen dat de bacterien langs de ureta omhoog kruipen en zorgen voor infecties..
Preventie door hygiene maatregelen is dan ook vaak de enige vorm van bescherming als je langere tijd in afgelegen gebieden bent..

Owja hoe goed je natuurlijke weerbaarheid en weerstand ook is,  als je niet zorgt voor verstandig omgaan met hygiene en drinkwater, dan ga je het vanzelf wel opgeven, en kan je (geplande) meer daagse tocht aanzienlijk minder prettig worden, en of kom je in een echte survivalsituatie terrecht..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 4

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door oud deelnemer 4 »

(Je leeft als je kunt voortplanten, en je overleeft als je dat verstandig doet...)
#025#


Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Het klinkt zeer logisch wat je zegt recue, preventie is een extra beschermlaag en geef je jezelf de meeste kans om gezond te blijven.
Ik heb wel nog een vraag in verband met het wassen. Kan je dat bvb doen in een rivier/meer zonder zeep, maar gewoon alles goed proper maken. En stel nu dat er bepaalde ziektekiemen aanwezig zijn, heb je dan een grote kans van infectie? Als je bvb gevoelige onderdelen aan dat water blootstelt? Wel geen sloot ofzo, maar een meer midden in de natuur bvb.
Of ben je best dat je ook het water eerst kookt, wat je wil gaan gebruiken om jezelf te wassen?


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »

[quote="Groen"]
Het klinkt zeer logisch wat je zegt recue, preventie is een extra beschermlaag en geef je jezelf de meeste kans om gezond te blijven.
Ik heb wel nog een vraag in verband met het wassen. Kan je dat bvb doen in een rivier/meer zonder zeep, maar gewoon alles goed proper maken. En stel nu dat er bepaalde ziektekiemen aanwezig zijn, heb je dan een grote kans van infectie? Als je bvb gevoelige onderdelen aan dat water blootstelt? Wel geen sloot ofzo, maar een meer midden in de natuur bvb.
Of ben je best dat je ook het water eerst kookt, wat je wil gaan gebruiken om jezelf te wassen?
[/quote]

Schaars water  kan je verdelen in drie categorieen.
1.  Mogelijke Besmet en vuil water, Modder,
2. Grijs water, vorobeeld uit redelijk normale bron, stromende beek, ruime meer, of drinkwater wat te lang heeft gestaan.. 
3. Drink water..  (dit zal het meest schaar zijn..  ) Gekookt etc..

Je kleren en je zelf wassen in grijs water, kan op zich geen kwaad.., Heb je wondjes, kan je beter je die plekken beter naspoelen met zeep, en desinfectant.

Je moet wel zorgen dat je je zelf en je kleren regelmatig goed probeert te laten drogen, zodat parasieten, bacterien  die afhankelijk zijn van een vochtige omgeving geen aangenaam leef klimaat hebben..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Vrijbuitert

Re: Kan je regenwater drinken?

Bericht door Vrijbuitert »

Vanmorgen even met de hond bij de Loofles het bos in geweest.

Halverwege op de heide kwam ik een plas water tegen met kraakhelder water.

Aangezien de hond alle kleuren water zonder merkbare problemen drinkt, heb ik van dat water ook een paar handen gedronken.

Tot nu toe ook nog geen nare gevolgen ervan ondervonden.

Alleen wat ik me afvraag, in hoeverre is het drinken van helder, ongekookt regenwater (van de grond) schadelijk voor je. Iemand een idee?


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Kan je regenwater drinken?

Bericht door thijmen1 »

Stilstaand water is niet egt handig om te drinke zonder te kooken


Gebruikersavatar
Peter Groen
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kan je regenwater drinken?

Bericht door Peter Groen »

[quote="Vrijbuiter-GJC"]
Alleen wat ik me afvraag, in hoeverre is het drinken van helder, ongekookt regenwater (van de grond) schadelijk voor je. Iemand een idee?
[/quote]

Gewoon even wachten, dan weet je het  ;D Sterkte!


Vriendelijke groet,

Gerben

Basiszaak | Outdoor & Survival
www.basiszaak.nl
Vrijbuitert

Re: Kan je regenwater drinken?

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="thijmen1"]
Stilstaand water is niet egt handig om te drinke zonder te kooken
[/quote]Klopt, dat is me bekend.

Maar ik heb het hier over een plas regenwater die daar de afgelopen 24 uur terecht is gekomen. Dus vraag ik me af in hoeverre zoiets kan. Overigens nog steeds geen negatieve gevolgen ondervonden...


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Kan je regenwater drinken?

Bericht door Anneke »

Het drinken is in ieder geval gelukt... nu nog het gezond blijven... >:D

Of er veel organismen in zitten zal denk ik ook sterk afhangen van de frequentie waarmee er op die plaats water staat. Als het normaliter of in elk geval geregeld nat of vochtig is, zullen er vermoedelijk meer organismen zijn die daar zich kunnen ophouden dan als het een plaats is die alleen bij uitzondering volloopt.

Heb je daar enig idee van?


Vrijbuitert

Re: Kan je regenwater drinken?

Bericht door Vrijbuitert »

Het was een plek die niet heel vaak onder water zal staan, aangezien het een "vals plat" was.

De enige reden waarom er water zou kunnen staan is dat het de afgelopen dagen zo enorm veel geregend heeft, dat het er nu wel blijft staan.

Maar zit er niet heel erg over in dat ik er ziek van zal worden, maar meld het als het wel mocht gebeuren...


Plaats reactie