Onderkomen @ Vuursche

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Plaats reactie
MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Onderkomen @ Vuursche

Bericht door MarcelNLD »

Ik had en paar dagen geleden een onderkomen gemaakt. Zie hieronder de foto's. Was ongeveer 90-100 minuten werk. Meeste werk was eigenlijk nog een geschikte lokatie vinden. Paar tips waar ik tegenaan gelopen ben (waarschijnlijk voor de meeste open deuren, maar kracht zit hem in herhaling  ;-)).

- Zoek een vlak stuk grond, uit de wind, maar niet in een kuil
- Neem een stuk grond wat al helemaal vol ligt met bladeren (scheelt een hoop werk)
- Neem de tijd om de ondergrond vrij te maken van rommel/bladeren
- Neem de tijd om je onderkomen uit te meten, ik neem voortaan 1,5 x mijn lengte en 2x mijn breedte, opening tot heuphoogte (uit de wind)
- Het gebruik van dunne takken werkt prettiger en verzameld gemakkelijker dan dikke. Daarnaast ziet het er beter uit
- Gebruik de takken zoals je ze vindt. Dwz breek niet alles op maat (herrie en energie), je hoeft niet perse van links naar rechts te werken, je hebt over je hele onderkomen verschillende lengtes nodig.
- Gebruik bij voorkeur dode takken die aan bomen hangen ipv op de grond (energie)
- Wanneer je klaar bent met de verticale takken, plaats evt ook horizontale takken
- Plaats je dak niet te steil, dat maakt je onderkomen heel erg krap en het valt eerder op in het terrein.
- Gebruik een stevige gevorkte tak als "bezem" om bladeren op je onderkomen te vegen (dat gaat sneller en kost minder energie dan oprapen)
- Verzamel bladeren op geruime afstand van je onderkomen, anders krijg je zo een mooie opvallende zwarte circel rondom je onderkomen
- Meeste tijd in de voorbereiding, scheelt echt heel veel tijd in het daadwerkelijk bouwen en voorkomt (bij mij althans) evt afraffelen.


Foto 1: raamwerkAfbeelding

Afbeelding

Foto 2: halverwege Afbeelding


Afbeelding


Foto 3: zo goed als klaar Afbeelding


Afbeelding

Foto 4: 25-30 meter vanaf onderkomen, wie ziet hem nog? Afbeelding

Afbeelding

Ok grtz Marcel
Laatst gewijzigd door MarcelNLD op 17 mei 2013, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Een probleem tegelijk
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Onderkomen @ Vuursche

Bericht door MichelVH »

nice!


Vollgas Voraus!
Plaats reactie