Aanschaf rugzak

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
twdi
Berichten: 421
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:17
Locatie: tilburg

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door twdi »

[quote="Karl"]
Onder het mom: deze is ook leuk..  >:D

Heb helaas geen nieuwe trekking tas nodig  :-(
[/quote]

Inderdaad. Besef me nu wel dat je alles niet in 1 grote waterdichte zak kan stoppen :)


Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

Heel erg bedankt voor de info iedereen!
De laatste tijd ben ik niet erg actief geweest (druk met school etc.), dus vandaar mijn late reactie.
Inmiddels al wel mijn schoenen gekocht: http://www.obelink.nl/images/detailed/63/Lowa_Renegade_GTX_MID_4285.jpg

In de outdoor XL in Barendrecht zag ik een Fjällraven abisko 75 L hangen (groene versie).
Zelf vond ik hem erg comfortabel zitten, maar ik heb hem nog niet gepast met veel gewicht erin.
Heeft er iemand enige ervaring met deze rugtas?

bvd,

Peter


Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Pauroz »

Ja, prima en goed zittende tas.


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

Zet deze ff naast mekaar:

1x FR Abisko 75  à € 265,=

Afbeelding

FEATURES of the Fjallraven Abisko 75 Pack

    Lightweight trekking backpack for all year use
    Adjustable lid with roomy interior
    Large molded zipper-pulls make handling easy, even with gloves on
    Ergonomically shaped shoulder straps
    Large front pocket that holds rain gear, sandals etc
    Side compression straps can be used as front straps to hold large items like a sleeping pad or other gear
    Supportive hip belt with Twin-pull adjustment and stretch pocket
    Hypalon patches with holes enable fastening of extra band to hold external gear
    A strong seamless bottom provides stability and protection
    Full front opening for easy packing and great content overview
    Supportive hip belt with twin-pull adjustment and zippered stretch pocket
    Leather details
    Rain Cover: Included

SPECIFICATIONS of the Fjallraven Abisko 75 Pack

    Fabric: 210D HD Ripstop polyamide
    Webbing: 100% Polyamide
    Dimensions (HxWxD): 31.5 x 13.4 x 14.2" / 80 x 34 x 36cm
    Volume: 75 liter
    System: Adjustable back length
    Zipper: YKK
    Weight: 5lb 5oz / 2420 g (excluding rain cover)


1x Wisport Reindeer 75 à € 140,=


Afbeelding


Product Features:


    FAS ERGONOMIC carrying system
    Two detachable side pockets
    Possible to divide backpack into two chambers
    Chest belt and shaped hip belt
    Retractable and removable two-layer lidequipped with a two roomy pockets
    Two outer pockets arranged on sides of the backpack
    Chimney backpack allows us to increase capacity by 12 l. (approx.)
    Three rows of MOLLE straps on the front
    Capacity: 75 l
    Fabric: CORDURA  750, 1000, 1500
    Zippers: WISPORT, SAS

    Buckles: NEXUS, DURAFLEX
    Weight: 2300 g
    Colour: Coyote Brown
    Producer: Wisport ,Poland


Wisport even puur als voorbeeld en omdat ik prijs kwaliteit verhouding uitstekend vind. Heb me op buitenlandse fora inmiddels redelijk ingelezen op het merk en begrijp dat de ervaringen stuk-voor-stuk positief zijn.

Heb bij  materiaal eea even vet weergegeven om aan te geven dat gebruikte materiaal van FR in theorie zwakker is als hetgeen Wisport toepast (Cordura by DuPont)
Daarbij weet ik voor 99,99% zeker dat FR zak een made in China app is en alleen het lederen 'vosje' er in Zweden wordt opgestikt om het 'made in Sweden'te mogen noemen.
De tassen van Wisport worden voorzover ik kan nagaan allemaal gefabriceerd in Polen. Vind ik ook wel wat waard om eerlijk te zijn.
Mijn Swanndri Ranger Shirt was nl. ook al f*ckin' 'made in China'  maar dat terzijde..

Wat ik feitelijk bedoel te zeggen is dat je voor FR een groot deel betaalt voor het merk. Een merk dat er mi door de jaren heen niet op vooruit is gegaan. Heb er inmiddels meer dan 20 jaar ervaring mee dus denk wel te weten waarover ik spreek.

