Aanschaf rugzak

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Robbe »

Op gelul over muziek kun je niet dansen.
Als je wilt weten waar je voorkeur ligt voor een type rugzak moet je dat gewoon uitproberen.
Passen is goed, passen met volledig vulgewicht beter.
Het beste is gewoon een paar dagen lopen met al je gear en proviand er in. Speel met alle afstelmogelijkheden. Neem de tijd om de pack te leren kennen, want je ouwe schoenen lopen altijd het lekkerst (gewenning).
Ook kun je nooit zeggen dat je de ideale rugzak hebt gevonden, want wie weet is er wel ergens één net effe beter.

Alle mogelijke rugzakken nieuw kopen en uitproberen is financieel gezien nogal een doodbloedertje.
Soms kun je een rugzak huren.
Of vraag een maat of je zijn pack een weekendje kan lenen (ruilen ?).

Ook kun je ze tweedehands aanschaffen, bijv. van  Markplaats e.d.
Als je iets koopt wat je minstens voor dezelfde prijs weer kunt verkopen, val je je daar geen buil aan.
Doe je huiswerk. Kijk wat de nieuwprijs is. Controleer op beschadigingen en koop alleen spul in goede staat.

Blijkt na een uitgebreide praktijktest dat de nieuwkomer geen verbetering is, dan doe je hem gewoon weer weg.
Ben je overtuigd dat de nieuwe beter is dan kun je de ouwe weg doen.
Laatst gewijzigd door Robbe op 02 jan 2014, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Robbe »

Hou er ook rekening mee dat er meer factoren zijn dan prijs, comfort, kleur en pakvolume.
Waar je wilt gaan wilt gaan zitten op de lijn lichtgewicht-robuust hangt af van je gebruiksdoel en persoonlijke voorkeur.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Dabberty"]
Ik snap niet echt wat je er mee zeggen wilt. misschien dat er geen duidelijk licht bij je "schijnt" ?
Wat prijzen betreft, snap het ook niet, is het te duur of te goedkoop voor je ?
Kun je het niet geloven dat een bepaald model niet meer dan 20 jaar mee kan ?
Wat precies wil je nu met die opmerkingen zeggen ?
Misschien heb je persoonlijke ervaring met dit merk en model, graag deel dat dan. Kunnen we alleen van leren lijkt me.

Kijk, ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Deuter, maar ik maak geen rare opmerkingen naar iemand toe die wel goede ervaringen heeft.
Ik deel alleen een andere optie waarvan ik aan neem die niemand kent, waar ik zelf persoonlijk goede ervaring mee heb.

M'n vrienden en ik hebben nog geen hulp nodig, we zijn verre van hulp nodig.
Wij wonen in een land met overal heuvels en bergen om ons heen, een land dat voor ongeveer 33% bedekt is met bos, waar we ongeveer 1 weekend per maand er op uit gaan en af en toe een week.
Onze rugzakken worden best vrij stevig gebruikt, en hebben best veel meegemaakt.
Wij zijn niet de meest voorzichtige lui als we er op uit gaan, en de gebieden zijn niet de makkelijkste die er te vinden zijn.

Tja, het heeft bij mij een paar jaar geduurd en heb 3 rugzakken (qua deze grootte) versleten (1 deuter, 1 loap, 1 geen idee meer) voordat ik dit merk en model probeerde, en sindsdien heb nog geen enkele klachten / problemen gehad.

[/quote]

Dabberty,

Mijn licht is wel 1000 lumen....Lees even het draadje door en dan begrijp je wat ik bedoel. Dit slaat niet op jouw post maar wel op die van iemand anders in de grap met jouw post.
Read between the lines....


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Dabberty »

ok  O0


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door riffraff »

Al een heleboel goede dingen hier gelezen, bij deze mijn bijdrage, gebaseerd op nu zo'n 15 jaar ervaring met de Berghaus Vulcan, zo'n 18 jaar met een Lowe 40 liter tour/skirugzak, zo'n 6 jaar met de Lowe Stingray (de 120 liter camouflage defensierugzak) en de Lowe weetikniethoedieheet, in ieder geval de 60 liter camouflage defensierugzak. Daarnaast nog ettelijke dagtourrugzakjes, maar ook grotere rugzakken (60-70 liter range) die ik puur om uit te proberen links en rechts wel eens geleend heb.

