Onderhoud Meindle Army pro's

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Karl »

een andere winkel raadde me zwarte sno seal
Sno-Seal gebruik je nimmer voor onderhoud van schoenen die voorzien zijn van een Gore-Tex liner!

Behalve als die liner lekt - wat onherroepelijk gebeurt - dan natuurlijk wel.
Je wilt namelijk een middel dat het leer niet compleet verzadigd omdat de ventilatie niet ten goede komt.
Heb helaas niet 1, 2, 3 een merk paraat.

Zweer zelf namelijk bij de Perfect (nog een van de weinige schoenen zonder Gore-tex..)


karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door oud deelnemer 4 »

kwam er vandaag ook achter dat sport wax alleen nog maar in de blanke versie te kopen valt (althans daar waar ik heb gekocht)
maar sport wax is sport wax blank of zwart maakt mij niks uit, het gaat mij om de functie van dat spul en niet zo zeer om de kleur, na enkele uurtjes ziet die kleur er toch al helemaal niet meer zwart uit bij mij maar meer naar modder


Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Gebruikersnaam »

[quote="woody"]
toen ik mijn meindl daar kocht gaf ze ze sportwax blank er bij om ze vet te houden en een ander tubetje met zwart schoenpoets om ze op kleur te houden [/quote]

Daar waar ik mijn schoenen gekocht heb werd mij op het volgende gewezen: het leer van schoenen voorzien van een goretex membraan zeker niet behandelen met schoenpoets, wax oid. Daarmee sluit je de poriën van het leer af waardoor je schoen weliswaar beter waterdicht wordt, echter het vocht dat door het Goretex membraan naar buiten wordt getransporteerd kan niet meer weg omdat de ademende leerlaag is afgesloten. Resultaat: natte voeten

Klinkt zo plausible dat ik mijn Goretex schoenen niet meer invet.

grt, Roel


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door woody »

Toch gaf die mevrouw van de country store mij het er bij met dat advies en dat deze producten die ik er bij kocht speciaal zijn voor gore tex schoenen en als ik zomaar andere producten gebruik dat idd de porien dicht gaan en met deze sportwax niet.... Dus ja zeg het maar


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Een pan's hobby kok »

Hoe kan ik mijn (GORE-TEX®) schoenen het beste onderhouden? 



http://www.cambreur.nl/index.php/contact/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=12&Itemid=6


Onderhoud van leder schoenen met Gore-Tex® en leder voering:
Om lang plezier te hebben van uw schoenen moet u ze regelmatig onderhouden: De schoenen eerst droog reinigen met een stevige borstel om het ergste vuil te verwijderen. Bij voorkeur de veters uit de schoen en de tong naar voren trekken. Is de schoen goed schoon, dan kunt u de schoenen behandelen met impregneerspray (waarmee u dus in de diepte impregneert). Na een uurtje drogen kunt u de schoenen behandelen met onderhoudsmiddel dit bevat was en verzorgende oliën zodat het leer van uw schoenen soepel gehouden worden. Op deze wijze blijft het ademend vermogen van het leder en dus ook de Gore-Tex voering volledig in tact. Synthetische schoenen/schoendelen behoeven geen behandeling met een onderhoudsmiddel.

Lees verder...

Onderhoudsmiddelen 
Waarom Collonil?

Wij werken al heel lang met producten van Collonil. Natuurlijk hebben wij wel eens iets anders geprobeerd. Maar we komen dan toch weer terug bij Collonil. Het blijkt telkens weer gewoon een goed product te zijn, zonder de onnodige poespas.

Collonil Leather Wax: Tube, 75 ml (€ 6,50) Beschermt diepte en oppervlakte van het leer. Verhindert de vorming van waterranden. Ook te gebruiken bij High-Tech materialen (GoreTex).

Collonil Universal Protector: Spray, 300 ml (€ 12,25) Maakt water- en vuilafstotend. Bescherming voor gladleer, suède, nubuck en textiel. Ook te gebruiken bij High-Tech materialen (GoreTex).

Cambreur Speciaalschoenmakerij Bennerwijk 4 7916 VJ Elim | E-mail: info@cambreur.nl


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door woody »

Ja ik kon niet op het merk komen maar de zwarte schoen poets is idd van collonil die ze mij aanraden , dank herman


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Een pan's hobby kok »

graag gedaan


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Frederiek
Berichten: 726
Lid geworden op: 07 jun 2012, 12:53

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Frederiek »

Waar halen jullie sno seal vandaan?


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door TTS »

[quote="Frederiek"]
Waar halen jullie sno seal vandaan?
[/quote]hier?


Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Gebruikersnaam »

[quote="woody"]
Toch gaf die mevrouw van de country store mij het er bij met dat advies en dat deze producten die ik er bij kocht speciaal zijn voor gore tex schoenen en als ik zomaar andere producten gebruik dat idd de porien dicht gaan en met deze sportwax niet.... Dus ja zeg het maar
[/quote]

Het gaat er dus schijnbaar om dat je "iets" gebruikt dat de poriën niet verstopt


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door woody »

[quote="Gebruikersnaam"]
Het gaat er dus schijnbaar om dat je "iets" gebruikt dat de poriën niet verstopt
[/quote] ja denk het zou niet weten hoe dat het werkt maar schijnbaar was dit goed spul er voor nu heb ik denk ik mijn schoenen 5/6 x in de sportwax gezet de schoenpoets zit nog dicht. Na een dag de schoenen aan gehad te hebben zeker geen natte voeten ook niet kurk droog maar ik tegen stelling tot bijv rubberen laarsen werkt de goretex zeker wel.


Frederiek
Berichten: 726
Lid geworden op: 07 jun 2012, 12:53

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Frederiek »

Nice! Bedankt :)


Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Sobat »

Al jaren gebruik ik 'Pecard' Leather Dressing. Absoluut topspul, gewoon met je vingers inwrijven, nachtje in laten trekken en eventueel nog een laag.


Mors

Re: Onderhoud Meindle Army pro's

Bericht door Mors »

idd Snowseal,  Meindl Sportwax , Fieblings Aussie Leather conditioner, Rapipe leervet (wat dunner voor dieper indringen) of Prima Juchtenfett

allemaal top


Plaats reactie