Los van bovenstaande wens ik je succes bij het vinden van de voor jou meest geschikte tas!


gr - Karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Trailtraveller »

Karl,

Made in China zegt helemaal niets...behalve het begrip als zodanig. Je kunt state of the art materiaal laten maken in China. Evengoed komt er cheap*ss rotzooi vandaan.

Goede reviews zijn vaak alleen interessant van betrouwbare personen en dus een ervaren tester moet zijn. Laten die nu vaak net de duurdere zakken kopen en niet de zgn. B-merk aanbiedingen.

Tussen de regels door lezen is vaak een goede tip, maar moet je kunnen. Bepaalde zaken van je uitrusting moet je dus in je handen houden om de kwaliteit ervan te kunnen bepalen. Een rugzak van een plaatje kopen is niet aan te bevelen. Testen moet je zo'n zak met gewicht er in op je rug, zeker met een onbekend merk, en niet voor 5 minuten lopen in de winkel.

Niet iedere rugzak zit even goed op iedere rug, ook al is de afwerking super goed.

Neemt niet weg dat die Poolse zak best een prima rugzak zou kunnen zijn. Maar ik geloof niet dat de quality control van FR niet let op kwaliteit. FR heeft namelijk meer te verliezen dan een slechte serie.

Hier wat over het verschil tussen ripstop nylon and cordura:
http://www.loadedpocketz.com/difference-ballistic-1000d-cordura-ripstop-nylon/
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 21 okt 2014, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Oude.Wilg »

Groet aan allen.

Anno 2021 wat zijn nu de beste mogelijkheden, of blijven we bij het oud vertrouwde leger rugzak.

Wij zoeken nog steeds een goede rugzak met afkoppelbare zakken die weer als rugzak te gebruiken is, de afkoppelbare zakken moeten groot genoeg zijn om het te gebruiken als rugzak waar ook weer voldoende in kan, met elkaar zou het denk ik een rugzak moeten zijn zo'n 90 Liter beslist niet minder.
Het moet sterk en goed dragen zijn, ook bedoeld om met een SHTF voldoende bij je te hebben.
Heb mooie van Bushcraft je leert met minder op stap te hoeven, gezien je als prepper geneigd bent veel mee te nemen, een midden weg is denk ik het ideaalste.

We zijn niet zo weg van de groene camouflage leger rugzakken, en toch wat is een mens ook een rare als je een haast nieuwe voor een prikje kan krijgen is hij op eens mooier, maar daar gaat het niet om.

Dus laat de ervarenden maar met tips komen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Martin Outdoors »

Je rugzak wordt steeds kleiner naarmate je kennis en vaardigheden opdoet.
Je komt er namelijk zelf achter wat je voor rugzak je nodig hebt als je goed overwogen hebt waarvoor je hem wil gebruiken en waaraan je zak dus aan moet voldoen.

Wat overweeg je dan ? (Tenminste wat zou ik overwegen) ^-^

-Wat kan ik thuis laten omdat ik genoeg kennis en ervaring heb van zaken , water zuiveren , vuur maken met natuurlijke tondels of ga ik de stad niet uit en moet er esbit mee etc.

-Hoelang blijf ik weg?

-Waar ga ik naar toe?

-Wie gaat er met me mee?

-Wanneer denk ik te moeten gaan verplaatsen omdat ik daarop gepland heb is dat bij rellen, natuurrampen, buurmannen met corona? etc.

-Moet er in de rugzak genoeg passen om voorraden mee te slepen naar een geheime locatie of ga ik alleen verplaatsen om ergens te komen, of wil ik blijven bewegen totdat het gevaar geweken is en keer ik dan terug bijv "travel light".

-Wil ik niet opvallen in de menigte "gray man " of maakt het niet uit want je gaat toch het bos in dan gaat je rugzak er van de buitenkant ook anders uit zien.

-Moet ik er 30 km mee lopen of maar 2 en donder ik de rugzak in de auto? Dan hoeft het ook geen hele dure te zijn of misschien wordt het dan wel een duffel als je maar 2 klik hoeft te lopen.

Dus dit zijn slechts een paar maar wel belangrijke punten die aandacht behoeven en platgeslagen moeten worden voordat IK een rugzak zou gaan aanschaffen .