1. Als onderschrijving van een heleboel anderen hier, je komt er maar op 1 manier achter of een rugzak lekker zit, en da's passen met gewicht erin!
2. Ik prefereer, gebaseerd op mijn ervaringen, een rugzak met een vaste ruglengte en niet met een variabel in te stellen ruglengte. Deze zijn vaak al duurder omdat de constructie complexer is, maar doordat de ruglengte ingesteld kan worden betekent dit ook dat er meer instabiliteit in het systeem kan komen waardoor de rugzak meer op en neer stuitert op je rug. Als grote voorbeeld, de Vulcan zit als een huis, de Stingray zwabbert op en neer als een strooien hut bij windkracht 10.
3. De voorkeur voor de Vulcan is voor velen niet alleen vanwege het draagsysteem, hij is ook echt bombproof. Mijn Vulcan gaat nu al 15 jaar (of langer  :-\) mee, waarbij hij mee is geweest op 5 uitzendingen. Ter illustratie, tijdens mijn laatste tour in Afghanistan heeft hij de halve uitzending op mijn rug gezeten of aan mijn voertuig gehangen aan de grote bagagelus die tussen de schouderbanden zit, en al dat geweld (inclusief nog wat andere dingen) heeft hij meer dan prima doorstaan. Cordura 1000D rules!!!

4. En nu komt het belangrijkste (vandaar ook even een witregel), als je niet weet hoe je een rugzak aan moet trekken gaat hij nooit lekker zitten!!!!!!!!!!! En trust me, ik heb ook bij gerenommeerde buitensportbedrijven echt verkeerde handelingen gezien bij het aantrekken van een rugzak (ik zeg bewust aantrekken en niet omhangen). In het kort:
  1. Zorg dat alle riemen goed losgetrokken zijn
  2. Hang de rugzak om mbv de schouderbanden, maar trek deze nog niet aan
  3. Sluit de heupband en zorg dat deze goed op of net over het heupbot aansluit. Trek deze band vervolgens goed strak. Uiteindleijk moet deze band 80% van het gewicht van je rugzak gaan dragen.
  4. Trek nu de schouderbanden strak. Typisch vind je de aantrekpunten onder je oksels ter hoogte van je ellebogen. De banden moeten zo strak zitten dat een en ander nog comfortabel aanvoelt en je het gewicht niet naar je schouders aan het brengen bent. Je mag dus niet voelen dat de heupband omhoog komt
  5. Sluit nu de borstband. Deze moet zodanig zitten dat je nog ruimte hebt om te ademen. Vaak zit er een elastisch deel in de borstband verwerkt, deze moet je met je ademhaling nog op en neer kunnen zine bewegen.
  6. Trek nu de schouderstabilisatiebanden aan. Deze banden vind je typisch bovenop de schouderbanden en zijn meestal verbonden met de bovenzijde van het rugpand van de rugzak, soms ook met de onderzijde van het topvak. Als je deze banden aantrekt moet je normaalgesproken de druk van je sleutelbeen en/of je monnikskapspier voelen verminderen, daarbij zul je merken dat de zijdelingse beweging van de rugzak bij het lopen (het zwabberen) nu al een stuk minder wordt. Als de rugzak de goede ruglengte heeft staan deze schouderstabilisatiebanden nu onder een hoek van 30-45 graden omhoog, terwijl je nog steeds het gewicht aan het dragen bent met de heupband.
  7. tot slot, trek nu de heupstabilisatiebanden aan. Deze banden zitten aan de buitenzijde van de heupband en lopen naar de onderste hoeken van het rugpand van de rugzak. Het aantrekken van deze banden moet het gezwabber nog verder verminderen en je moet de druk op de achterkant van je bekken voelen verminderen.
Deze volgorde is voor een groot deel echt in beton gegoten, het enige waar je nog in zou kunnen variëren is wanneer je de borstriem sluit. Sommigen doen dat pas helemaal aan het eind, sommigen nadat ze de schouderstabilisatiebanden hebben afgesteld, sommigen helemaal niet... Wat op den duur nog zou kunnen veranderen is dat je de heupriem en schouderbanden niet meer qua lengte los haalt maar ze gewoon laat zitten omdat je daarmee je sweetspot hebt gevonden. Daar is niks mis mee, je stabilisatiebanden zul je in mijn ervaring echter bijan altijd wel los willen halen omdat deze spanning met het verloop van een trip nog wel eens aan verandering onderhevig kan zijn, en ook de manier van bepakken van je rugzak hier invloed op heeft. Als je rugzak zwaarder is zul je ze vaak strakker aan willen trekken dan als er minder gewicht in je rugzak zit.

Als je dit volgt heb je bij mijn weten bij 99% van de rugzakken de goede handelingen te pakken om tot een goed zittende rugzak te komen. Je ziet nu dus ook waarom het zo belangrijk is een rugzak met gewicht te passen, en liever te veel dan te weinig. Dan pas merk je of een rugzak wel of niet bij je past, met dien verstande dat rugzakken als de Vulcan voorzien zijn van een intern aluminium frame dat zich met het dragen ook gaat zetten naar jouw individuele lichaam. Dit is voor mij ook 1 van de redenen om mijn rugzak eigenlijk niet voor langere duur uit te lenen, ik krijg hem dan geheid met een andere pasvorm weer terug...


