Aanschaf rugzak

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

Beste allemaal,

Ik ben van plan om volgend jaar zomer twee weken te gaan wildkamperen in Zweden. Nu heb ik hiervoor een lijst gemaakt met de uitrusting die ik nodig heb, en daarbij is een goede rugzak naar mijn idee het allerbelangrijkste. Op internet ben ik de Karrimor Sabre 45 tegengekomen, maar ik weet niet of dit (incl. twee daypacks) genoeg ruimte biedt voor twee weken. De Karrimor Sabre 75 zou misschien een andere optie zijn. Het nadeel hiervan vind ik dat hij te groot is om mee te nemen voor een dagtrip. Hebben jullie enige ervaring met deze rugzakken?
De rugzakken zijn namelijk niet af te stellen, en dit zou misschien een nadeel kunnen zijn.
Andere merken dan de Karrimor zijn natuurlijk ook een optie, maar ik vind het '' bushcraft' ontwerp van Karrimor wel erg mooi.
Andere suggesties, tips en advies is van harte welkom  ;-)

Peter


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

45 L lijkt mij een tikkie aan de kleine kant.

Wellicht is dit iets of deze ..

Gaat hier om rugzakken uit het 'top segment' en voor Scandinavie uitstekend geschikt. Daarnaast houdt je geld over om evtl. andere uitrusting aan te schaffen. OK, inmiddels beetje retro maar zelf heb ik ze nog niet beter gezien!

NB: Zelf loop ik met een FR GYRO of een rugzak van Bach (Ierland), resp 90 en 70 L.

Succes met je zoektocht


karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door b2b »

@Peter,

gebruik eens de zoekfunctie in de index, Berghaus is ook een goed product.
Willem Zuyderduin, lid van het forum (en er zijn er nog veel anderen) geeft je vast wel
antwoord.
Succes.
Gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Robbe »

Haj Peter.

Een geschikte rugzak moet goed op je lichaam passen.
Ruglengte is belangrijk. Maat moet goed zijn of rugpand verstelbaar.
Uitproberen met gewicht er in is zeker een aanrader.
Wat veel mensen niet weten is dat een aluminium binnenframe meestal ook nog in model te buigen is om goed op je lichaam aan te sluiten.

Voor langere tocht waarbij je niet dagelijks boodschappen doet en ook nog eens schone sokken aan wilt wordt een rugzak pas interessant vanaf 70 liter.
De meeste rugzakken kunnen met de spanbandjes tot de helft van hun volume worden gecomprimeerd, mocht dat nodig zijn.
Heb zelf een Berghaus Vulcan voor lange tochten. 80 liter, met daypacks 100 liter. Degelijke rugzak maar door het ontbreken van tierelantijnen toch een acceptabel gewicht; 2,9 Kg.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

Een geschikte rugzak moet goed op je lichaam passen
Die tas waar Robbe het over heeft (Berghaus Vulcan) wordt gemaakt in 3 maten.
Volgens mij was mt 2 soort van 'regular' maar kan me vergissen.

Marktplaats wordt regelmatig 'overspoeld' met die dingen. Gebruikt 60 - 80 euro. Meer zou ik er niet aan spenderen.
Coating van de stof laat wel te wensen over. Slijt snel dus een waterdichte liner is aan te raden.
Om achter je maat te komen even naar winkel gaan en passen..  ;D

Eerder werden ze door het knaagdier nog verkocht maar heb geen idee waar ze nu in NL nieuw worden aangeboden.
Opvolger kun je hier vinden.
Draagsysteem is min-of-meer gelijk gebleven (Cyclops II)

gr. karl
Laatst gewijzigd door Karl op 15 dec 2013, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door willem zuyderduyn »

De Berghaus wordt gemaakt in 4 maten, maar defensie heeft alleen de maten 2 en 3 in gebruik gehad. maat 1 is voor personen onder de 1,60 en die komen bij de eenheden die deze rugzak gebruikten niet voor. Waarom maat 4 niet is ingekocht in niet helemaal logisch, want die is voor personen boven de 1,85. Doordat defensie alleen maat 2 en 3 had, zijn dit in de praktijk ook de enige die je op marktplaats zal tegenkomen. Maat 1 en maat 4 is bijna niet verkrijgbaar

De maat is heel erg belangrijk, maar het is niet heel simpel aan te geven welke maat je moet hebben. Globaal gelden de volgende maten:
maat 1: 1,50-1,65
maat 2: 1,60-1,75
maat 3: 1,70-1,90
maat 4: 1,85-2,00

Dit zijn niet de officiele afmetingen volgens Berghaus, maar mijn eigen ervaring, opgedaan bij de verhuur van deze rugzakken.

Veel belangrijker is de lengte van je rug. Dit moet je meten vanaf je 7e nekwervel (hetuitstekende botje wat je voelt op de grens van je rug naar je nek) tot aan de bovenkant van je heupen, gemeten over je ruggegraat, rechtopstaand. Maar in de praktijk blijkt het zeer lastig om deze maat goed te meten, dus ik ben er zelf een beetje van afgestapt.