Ik ben geen prepper , 90% van die zogenaamde preppers bazelen maar wat over zaken die ze op het net hebben opgevangen en hebben 0 ervaring.

Doe er je voordeel mee of niet.
Groet !!!!!!


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Dominicus »

mr wilg

hoeveel ongetrainde mensen zijn in staat in een rugzak van ,pak hem beet,70 liter inhoud met gear en geen kleding 12 km te verplaaten.
ik niet meer .

dominicus


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Waidmann »

Net wat de heren/dames/ertussen in hier boven al aangeven, zo'n 90L+ rugzak is alsof je een tweezitsbanks mee moet sjouwen op je rug.

Als dat is wat je wil prima, dan past de klassieke Berghaus bij wat je zoekt of een Savotta. Maar zelf zou ik veel liever voor een Lowe Alpine op marktplaats kijken, die heb je verkrijgbaar tussen de 65-85L en tik je voor weinig op de kop. Als je die vol hebt en je kunt hem nog zonder ongemak dragen dat knoop je het nodige er ook nog wel aan vast ;D
Laatst gewijzigd door Waidmann op 26 jan 2021, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Tim »

90 liter :o

The ground will hit my face for sure than.....

Die berghausjes zijn mooi, maar leeg al 3 kilo. Mijn miskoop stond na 2 trip weer op MP.

Volgens mij moet je eerst kijken wat je wilt en nodig bent, dan de tas eromheen plannen.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Roely »

@ oudewilg
Je bemerkt wel dat de keuze van een rugzak heel persoonlijk is.


Toch als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me veel geschikter dat je zo'n karretje koopt of zelf maakt. hiking trolly heet zo'n ding... Ff opgezocht ::) Ik ken die zelf, van dit forum. Dus die topic vindt jij vast ook nog wel terug.
Screenshot_20210126_003829.jpg
Screenshot_20210126_003829.jpg (203.34 KiB) 3027 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Oude.Wilg »

Roely schreef:@ oudewilg
Je bemerkt wel dat de keuze van een rugzak heel persoonlijk is.


Toch als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me veel geschikter dat je zo'n karretje koopt of zelf maakt. hiking trolly heet zo'n ding... Ff opgezocht ::) Ik ken die zelf, van dit forum. Dus die topic vindt jij vast ook nog wel terug.

Screenshot_20210126_003829.jpg
Het zelf maken is de oplossing, maar het moet zo onopvallend mogelijk worden.'
En heel praktisch, water dicht en goed slijtvast zijn, haha een karretje ik zie me als met zo'n karretje door de natuur trekken, of als alles kapot is de wegen vol met rommel.
Maar het idee is mooi.

Vanaf vroeger had ik altijd andere wensen dat de meeste mensen.

Zelf maken dat is heel aantrekkelijk, maar ik heb geen naaimachine.

Ik kan trouwens veel dingen maken en repareren en dan heb je veel dingen om dat te doen.
Tja is mijn wens onmogelijk of is er toch een oplossing.

Ontzettend fijn dat jullie willen helpen met mee denken, velen van jullie zijn ervaringsdeskundigen, daar moet ik het toch van hebben.

Ik heb wel een handnaai geval waar ik ook zware stof en leer mee kan naaien, maar daar maak je geen water dichte rugzak mee en je moet er heel veel uren in stoppen om het te maken.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Roely »

Of je koopt zo'n 90 liter rugzak en maakt daar een karretje omheen.. Hoef je niet veel aan te vernaaien volgens mij. (paar extra riempjes)
https://youtu.be/6fSAiOS-S9A

https://youtu.be/Ere9ay6WNvs

idee!?
https://www.vidaxl.nl/e/8718475973409/v ... 00-l-zwart


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Martin Outdoors »

Volgens mij is betrokkene alweer vergeten dat ie hier iets gepost heeft. :P
Ik heb al eerder eens wat antwoorden /response gegeven op een paar van zijn vragen kwam nooit wat terug.
Ben er wel klaar mee , net zo goed tegen een bak lucht aanlullen. ;D

Moi.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Dabberty »

Bedoel je ouwe wilg die het topic nu gekaapt heeft, of peter die het 8 jaar geleden opgestart heeft ?


Plaats reactie