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Sander2000 »

Wauw, lang verhaal, veel goede info ! Bedankt


twdi
Berichten: 421
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:17
Locatie: tilburg

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door twdi »

Mocht je toch voor een 45 lt willen gaan (Ik heb zelf de karrimor patrol 45) met twee daypacks,
met een 'yoke' kan je van de twee daypacks een dagrugzakje maken. Je hebt dan ong. 2x 12,5 liter.


http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/militair/rugzakken-tassen/karrimor-yoke-draagsysteem-voor-daypacks.html


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door michiel »

Riffraff,

Uitgebreide en zinvolle instructie. M'n buitensport/bc buddy vertelt exact hetzelfde verhaal als ik een rugzak koop.

met jouw goedvinden kopieer en plak ik je tekst in een apart sticky topic in Uitrusting. Ik denk dat een heleboel rugzakdragers (ik ook) hier iets aan hebben.

Dank voor je bijdrage.

Michiel, namens het NBF moderator team


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door riffraff »

No problem, graag gedaan! En stickie is prima hoor!


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door willem zuyderduyn »

Duidelijk verhaal van Riffraff. In elk geval nog duidelijker dan de handleiding van Berghaus zelf.

Kleine opmerkingen hieromtrent: De Lowe Alpine Stingray is geen 120 liter maar 75 liter en de 60 liter Lowe Alpine heet Strike.
De 120 liter is de Lowe Alpine Saracen. De originele uitvoering hiervan werd op de markt gebracht als 120 liter, maar later bleek er meer in te kunnen en sindsdien is het dus 130 liter 
Deze vier rugzakken worden door defensie sinds enkele jaren echter niet meer bij Lowe Alpine gekocht en heten dus officieel niet meer Saracen, Sting, Stingray en Strike.   


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door riffraff »

Kijk, ik ook weer wat geleerd  ;D Enige dat ik weet is dat ik het butsdingen vind met al die riempjes en tierelantijntjes. Je blijft er veel te veel mee ergens achter hangen, en het draagsysteem is niet goed genoeg om comfortabel te zijn, al helemaal niet als je geforceerd of speed gaat marsen. Mijn god, wat stuiteren die dingen op en neer. Kleine kanttekening, van de 60L heb ik alleen de niet-Lowe versie gehad, maar volgends mij zijn het wel redelijk identieke kopien??? Dat gevoel heb ik iig wel als ik naar de Saracen en zijn KL broertje kijk!

En hoezo 4? Ik tel er drie... De mij bekende modellen zijn iig de 120L (ik wist idd dat deze in de praktijk nog groter is, maar in de voorraadsystemen staat hij nog steeds als 120L aangemerkt), de 60L en de 40L grabbag, de 75L ken ik helemaal niet, en is bij mijn weten ook nooit generiek in gebruik geweest bij de KL. Misschien als beproevingsmodel?
Laatst gewijzigd door riffraff op 04 jan 2014, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.


twdi
Berichten: 421
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:17
Locatie: tilburg

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door twdi »

We hebben eind vorig jaar bij de reserve de 60lr gehad en inderdaad, dat is volgens mij een mooie copy. Het spul voelt plastic aan, geen degelijke ykk ritsen. Mijn karrimors (patrol 45 en 60-100) zijn echt veel steviger gebouwd.

Wat betreft de eerdere posts over andere merken, het open kunnen ritsen van de achterkant zoals de fjallravens kunnen lijkt me helemaal fantastisch. Dat zou een reden kunnen zijn om de 60-100 te verkopen nu ik die 60l mee moet nemen op oefeningen.


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door willem zuyderduyn »

Defensie heeft de 120, 60 en 40 liter, maar dat zijn oorspronkelijk de Saracen (volgens Lowe Alpine 90+20+20 liter), de Sting (volgens Lowe Alpine 55+20liter) en de Strike (volgens Lowe Alpine 40+20 liter).
Behalve de Sting is er ook de Stingray, maar dit zijn vrijwel identieke rugzakken. Alleen heeft de Stingray een rits aan de onderkant van het hoofdcompartiment die de Sting niet heeft. Defensie heeft van Lowe Alpine de Sting ingekocht, maar toen ze later bij Arwy besteld werden is de rits er in gekomen en werd het dus in feite een immitatie van de Stingray.
Nadat Arwy in de eerste periode de Lowe Alpine rugzakken exact kopieerde, zijn er in de loop van de tijd steeds meer veranderingen doorgevoerd. kwalitatief zijn de originele Lowe Alpine nog steeds beter, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de immitatie ook zo sterk is dat hij -zeker door de "hobbyist"- vrijwel niet kapot te krijgen is.


twdi
Berichten: 421
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:17
Locatie: tilburg

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door twdi »

Ben me nu wel af aan het vragen wat mijn (ongebruikte) karrimor 60-100 op zou brengen als ik hem zou verkopen.

De mogelijkheid van de FJ kajka om hem open te ritsen is toch wel erg handig...


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf rugzak

Bericht door Karl »

Onder het mom: deze is ook leuk..  >:D

Heb helaas geen nieuwe trekking tas nodig  :-(


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Plaats reactie