Behalve de maat van je rug is echter ook de breedte van je schouders, je borstomvang, en de vorm van je heupen belangrijk. Passen is eigenlijk de enige manier om precies de maat te bepalen.
Passen doe je door de rugzak op je rug te zetten met de buikgordel strak aangespannen. De heupstukken moeten daarbij de bovenkant van je heupen afdekken. Als je nu de schouderbanden gewoon aanspant zodat ze gewoon, (dus niet te strak) over je schouders lopen, dan moeten vanaf de zijkant gezien deze schouderbanden in een mooie vloeiende boog lopen en mooi vloeiend overgaan in de tas.

Inderdaad is het inwendige aluminium frame gewoon iets te buigen. Bij nieuwe tassen gaat dit heel soepel. Bij oude tassen moet je flink je best doen om er een beetje een fatsoenlijke bocht in te krijgen, want het aluminium wordt na verloop van tijd iets harder. Maar voor meer comfort is het voor de meeste mensen prettig om er een beetje een S-bocht in te buigen zodat het rugpand vooral aan de onderzijde tegen je rug aan zit. 
Let wel op dat je bij het terug zetten van het aluminium frame de beschermdopjes er goed op hebt zitten. Die blijven bij het verwijderen van het frame vaak in de tas achter en zitten daarna dus niet meer op het uiteinde. Omdat het uiteinde enigszins scherp is, beschadigd dan je tas.


Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

Heel erg bedankt voor alle tips en advies! Passen met gewicht in de tassen zal ik zeker gaan doen. Zijn jullie trouwens te spreken over de Outdoor XL in Barendrecht? Heb er veel van gehoord maar ben er nog nooit geweest.
Ik hou jullie op de hoogte.

Peter


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Robbe »

Ben er wel eens binnengelopen maar kan dus verder niets over de service en dergelijke zeggen.

Webwinkel is weinig energie in gestoken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de productomschrijving van deze rugzak. Als je als verkoper een rugzak van drieënhalf honderd euries aanbied mag je er ook wel even bijzetten wat hij weegt e.d.

Als je in deze regio zit, kun je ook wel eens binnenlopen bij Alpaca in Dordrecht. Daar koop ik m'n Meindltjes altijd.
Verkopers weten waar ze over praten en je kunt er rustig passen en proberen.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door TTS »

[quote="Peter"]
Heel erg bedankt voor alle tips en advies! Passen met gewicht in de tassen zal ik zeker gaan doen. Zijn jullie trouwens te spreken over de Outdoor XL in Barendrecht? Heb er veel van gehoord maar ben er nog nooit geweest.
Ik hou jullie op de hoogte.

Peter
[/quote]Heb ik eens een kanokarretje gekocht met te korte spanbanden.  NA telefonisch contact zonden ze zonder mokken 2 lange en degelijke spanbanden na, op het probleem voor mij op te lossen. Prima dus.


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

Mocht je toch geld willen spenderen en gelijk maar 'de beste' willen aanschaffen..  ;D

Aardige zoektermen ('in no particular order'):

Bergans
Berghaus
Fjallraven
Karrimor
Radical Design (Goede service en NL-fabricaat!!)
Haglofs ('oude')
Lundhags
Madden (inmiddels heeeeel zeldzaam maar mocht je er een tegenkomen..)
Bach

Mocht je voor een meer (para)militaire versie willen gaan:

eberlestock (idioot prijzig)

Verders ff het forum doorpluizen!

Een hele tas vol met 'molle' ziet er sowieso niet uit maar das persoonlijk..


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

[quote="Karl"]
Mocht je toch geld willen spenderen en gelijk maar 'de beste' willen aanschaffen..  ;D

Aardige zoektermen ('in no particular order'):

Bergans
Berghaus
Fjallraven
Karrimor
Radical Design (Goede service en NL-fabricaat!!)
Haglofs ('oude')
Lundhags
Madden (inmiddels heeeeel zeldzaam maar mocht je er een tegenkomen..)
Bach

Mocht je voor een meer (para)militaire versie willen gaan:

eberlestock (idioot prijzig)

Verders ff het forum doorpluizen!

Een hele tas vol met 'molle' ziet er sowieso niet uit maar das persoonlijk..
[/quote]

Bedankt voor de lijst Karl ;)

Als student vind ik 400,- net een beetje te duur :o
Mijn budget ligt rond de 150,-
Ik kan hier wel iets overheen gaan, omdat ik kwaliteit wel belangrijk vind, maar ik hoop eerlijk gezegd tweedehands een goede deal te kunnen sluiten.
Veel van de spullen die ik nodig heb moet ik namelijk nog aanschaffen, dus ik moet goed op m'n centen letten.

Gr,
Peter


Tibi
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:41

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Tibi »

Ik gebruik een USMC ILBE rugzak (arcyteryx). Ik vind een top spul!
Groot en komfortabel.


Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

Inderdaad ook een mooie rugzak, maar ik zoek een iets meer traditionelere uitstraling. ALS ik het geld ervoor had gehad, had ik deze gekocht voor de kleine tochten: https://www.frostriver.com/shop/isle-royale-bushcraft-pack/

Nadeel is wel dat er geen frame in zit...


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

Even zoeken op: 'Alice Pack'
En nee, het is geen rugzak voor meisjes..  ;-)


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Peter
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 dec 2013, 11:47

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Peter »

Haha
Thnx Karl!


Plaats reactie